NatroN Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Heisann! Bygde meg nylig en ny PC, hvor alt var nytt utenom HDD og DVD-Rom! En kraftig bråkete 60mm på siden, ASUS Silent Knight CPU-cooler, 120mm exhaust vifte og en PCI vifte plassert midt i mellom lydkort og GPU! Denne blåser også som eksos! Stabil CPU temp på 34 grader idle, og sjeldent mer enn 40 under load! 43-44 idle på GPU, vifte stilt opp til 70% Men HDDen min ligger på 47 ++ hele tiden. Jeg har vært oppe i så mye som 54 grader. Toweret er Sunbeam Samurai. I følge produsenten skal det være en 60mm fan forran i toweret som blåser luft på HDD, men etter iherdige forsøk via mail og demontering av hele PCen for å finne denne gav jeg opp og kjøpe flere vifter selv. Så det jeg egentlig lurer på er om dette er varmt for HDD!? For jeg kjenner på eksosen, og den er ikke spesielt varm, verken bak CPU vifta eller nede på PCI-vifta. HDD er 5 år gammel, 250 GB Maxtor 7Y250M0 fra en Dell Dimension 8300. Kjørt flere stresstester og søkt rundt for å finne vanlige temperaturer, men det var ikke enkelt. Så er alt håp ute, og jeg kan forvente meg en crash av HDD når som helst, eller er dette normalt/levbart? NatroN Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Det er ikke for varmt men sånt er litt forskjellig avhnegig av harddisk typen. Som du ser på denne jeg har linket til så ser du at max tempraturen er 60 grader. harddisk Det er som sakt litt forskjellig avhengig av harddisk typen jeg vet ikke om dette er din harddisk men jeg fant en link til en jeg tror er lik. Denne har 55 grader som max tempratur så du er fortsatt innenfor grensen. 250GB SATA-150 Maxtor MaXLine Du finner infoen jeg brukte helt nederst. Min Operating Temperature 41 °F Max Operating Temperature 131 °F brukte en konverter for og finne ut hva tempraturen er. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
NatroN Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Det er ikke for varmt men sånt er litt forskjellig avhnegig av harddisk typen.Som du ser på denne jeg har linket til så ser du at max tempraturen er 60 grader. harddisk Det er som sakt litt forskjellig avhengig av harddisk typen jeg vet ikke om dette er din harddisk men jeg fant en link til en jeg tror er lik. Denne har 55 grader som max tempratur så du er fortsatt innenfor grensen. 250GB SATA-150 Maxtor MaXLine Du finner infoen jeg brukte helt nederst. Min Operating Temperature 41 °F Max Operating Temperature 131 °F brukte en konverter for og finne ut hva tempraturen er. Mvh donnieakalefty Hmm takk for svar! Den HDDen er ikke min, men det er jo til hjelp å se at i forhold til er jeg ganske nærme farerensen Det kunne jo kanskje vært at den er gammel? Eller? Er ikke plass til noe vifte forran, så kunne en ny HDD være greit kanskje... Lenke til kommentar
araziel Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Det er mer enn du ideelt sett burde ha, kjekkeste er vel stort sett å holde de under 40 grader. Har selv disker som har stått i en server med 50+ grader i snart 4 år dog så det er ikke noe som knekker disken med det første, bare ikke ideelt. En ting du kan prøve er å teipe over alle hull/åpninger som virker som luftinntak i front bortsett fra de rundt der harddiskene står. Tjente vel 4-5 grader på det på kabinettet jeg har nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå