Gå til innhold

Blu-ray utgaver av gamle filmer. Noe å hente?

Gjest Slettet+1374861

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+1374861

Stiller dette spørsmålet jeg. Tipper det har overlappet litt i noen andre tråder med temaet Blu-ray of film, men fant ikke noen tråd spesifikt for temaet.

Hvilke erfaringer har dere med å kjøpe gamle filmer (80- og 90-tallet f.eks.) på Blu-ray, da iforhold til kvaliteten? Er det noe å hente? Hvilken kvalitet var disse egentlig spillt inn i? Tilbyr de egentlig bare spesifisert oppskalering (en 'bedre version' av det TVen din stort sett gjør for deg), eller har de mer å tilby? Har lurt på dette en stund, og om de virkelig hadde tatt høyde for denne type kvalitet på det tidspunktet med kameraene de brukte.

Håper på forklarende og gode svar! GJERNE tekniske iforhold til kvalitet, men også noe mer overfladiske iforhold til hva du har sett på filmer du har kjøpt.

Fortsatt god helg ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gamle filmer ble jo spilt inn i langt høyere oppløsning enn HD-kvalitet. De hadde bare ikke noe media som kunne lese så høye oppløsninger (om vi ser bort fra Kinofremvisere).

Men optikken og rullene var jo som regel ikke i like god kvalitet, så generelt sett så får du ikke like god kvalitet som på moderne filmer. Men for all del, mange eldre filmer kan se sotrslagne ut på Blu-Ray utgivelser. Noen har vel også gjennomgått visse fargeforbedringer og slikt om jeg ikke tar feil?

Det er kort og godt ikke noe problem å få langt bedre bildekvalitet fremfor DVD-utgivelsen på selv gamle filmer. Det kommer mye ann på optikken og rullene som ble brukt.

Lenke til kommentar
Stiller dette spørsmålet jeg. Tipper det har overlappet litt i noen andre tråder med temaet Blu-ray of film, men fant ikke noen tråd spesifikt for temaet.

Hvilke erfaringer har dere med å kjøpe gamle filmer (80- og 90-tallet f.eks.) på Blu-ray, da iforhold til kvaliteten? Er det noe å hente? Hvilken kvalitet var disse egentlig spillt inn i? Tilbyr de egentlig bare spesifisert oppskalering (en 'bedre version' av det TVen din stort sett gjør for deg), eller har de mer å tilby? Har lurt på dette en stund, og om de virkelig hadde tatt høyde for denne type kvalitet på det tidspunktet med kameraene de brukte.

Håper på forklarende og gode svar! GJERNE tekniske iforhold til kvalitet, men også noe mer overfladiske iforhold til hva du har sett på filmer du har kjøpt.

Sjekk meldingane på High def digest, http://bluray.highdefdigest.com/reviews.html

Det er gode gjennomgangar av korleis overføringa for dei ulike filmane er.

Eg har Robin Hood (1938) på veg i posten på HD DVD, så eg håpar jo det fuingerer bra;-)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Takk til Andrull for ett godt og raskt teknisk svar, og magnusbe for den sweete linken! Veldig bra referanseside!

Men kvaliteten skal man da fremdeles ha noe å hente på altså. Det er godt å høre! Da kan det bli mye krystallklar filmtitting fremover :)

Lenke til kommentar

Noe jeg har tenkt på, tror dere venlige dvd-filmer er på vei ut? og alt erstattet av blu-ray? Har også hørt noen rykkter om HD dvd er på vei ut, er det da noen hensikt å kjøpe disse???

Alt skjer så fort, er ikke så lenge siden jeg ble imponert av videospilleren og det vat ikke noe som het cd eller dvd..

Lenke til kommentar

Ser vi på tallene så står DVD standhaftig, noe som høyst sannsynelig kommer av det faktum at både blu-Ray er like "praktiske" i bruk, og ser helt like ut rent fysisk.

Langt fra alle som bryr seg noe særlig om kvaliteten. Ser vi på når DVD tok over for VHS, så var den jo, langt bedre i bildekvalitet, (akkurat som Blu-Ray), men kunne også by på valgbare menyer, undertekster, funksjoner og ikke minst mye mindre i fysisk størrelse.

(vet om nok av folk som laster ned 700 MB filmer i store kvanta og ser seg fornøyd med det) Legg da merke til at dette er langt dårligere bildekvalitet enn DVD til og med.

HD-DVD har tapt og kommer ikke tilbake. Flere og flere steder stopper å selge HD-DVD, og vi ser ikke flere nye titler som blir laget i dette formatet. Hvorfor? Jo fordi det ikke er noen produsenter som lager i HD-DVD lengre, da de har gått over til Blu-Ray.

Det er rykter om visse andre typer DVD / HD-DVD-formater som bruker andre former for lagring, som prøver å komme inn (før Blu-Ray har tatt FOR stor del av kaka), men dette er jeg ganske sikker på at kommer til å bli på det nivået det er, bare et rykte.

Edit: Har man en kombispiller som kan spille av HD-DVD og Blu-Ray, så kan man gjøre et par gode kjøp på HD-DVD siden. Disse selges kjempebillig, og selv om det ikke er så altfor mange å velge mellom, så finnes det jo et par gode filmer som en kan skaffe til en kjempepris. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Noe jeg har tenkt på, tror dere venlige dvd-filmer er på vei ut? og alt erstattet av blu-ray? Har også hørt noen rykkter om HD dvd er på vei ut, er det da noen hensikt å kjøpe disse???

Alt skjer så fort, er ikke så lenge siden jeg ble imponert av videospilleren og det vat ikke noe som het cd eller dvd..

HD-dvd er per i dag og anse som dødt, på samme måte som betamax...

Vanlige DVD filmer vel nok enda leve noen år til, da majoriteten av forbrukerne "bare" har DVD spiller, men tar nok ikke mange år før vi begynner og se at utvalget på DVD blir veldig sparsomt.

Lenke til kommentar

DVD kjem til å overleva lenge, det er eg sikker på. Det finst så mange spelarar der ute, og produksjonen er såpass billeg.

Hugs at alle Blu-Ray-spelarar speler DVD også, det er ikkje som overgangen frå VHS, der ein måtte velja bort ein maskin på stova.

I tillegg vert oppskaleringa av DVD betre og betre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+1374861

Tar å følger opp med ett spørsmål her... Hvilken kvalitet (pixler i bredde x høyde) er det vanligvis på de DVDene jeg har fra 'gamledager'? Tror jeg leste på Wiki at det var mulig å lagre helt opp til 720p på "DVD Movie" discer, men er vel neppe dette som er brukt? Får vel ikke hele filmer innpå da muligens...?

Lenke til kommentar
Tar å følger opp med ett spørsmål her... Hvilken kvalitet (pixler i bredde x høyde) er det vanligvis på de DVDene jeg har fra 'gamledager'? Tror jeg leste på Wiki at det var mulig å lagre helt opp til 720p på "DVD Movie" discer, men er vel neppe dette som er brukt? Får vel ikke hele filmer innpå da muligens...?

Du må gjerne lagre de som 1080p eller mer, men du får ikke spilt dem av.

DVD-plater er jo bare et lagringsmedia, og som alle andre så kan du lagre det aller meste. Men det å kunne spille det av i "real time", er en helt annen sak. ;)

Altså, det er jo ikke noe problem å lagre en 1080p HD-film på en MP3-spiller, men du kan ikke spille den av.

Dette fordi avspilling kreves langt større kapasitet og ytelse.

F. eks så kan det nevnes at prosessoren i en Blu-Ray spiller er MYE kraftigere enn den du finner i en DVD-spiller. Plassen er en ting, en annen sak er det å faktisk å klare å dekode så mye informasjon. En kan jo bare se på hva som kreves av en PC når man skal spille av en skikkelig høykvalitets Blu-ray film. CPU-bruken går hos meg kanskje opp i en 25 % på Blu-ray, mens den knapt bruker 1 % på DVD.

Man må gjerne kjøre på med ukomprimert video på en Blu-ray plate for å drastisk minke kravet til bildeprosessoren, men det ville krevd ekstremt mye plass og absurd høy overføringshastighet fra discen. Men andre ord ville det bare blitt vondt verre.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...