Gå til innhold

Et uløselig problem eller rett og slett en service oppgave?

Anbefalte innlegg

Hei! :)

Henviser til denne topicen for litt informasjon.

Opprensking av PC v/hjelp av et sprogram?

Problemet løste seg ikke helt og forble like dårlig. Jeg kom da i kontakt med en erfaren pc bruker som sendte meg en slags bruksanvisning på hvordan jeg skulle fikse dette, likevell ble problemene værende. Den eneste løsningen jeg kom fram til var å (Nå er jeg litt usikker på fagordene som brukes ang. data/programvarer, så jeg skal prøve å gjøre dette så kortfattet som mulig) formatere/reformater hele datamaskinen.

Jeg fikk alle filer; som bestod av bilder, dokumenter, musikk etc etc, og førte de over på en ekstern harddisk.

PC-en er forsovidt en Packard Bell - Iextreme 1007, Intel Celeron 2,6 GH med 256 MB RAM om det skulle være relevant.

medium_danube_ixtreme.jpg

(Søkte en del på nettet å kunne ikke finne noe som var til hjelp) Etter dette brukte jeg den vanlige prosedyren(?) for å formatere pcn til slik den var da den ble kjøpt og med alle programmene som fulgte med. (Det skal sies at den hadde en hemmelig partisjon som skulle brukes for å gjenopprette pcn slik den var da den ble kjøpt) Etter å ha ventet en halv dag på all installeringen av programmvarene, så gikk pc-en glatt, bortsett fra at skjermen hadde veldig store ikon og tekst, noe jeg trodde kunne endres i "egenskaper". Men den gang ei. Jeg manglet driveren til skjermkortet. Og CD-en som tydeligvis skulle brukes til det, var ikke å finne noe sted.( Hvorvidt den CD-Platen er rotet bort det kan jeg ikke si for sikkert.) Til slutt fant jeg en driver på nettet.men problemet var at det var så mange å velge imellom, så jeg valgte vilkårlig ut en, som jeg trodde var best for pcn. Fortsatt virket pc-en helt glatt.

Etter en stund så begynnte det å poppe opp en del beskjeder som omhandlet foreldet programvare, virusprogram, mangl. service pack 2 osv osv.. Etter et par dager med installering/oppdatering og fornying av samtlige programmer så virket det som om alt skulle gå fint, men et sted på veien så begynnte maskinen å gå tregere om senn. Iom at jeg ikke er så dreven på IT så hadde jeg mistanke om at noe kunne være ødelagt inne i harddisken? Eller at pc-en rett og slett er for gammel? (Er en stund siden den ble kjøpt nå, in fact, så er den 3-4 år) Så jeg håper virkelig at noen her ikke kan hjelpe til litt, før jeg/vi evt sender den til service? ( Dessuten er det litt vanskelig å finne garantien, hvis det da er garanti igjen) Hvor lang levetid er det på en stasjonær PC foressten?

Selve problemet er at pcn rett og slett er j*vli treg, det tar omlag 10-15 minutter før det er mulig å trykke på ikoner å starte et program. CCleaner har jeg prøvd, forskjellige programmer som ashampoo, men ingen har fungert å få pc-en til å gå raskere.

vh

Nicolas

Endret av Nicolasn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først, så er det ikke rart den er treg med 256MB Ram.

Dessverre bruker din PC gammle SDRAM, og disse er svindyre. 256MB SDRAM, koster omtrent like mye så 4096MB med DDRII RAM.

Jeg ville gjort som følger:

- Ta backup av filer du ønsker å beholde (ser ut som dette er gjort)

- Re installer XP (Recovery Program > Destructive Recovery)

- Last ned og installer driver til PCen [Packard Bell IXTREME 1007 Driver og Programmer]

- Last ned alle oppdaterigner fra Windows Update.

- Installer programmer som brukes

- Følg guiden vedlagt her (Punkt 1, 20, 22 og 23 kan du hoppe over)

Programmet som stjeler mest av systemressursene er Antivirus og brannmur.

Brannmur er strengt talt ikke uhyre nødvendig, så det ville jeg droppet.

Når det gjelder Antivirus, så bruker F-prot svært lite av systemressursene. Faktisk vil jeg si at F-Prot bruker minst systemressurser av alle Antivirusprogrammene på markedet. Dog er dette ikke gratis og $29 er litt drøyt for dette programmet. På gratis fronten vil jeg påstå Avira AntiVir Personal bruker minst systemressurser.

Lenke til kommentar
Først, så er det ikke rart den er treg med 256MB Ram.

Dessverre bruker din PC gammle SDRAM, og disse er svindyre. 256MB SDRAM, koster omtrent like mye så 4096MB med DDRII RAM.

Nå vet ikke jeg hva forskjellen på de to type RAM-ene er(hadde vært fint om du kunne forklare hvis du har mulighet/tid) , men finnes det noen mulighet for å bytte til den typen som du mener er best?

Programmet som stjeler mest av systemressursene er Antivirus og brannmur.

Brannmur er strengt talt ikke uhyre nødvendig, så det ville jeg droppet.

Når det gjelder Antivirus, så bruker F-prot svært lite av systemressursene. Faktisk vil jeg si at F-Prot bruker minst systemressurser av alle Antivirusprogrammene på markedet. Dog er dette ikke gratis og $29 er litt drøyt for dette programmet. På gratis fronten vil jeg påstå Avira AntiVir Personal bruker minst systemressurser.

Jeg glemte å nevne at pc-en bruker Norton AntiVirus, noe jeg titt og ofte har fått høre er et program som inneholder fullt av sikkerhetshull med stor risiko for virusangrep. Er dette tilfellet? (Selv bruker jeg Avira på den bærbare, og er fornøyd med det)

Lenke til kommentar

Kan si det så pass.

