Gå til innhold

Ny tv. Rundt 10k, 40" - 42". Film, fotball og tv.

Anbefalte innlegg

Som topic sier skal jeg bytte ut min LG 37"LB1 lcd tv. Det som blir sett på tvn er Filmer, mest fra en HTPC som er tilkoblet med HDMI men også fra DVD spiller. I tillegg er det en del sport, mest fotball.

Jeg har kabel-tv fra canal digital med dekoder.

Er det noen som har vært i samme situasjon og endt opp med en tv dem er veldig fornøyde med?

Mine kriterier er ~10.000kr, 40" eller 42", minimum 3HDMI innganger.

Jeg har satt opp en liten liste med noen aktuelle:

Plasma:

LG 42PG6000

Panasonic TH-42PX80

Panasonic TH-42PZ80

LCD:

Samsung LE40A656 (-Skeptisk til det røde utseendet. Litt dårlig sortnivå?)

Sony Bravia KDL-40W4000 (-Ser ikke så pen ut.)

LCD vs Plasma for min del er jeg litt usikker på. LCD skal være bedre i rom hvor det er mye vinduer, altså lys fullt rom. Mens plasma krever et mer mørkt rom igjen. Men du får bedre sortnivå på plasma. Er det noen andre fordeler/bakdeler med det.

Om dere har en av disse tvne flott om dere legger igjen en kommentar i forhold til bruksområdet mitt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tja jeg kan utale meg om tre av de da jeg har hatt en PZ80 har nå en LG PG6000 samt min bestekamerat har PX80. Stua mi er godt opplyst uten at jeg ville valgt LCD av den grunn men har du direkte solys på skjermen så er LCD klart bedre. PZ80 ble for meg et trist møte da den leverte dårlig på vanlige tv sendinger, var tragisk med PS2 samt hadde et veldig matt/lysvakt bilde generelt og en veldig dårlig bildejusteringsmeny. Bildekvalitet på PX80 og PG6000 er stort sett jevne men PX sliter med noe bildestøy/viberering men har et litt bedre sornivå men her snakker jeg marginaler.Tenker man design og byggingen av selve skjermen så er LG i en klasse for seg selv, PX er en billigmodel fra Pana og dette kommer også godt frem, LG PG6000 er et smykke.Jeg liker min LG spesielt for man faktisk har noe man kan kalle bildemeny med gode justeringsmuligheter og den leverer klare friske bilder på alle felt og er også glimmrende på HD sendinger.Før så var det kanskje et prisargument å velge PX80 men siden dette nå er borte så hadde jeg garantert valt LG. Prøv og få sett på disse modellene jeg skriver om live så tror jeg valget ditt vil være enkelt.

Lenke til kommentar
Som topic sier skal jeg bytte ut min LG 37"LB1 lcd tv. Det som blir sett på tvn er Filmer, mest fra en HTPC som er tilkoblet med HDMI men også fra DVD spiller. I tillegg er det en del sport, mest fotball.

Jeg har kabel-tv fra canal digital med dekoder.

Er det noen som har vært i samme situasjon og endt opp med en tv dem er veldig fornøyde med?

Mine kriterier er ~10.000kr, 40" eller 42", minimum 3HDMI innganger.

Jeg har satt opp en liten liste med noen aktuelle:

Plasma:

LG 42PG6000

Panasonic TH-42PX80

Panasonic TH-42PZ80

LCD:

Samsung LE40A656 (-Skeptisk til det røde utseendet. Litt dårlig sortnivå?)

Sony Bravia KDL-40W4000 (-Ser ikke så pen ut.)

LCD vs Plasma for min del er jeg litt usikker på. LCD skal være bedre i rom hvor det er mye vinduer, altså lys fullt rom. Mens plasma krever et mer mørkt rom igjen. Men du får bedre sortnivå på plasma. Er det noen andre fordeler/bakdeler med det.

Om dere har en av disse tvne flott om dere legger igjen en kommentar i forhold til bruksområdet mitt.

Hvis du skal gå for lcd så er Samsungs 6 serie et av de bedre valgene du kan gjøre. Tv-en er utrolig lekker og den røde kanten er ikke sjenerende, men dette er nok snakk om smak og lite annet. Sortnivået er ikke på nivå med de beste plasma skjermene selv om det ikke er snakke om mye. Samsung og Sony er de som har presentert det dypeste sortnivået i år. Sony sin w4000 modell har dypere sort en PG6000, men detaljene er ikke på samme nivå. På en lcd gror det mer igjen enn på en plasma. Personlig ville jeg valgt Samsungs 6 serie på grunn av 100hz systemet som faktisk lager veldig fine bilder. Så lenge du kan leve med video effekten det faktisk gir...

Lenke til kommentar

Vel de er vel ingen seriøs tester som støtter dine agumenter Bava om sortnivå til Sony kontra LG/PX80 som jeg likestiller men jeg har sett en amatørtest fra et annet forum men personen valgte å beholde sin LG kontra Sony W4000 alikevel.. Da blir jo diskusjonen LCD kontra Plasma nok en gang og liker man kunstige farger kontra realitet samt bruker mye PC og da tenker jeg ikke på film via pc så er Samsung et godt valg ellers så bør valget falle på en god plasma.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Vel de er vel ingen seriøs tester som støtter dine agumenter Bava om sortnivå til Sony kontra LG/PX80 som jeg likestiller men jeg har sett en amatørtest fra et annet forum men personen valgte å beholde sin LG kontra Sony W4000 alikevel.. Da blir jo diskusjonen LCD kontra Plasma nok en gang og liker man kunstige farger kontra realitet samt bruker mye PC og da tenker jeg ikke på film via pc så er Samsung et godt valg ellers så bør valget falle på en god plasma.

Calibrated black level on the Sony KDL40W4000 measured an excellent 0.05 cd/m2, i.e. slightly better than the W3000 series, and on par with the Panasonic PX80/ PZ85 plasmas. To sweeten matters even more, the auto-dimming which plagued the W3000 seemed to have been eradicated on the Sony KDL40W4000... as long as [Adv. Contrast Enhancer] and [Light Sensor] were not engaged.

Dette er hentet fra http://www.hdtvtest.co.uk/

PX80 måler litt dypere enn PG6000, men jeg tviler på at dette merbart hvis du da ikke setter begge tv-ene opp mot hverandre.

http://media.aftenposten.no/archive/00759/...ort_759247a.jpg

Til høyre har du PG6000, i midten PX80 og til venstre Pioneer Kuro 8 generasjon...

Når det gjelder sortnivå så handler det om at det ikke må bli for grått. Det er når dybden forsvinner at problemene kommer. Det gjør det ikke på noen av disse modellene...

Endret av Bava
Lenke til kommentar

Jadajada

Jeg leste noe om dette på et annet forum. Han mente at sortnivået var bedre på Sony W4000 vs LG og at 3 personer var enstemming. Resten er forklart i posten til Bava. Han som skrev testen valgte LG pga bedre detaljer osv og valgte bort bedre sortnivå istedet.

Endret av Eulogy
Lenke til kommentar
Jadajada

Jeg leste noe om dette på et annet forum. Han mente at sortnivået var bedre på Sony W4000 vs LG og at 3 personer var enstemming. Resten er forklart i posten til Bava. Han som skrev testen valgte LG pga bedre detaljer osv og valgte bort bedre sortnivå istedet.

PG6000 og PX80 er såpass like at det kun er smak og behag som skiller dem. PX har styrker PG ikke har og vice versa... PG vinner uansett på design...

Lenke til kommentar

Ok. Så bildet på px80 og pg6000 er så og si likt, det som pg6000 mister av sortnivå tar den igjen på detaljer i forhold til px80? og i tillegg er jo lg6000 meget lekker i forhold til px80. jeg vil uansett tippe at både px80 og lg6000 har bedre sortnivå enn hva min 37lb1 lcd har.

Lenke til kommentar
Ok. Så bildet på px80 og pg6000 er så og si likt, det som pg6000 mister av sortnivå tar den igjen på detaljer i forhold til px80? og i tillegg er jo lg6000 meget lekker i forhold til px80. jeg vil uansett tippe at både px80 og lg6000 har bedre sortnivå enn hva min 37lb1 lcd har.

Du har helt rett og resten koker ned til marginaler så velg etter vilke design du liker best.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...