Gå til innhold

Nybegynner; hvordan "middelsklokke" en ny pc...


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har følgende specs:

 

HOVEDKORT:

ASUS P5N-D ATX LGA775 Core 2 Quad nForce750i FSB1333 8Gb DDR2 2xPCI-Ex16 SLI SATA2 Raid GigaBit LAN 2x1394a Audio (P5N-D)

 

CPU:

INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb

 

MINNE:

CORSAIR Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN

 

SKJERMKORT:

HiSdigital Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/ HDMI/ HDCP

 

PSU:

NORTHQ NQ-4775-850-flex 850W modular PSU ATX2.2

 

OS:

Windows Vista 64-bit

 

VIFTER:

Original CPU-vifte, Chipsetvifte på hovedkortet, vifte over minnebrikkene samt to kabinettvifter.

 

Temperatur på CPU er pr nå rundt 55-60 grader.

 

 

Slik jeg har forstått det så er dette komponenter som er velegenet for overklokking, og jeg har derfor lyst å klokke opp hastighetene litt.

Er ikke interessert å klokke for mye med tanke på varmeproblematikk/ustabilitet/osv, men ønsker å få dratt ut litt mer av komponentene og trenger derfor tips på hvilke variabler (FSB/multiplier/etc) som jeg bør stille på i BIOS og hvor stor spenning CPUen og RAMen bør få fra strømforsyningen.

 

Håper noen hadde anledning å gi meg en liten dytt i riktig retning ihvertfall! :)

Endret av Straydog
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kortversjon:

Still cpu spenningen til 1.30V (lagre cmos & Exit)

Øk FSB fra 333 til 400.

Pass på at du setter memory divider fsb/ram forhold som passer med 400mhz CPU FSB.

Da har du en medium overklokk fra 3.0ghz til 3.6ghz.

Mulig du må øke NB spenningen et eller to hakk også.

 

 

Men hvis du allerede har en CPU temperatur nå på 55-60° og det ikke er under load engang er det ikke sikkert at du får overklokket noe særlig uten at den blir altfor varm og klokken blir ustabil.

En E8400 burde klare 3.6ghz lett, kanskje uten voltøkning fra 1.20v også.

Lenke til kommentar

Originalkjøleren er ikke spesielt velegnet til overklokking.

Men dersom du "undervolter" litt, kan du komme betydelig høyere uten at temperaturene blir for høye.

Rundt 3,5GHz bør du ihvertfall klare uten å gå høyere enn 1,2V på CPU.

Er du heldig med CPU og får en god E0-utgave, kan opp mot 4GHz være mulig på ca 1,2V.

 

Mine egne erfaringer med Intels stock kjølere viser at de klarer en lett overklokk selv med Quad, under forutsetning at CPU kan undervoltes.

Støynivået under full load er derimot ikke godkjent.

 

Så anbefalingen fra meg er at du finner deg en god og stillegående kjøler i prisguiden.

Fra ca. 250,- og opp finner du gode kjølere.

Sjekk at du har plass i kabinettet.

 

Du trenger ikke en av de mest ekstreme kjølerne for den cpu-en, men du kan få betydelig lavere støy og temperaturer, med en stor og effektiv kjøler.

 

Vet ikke hvilket kabinett som skal brukes, så derfor er det vanskelig å gi noen konkrete anbefalinger.

Lenke til kommentar

Det er fullt mulig å klokke en del med stock kjøler, ihvertfall på Core 2 Duo.

På Quad vil kjøleren begrense overklokken betydelig.

(3GHz på Q6600 gir meg omtrent 60 C under load, undervoltet til 1,225 (BIOS))

 

Hvis man ikke er spesielt ømfintlig overfor støy, kan man godt bruke stock kjøler og oppnå nesten samme maksklokk som med de aller beste luftkjølerne.

Det er som regel bare snakk om ca. 200-300 MHz i forskjell.

Men de beste kjølerne gir mulighet for både lavere temperatur og støynivå, selv på høyere frekvenser.

 

Jeg er ikke av de mest lydømfintlige, men under load mener jeg stock kjøler fort blir for støyende. (Temperaturstyring av vifte enabled, selvfølgelig)

Begrenser man overklokk og spenning sånn at varmeutvikling tillater lav rpm, er det i grunnen ikke noe problem.

 

Cooler Master Hyper 212 er en billig og god kjøler.

Den er nesten på høyde med TRUE og Noctua NH-U12P.

Alle disse er store, og passer ikke i alle kabinett.

Så sjekk det før du kjøper.

Lenke til kommentar
Ok.

 

Men jeg har et spørsmål til;

 

Finnes det et program som kan la meg oppjustere hastigheten på CPUvifta?

