Gå til innhold

Det viktigste elementet i spill


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt utrolig mye diskusjon rundt omkring om hva som er det viktigste i et spill. Her håper jeg å finne ut hva som flertalllet synes er viktigst. Er det et godt gameplayet som gjør det bra, eller en fengende historie? Eller er det det at det holder seg lenge, noe man aldri blir lei. Eller kan ikke et spil bli bra uten bra lydeffekter og stemmeskuespill? Eller er rett og slett en vakker grafikk nøkkelen? Si din mening her!

 

(Om en moderator kunne gjort dette til en avstemning ville det vært flott)

Endret av ShampooMacTavish
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så to minutt på spillenes historie eller no på discovery

 

 

"Det er ikke nødvendigs vis grafikken som gjøre et spill bra, det er noe helt spesiellt obeskrivelig som gjør det bra for deg"

 

Tolker dette som foreksempel at jeg elsker og kunne se ned å faktisk se føttene mine, eller jeg elsker at den kan ligge en kule i kammeret når man lader så man får 31 skudd isteden for 30. Detaljer du setter pris på

 

 

BTW: moffe som liker slike ting :ph34r:

Lenke til kommentar

Det er gameplayet som til slutt bestemmer om et spill var bra eller ikke. I begynnelsen av et spill er det kanskje grafikken som gjør mest inntrykk og man glemmer på en måte å vurdere om gameplayet er bra. Etterhvert legger man mindre og mindre merke til grafikken, og begynner å enten like spillet mer, eller mindre.

 

Har du fullført et spill er det sannsynligvis fordi spillet har vært gøy det meste av tiden, altså har gameplayet vært bra!

 

I løpet av de siste årene har jeg blitt mer opptatt av at spillene skal fortelle gode historier, og synes at nettopp historie har blitt et mer viktig element i spill. Gode eksempler på spill som klarte å trollbinde meg med god historie er Bioshock, Mass Effect, Lost Odyssey, Call of Duty 4 og GTA IV.

Lenke til kommentar
I løpet av de siste årene har jeg blitt mer opptatt av at spillene skal fortelle gode historier, og synes at nettopp historie har blitt et mer viktig element i spill. Gode eksempler på spill som klarte å trollbinde meg med god historie er Bioshock, Mass Effect, Lost Odyssey, Call of Duty 4 og GTA IV.

 

Historien/ plotet er veldig viktig for meg. Men det må også har greit gameplay og ok grafikk. Historien er det som får meg til å ville spille videre nå om dagen. Har virkelig fått opp øynene for RPG's i det siste pga historien i spillene.

 

Det jeg mener med ok grafikk er at det ikke må være håpløse kameravinkler, masse bugs osv. går vel nesten under gameplay. ps1 grafikk er helt fint for meg så lenge historien er god og kontrollene fungerer.

 

Kan vel på en måte si at jeg vil at et spill skal være som en god lang film (evt bok) når det gjelder innhold/ historie. :)

Lenke til kommentar

Jeg setter gameplay helt øverst. Historie er selvsagt viktig, men hva med alle "casual" spill som guitar hero? Hva med bilspill? Sportsspill?

 

Grafikk er også viktig, men kommer lengre nede på listen avhengig av spill. Noen spilltyper "krever" bra grafikk, som FPS og TPS.

 

Ellers er detaljer ikke viktige før man ikke har dem lengre. Sagt på en annen måte spilte jeg Test Drive Unlimited på xbox og elsket noe så banalt som å ha et helt fungerende kart inne i Corvetten. Kartet der snur og vrir seg akkurat som det "ekte" kartet og har alle veiene og så videre. Selv om jeg i hovedsak så bilene fra utsiden var det ikke helt det samme å kjøre en bil som ikke hadde et slikt kart. ;)

 

Ellers husker jeg Aliens Vs Predator 2 med glede. Igjen, noe så banalt som å vise hvor mange skudd du har igjen på selve riflen gjorde det til en helt spesiell opplevelse. I tillegg til motion detectoren, selvsagt. Sykt skremmende, den der. Bip... bip... bip... faen, alie... nei, vent. Bare en kjetting. Denne gangen... :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...