Gå til innhold

er det forskjell i smak fra en "glad" ku til en "trist" ku?

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-CkrM7QVpfE

lurer litt på dette.

Om en ku har hatt et godt og lykkelig liv må den da smake bedre når den blir slakta?

hva tror dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er dyret stresset før det dør, blir ikke kjøttet like godt. Skadeskutt hjort? Neitakk! Ikke bare er det inhumant og totalt idiotisk av en jeger som overvurderer evnene sine, men kjøttet blir omtrent ruinert når hjorten løper rundt om kring med dødsangst.

Hørt om parmaskinke? Det er en skinke fra Italia. Det nærmeste vi kommer den, er spekeskinken, de er litt like, men også veldig ulike, men uansett: Gastronomi til side!

Det blir sagt at grisene til de beste og mest ekslusive grisene blir dratt ut på jordet av bonden. Han leker med de (ja, du kan faktisk leke med en gris). Den aner kos, fred og ingen fare og 'poff', avlivet mens den dør uvitende,i en euforisk ekstase, eller i hvert fall det nærmeste en gris kommer en euforisk ekstase. Kjøttet blir mørt som fanden og (siden jeg allerede er innepå dårlige ordspill) djevelsk godt.

Jeg har selvsagt ingen linker, doktorgrader eller annet snask å vise til. Grisen er noe jeg har blitt fortalt av min far. Det med hjorten er noe vi ser på som almenkunskap her på bygda, og ikke minst her i familien. Men. Hva vet vel jeg om hjort. Sukk.

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Tanta til pappa har fult av kuer, og de kuene har det flott. Når kuene skal melkes så står hu og roper opp navnene til kuene, og de kommer bort til henne. Tror hu har vinni en pris for norges beste melk eller noe.

Edit: Trodde det var melk vi prata om, ikke slakt. Må bruke øynene litt ja

Endret av Andie93
Lenke til kommentar
Jeg har selvsagt ingen linker, doktorgrader eller annet snask å vise til. Grisen er noe jeg har blitt fortalt av min far. Det med hjorten er noe vi ser på som almenkunskap her på bygda, og ikke minst her i familien. Men. Hva vet vel jeg om hjort. Sukk.

Betviler dessverre det vitenskaplige aspektet i; "allmennkunnskapen på bygda" ganske sterkt, men kan selvsagt ikke utelukke at det er noe i det.

Har dog hørt at det motsatte også skal gi bedre smak på kjøttet. I diverse land der de spiser hund så er det jo folk som girer opp/skremmer hundene før de tar livet av de for at det skal gi bedre smak på kjøttet.

Er selvsagt et snev av tradisjon og placeboeffekt i det hele. Hvis man vet at kjøttet kommer fra dyr som er drept på riktig måte så vil det selvsagt smake bedre.

Lenke til kommentar
Er jo myte at dyr som blir torturert (for å pumpe adrenalin ut i kroppen på dyret) rett før slaktning smaker godt eller litt spesielt.

Heisann. Er det greit at mine gode venn som går under navnet: "skeptisk", ber skyberten din, "kilder", om å komme ut og leke? :)

Lenke til kommentar

En stund siden jeg så artikkelen, men skal snurfe meg ut på google en tur.

Her står det litt om den humane måten som de testet om det virkelig var sant.

http://www3.interscience.wiley.com/journal...=1&SRETRY=0

Noe lignende

http://linkinghub.elsevier.com/retrieve/pi...30162260400274X

The slaughter of cats and dogs

In Asia a total of 13-16 million dogs and 4 million cats are slaughtered every year for human consumption. The meat is often considered to be "health food" and is even thought to enhance men ' s sexual ability.

A common myth in Asia is that the dog or cat ' s adrenaline makes the meat healthier and more tasty. In order to raise the content of adrenaline, animals are being tortured to death in various ways..

Ifra;

http://www.animalprotection.se/index.php?id=93

Endret av Ole J
Lenke til kommentar
Er jo myte at dyr som blir torturert (for å pumpe adrenalin ut i kroppen på dyret) rett før slaktning smaker godt eller litt spesielt.

Heisann. Er det greit at mine gode venn som går under navnet: "skeptisk", ber skyberten din, "kilder", om å komme ut og leke? :)

Om du vil ha flere linker til den tvilsome skyberten din kan du dra fram gewgle, er ikke no morsomt å google på slike ting tbh.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...