hojohansen Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Har meget lite peil på foto, har lagt ut noen bilder der det har blitt påpekt at bildene ikke er i horisont eller noe slik.. Fant et hus som var eh.. spesielt tok to bilder av det.. Hvem er mest "rett"? Endret 31. august 2008 av hojohansen Lenke til kommentar
ok67 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Noe midt i mellom hadde vel vært det beste. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 På det siste så siktet jeg slik at taket var (nesten) rett med himmelen.. hvor skulle jeg tatt å "rettet opp" fra på bildet? Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 På det siste så siktet jeg slik at taket var (nesten) rett med himmelen.. hvor skulle jeg tatt å "rettet opp" fra på bildet? Det er perspektivet som gjør at du ikke får det rett. Du kunne ha gått lenger unna huset, og brukt en litt lengre brennvidde, eller så kan du endre perspektivet i Photoshop eller GIMP i etterkant. Eventuelt kan du få tak i et objektiv med perspektivkontroll. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Tips: Sikt vannrett med kameraet, ikke oppover, og ta bildet i portrettformat. Gå bakover til du får hele huset med på bildet og kutt bort nederste halvdelen (men ta evt. tønnekorreksjon før du gjør det). Dermed unngås det forvridde perspektivet. Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Tips: Sikt vannrett med kameraet, ikke oppover, og ta bildet i portrettformat. Gå bakover til du får hele huset med på bildet og kutt bort nederste halvdelen (men ta evt. tønnekorreksjon før du gjør det). Dermed unngås det forvridde perspektivet. Det så mye bedre ut ditt forsøk Grizzmo! Hva er tønnekorreksjon? Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Eh..jeg gjorde ikke noe "forsøk" :b Tønnekorreksjon => Korreksjon for tønneforvrengning, som kan opptre ved bruk av vidvinkel, der rette linjer blir bøyd utover. Eks to linjer: || kan se ut som () Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Eh..jeg gjorde ikke noe "forsøk" :b Tønnekorreksjon => Korreksjon for tønneforvrengning, som kan opptre ved bruk av vidvinkel, der rette linjer blir bøyd utover. Eks to linjer: || kan se ut som () Oops.. Det var Howen som gjorde forsøket.. Nå forstår jeg tønneforvreningen også.. Takker! Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Sjekk PTLens. Den kan lage dyr optikk ut av budsjettoptikk Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Alle som er postet i denne tråden er skeive ^^ Det du kan prøv på er Transform > Skew så bare bruker du grids nedover alle linjene og retter opp til alle er helt rette =) Lenke til kommentar
hojohansen Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Alle som er postet i denne tråden er skeive ^^ Det du kan prøv på er Transform > Skew så bare bruker du grids nedover alle linjene og retter opp til alle er helt rette =) Prøv du også da - så kan vi se hvordan det skal være. Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Redigerte 21 bilder til Norema seneste igår kveld/natt.. Relativt lei av å rette opp linjer på interiør/eksteriør bilder. Men det er ganske greit å bare ta tak i alle linjene en etter en systematisk med Transform > Skew. Så evt. - om det er ett reelt problem ta tønneformen i Lens-filteret i PS. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Redigerte 21 bilder til Norema seneste igår kveld/natt..Relativt lei av å rette opp linjer på interiør/eksteriør bilder. Yikes. Testa PTLens? Lenke til kommentar
Coneunofax Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 1. bilde er ikke tatt rett forfra, derfor blir det vanskelig å få det til å virke rett 2. det er ikke noen horisont bak, derfor er det noen linjer på huset som er horisonten jeg tror det enten er det nederste taket eller kanten mot døra, men dette blir vanskelig siden bildet er tatt fra feil vinkel og er tatt med vanskelig brennvidde Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 jeg tror det enten er det nederste taket eller kanten mot døra, men dette blir vanskelig siden bildet er tatt fra feil vinkel og er tatt med vanskelig brennviddeDet letteste er å rette opp etter loddlinjer, samt bruke perspektiv forskyvning for å få til det... Lenke til kommentar
cruelphotography Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Jpsalv, nei har ikkje testa det programmet nei, mulig jeg gjør det neste gang jeg gjør noe ifht interiør / eksteriør. men tviler på at ett program gjør det bra nok helt på auto, men er jo lov å håp =) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå