Gå til innhold

Hardy Heron fryser etter få minutter


Anbefalte innlegg

Hei! kjapper meg å skrive før maskina fryser.

Har seg slik at jeg har installer Heron på denne maskinen, og etter noen minutter etter at ejg har logget inn så fryser den. Skjermbildet fryser, lyden lagger og ingen input fungerer. Men den kan stå på innloggingskjermen i flere dager uten at noe skjer. Det syns jeg er litt merkelig. Så først når jeg har logget inn vil den fryse.

 

 

Noen som har peiling?

 

Takk :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det var ikke det svaret jeg ønsket.

 

Dette er en noe sær PC, ikke kabinett, ikke CD-ROM. Den ligger på bordet. Det er ikke den PC-en jeg bruker vanligvis, men jeg er hos mora mi nå, og den jeg har pleid å ha her står hos en kamerat.

 

Jeg tenkte mer hvis det fantes en sånn chkdsk funksjon om dere skjønner? Altså noe som søker etter feil, og reparer eller noe slikt :)

Lenke til kommentar

Dette kan jo skyldes flere ting. Jeg ser på et av følgende ting som mest sannsynlig:

- Hardwarefeil på minne/cpu/hk som fører til ustabilitet

- Programvarefeil som resulterer i kernel-panic

 

Det første skjekker du ved å kjøre memcheck eller lignende, det andre ved å lete i systemloggene etter frys (maskinen vil da sannsynligvis jobbe med det samme hver gang frys forekommer).

 

Lykke til.

 

EDIT: korrupte filer på harddisk kan jo være en mulighet, men det er sjeldent jeg har erfart at det resulterer i slike problemer.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar

Dette står i system log (De 9 siste punktene før shutdown):

 

Aug 31 11:57:18 emil-desktop kernel: [   51.572386] [fglrx] Receive enable interrupt message with irqEnableMask: 10000000
Aug 31 11:57:24 emil-desktop kernel: [   57.948886] hda-intel: Invalid position buffer, using LPIB read method instead.
Aug 31 11:57:37 emil-desktop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/wlan0 for sub-path wlan0.dbus.get.reason
Aug 31 11:57:40 emil-desktop kernel: [   74.367975] NET: Registered protocol family 17
Aug 31 11:57:43 emil-desktop kernel: [   76.269204] ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): wlan0: link becomes ready
Aug 31 11:58:04 emil-desktop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/wlan0 for sub-path wlan0.dbus.get.host_name
Aug 31 11:58:04 emil-desktop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/wlan0 for sub-path wlan0.dbus.get.nis_domain
Aug 31 11:58:04 emil-desktop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/wlan0 for sub-path wlan0.dbus.get.nis_servers
Aug 31 11:58:04 emil-desktop dhcdbd: message_handler: message handler not found under /com/redhat/dhcp/wlan0 for sub-path wlan0.dbus.get.interface_mtu

Lenke til kommentar

Det var fra et frys, kan du skjekke om du får det samme flere ganger? (spesielt det med wlan er interessant). Og kan du skjekke om det blir skrevet til loggen mens "fryset" pågår? Noter klokkeslettet frysen oppstår og la maskinen stå på en 5 minutter til før du skrur den av. I den perioden prøver du å trykke litt rundt på ting og tang. Så skjekker du i loggen om det er noen meldinger fra de 5 minuttene. Er jo ikke sikkert at det er det siste før shutdown som har gjort at det fryser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...