Var en tid der jeg støtt og stadig fikk virus infisert spam mail. Brukte da Norton, som da i første øyekast så ut til å fikse alt. Jeg kunne ikke helt fatte hvorfor min PC oppførte seg så rart. Ja, det var virus infisert filer i innboksen, men de var da fjernet?

Det var da jeg tenkte å utføre et lite eksperiment for meg selv.

Neste dag så fjernet jeg Norton.

Så etter ny e-post, der var det 10 nye meldinger - alle virus infisert.

Tok kopi av alle 10 epost meldinger og la dem på en CD plate.

Kjørte low-level-format, eller Disk Reinitialization om du vil for å blanke ut hele disken.

Installerte XP på nytt.

Så Startet morroa..

Installerte først Kaspersky og kjørte scan over "infisert e-post CD" 10/10 infiserte filer.

Byttet til BitDefender, kjørte scan over "infisert e-post CD" 10/10 infiserte filer.

Byttet til eTrust, kjørte scan over "infisert e-post CD" 9/10 infiserte filer.

Byttet til AVG, kjørte scan over "infisert e-post CD" 10/10 infiserte filer.

Byttet til avast, kjørte scan over "infisert e-post CD" 10/10 infiserte filer.

Byttet til Avira, kjørte scan over "infisert e-post CD" 10/10 infiserte filer.

Og helt til slutt, installerte jeg Norton og utførte scan over "infisert e-post CD". Denne gang ble resultatet 7/10 - altså Norton fant 7 av 10 infiserte filer, resten av programmene fant alle 10. Når det gjelder e-trust, så var den ene filen spyware relatert og ikke virus relatert. eTrust sitt antivirusprogram har/hadde svært dårlig beskyttelse mot spyware. Dog når jeg utførte spyware i stedet for virus søk, fant eTrust den spyware infiserte filen. så eTrust fant også alle 10 infiserte filer, jeg måtte bare utføre to forskjellige søk for å finne dem alle.

Installerte XP på nytt for andre gang den dagen og byttet over til eTrust sitt program.

Microsoft hadde på den tiden en sikkerhetskampanje, så eTrust i sammen med Microsoft tilbydde 1års gratis lissens til eTrust EZ.

Når det gjaldt "infisert e-post CD", så sparte jeg den en god stund og utførte regelmessig Norton kontroll med denne. Selv ikke etter to -2- nye Norton versjoner klarte programmet å oppdage alle filene på CDen.

Lenke til kommentar
Kan si det så pass.

Var en tid der jeg støtt og stadig fikk virus infisert spam mail. Brukte da Norton, som da i første øyekast så ut til å fikse alt. Jeg kunne ikke helt fatte hvorfor min PC oppførte seg så rart. Ja, det var virus infisert filer i innboksen, men de var da fjernet?

Det var da jeg tenkte å utføre et lite eksperiment for meg selv.

Neste dag så fjernet jeg Norton.

Så etter ny e-post, der var det 10 nye meldinger - alle virus infisert.

Tok kopi av alle 10 epost meldinger og la dem på en CD plate.

Kjørte low-level-format, eller Disk Reinitialization om du vil for å blanke ut hele disken.

Installerte XP på nytt.

Så Startet morroa..

Installerte først Kaspersky og kjørte scan over "infisert e-post CD" 10/10 infiserte filer.

Byttet til BitDefender, kjørte scan over "infisert e-post CD" 10/10 infiserte filer.

Byttet til eTrust, kjørte scan over "infisert e-post CD" 9/10 infiserte filer.

Byttet til AVG, kjørte scan over "infisert e-post CD" 10/10 infiserte filer.

Byttet til avast, kjørte scan over "infisert e-post CD" 10/10 infiserte filer.

Byttet til Avira, kjørte scan over "infisert e-post CD" 10/10 infiserte filer.

Og helt til slutt, installerte jeg Norton og utførte scan over "infisert e-post CD". Denne gang ble resultatet 7/10 - altså Norton fant 7 av 10 infiserte filer, resten av programmene fant alle 10. Når det gjelder e-trust, så var den ene filen spyware relatert og ikke virus relatert. eTrust sitt antivirusprogram har/hadde svært dårlig beskyttelse mot spyware. Dog når jeg utførte spyware i stedet for virus søk, fant eTrust den spyware infiserte filen. så eTrust fant også alle 10 infiserte filer, jeg måtte bare utføre to forskjellige søk for å finne dem alle.

Installerte XP på nytt for andre gang den dagen og byttet over til eTrust sitt program.

Microsoft hadde på den tiden en sikkerhetskampanje, så eTrust i sammen med Microsoft tilbydde 1års gratis lissens til eTrust EZ.

Når det gjaldt "infisert e-post CD", så sparte jeg den en god stund og utførte regelmessig Norton kontroll med denne. Selv ikke etter to -2- nye Norton versjoner klarte programmet å oppdage alle filene på CDen.

Oi, ser ut som om Norton fortsatt har noe å jobbe med der :p

Men når det gjelder forskjellen på SDRAM-en og den andre som du snakket om, jeg skjønte ikke helt hva du mente der?

Lenke til kommentar

Først må du finne ut hvilken RAM-type som går i din maskin

Ut i fra spesifikasjonen for hovedkortet i din maskin kan du bruke inntil 1 GB Minne fordelt på 2 x 512MB brikker. Maskinen din bruker DDR minne. Dette er riktignok dyrere enn DDRII pr dato men på ingen måte avskrekkende. Prisen vil ligge fra i overkant av kr 100 pr brikke og oppover. På bruktmarkedet kan du selvfølgelig finne enda billigere brikker.

Endret av lasr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...