Bjørnli Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 skal kjøpe meg macro objektiv til mandag på japan photo, har sett meg ut Tamron AF SP 90mm Di Macro Canon (koster 2999 der) Men da tenkte jeg : noen som har anbefalinger til andre macro objektivert til samme pris? noe som evt. er bedre? Skal bruke macroen til dråpebilder på blader f.eks, dråpebilder i vasken f.eks, samt portrettbilder, dyrebilder, evt. nærbilder av blomster/andre ting.. Lenke til kommentar
arnold_layne Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Dette er et veldig bra price/performance objektiv. Pga. brennvidden passer den godt til portretter i tillegg til makro. Det du kan få problemer med er sky innsekter, men siden du ikke nevner dette spesielt regner jeg ikke med at det blir noe stort problem. Litt usikker på hva du legger i dyrebilder, men ellers vil dette objektivet passe godt til all bruken du nevner. Jeg har ikke erfaringer med noen av alternativene (Sigma 50, 70, 105, Canon 100, Tokina 100 og sikkert flere) så jeg kan heller ikke utelukke noen, men jeg tviler på at du får noe særlig bedre kvalitet mer anvendelig brennvidde til din bruk til samme prisen. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Innsekter som ikke liker selskap blir ikke store bekymringa da jeg ikke har sååå stor interesse av insekter:P iallefall ikke prioritert det jeg mener med dyrebilder er "portretter" av katter, hunder og slikt Har hørt sabla mye bra om skarpheten på tamron sp90 og sett bilder tatt med samme kamera jeg har med det objektivet:P Så hvis ikke noen kommer med ett godt alternativ blir det tamron tror jeg;) Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Kan anbefale Canon EF-S 60mm macro. Det har rask autofokus som er en fordel ved dyrebilder. Prisen er også noe lavere enn Tamron. Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 60mm? blir ikke det litt "lite"? f.eks ved vanndråpebilder er vel mer mm bedre? Lenke til kommentar
BjørnÅgeS Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 60mm macro har 1:1 forstørrelse - det samme som tamron 90mm. Du må bare litt nærmere, men forstørrelsen er helt lik. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Skal du utelukkende ta makro av stillestående, døde ting, og du har mulighet til å gå nærme, så kan det være en fordel med kortere brennvidde da det er lettere å holde objektivet stødig (mindre behov for stativ eller annen støtte). 60 er en fin brennvidde til dette. Men tar man bilder av insekter og ting som lett kan skremmes vekk om du kommer for nær, eller du av andre grunner ikke har mulighet til å komme nær nok, så må man ha en større brennvidde. 90 og over på et crop-kamera er greit til slikt bruk, men ikke ta i for mye da det som sagt bare blir vanskelig å holde stødig. Kjøper du i butikk, så kan du jo teste avstand og hvor stødig det er å holde de forskjellige brennviddene. Lenke til kommentar
AstroChicken Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Støtter opp om canon's 60mm macro - veldig allsidig objektiv. Må vel innrømme at jeg egentlig bruker den som en sylskarp 60mm som også kan ta makro; men blir sikkert mere makro når man får stativ, slik at man ikke er så avhenging av det ambiente lysnivået. EDIT: Rettskriving Endret 31. august 2008 av Grizzmo Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 http://www.japanphoto.no/product/objektive...-2-8-usm-macro/ den dere sikta til eller what? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 http://www.japanphoto.no/product/objektive...-2-8-usm-macro/den dere sikta til eller what? Ja, det er den. Tom Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 USM er jo iogforseg nice, men tror jeg går for tamron pga 90mm istedenfor 60mm:) Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 USM er jo iogforseg nice, men tror jeg går for tamron pga 90mm istedenfor 60mm:) Høres helt greit ut. Begge objektivene er gode, så du blir nok fornøyd. Tom Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 har vært å kjøpt tamron'n nuh: men lurte på en ting: står på http://www.tamron.com/lenses/prod/90mm.asp : Minimum Focus Distance 11.4in.(0.29m) Men ser ut til at jeg kan ta manual focus og få den ned i 3cm eller mindre, er dette feilproduksjon eller hva f? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Fokus avstand måles fra sensoren, og ikke enden av objektivet. Du ser et merke på kamera (en sirkel med en strek gjennom) - det er der du skal måle fra. Tom Lenke til kommentar
Bjørnli Skrevet 1. september 2008 Forfatter Del Skrevet 1. september 2008 ok, dumme meg:P takk:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå