B25S Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Heisann, heisann. Da har jeg nå bestemt med for å dra min lille hobby steget videre, og vil da prøve å ta bilder som "de proffe". Her jeg bor er det jo masse abstrakt, natur og fjell som jeg har tenkt masse på. Jeg har 8000 kr jeg vil svi av, som et omtrent halvparten av sommerjobblønna mi. Men det vil ikke si at jeg må bruke så mye. Men jeg er på utkikk etter noe i 5000-8000 kr klassen som du sikkert skjønner. Har litt erfaring med DSLR, og jeg synes det er morsomt å ta bilder, og kanskje mikse på dem når de tar turen innom min trofaste Mac. Det jeg tar bilder av er som regel alt mulig, så jeg er litt avhengig av å switche mellom litt linser. Å ja, jeg er litt oldschool så jeg låner gjerne de gamle linsene som tanta mi har. Men de er jo treige og er egentlig ikke noe tess. Så jeg har funnet ut at jeg må før eller senere kjøpe meg skikkelige, kanskje dyre? Jeg er 13 år, vet ikke om det har så mye å si. Og jeg er faktisk ganske liten til alderen, så jeg må ha noe litt små greier. Har sett litt på den nye 450D, og jeg må si at den passer ikke så verst i hendene. Men tanken på 450D daler fort ned da jeg tenker på at jeg kan få 40D til bittelitt mer, som på papiret er et mer avansert kamera. Nå mener jeg å ha sett forferdelig mange Nikon fanatister som forguder Nikon DSLR. Hva er bra med Nikon egentlig? Vil det fungere for meg? Jeg har god erfaring ved kjøp av varer i utlandet, har brukt Jetcarrier et par ganger - litt upraktisk, men som regel verdt det. Hva er det å spare ved å kjøpe kamera fra USA? Er det egentlig så mye å spare? Jeg har tittet litt på Ebay, B&H Foto Video og Adorama. Jeg tipper de er de eneste valgene som jeg står ovenfor. Har tittet litt på de "PRO KIT" pakkene på Ebay, som sikkert mange har vært borti. Det ser jo direkte ut som søppel, spesielt det meget eksklusive tilbehøret som var med! Jippi, nå må jeg tømme søppel oftere, om ikke skapene mine fulle av skrap vokser. Er det noen som hadde hatt tid til å komme med eventuelle forslag til kamera, nettbutikk med vare (eller kit, helst USA) og forslag til linser. Jeg jobber faktisk på egenhånd for pengene mine, så jeg er ikke interessert i å bruke unødvendig mye. Takk for at du leste. Endret 30. august 2008 av asbjohor Lenke til kommentar
Bawaria Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Det høres ut som en 30d ville passe deg bra, vis du ikke får pruta en 40D til prisen du anbefaler.. Selv ville jeg blodpruta en nikon D200 med grep for den prisen Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Om kamera heter Canon, Nikon, Pentax eller noe annet har ingen betydning,ta deg en tur i en fotobutikk og ta og føl på forskjellige modeller og velg den du faller for , synest du det er i dyreste laget å kjøpe nytt så kan du jo bla sjekke bruktmarkede på foto.no . Lenke til kommentar
OMyre Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hei Gå å prøv en Sony A700, de kjører også cash back nå, minus nkr 1600,- ved kjøp av hus og valgfri linse. Billigst på Foto video. Kjøpte selv en A100 med DT 18-200 linse til 2990,- hos Komplett forrige helg. De hadde tilbud denne helgen også, men er nå utsolgte. Bare linsen som forøvigt er "made in Japan" koster alene nkr 4500,- hos Japan foto. Er meget overrasket over det gode grepet, samt mange funksjoner som jeg savner hos Canon eos 30D og Canon D350 som jeg også har. Kan nevnes, mulighet for auto iso i program P, D-Range, som er ett valgfritt program for å optimalisere JPEG ut fra kamera. Fint for de som skyter i JPEG. Mulihet til å skyte 3 bilder i serie, med eksponerings forskyvning. Dvs. ett i "0", neste i "-1" og neste i "+1". Samt mye annet snakker. Det A100 ikke er så god på, er høy iso, dvs. over 800. Dette er A700 mye bedre på, samt at A700 også har ett fantastisk grep. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Heisann, heisann. Jeg er 13 år Har tittet litt på de "PRO KIT" pakkene på Ebay, som sikkert mange har vært borti. Det ser jo direkte ut som søppel, spesielt det meget eksklusive tilbehøret som var med! Jippi, nå må jeg tømme søppel oftere, om ikke skapene mine fulle av skrap vokser. Er det noen som hadde hatt tid til å komme med eventuelle forslag til kamera, nettbutikk med vare (eller kit, helst USA) Det er bra at du har forstått de "supertilbudene" på eBay.er bare søppel med masse dritt som ingen fotografer med selvrespekt har brukt for. En annen ting du også burde ha i bakhodet er garantier,er den tusenlappen tjent vært tap av 5 år med Norske forbrukerrettigheter kan hende du er uheldig og får et mandagseksempel,heldigvis skjer det skjeldent. Hvis du absolutt skal handle på nett er BH-photo en sikker vinner,er veldig greie hvis du får problemer. Du har sikkert også oppfattet at brukere av forumet har lett for og anbefale det merket dem selv bruker,i og for seg greit nok da alle merkene har"billige" kamera som har omtrent lik kvalitet på bildene,men med andre forskjellige egenskaper. Du vil nok etterhvert "vokse"fra det kamera du kjøper og eventuelle objektiver vil du da ha med til neste kamera du kjøper,så det er ikke dumt og se hva som er ditt "drømme" kamera med tanke på et senere tidspunkt. På grunn av din unge alder har du sikkert ikke råd til og oppgradere objektivparken med for mange tusenlapper av gangen,da enkelte objektiver "du bare må ha" kan variere prismessig med flere tusen avhengig av merke. Det er som og kjøpe bil,har du dårlig råd kjøper du Ford for du vet at huggeriene flommer over med brukte deler,enkelte søk på brukt vil gi deg en pekepinne på hva du må gi for objektiver av de forskjellige fabrikantene. Det første du burde gjøre er og besøke tanta di og skrive opp hvilken objektiver hun har,få med alt som står på dem pluss hvilken kameratype hun har det kan ligge noen "gullskatter" der,og post informasjonen her . Er de objektivene akseptable til digitaltkamera er neste steg lettere for deg. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Hvis du kan låne de gamle objektivene til tante; så må du jo ha et hus som de passer til. Hva er det hun har ? Tom Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Hva med brukt utstyr? På bruktmarkedet flommer det for tiden over av Nikon D200 og D300. "Alle" skal ha D700 og fullformat for tiden, så det er gode muligheter til å få bra kamera og objektiv brukt for den prisen du antyder. Er sikkert prutningsmonn her også. Har intrykk at det stort sett er seriøse annonsører på www.foto.no Lykke til Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Hva med brukt utstyr? På bruktmarkedet flommer det for tiden over av Nikon D200 og D300. "Alle" skal ha D700 og fullformat for tiden, så det er gode muligheter til å få bra kamera og objektiv brukt for den prisen du antyder. Er sikkert prutningsmonn her også. Har intrykk at det stort sett er seriøse annonsører på www.foto.no Lykke til Hvis du går for brukt kamerahus må du huske på å få med manual og programvare. Lenke til kommentar
B25S Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Tante bruker Canon. Da tenker jeg at jeg velger det, da jeg er ganske så kjent med menysystemet. Fikk lånt meg et 40D i dag, og jeg må si det er ganske bra og det satt ikke så verst i hendene. Linsene til tante er et 18-55 standard linse som følger med en drøss med kameraer i kit, dere skjønner sikkert hva jeg mener. Også er det et eldgammelt Tamron AF Macro linse 28-200. Hun bruker sånn SLR kamera med filmrull, så digitalt er det ikke så mye tess med. Men hun har veldig lyst på DSLR, og jeg tror hun kjøper seg det nokså snart. Vi har snakket litt om å spleise på linser og dele dem. Men til sak, Jeg tror valget faller på Canon 40D. Jeg kjenner en som studerer i USA som eventuelt kan ta det med til meg. Og B&H Photo Video blir jo selvfølgelig butikken jeg har tenkt å kjøpe fra. Blir vel ca. 5000 med batterigrep og 28-135 linse. Noen som har erfaring med EF-S 17-85mm IS USM AF Lens eller 28-135mm Lens ? Hvilken bør jeg velge? Og angående brukt utstyr, så er det jo halve moroa med nytt utstyr da :-) Lenke til kommentar
onslow123 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Og angående brukt utstyr, så er det jo halve moroa med nytt utstyr da :-) Men med brukt utstyr får du (nesten) dobbelt så mye utstyr så da blir det like mye moro allikevel :-) Lenke til kommentar
Flex Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Og angående brukt utstyr, så er det jo halve moroa med nytt utstyr da :-) Det der har jeg aldri skjønt. Man får jo mye mer stæsj for pengene om man kjøper brukt, i tillegg til at man slipper å være så redd for å ødelegge det. Har selv kjøpt kamera, en haug med linser og annet stæsj brukt, og har betalt mindre enn det koster for et nytt kamera med kun kitlinse. Og jeg vil påstå at jeg har mer moro enn om jeg hadde kjøpt nytt... Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Noen som har erfaring med EF-S 17-85mm IS USM AF Lens eller 28-135mm Lens ?Hvilken bør jeg velge? Og angående brukt utstyr, så er det jo halve moroa med nytt utstyr da :-) 28-135 IS er fin til filmbaserte kamera, men er ikke noe å satse på til digitalt. Det er ikke skarpt nok, og så får du ingen vidvinkel. 17-85 er ganske kurant, men det finnes finere saker, som blant annet 17-55 f2.8 IS USM, men til en helt annen pris. Et alternativ er å gå for EF-S 18-55 IS, dette er en oppgradert versjon av kit-objektivet som har bildestabilisator, og er mye skarpere enn forgjengeren. Og til 170$ er den et meget godt kjøp. Så kan du ta med et lyssterkt objektiv med fast brennvidde i tillegg, for eksempel 35mm f2 til 230$, 50mm f1.8 til 89$, 50mm f1.4 til 340$ eller Tokina 35mm f2.8 Macro til 460$. Pass på å få med et ekstra batteri, to minnekort, mikorfiberduk til å pusse objektivene og en blåsebelg. Lenke til kommentar
se# Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Du må spørre deg selv om hva du egentlig trenger. 40D er opplagt bedre enn 450D på noen områder, men 450D er også et bra kamera og Live View funksjonen er bedre. Så selv om prisforskjellen ikke er så stor er ikke dette noe opplagt valg. 40D gir bedre byggekvalitet, men også mer å dra på. Trenger du flere bilder per sekund enn 450D gir? Autofokusen er muligens litt mer avansert på 40D, men igjen er det et spørsmål om ikke 450D er bra nok. Hvis du må velge er nok 450D + 17-85IS en nyttigere kombinsajon enn 40D og 18-55 IS hvis du bare har råd til hus + et objektiv i første omgang. Ville heller ikke avskrevet Tamron 28-200. Selv om det er et gammelt objektiv kan det fungere greit til du får råd til noe bedre/nyere selv. Når det gjelder kjøp fra USA så er det billigere, men hvor mye? Husk at bestiller du fra B&H får du frakt og 25% moms i tillegg på prisen. Kan noen kjøpe det for deg er det potensielt mer å spare, men som noen andre nevnte mister du uansett norske garantier. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Men til sak,Jeg tror valget faller på Canon 40D. Jeg kjenner en som studerer i USA som eventuelt kan ta det med til meg. Noen som har erfaring med EF-S 17-85mm IS USM AF Lens eller 28-135mm Lens ? Hvilken bør jeg velge? Og angående brukt utstyr, så er det jo halve moroa med nytt utstyr da :-) Hvis du er litt tålmodig,så kommer 50D en gang uti neste måned da vil helt sikkert 40D bli solgt med noen gode tilbud worldwide. 17-85 IS er et godt objektiv men 18-55 IS er vel like godt optisk sett til 1/3 av prisen men med litt mer plastikfantastisk. Samtidlig med 50D skal det bli presentert et nytt objektiv fra Canon 18-200 IS f3.5/5.6 som dekker et større brennvidde område,er ikke noen tester om det ennå,men kan kanskje være vært å vente på,spesielt hvis du får kjøpt det i USA,skulle tro at det er på linje med 17-85 og 18-55 optisk sett. Kan hende du kan få en grei deal med BH-photo om et kit 40D/18-200 når det kommer i handelen. Edit: Minnekort,kjøp et par av god kvalitet. Endret 31. august 2008 av Nautica Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå