Gå til innhold

Amobil.no: Snyt og fanteri

Anbefalte innlegg

Jeg synes at amobil bør revurdere prisene på mobiler med abbonent.

Søker jeg på htc diamond ser jeg at den nå står til 1699,

problemet er bare at det er en skjult "avbetaling" av telefonen

sånn at minsteprisen blir 5475 med telenor frihet.

Går man inn på telekiosken så ser man at abbonemanget koster 199.

200+ 1699 + 199*12 = 4287.

Så her er det en skjult avbetaling på 99 pr mnd.

Men det står ikke noe sted som jeg finner ihvertfall.

Sånn er det med nesten alle, bare snyt og fanteri fra ende til annen.

Lurer på hvor mange som blir lurt av å kjøpe tlf med abbonent som kommer best ut

på pris når man søker i prisguiden her.

Man kan ikke lenger se på abonnentet hvor mye det blir i måneden, men man må lese alle finurlige skriverier med små skrift. Selv da er det uklart.

Prisen i prisguiden burde i det minste vært pris på tlf + pris "avbetaling"

sånn at man ser hva man faktisk betale for telefonen.

I tillegg så opererer noen med etableringsgebyr på feks 200, dette fremkommer

ikke noe sted i prisguiden. Nok en skjult meningsløs ekstra kostnad som gjør det lett

å komme bedre ut i prisguiden.

Prisguiden i sin nåværende form gir rett og slett ingen mening.

Grrrr..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg skjønner brukeren ganske godt på en måte. Nå er det ikke prisguiden sin feil, bare telenor som har funnet en ny måte å snike til seg kunder på.

Før så kunne du kjøpe en mobil og betale samme mnd prisen som alle andre som hadde det f.eks telenor frihet, men nå så legger de gjerne på 200 spenn i mnd om du kjøper telefonen.

Personlig mener jeg dette er feilaktig reklame, i alle fall delvis, det burde være egne abonement for telefon binding om de ikke kan holde seg til prisene som du normalt skal forholde deg til om du bare skifter abbonemang.

Jeg satt på telenor sine sider og surfet på telefoner selv her for en stund siden, fant faktisk telefon også, helt til jeg så de la på 149 i mnd på abbonemanget jeg ønsket om jeg kjøpte telefon med binding. Da ble den handelen avsluttet.

Skjønner at de trenger å tjene penger på telefonene de subsidierer veldig, men føler at dette er feil måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
jeg skjønner brukeren ganske godt på en måte. Nå er det ikke prisguiden sin feil, bare telenor som har funnet en ny måte å snike til seg kunder på.

Før så kunne du kjøpe en mobil og betale samme mnd prisen som alle andre som hadde det f.eks telenor frihet, men nå så legger de gjerne på 200 spenn i mnd om du kjøper telefonen.

Skjønner at de trenger å tjene penger på telefonene de subsidierer veldig, men føler at dette er feil måte å gjøre det på.

Hvilken måte mener du de skal gjøre det på da? De driver ikke veldedighet, det er ingen som tvinger deg til å kjøpe en mobil fra Telenor med binding til et abonnement du føler er dyrt og alle priser og vilkår er oppgitt før kjøp. Kan ikke se hva i alle dager Telenor gjør galt, utenom at du mener det blir dyrere enn du føler for. Da er det bare en ting å gjøre, nemlig ikke kjøpe fra dem.

Lenke til kommentar

Hva de gjør galt, er at de sier at du får telefon med f.eks telenor frihet, men foresten, vi legger på 200 spenn ekstra i mnd fordi du kjøper mobilen billigere. Etter min mening er det ikke lengre snakk om samme abonemang, da det gir en helt annet månedspris, bare under samme navn.

Men ja, er jo bare å ikke kjøpe av dem, noe jeg heller ikke gjorde. Har nok kjøpt min siste telefon med binding, greit med bedrift abonemang.

Lenke til kommentar
Hva de gjør galt, er at de sier at du får telefon med f.eks telenor frihet, men foresten, vi legger på 200 spenn ekstra i mnd fordi du kjøper mobilen billigere. Etter min mening er det ikke lengre snakk om samme abonemang, da det gir en helt annet månedspris, bare under samme navn.

Men ja, er jo bare å ikke kjøpe av dem, noe jeg heller ikke gjorde. Har nok kjøpt min siste telefon med binding, greit med bedrift abonemang.

Frihet(en) til å velge? Binding har ALLTID fungert som en form for avbetaling: Månedspris x 12 = billigere termial. På Frihet kan selv bestemme om du vil gå for dette, eller bare betale for bruk. Til syvende og sist betaler du for telefonen, det går for alle operatører.

Det skrives abonnement, forresten.

Lenke til kommentar

Joda, bindingen har fungert som avbetaling, men sist jeg kjøpte på binding, så betalte jeg samme mnd pris som om du skulle ha skiftet til abonnementet (takker) uten kjøp av telefon. Mener det var 98 kroner for magnum eller noe rundt der.

Det jeg sier er at under frihet i oversikten, kommer denne informasjonen;

* Ingen månedsavgift

* Kun 49 øre minuttet

* SMS kun 49 øre

* 0,- pr mnd (minstefakturering 99)

Så i utgangspunktet skulle man tro at det var dette som gjalt om man kjøpte en telefon med frihet også. Men da legger de på 200 i mnd, jeg vil påstå at det da ikke er snakk om samme abonnementet. Om ikke annet burde de da kalle det avbetaling og at du betaler ned mobilen med 200 spenn i mnd (ved siden av abonnementet).

Jeg er enig i at det er flisspikkeri og at brukerne selv burde kunne klare å lese hva som gjelder osv. Hovedsaklig pga dårlig forklaring i forige post at jeg skriver dette.

Lenke til kommentar

Magnum hadde 69kr mnd, og sponset mye mindre i kroner og øre enn de andre abbo på den tiden.

Njae. Når du kjøper kan du velge om du vil ha avbetalingsformen eller ikke, og da ser jeg ikke problemet lengre? Prisblokken fra Telenor i vår butikk viser tydelig:

Månedspris: 0

Månedspris med telefon: 199

Men det står ingen steder at jeg MÅ binde kunden, men da får jeg ikke provisjonen som vanligvis ville gjort selve salget over disken litt billigere. Så da kan kunden velge: Kjøpe en Telenorlåst SE W890i (f.eks) kontant til 1690,- , eller til 1,- (totalt 3577, derav 1188 i ringetid).

Og jeg tror uansett at kunder som er litt usikre tar kontakt med Telenor før de handler. Kun idioter trykker blindt på eikronestilbudet uten å lese hva det går i, uansett hvilken operatør.

Magnum hadde 69kr mnd, og sponset mye mindre i kroner og øre enn de andre abbo på den tiden.

Njae. Når du kjøper kan du velge om du vil ha avbetalingsformen eller ikke, og da ser jeg ikke problemet lengre? Prisblokken fra Telenor i vår butikk viser tydelig:

Månedspris: 0

Månedspris med telefon: 199

Men det står ingen steder at jeg MÅ binde kunden, men da får jeg ikke provisjonen som vanligvis ville gjort selve salget over disken litt billigere. Så da kan kunden velge: Kjøpe en Telenorlåst SE W890i (f.eks) kontant til 1690,- , eller til 1,- (totalt 3577, derav 1188 i ringetid).

Og jeg tror uansett at kunder som er litt usikre tar kontakt med Telenor før de handler. Kun idioter trykker blindt på eikronestilbudet uten å lese hva det går i, uansett hvilken operatør.

Lenke til kommentar

Poenget med en prisguide er å gi meg informasjon om den billigste telefonen.

Hvis prisguiden ikke kan gi meg den informasjonen, hvis jeg likevel må

sjekke ALLE leverandører som selger mobiler og nilese alt med liten skrift

hva er da vitsen ?

Informasjonen som gis er direkte ullent, 90% skjønner ikke hva det går ut på

i det hele tatt.

Man kunne da likså godt hatt en usortert liste over alle leverandører da.

Hvor mange telefoner tror du telenor hadde solgt hvis den reelle prisen på 4287

hadde blitt vist i prisguiden ?

Jeg sier ikke at telenor eller noen andre skal drive veldighet, men jeg vil at de

skal komme opp i prisguiden med RETT pris. Sånn at jeg som forbruker kan ta ett valg

basert på korrekt informasjon.

La oss se:

HTC telenor frihet:

Pris i prisguiden 1699,-

Etablering 200,-.

Månedspris 199, minstefakturering 99.

Pris tlf: 4287

Pris Abbo: 1188

Totalt: 5475

Samme telefon, netcom supertalk:

Pris i prisguiden 2990,- Altså 1291,- mer enn telenor opplistet i prisguiden.

Etablering 0,-.

Månedspris 129.

Pris tlf: 2990,- 1290,- billigere for telefon.

Pris Abbo: 1548,-

Totalt: 4538,-

(Med forbehold om at netcom ikke har noe med liten skrift plassert ett eller annet

stupid sted).

Synes dere at det er riktig at telenor troner på toppen over billigst telefon med abbonent ?

I pris guiden burde det vært slik:

netcom 2990,-

telenor 4538,-

Eller enda bedre: hatt med enganskost, etablering, avbetaling, abbonent, totalpris

Eller: pris telefon, abbonent, totalpris

Hvor jeg kunne sortert som jeg ville.

Merk, jeg har ikke giddi å sjekket hvem som er billigst, jeg valgte tilfeldigvis netcom.

Har ikke tid eller ork til å sjekke alle leverandører / alle abbonent.

Lenke til kommentar

Sett valget "Med abonnement" til "Nei". Problem solved, da får du totalpriser på å kjøpe telefoner uten abonnement eller noe annet.

Dette er ikke noe ullent, det er bare folk som er lat og forventer at prisguiden skal gjøre all research for dem om de er interessert i en telefon med abonnement. Skal du ha en telefon med abonnement, så undersøker du vilkårene og totalprisen ved å besøke websiden til selger. Så enkelt er det.

Snyt og fanteri er forøvrig en forferdelig dårlig emnetittel.

Edit:

Tenk deg at du er ute etter en ny telefon med Telenor SuperMinutt, da ser du i prisguiden og tenker at den vil koste 600 kroner med 12 mnd binding. Hvis du da ikke er smart nok til å skjønne at du må plusse på 12 mnd abonnemenetsavgift så får du aldri kjøpt den, for du må godta en oversikt over totaltpris + vilkår før du får lagt inn ordren.

Ja, prisguiden kan få en knapp som viser "totalpris med abonnement", men det er ingen grunn for å ikke beholde slik man viser priser på i dag heller. Det krever bare litt tenking og undersøking på egen hånd, noe jeg syntes de fleste bør klare.

Endret av Submariner
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...