BigJaffa Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hei. Eg har funne ut at eg har sosoal forbi, eg klarer ikkje å snakke med folk eg ikkje kjenner (eg sitter bare og mumler). når eg jobber så klarer eg det fint, etter mykje strev så har eg klart å snakke meg folk på jobb. Men på fritida så klarer eg det ikkje. Klarer bare å smile og le. Det skaper og problemer for å skaffe meg kjersete for eg tør ikkje å snakke med kvinner. Så er det nokon med samme problem/pyslogiske problem som kan hjelpe meg? Noko som kan hjelpe meg så eg ikkje er så redd for å møte/snakke med andre peroner. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 har vel ikke riktig samme problem men jeg tør ikke å ta det første steget med å bli kjent med andre. den vennegjengen jeg har klarer jeg fint å snakke med, men er det en ukjent er jeg mer stille og ønsker meg litt vekk. sant skal sies har jeg begynt å tørre å ta det første steget, for 7 år siden begynte jeg i speideren og har nå kommet meg litt lengre enn hva jeg var i utgangspunktet :!: Lenke til kommentar
iNeo Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Forbi? Du mener vell ikke fobi? Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Sosial angst/Sosial fobi. Potatoe/potato, tomatoe/tomato. Lenke til kommentar
Gjest deka Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hei.Eg har funne ut at eg har sosoal forbi, eg klarer ikkje å snakke med folk eg ikkje kjenner (eg sitter bare og mumler). når eg jobber så klarer eg det fint, etter mykje strev så har eg klart å snakke meg folk på jobb. Men på fritida så klarer eg det ikkje. Klarer bare å smile og le. Det skaper og problemer for å skaffe meg kjersete for eg tør ikkje å snakke med kvinner. Så er det nokon med samme problem/pyslogiske problem som kan hjelpe meg? Noko som kan hjelpe meg så eg ikkje er så redd for å møte/snakke med andre peroner. Hei! Sosial fobi er en temmelig vanlig lidelse, men kan være temmelig lammende og oppleves som svært ubehagelig for de som har den (stating the obvious?) Jeg anbefaler at du leser denne artikkelen som nylig ble publisert på Aftenposten.no: http://www.aftenposten.no/fakta/innsikt/article2623977.ece Kanskje du kan finne svar på noen spørsmål du har i den artikkelen. Heldigvis er det blitt utviklet svært god behandling for sosial fobi. Svært mange opplever å være nærmest symptomfrie på en ca 12 konsultasjoner. Symptomer pleier å ytterlige reduseres i tiden etter avsluttet behandling. Med andre ord så trenger du ikke å ha det slik som du har det nå. Kontakt fastlegen din så vil han gi deg en henvisning til en psykolog eller psykiater som kan hjelpe deg. Det finnes både medikamentell og psykologisk behandling for sosial fobi, men det er kognitiv atferds-terpapi (som omtalt over) som har vist seg å være mest effektiv. Både psykologer og psykiatere bruker denne metoden, men jeg vil tro det er mest utredt blant psykologer. Når du har fått henvisningen din så vil du få en liste over behandlere som du kan kontakte for å få time. Det er ikke noe i veien for at du kan spørre om hva slags erfaring de har med å behandle sosial fobi, og hvilken fremgangsmåte de bruker. Uansett så er vel det viktigste nå å komme seg over dørstokkmila og be om hjelp. Lenke til kommentar
Timeo Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Det kommer vel for det meste av et dårlig selvbilde. Og når man først har et dårlig selvbilde, så utnytter gjerne andre dette for å trakke på deg. Det som kan hjelpe er å "gi faen", å være seg selv, å kjempe for seg selv istedenfor å la seg bli trakket på. Å bite fra seg, å slå klørne og piggene ut, å trosse angsten og trosse de som måtte gi negative tilbakemeldinger, å trosse sine egne følelser, helt til man kjenner at det ikke er noe som kjemper mot en lenger. Du har rett til å få deg en kjæreste og venner sånn som alle andre. Du har rett til å være den du er og eksistere på lik linje med alle andre. Den eneste som kan hindre deg i å få dette er deg selv. Kort sagt: kjemp mot det som hindrer deg å oppnå det du vil ha, og så blir det etterhvert lettere og mer naturlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå