8ball Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Å blånekte og juge for politiet kan fort bli vanskeligere enn man tror. Vanlige lovlydige folk klarer sjelden å lyve særlig overbevisende. Bare til info Selv så har jeg vært borti noe av det samme som trådstarter. Jeg lånte da bort et ekte legg til en kamerat, som sef. ble tatt. Jeg fikk da et brev fra politiet noen dager senere, der det sto at de hadde et idkort som tilhøre meg. Så da gikk jeg en tur ned på politistasjonen og fikk kortet mitt tilbake. Det var da bare en dame i resepsjonen som ga det til meg. Snakket ikke med noen politifolk eller noe slik. Og om politiet skulle begynne å spørre deg ut om hva som har skjedd, så ville jeg ha sagt det som det var. Du ga det bort til en kompis og at han desverre ble tatt. Sef. kan du prøve deg på at du mistet det, men tror bare du kommer til å irritere den du snakker med da.. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 "ho vakta tok legget mintt han kan jo egentlig ikke det?"Litt vanskelig å avgjøre om dette var en mann eller en dame, men det spiller ingen rolle. Dørvakter har myndighet til å inndra falsk legitimasjon og skal levere dette til politiet. Kan ikke finne noe i loven om det. Har du en paragraf å sikte til? Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Står ikke sort på hvitt, men en ordensvakt til et utested skal være godkjent av politiet. Her er en paragraf i serveringsloven § 16. Ordensvakter og bortvisning av gjester Når politiet finner det påkrevet, skal det ved serveringsstedet holdes ordensvakter godkjent av politiet. Politiet kan som grunnlag for godkjenningen kreve gjennomført kurs. Departementet kan i forskrift gi nærmere regler om godkjenning av ordensvakter. Personer som gjentagne ganger har brutt serveringsstedets ordensregler eller forstyrrer ro og orden i virksomheten, kan i særlige tilfeller nektes adgang for kortere eller lengre tid. Beslutning om bortvisning skal være skriftlig, begrunnet og angi hvor lenge utestengingen skal vare. Beslutning om bortvisning foretas av politiet. Her er straffeloven om dokumentforfalskning forresten. § 372. Med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder straffes den, som for å føre andre bak lyset angående omstendigheter av betydning for rettsforhold eller foretagelsen av rettshandler utsteder en skriftlig bevitnelse, der inneholder usannhet. Med bøter eller med fengsel inntil 5 måneder straffes den, som i hensikt å tilvende seg eller andre en fordel eller å skade noen, løgnaktig utgir seg eller en annen for en i en bevitnelse, et personpass eller et liknende legitimasjonspapir omhandlet person eller på annen måte benytter et slikt dokument, eller som medvirker hertil. Den som overlater til en annen et slikt legitimasjonspapir som er utferdiget til ham, skjønt han vet eller bør forstå at det vil bli brukt uberettiget, eller som medvirker hertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder. Lenke til kommentar
HanssA Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Bare si at du var på et vors, og at du hadde blitt ganske full også hadde han lånt legget ditt uten at du hadde merka det eller fått vite det.. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Bare si at du var på et vors, og at du hadde blitt ganske full også hadde han lånt legget ditt uten at du hadde merka det eller fått vite det.. Sier man det der, kan man like godt bare innrømme alt. Lenke til kommentar
genstian Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 BeFs: Ja loven gjelder utestengelse og at ordensvaktene kan bortvise deg for å lage bråk. Om h1ry sier sannheten til politiet kan han straffes med bøter eller med fengsel inntil 3 måneder (slik som BeFs skriver i posten over). Du kan prøve å lyve og slikt. Men det det er nok best om du pynter litt på sannheten, er ikke så lurt å fortelle fantasihistorier i politiavhør (mener det er staffbar, iallfall om du holder på historien i retten!) Lenke til kommentar
Comma Chameleon Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Uansett hva han gjør så er det ikke så smart å si det her tror jeg. Skal vel ikke så mye til for at noen googler litt og finner sannheten her. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 § 206. Uten beslutning av påtalemyndigheten kan politimann ta beslag når han setter i verk beslutning om ransaking eller pågripelse, og ellers når det er fare ved opphold. Beslag kan tas av enhver når den mistenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor. Beslaget skal straks meldes til påtalemyndigheten. Finner denne at beslaget bør opprettholdes, utferdiger den en skriftlig beslutning med slikt innhold som nevnt i § 205 første ledd annet punktum. Jeg uthever Beslag kan tas av enhver når den minstenkte treffes eller forfølges på fersk gjerning eller ferske spor. Dette betyr i praksis at hvis noen kommer på min arbeidsplass og legitimerer seg under falsk navn, kan jeg løpe etter personen og forsøke å få han til å stoppe. Lenke til kommentar
KarlToresen Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 Uansett hva han gjør så er det ikke så smart å si det her tror jeg. Skal vel ikke så mye til for at noen googler litt og finner sannheten her. Men ble medlem under "falskt" navn for å si det sånn:P Bare si at du var på et vors, og at du hadde blitt ganske full også hadde han lånt legget ditt uten at du hadde merka det eller fått vite det.. Syntes ikke den var så dum altså, tror jeg tar en i den varianten. Bare si at du var på et vors, og at du hadde blitt ganske full også hadde han lånt legget ditt uten at du hadde merka det eller fått vite det.. Sier man det der, kan man like godt bare innrømme alt. Hvorfor det? Han har tatt det av meg mens jeg var drita liksom, kan jo ikke straffe meg for det Lenke til kommentar
HanssA Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Bare si at du var på et vors, og at du hadde blitt ganske full også hadde han lånt legget ditt uten at du hadde merka det eller fått vite det.. Sier man det der, kan man like godt bare innrømme alt. Hvorfor det? Da kan man jo ikke legge skylden på han som lånte bort legget.. Edit: så ikke at du hadde svart nesten det samme h1ry:p Endret 1. september 2008 av HanssA Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 jeg har ikke noe behov for det legget uansett det var ugyldig. Dette er jo en smal sak å sjekke, og da skal det ikke mye til for å legge sammen to og to for deretter å spørre hvorfor du gikk med dette på deg den aktuelle kvelden. Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Sånn just for the record så satt jeg litt værre i klisteret for litt sia. Jeg var den som lånte legget og ble tatt, men når politiet spurte om han som eide det viste at jeg var på utestedet sa jeg nei. De sa ikke noe mer om saken, bare at jeg kunne forvente en bot. Da var jeg i kontakt med politiet og det var de som tok legget. Kammeraten min ble ringt 4-5 dager seinere og han forklarte at han hadde lånt det til meg fordi jeg trengte penger for et halvt år tilbake, men at kortet nå var sperret og han kunne bare beslaglegge kortet. Det var forsåvidt faren hans de ringte så litt flaut for meg i ettertid. Et par uker seinere fikk jeg brev og slapp unna alt, fikk ikke engang bot. Politiet er ganske greie å ha med å gjøre om du er sammerbeidsvillig og ikke gir ekstra arbeid til politiet. I min sak måtte jeg bare legge meg flat og innrømme alt, men forklarte at jeg hadde mistet telefonen min og måtte komme i kontakt med vennenne mine som var inne på utestedet, noe som var sant. Kan ikke se for meg at du får noe for dette, med mindre du har noe på deg fra før. Lenke til kommentar
KarlToresen Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 jeg har ikke noe behov for det legget uansett det var ugyldig. Dette er jo en smal sak å sjekke, og da skal det ikke mye til for å legge sammen to og to for deretter å spørre hvorfor du gikk med dette på deg den aktuelle kvelden. Var faktisk tilfeldig at jeg hadde det på meg, for er ikke lenge sida jeg fikk nytt visa, og hadde bare glømt å ta det ut av lomma, så det er jo faktisk sant så det kan di ikke ta meg på Selvsagt alt rundt omstendighetene er veldig mistenkelig men det holder jo ikke. Lenke til kommentar
KarlToresen Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Sånn just for the record så satt jeg litt værre i klisteret for litt sia. Jeg var den som lånte legget og ble tatt, men når politiet spurte om han som eide det viste at jeg var på utestedet sa jeg nei. De sa ikke noe mer om saken, bare at jeg kunne forvente en bot. Da var jeg i kontakt med politiet og det var de som tok legget. Kammeraten min ble ringt 4-5 dager seinere og han forklarte at han hadde lånt det til meg fordi jeg trengte penger for et halvt år tilbake, men at kortet nå var sperret og han kunne bare beslaglegge kortet. Det var forsåvidt faren hans de ringte så litt flaut for meg i ettertid. Et par uker seinere fikk jeg brev og slapp unna alt, fikk ikke engang bot. Politiet er ganske greie å ha med å gjøre om du er sammerbeidsvillig og ikke gir ekstra arbeid til politiet. I min sak måtte jeg bare legge meg flat og innrømme alt, men forklarte at jeg hadde mistet telefonen min og måtte komme i kontakt med vennenne mine som var inne på utestedet, noe som var sant. Kan ikke se for meg at du får noe for dette, med mindre du har noe på deg fra før. Du er ikke den eneste som har prøvd å legge deg flat før, men det er ikke alle som slipper unna. Du har tydligvis bare vært heldig, for flesteparten får bot da. Men hvis man lyver (på en overbevisende måte) er man mer eller mindre garantert å komme seg unna. Det at di ringte faren til han kameraten din virker litt rart, trodde ikke di hadde lov å snakke med foreldrene angående sånne ting så lenge man er over 18. Regner jo med kameraten di var 18 siden du skulle låne legget:P Lenke til kommentar
Tmz Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 De ringte faren å spurte etter han jeg lånte kortet av, mest sannsynelig er mobiltelefonen hans registrert på faren eller moren så de viste ikke hvilket nummer de skulle bruke. Men faren skjønte allikevel tegninga. Mulig jeg var heldig, men jeg hadde jo uflaks i og med at jeg ble konfrontert av politiet i det hele tatt, du sitter litt verre i det om du står å prater med politiet enn om du prater med en dørvakt. Men for at du skal bli tatt for å ha lånt ut et legg skal du ha en good porsjon uflaks. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 5. september 2008 Del Skrevet 5. september 2008 Bare si at du var på et vors, og at du hadde blitt ganske full også hadde han lånt legget ditt uten at du hadde merka det eller fått vite det.. Sier man det der, kan man like godt bare innrømme alt. Hvorfor det? Da kan man jo ikke legge skylden på han som lånte bort legget.. Edit: så ikke at du hadde svart nesten det samme h1ry:p Vel man kan si noe alla som det, men ikke ordrett utfra det den personen skrev tidligere i tråden. Ordrett fra han, blir som å argumentere to ting, på en tåpelig måte. Skal man lure seg utfra noe sånt som dette, så er det å faktisk få de til å tro han stjal den legitimasjonen til trådstarter. Lenke til kommentar
storape Skrevet 6. september 2008 Del Skrevet 6. september 2008 (endret) Det smarteste er å lege seg flat og innrømme det. Kanskje du vil få en bot men jeg tviler på at det er en stor nok forbrytelse til og bli kastet i fengsel. Ikke lyv for vis politiet tar deg i og lyve kan du bli siktet for å hindre etterforskning. Du kommer in i militæret men bare ikke i noen elite styrker eller befal. Endret 7. september 2008 av storape Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Kom over en "advaring" til folk som benytter seg av falsk id. Les her! Endret 7. september 2008 av Nidaroo Lenke til kommentar
Jan_Erik Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 (endret) Jeg hadde sagt at jeg må ha mistet det kortet, og at han må ha funnet det eller stjelt det, og bare sagt at jeg ikke vet noe mer om det. De kan ikke bevise at du lånte det vekk til han, derfor kan de ikke ta deg for noe hvis du ikke inrømmer noe. Endret 7. september 2008 av Jan_Erik Lenke til kommentar
storape Skrevet 7. september 2008 Del Skrevet 7. september 2008 Jeg hadde sagt at jeg må ha mistet det kortet, og at han må ha funnet det eller stjelt det, og bare sagt at jeg ikke vet noe mer om det. De kan ikke bevise at du lånte det vekk til han, derfor kan de ikke ta deg for noe hvis du ikke inrømmer noe. Problemet er at vis du lyver og blir tatt så kan du bli straffet for og lyve. Så hadde jeg vært deg så hadde jeg ventet og vis politiet ikke tar kontakt så bare glem det Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå