Gå til innhold

[Løst]Smartdoctor og viftestyring = problem?

k0n

Anbefalte innlegg

Hei

Nå nettopp skjedde det igjen med at viften på skjermkortet stoppet\reduserte hastigheten mens jeg var inne i et spill, noe jeg helst ikke vil at den skal gjøre. Hvis spillet er bråkete hører jeg ikke at viften stopper, og etterhvert så dukker smartdoctor-vinduet opp med advarsler på at skjermkortet har overopphetet. Derfra prøver jeg igjen og sette opp hastigheten på vifta, men detter ned igjen etter at jeg har trykket "bruk". Her må jeg gjøre flere ganger for at faktisk viften holder seg på den verdien jeg velger det skal gå på.

Hvis smartdoctor krasjer, er det ingen ting som kan regulere viftehastigheten, eller at smartdoctor ikke kjører, f.eks hvis jeg skulle holde på inni BIOS eller kjøre linux. Da går viften bare på tomgang som ikke er nok til å kjøle ned GPU-en og det overopphetes og krasjer.

Første gangen jeg tok i bruk skjermkortet så virket det som at det var automatisk viftestyring, som var helt grei, helt til jeg innstalerte smartdoctor første gang ble liksom ikke grafikkkortet seg selv igjen.

Dette skjer bare hvis jeg har spillet en stund.

Asus GF9800GTX 512mb er forsåvidt nevnet på det...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Er det windows eller linux du bruker?

vis du bruker windows så kan du teste og bruke rivatuner og se om du kan få kontrollert viftene med dette.

Det du også må gjøre er vis du skal bruke Smartdoctor så er det ofte du må bruke Asus sine egne drivere. Last ned de nyeste driverne fra asus sin nettside og se om dette hjelper.

Vis ikke dette hjelper så last ned de nyeste driverne fra ATI sine nettsider og last ned rivatuner og prøv og la rivatuner styre viftene.

Da setter du viftene til en hastighet du ønsker eller auto, du kan også stille at hastighetene etter tempratur som du selv ønsker.

Rivatuner

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar

Fikk vel egentlig ikke fullført spørsmålet i min førte post, hadde det litt travelt.

Rivatuner, vel, jeg synes det er litt irriterende med kun én viftehastighet uansett om jeg spiller eller ikke. Ser at jeg har muligheten for og sette faste vifteverdier for Standard 2D, Low Power 3D og Performance 3D, sistenvte er den eneste jeg kan endre på (direct control). På denne "auto control" går bare viften på tomgang og stiger til 60+ grader, tør ikke å la den gå lenger. Skal gjøre et forsøk på å sette den i auto, for å se hvor høyt den går og evt starte et spill for og se om den faktisk ér auto. Blir ikke aktuelt nå (helg) siden jeg ikke har tilgang til "maskina mi" for øyeblikket.

Forsåvidt, hvis jeg tar en "hot-reboot", og når smartdoctor (really?) starter igjen så går viften nesten for fult, før den daler ned igjen til det som jeg kaller for normal (45 grader).

Går det an å ta en "factory reset" på bios-en (e.l) på grafikk-kortet, og evt driveren? Har ikke blitt noe forskjell etter at jeg har oppdatert dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs

Sjekk produsenten sin nettside for skjermkortet ditt og se om det fins en BIOD/firmware oppgradering for kortet ditt.

vis du sletter driverne dine og sånt så blir det jo reset.

Det er jo mulig og resette BIOS les hovedkort manualen hvordan du gjør dette.

Mvh donnieakalefty

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det er jo mulig og resette BIOS les hovedkort manualen hvordan du gjør dette.

Tenkte da BIOSen på skjerm\grafikk-kortet.

En ting til som jeg merket her nå nylig, som jeg aldri har tenkt så mye på. Ofte bruker jeg denne pcen via Remote-Desktop, og alltid (ofte) så har den sluttet å svare etter ca 2-3timer etter at jeg har koblet fra, eller evt vært i bruk like lenge. Når jeg kommer hjem og logger meg på, så booster grafikk-kortvifta til max og holder seg der en liten stund før den faller ned på turtall. Med rivaturner så skjer det samme, bare at den fortsetter på den hastiheten jeg har stilt inn.

Blir liksom bare værre og værre. Er litt redd for at grafikk-kortet skal "brenne opp".

Noen andre som har hatt dette problemet, og evt har fått løst det?

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Gått en stund nå, og har nettopp oppdatert driveren til grafikk-kortet. For og si det sånn, det ble ikke bedre mtp viftestyringen! men grafikken ble bedre...

Eneste måte og justere viftehastigheten nå, er å endre den manuelt i RivaTuner (2.20) Når jeg skal spille, så øker jeg hastigheten, vil jeg ha det stille så minker jeg hastigheten. Alt dette må jeg gjøre manuelt, og glemmer jeg det så får jeg problemer. Smart-doctor har INGEN justeringsmuligheter lenger.

Har sett på en del forumer rund omkring og det ser ikke ut som at det finnes noen løsning.

De som har Windows XP på pcen, har de dette problemet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...