På skjermkortet mitt (HD 4870) så er det jo bare å endre profil-fila i Catalyst Control Center så kan man få oppjustert hastigheten.... finnes det noe tilsvarende for CPUvifta?

Du kan fikse dette i bios.

Lenke til kommentar
Er du sikker på det fungerer for Asus P5N-D hovedkortet? Finner ingenting inne i BIOS som gir meg muligheten til å endre viftehastighetene...det eneste er monitor menyen som angir hastigheten og temperaturen.

 

Det finnes vel programmer som skal kunne styre cpu-viften. Tror speedfan skal virke greit.

Er ihvertfall verdt et forsøk :)

 

http://www.almico.com/speedfan.php

Lenke til kommentar

Har prøvd speedfan, men der kan jeg ikke oppjustere hastigheten idet den står på 100% inne i programmet allerede.... mulig at vifta går på maks sånn som det er allerede, men det syns jeg er noe merkelig....er overbevist over at det går an å få mer ut av vifta ihvertfall....?

 

Er også litt usikker på hvilken vifte som er hva ifølgte Speedfanlista... Ifølge bildet under; hvilken vifte er CPUvifta?

Jeg har vifte på minnet, skjermkortet, Chipsetvifte på hovedkortet og 2 kabinettvifter i tillegg.

post-19342-1220454176_thumb.jpg

post-19342-1220454258_thumb.jpg

Endret av Straydog
Lenke til kommentar

Hmm.. Nå er jeg ikke noen speedfan-ekspert, men jeg mener at cpu-vifte pleier å være nr.1. Ca. 2000rpm høres vel også fornuftig ut for en stock c2d vifte på 100%, var ihvertfall det med viften som fulgte med e6600 i sin tid :)

 

Du kan jo prøve å leke litt med viftehastighetene og se hvordan temperaturen forandrer seg med f.eks coretemp, så er du sikker. Noe smartere enn det klarer jeg ikke komme på nå..

Lenke til kommentar
Er du sikker på det fungerer for Asus P5N-D hovedkortet? Finner ingenting inne i BIOS som gir meg muligheten til å endre viftehastighetene...det eneste er monitor menyen som angir hastigheten og temperaturen.

eneste er monitor menyen som angir hastigheten

 

Du må sammenlikne RPM i BIOS med RPM i speedfan for å finne ut hvem som er hvem i det programmet.

Hva som blir 1,2,3,4 osv er helt tilfeldig fra PC til PC.

Du burde også vite hva slags RPM det er på vifter du selv har satt inn.

Kabinett vifter på 120mm er typisk 800-1200.

Intels stock fan er typisk 3000 - 4000 RPM : temp styrt (går visstnok opptil ~ 5000 +/- ).

Liten chipsett vifte på hovedkort typisk 6000 RPM.

40% på ATI 4850 er rundt 3500 RPM.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hei.

 

Har følgende specs:

 

HOVEDKORT:

ASUS P5N-D ATX LGA775 Core 2 Quad nForce750i FSB1333 8Gb DDR2 2xPCI-Ex16 SLI SATA2 Raid GigaBit LAN 2x1394a Audio (P5N-D)

 

CPU:

INTEL Core 2 Duo E8400 3.0GHz LGA775 FSB1333 6Mb

 

MINNE:

CORSAIR Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB, DDR2, 2x2GB(KIT), DHX, E.P.P, with FAN

 

SKJERMKORT:

HiSdigital Radeon HD 4870 512MB GDDR5, PCI-Express 2.0, 2xDVI/ HDMI/ HDCP

 

PSU:

NORTHQ NQ-4775-850-flex 850W modular PSU ATX2.2

 

OS:

Windows Vista 64-bit

 

VIFTER:

Original CPU-vifte, Chipsetvifte på hovedkortet, vifte over minnebrikkene samt to kabinettvifter.

 

Temperatur på CPU er pr nå rundt 55-60 grader.

 

 

Slik jeg har forstått det så er dette komponenter som er velegenet for overklokking, og jeg har derfor lyst å klokke opp hastighetene litt.

Er ikke interessert å klokke for mye med tanke på varmeproblematikk/ustabilitet/osv, men ønsker å få dratt ut litt mer av komponentene og trenger derfor tips på hvilke variabler (FSB/multiplier/etc) som jeg bør stille på i BIOS og hvor stor spenning CPUen og RAMen bør få fra strømforsyningen.

 

Håper noen hadde anledning å gi meg en liten dytt i riktig retning ihvertfall! :)

funker 8500 ram på p5n-d hk'n? har det samme,men leste i manualet at den bare støttet opptil 6400 ram.men dersom 8500 ram funker på p5n-d hk, ja da kjøper jeg 4gig med engang:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...