Gå til innhold

Guide: Legge til tekstur på bilder


Anbefalte innlegg

Det finnes mange måter å legge til tekstur over bilder på og jeg har tenkt å vise hvordan jeg gjør det. Guiden er skrevet for Adobe Photoshop CS3 brukere, men jeg vil tro den kan tilpasses til flere programmer.

 

Guiden er ikke veldig komplisert, men du bør kunne litt om Blending modes, lagmasker og hvordan lag funker.

Ikke bry dere om at det allerde er mappe som heter "tekstur" der fra før av. Den er bare der fordi jeg egentlig var ferdig med bildet, men ville begynne på nytt til denne guiden.

 

1. Lag en ny gruppe. Velg: Layer – New – Group. Kall denne hva du vil. Jeg kalte min ”tekstur”. Sett blendingmode til ”Pass trough” og opacity til 100 %.

 

post-168179-1220150553_thumb.jpg

 

 

2. Importer teksturbildet inn i Photoshop. Til denne tutorialen brukte jeg dette bildet. Oppløsning er ikke viktig, men det er greit å ha litt størrelse på bildene du bruker.

 

3. Skaler bildet til du får det sånn du vil ha det. På noen bilder bør du beholde de original proporsjonene, men som oftest er ikke det så viktig. Det kan være smart å allerede nå gjøre om bildet til et Smart Object hvis du kommer til å skalere det mye opp og ned. Du må uansett gjøre dette etter hvert.

 

4. Med teksturlaget valgt, og i gruppen du laget i punkt 1, kan du begynne å bla gjennom de forskjellige blending modene til du finner en du liker. Jeg bruker for det meste Screen.

 

post-168179-1220150563_thumb.jpg

 

 

5. Når du har funnet en blending mode du liker kan du begynne å tilpasse selve teksturen. Det første jeg gjør, er som oftest å gjøre den om til svart/hvitt. Jeg prøve å jobbe så lite destruktivt som mulig, og bruker derfor et adjustmentlayer. Det er en dum ting med adjusmentlayere. De påvirker alle lag under seg, noe vi ikke vil. For å gjøre sånn at de kun påvirker teksturen må vi bruke en Clipping Mask. Hold musepekere midt i mellom adjusmentlayeret og tekstur-laget på lagpalletten og alt-klikk. Om du gjorde dette riktig skal ting se slik ut:

 

post-168179-1220150572_thumb.jpg

 

 

6.Etter dette gjør jeg flere justeringer med teksturen. Jeg prøver meg fram med et invert adjustmentlayer, noe som funket bra her, og curves. Husk på å bruke Clipping Mask på hvert adjustmentlayer!

 

post-168179-1220150583_thumb.jpg

 

 

7.Nå ser ting mye bedre ut! Det eneste som er igjen nå er å fjerne teksturen som er over modellen. Dette gjør jeg med en kombinasjon av to metoder.

Om du ikke har gjort det allerede, konverter laget til et Smart Object. Dette gjør man ved å velge Filter – Convert to Smart Object. Så velger jeg Blur – Gaussian Blur. Dra opp amounten til du ikke kan se teksturen lenger. Rundt 30-40 piksler funker ofte. Siden teksturlaget nå er et smart objekt kan du nå maske bort filtrene du legger til. Visk bort (mal med svart) bluren fra alt bortsett fra modellen/de stedene du ikke vil ha tekstur. Etter det legger jeg til en lagmaske til selve teksturlaget og maler med svart de stedene jeg vil ha bort teksturen enda mer (steder som øyne osv.). Grunnen til at jeg gjør dette er fordi det ser bedre når hele bildet er litt i samme tone som teksturen. Hvis jeg bare hadde brukt layermasken og ikke bluret ville kanten blitt mye synligere.

 

post-168179-1220150598_thumb.jpg

 

 

 

Sider med gode teksturbilder:

http://www.lostandtaken.com/

http://urbandirty.com/gallery/

http://www.cgtextures.com/

http://www.solstock.deviantart.com/

http://geek-stock.deviantart.com/

http://pendlestock.deviantart.com/

Endret av AasmundMo
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...