Gå til innhold

nforce, slackware 9

Anbefalte innlegg

hei,

jeg har bestemt meg for å prøve slackware 9. før har jeg brukt redhat. -må si at jeg har funnet både lyspunkter og "utfordringer" ved overgangen. Et problem er å få netverksporten på mitt nforce hovedkort til å virke.

nå har jeg immidlertid klart å komme et lite stykke selv. leste på nvidia forumet at jeg kansje burde prøve å forandre en verdi i Makefile for compilering. d har jeg gjort og jeg tror d har funket fordi etter en ifconfig eth1 up (jeg har et annet ethernet kort i maskinen) så får jeg eth1 opp når jeg gjør en ifconfig. men jeg vet ikke hvordan man stiller inn videre fra her. ved en netconfig får jeg jo ikke noe valg om hvilket eth jeg ønsker å stille inn. noen som vet hovrdan jeg velger hvilket kort jeg vil endre instillinger til.

også lurte jeg på hvorfor ikke for eksempel "service network restart" ikke funker i slack.

takker for et bra forum

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slackware har ingen fansy greie som fikser ip, nettmaske ovs. Så når du har to nettverkskort så må du bruke ifconfig, men det er veldig enkelt.

ifconfig ethx 192.168.0.x netmask 255.255.0.0

Det er den enkleste måten.

Hvis du skal bruke dhcp, så bruk 'dhcpcd ethx'

'man ifconfig', så vil du finne mer info.

Lenke til kommentar

Kanskje gutten ikke har support ? :-)

nForce 2 kortet er vel realtek/davicom/winbond dritt-chip så det er lett å mekke støtte for det i kernel. Går du til /usr/src/linux og skriver make menuconfig så kommer du inn i kernel menyen og går til Network Device Support -> Ethernet (10 or 100mbit) ->

Trykker Y på disse:

Davicom DM910x/DM980x support

EtherExpressPro/100 support (eepro100, original Becker driver) EtherExpressPro/100 support (e100, Alternate Intel driver)

RealTek RTL-8139 PCI Fast Ethernet Adapter support

Winbond W89c840 Ethernet support

Det er såklart ikke sikkert at det funker :p Men det er jo verdt et forsøk ;)

De EtherExpressPro driverne kan være nyttige, mange ganger at ting ikke fungerer helt uten de :-

Exit -> Exit ->

Skriv så inn dette:

make dep && make clean && make modules && make modules_install && make bzImage (CASE SENSITIVE!)

Etter hvor rask maskinen din er så tar dette noen minutter. (115 sekunder på min ;)

Når du er ferdig KAN du kjøre make install, men da fjerner du failsafe og ting kan kanskje ikke funke helt som før :-?

Dette kan du gjøre:

cd arch/i386/boot

mv bzImage /boot

cd /boot

mv bzImage whateveryoulike

Les manualen for lilo eller grub eller hva faen du har og legg til image i lista.

:woot:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...