Gå til innhold

Tamron AF SP 90mm Di Macro Canon - andre/bedre alternativer?

Anbefalte innlegg

skal kjøpe meg macro objektiv til mandag på japan photo, har sett meg ut Tamron AF SP 90mm Di Macro Canon (koster 2999 der)

Men da tenkte jeg : noen som har anbefalinger til andre macro objektivert til samme pris? noe som evt. er bedre?

Skal bruke macroen til dråpebilder på blader f.eks, dråpebilder i vasken f.eks, samt portrettbilder, dyrebilder, evt. nærbilder av blomster/andre ting..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er et veldig bra price/performance objektiv. Pga. brennvidden passer den godt til portretter i tillegg til makro. Det du kan få problemer med er sky innsekter, men siden du ikke nevner dette spesielt regner jeg ikke med at det blir noe stort problem. Litt usikker på hva du legger i dyrebilder, men ellers vil dette objektivet passe godt til all bruken du nevner.

Jeg har ikke erfaringer med noen av alternativene (Sigma 50, 70, 105, Canon 100, Tokina 100 og sikkert flere) så jeg kan heller ikke utelukke noen, men jeg tviler på at du får noe særlig bedre kvalitet mer anvendelig brennvidde til din bruk til samme prisen.

Lenke til kommentar

Innsekter som ikke liker selskap blir ikke store bekymringa da jeg ikke har sååå stor interesse av insekter:P iallefall ikke prioritert :p

det jeg mener med dyrebilder er "portretter" av katter, hunder og slikt :p

Har hørt sabla mye bra om skarpheten på tamron sp90 og sett bilder tatt med samme kamera jeg har med det objektivet:P

Så hvis ikke noen kommer med ett godt alternativ blir det tamron tror jeg;)

Lenke til kommentar

Skal du utelukkende ta makro av stillestående, døde ting, og du har mulighet til å gå nærme, så kan det være en fordel med kortere brennvidde da det er lettere å holde objektivet stødig (mindre behov for stativ eller annen støtte). 60 er en fin brennvidde til dette.

Men tar man bilder av insekter og ting som lett kan skremmes vekk om du kommer for nær, eller du av andre grunner ikke har mulighet til å komme nær nok, så må man ha en større brennvidde. 90 og over på et crop-kamera er greit til slikt bruk, men ikke ta i for mye da det som sagt bare blir vanskelig å holde stødig. Kjøper du i butikk, så kan du jo teste avstand og hvor stødig det er å holde de forskjellige brennviddene.

Lenke til kommentar

Støtter opp om canon's 60mm macro - veldig allsidig objektiv. Må vel innrømme at jeg egentlig bruker den som en sylskarp 60mm som også kan ta makro; men blir sikkert mere makro når man får stativ, slik at man ikke er så avhenging av det ambiente lysnivået.

EDIT: Rettskriving

Endret av Grizzmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...