asdfteam Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Jeg har en Toyota Avensis 2004 (mørk grå metallic) som er forholdsvis fin i lakken, men har endel vaskemaskinriper/swirls (fra forrige eier såklart... ) og noen små riper på taket (etter last/tau?). Etter å ha clayet og vokset (Meguiars) ble lakken glatt og blank, men småripene syns like godt i sola. Skjønner at Toyota har forholdsvis myk lakk, og tenkte det burde holde å polere den med f.eks den tohodete DA-maskinen fra Biltema (med Cyclo pads). Men hvilken polish bør jeg bruke (fortrinnsvis fra utvalget til Scandicshine) og i kombinasjon med hvilke pads? Vil grønne pads sammen med Optimum Polish være nok? Og så bruke hvite for å legge på voks? Eller bør jeg kjøpe med grovere puter også? Andre forslag? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Du kan godt bruke en litt grovere polish, evt. rens Mye mulig det holder med den maskina, man kan ikke garantere noe.. Med tanke på putene kan du gå opp et hakk for swirl-fjerning, men bruke hvite for voks som du sa Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Optimum Polish på orange pad og en runde til med grønn pad Lenke til kommentar
asdfteam Skrevet 7. september 2008 Forfatter Del Skrevet 7. september 2008 Det fungerte greit det... Noen litt dypere riper igjen, men de er bare synlige i akkurat riktig lys. Her fra testen på bakskjermen: Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Nice!! Man kan få til mye med en DA, så lenge man tar seg god tid og bruker riktig produkt MG #83, er vel den mest korrigerende i proffserien til Meguiar's, og den bruker jeg B) Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det er den jeg brukte på Volvo 850´n her tidligere Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 8. september 2008 Del Skrevet 8. september 2008 Det kan hende de dype ripene går gjennom klarlakken. Da blir det vanskelig å fjerne de uansett. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 19. oktober 2008 Del Skrevet 19. oktober 2008 (endret) Wow, det der ble jo stor forskjell! Har noen riper etter bilen min var på verksted. (Selvfølgelig klarte de å ripe opp litt! ) Kjenner de ikke så godt med neglen, og har prøvd alt mulig av håndpolish for å få det vekk. (Deriblant scratchX + en runde med full polering av bilen for hånd(lakkrens, polish, nxt wax) Er det mulig at denne metoden tar det? Endret 19. oktober 2008 av AnaXyd Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Wow, det der ble jo stor forskjell! Har noen riper etter bilen min var på verksted. (Selvfølgelig klarte de å ripe opp litt! ) Kjenner de ikke så godt med neglen, og har prøvd alt mulig av håndpolish for å få det vekk. (Deriblant scratchX + en runde med full polering av bilen for hånd(lakkrens, polish, nxt wax) Er det mulig at denne metoden tar det? Jobber du lenge og riktig med Scratch-X, og gjerne tar to eller tre runder (ingen vits med flere) kan du dempe ripene betraktelig. Skal du gjøre mer må du over på maskin (helst roterende) med korrigerende proffpolering. Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Kanskje jeg ikke jobber lenge nok med scratchX'en? Bruker følgende fremgangsmåte: 1. Kliner på en passe dose med ScratchX på en pad 2. Smører på det ripete stedet med padden(sirkelbevegelser) i ca 10sekund 3. Tørker av med microfiberklut. Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 (endret) Kanskje jeg ikke jobber lenge nok med scratchX'en? Bruker følgende fremgangsmåte: 1. Kliner på en passe dose med ScratchX på en pad 2. Smører på det ripete stedet med padden(sirkelbevegelser) i ca 10sekund 3. Tørker av med microfiberklut. Ti sekunder er som oftest litt lite, du burde polere (med litt kraft) helt til du har fått god motstand, da kan du ta noen sekunder til. Da har de nedbrytende kjemikaliene fått max temperatur, og de er mer effektive. Synes du det tar "evigheter" før du oppnår motstand, har du brukt for mye produkt. Tørk av med MF'en, og gjenta behandlingen en eller to ganger, alt etter hvilket resultat du får. (Mer enn tre omganger når du har gjort det "riktig" har ingen effekt. Er du fremdeles ikke fornøyd, og ikke får svar her på forumet må du gjerne sende meg en epost. (Har tidligere jobbet som produktansvarlig hos importøren av Meguiar's i et par år!) post (a) godkjemi.com Endret 20. oktober 2008 av kazzper Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Ah, gjelder dette for lakkrens, polish og wax også? Blir jo skikkelig sliten etter ei poleringsøkt da, om man skal jobbe det så godt inn.. :o Lenke til kommentar
kazzper Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Ah, gjelder dette for lakkrens, polish og wax også? Blir jo skikkelig sliten etter ei poleringsøkt da, om man skal jobbe det så godt inn.. :o Nei, kun Scratch-X som skal jobbes med på denne måten. Du driver tross alt og fjerner riper uten å fylle de, og det skal litt til... Lakkrens og polish kan du jobbe litt med, men ikke så mye. Tørkes/poleres av før det tørker på lakken. (dvs ta små flater av gangen så det ikke tørker underveis.) Voks skal herde på lakken før det tørkes av. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå