Kasparov Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Haha, det var ikke jeg som sa det der med gainere. Og det var DU som brakte shaker inn i bildet. Jeg sier bare det er viktig å ligge høyt på proteiner, men seff, det er bedre med kjøtt. Er du sikker på at man ikke blir mett av proteinshaker? Jeg blir det. Lenke til kommentar
stizzen Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 Er du sikker på at man ikke blir mett av proteinshaker? Jeg blir det. Det kommer jo ann på hvor mye du drikker. Det er jo volumet som metter Lenke til kommentar
tommy007 Skrevet 10. september 2008 Del Skrevet 10. september 2008 sa oppskriften er å drekke så mye h-melk som mulig/2-3 liter om dagen, spise mye "sunn" mat og ha et bra treningsopplegg med mange økter `? Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 For mye h-melk er ikke bra. En del H-melk kan derimot være en ide. (annen melk fungerer også bra og har cirka like mye kalorier i seg) ligg 500 kalorier i pluss og og spis sunt generelt. Og husk proteinene.. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Helmelk gir bedre økninger enn lettmelk/skummet melk og det er bare bs at annen melk har ca like mye kalorier som hmelk. Beste rådet man kan gi en som er tynn og vil opp i vekt er å drikke 3-4 kartonger hmelk om dagen i tillegg til det man spiser ellers. Da kommer man i overskudd. Å si at man heller bør drikke moderat med vanlig melk og passe på å ligge i et forsiktig overskudd er et dårlig råd å gi til en nybegynner. Hvilken nybegynner er det som teller kalorier fra dag én uansett ... ? The difference in the milk drinkers is that THEY GET BIGGER THAN THE ONES WHO WON'T DRINK THE FUCKING MILK. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 (endret) Helmelk gir bedre økninger enn lettmelk/skummet melk og det er bare bs at annen melk har ca like mye kalorier som hmelk. Beste rådet man kan gi en som er tynn og vil opp i vekt er å drikke 3-4 kartonger hmelk om dagen i tillegg til det man spiser ellers. Da kommer man i overskudd. Å si at man heller bør drikke moderat med vanlig melk og passe på å ligge i et forsiktig overskudd er et dårlig råd å gi til en nybegynner. Hvilken nybegynner er det som teller kalorier fra dag én uansett ... ? The difference in the milk drinkers is that THEY GET BIGGER THAN THE ONES WHO WON'T DRINK THE FUCKING MILK. En som er seriøs. EDIT: sitatet stemmer sikkert statistisk sett, men 500 kalorier ekstra er NOK for å stimulere til optimalt muskelvekst. Resten blir til fett. Endret 11. september 2008 av Kasparov Lenke til kommentar
Discipline Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Den greia med 500 kalorier +/- er sikkert en grei tommelfingerregel, men den gjelder ikke for alle. Noen trenger mer overskudd, mens andre trenger mindre. Personlig så har jeg meget gode erfaringer med å drikke så store mengder h-melk om dagen. Da jeg begynte med milk and squats veide jeg 75 kg fordelt på 184 cm og spiste i snitt 4400 kcal dagen under bulken (inkludert h-melk). Etter ca. 1 måned hadde jeg gått opp 5 kg, og jeg var nesten like definert som før. Jeg merket litt ekstra fett på magen, men magemuskelen, blodårene og separasjonene i lårmuskulaturen var ca. like synlige som før. 4400 kcal er alt for mye for en person på min størrelse hvis man skal dømme etter alskens kalkulatorer, men min fettprosent gikk ikke noe særlig opp selv om jeg sitter i ro mesteparten av dagen. Er man ectomorph så synes jeg man bare skal pøse på med kaloriene. Man blir uansett ikke å legge på seg fett over natta, og dersom vektøkningen skulle gå for fort er det bare å justere inntaket deretter. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Haha, det var ikke jeg som sa det der med gainere. Og det var DU som brakte shaker inn i bildet. Jeg sier bare det er viktig å ligge høyt på proteiner, men seff, det er bedre med kjøtt. Er du sikker på at man ikke blir mett av proteinshaker? Jeg blir det. du er ikke sann, du har editert bort det du sa om gainer, tror du virkelig jeg sier det sånn tatt ut ifra luften? at det går ann å være så feig at man ikke vil innse at man tar feil, hvis du ser på innlegget mitt så ser du at jeg svarer på ditt, fra nå av skal jeg quote alle innlegg fra deg.. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 Det er ikke sant. Jeg tror på deg at du tror dette er sant, men det er det ikke. Det var en annen som nevnte gainere, og hvis det ikke lenger står noe om det på de forrige sidene så har han redigert det vekk. Jeg gidder ikke se etter i hvert fall. Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 12. september 2008 Del Skrevet 12. september 2008 (endret) Kasparov: Latterlig å forvente at en 18-åring som begynner å trene, på la oss si 65 kg og 1.80 høyde, vil telle kalorier. Just no fucking way. Coacher som Mark Rippetoe har kjørt hundrevis av utøvere som må opp i vekt på en gallon hmelk om dagen og ingenting har vist seg å være like effektivt for å få undervektige til å gå opp mest mulig opp i muskelmasse og styrke på kortest mulig tid (i sammenheng med å kjøre knebøy med linær progresjon 3 ggr i uka). Å si "ligg 500 kalorier" i overskudd til en nybegynner som 1) ikke har noe forhold til hva slags mat han bør spise og hvilket forhold han bør ha mellom carbs/protein/fett og 2) ikke engang har en anelse om hva eget vedlikeholdsnivå ligger på sier seg selv er et idiotisk råd. Endret 12. september 2008 av Ingar Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Etter hvert må de jo begynne å telle kalorier uansett.. Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 er faktisk enig med Kasparov her ( tro det eller ei) skal man først begynne å bli halvseriøs så synts jeg kcal telling er en vitkig del som skal inngås..Kosthold er utrolig viktig (selv om jeg selv ikke er så strickt som jeg skulle ønske) Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 13. september 2008 Del Skrevet 13. september 2008 Kosthold er viktig ja... med fare for å gjenta meg selv: - Coacher som Mark Rippetoe har etter å ha arbeidet med mange hundre utøvere observet at ingenting har vist seg å være like effektivt som en gallon (3.8) liter hmelk om dagen for å hjelpe undervektige utøvere som vil raskt opp i vekt og muskelmasse - At 3-4 liter med hmelk om dagen er "for mye" (for undervektige som prøver å gå opp i vekt) er ren bs. Det er testet ut på mange hundre utøvere og definitivt ikke farlig. Det er også vist at hmelk gir bedre økninger enn lettmelk, selv om man drakk ekstra lettmelk for å kompensere fra kaloriene, noe som kan tyde på at nettopp fettet i hmelk er gunstig i denne oppbyggingsfasen. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 At ingenting er like effektivt er en grufull overdrivelse. Det finnes mye som er mer effektivt, men kanskje ikke som er like enkelt. Lenke til kommentar
toretang5 Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 (endret) I det siste så har jeg vurdert å ta steroider får å bli støre... Ikke en muskelbunt eller no. men bare bli normal størrelse, jeg er nå 183 CM høy å veier 52 kilo, jeg trener 1 gang i uken hvor jeg driver med fjellklatring. Jeg prøver alt jeg kan å spise mye, men det blir en del usunn mat. men jeg spiser også fukt å mye kjøtt. Men jeg blir UTROLIG for sulten, men jeg klarer ikke å spise mye om gangen. Jeg prøvde før sommeren å bli støre, trente 3-4 ganger i uken veldig intensivt, spiste alt jeg klarte å mye. men jeg gikk ikke opp et eneste kilo. jeg drev med dette i nesten 1 måned, men siden jeg ikke så noe som helst forskjell så ga jeg opp. Ellers så har jeg lurte på om det er kan vær alergi, siden jeg har veldig ofte dårlig mage. jeg var hos legen der jeg tok prøver for matintolereanse av forskjelig slag. men de fant ingenting. Så i det siste har jeg tenkt på å ta steroider, jeg har lest litt om bivirkninger å slik, men jeg er så utrolig lei av å vær tynn at jeg føler jeg MÅ ta sjansen. jeg klarer ikke å vær så ukonfertabel med kroppen lenger. Jeg vil ikke blir en muskelbunt men bare "normal". jeg har ikke fett på kroppen, det er som huden bare er strekt over beinene på en måte . er det noen som har erfaring med steroider, hvordan man tar det å hvor man kan trygt få tak i det. Hvor lenge etter man har brukt det kan man bli tatt i tester? I forsvaret/befal skole tester de deg der? Jeg er foresten 19 år Jeg har ikke tid til å lese de 74 svarene som du har fått, slik at du kanskje allerede har fått den informasjon som jeg nå skal gi. Jeg snakker kun ut fra egen erfaring. Jeg hadde, som deg, problemer med å legge på meg. Jeg var dog litt tyngre. Jeg var 68 kilo og 187 høy. Jeg trente "vanlig", 3 ganger i uken i et par år, og spiste "vanlig". Jeg gikk opp 1 kilo. Til 69. Jeg syntes ikke det var verdt strevet. Så bestemte jeg meg for å skifte gir. I løpet av 9 måneder gikk jeg opp 30 kilo til 99 kilo, og jeg så MEGET BRA ut. Etter dette har jeg stabilisert meg på en vekt fra 90 til 106 kilo. Men - trening, spising og hvile tok all min tid. Jeg trente gjennomsnittlig 6 dager i uken. Hvis jeg ikke ble ferdig med en økt klokken 11 om kvelden, for eksempel, så var jeg på treningsstudioet når de åpnet for å fullføre økten klokken 8. Deretter ny vanlig økt. Jeg spanderte en del tusenlapper på kosttilskudd. Hver dag ble det protein shaker, weight gainers, MCT, Kreatin, og alt annet som var ansett som "bra" på det tidspunktet. Jeg trente så hardt at jeg av og til spydde opp det jeg hadde inntatt før det var fordøyd. Etter trening var det viktig å få nok hvile. Etter en bentrening passet jeg på å gå så lite som mulig. Jeg stod alltid opp midt på natten. Da inntok jeg to bananer og en proteinshake, slik at kroppen hele tiden var i anabolsk tilstand. Anbefaler jeg dette? Nei, for det er en ekstrem livsstil. Virker det? Ja, i alle fall for meg. Muskler og kilo bygget på seg i rekordfart. Ville jeg gjort det i dag. Aldri. Jeg hadde aldri klart det, men når jeg var på din alder så var jeg giret på det, og da fungerte det bra. Ekstrem livsstil, men for å nå et kortsiktig mål så fungerer det, men hjernen og kroppen er da fokusert på trening, trening og trening, slik at det selvfølgelig er vanskelig å kombinere med jobb (Da var jeg student). Endret 14. september 2008 av toretang5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234 Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Hvis man først og fremst er nybegynner i styrke / utholdenhet og kosthold har jeg tips til hva man kan gjøre til man lærer mer om emnet. 1. styrke mand, onsd, fred. rolig lang joggetur tirsd, hurtigere tempo på torsd. hviledag lørd og sønd. 2. vent med å bruke steroider og liknende i begynnelsen men kutt heller ut godteri og spis tre vanlige måltider hver dag. legg til litt ekstra mat som noen bananer før og etter trening. 3. legg deg så du får omtrent åtte timer søvn istedet for å se på TV til langt på natt. Lenke til kommentar
Nidaroo Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Men er det egentlig noen som har en fasit på hvordan de som er tynne og ikke legger på seg(uansett om de har tygd på smågodt, brus og alt som egentlig fetter sg på, iallefall på de fleste) skal kunne legge på seg? Ser det er svært "mange" unge mennesker idag som har problemer med å komme seg opp i vekt, noe som muligens utgjør kostholdet deres. Siden dette med at spiser du mye usunne varer, legger du på deg. Men det kan da umulig virke på alle?! Lenke til kommentar
Ingar Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 At ingenting er like effektivt er en grufull overdrivelse. Det finnes mye som er mer effektivt, men kanskje ikke som er like enkelt. Det går sikkert an å optimalisere kostholdet hvis man tar hensyn til alle individuelle faktorer, men som en generell anbefaling til undervektige som vil opp i vekt er det ingenting som har fungerte like bra på et stort antall mennesker for coacher som Mark Rippetoe/Glenn Pendlay, som strengt tatt har trent *rimelig* mange utøvere. Hvorfor ikke bare gi et råd som det er realistisk at trådstarter fint kan følge, enn å si "ligg så så mye i overskudd, fra kilder som ditt, datt" og så videre? Er lett å dette av lasset da, for en som aldri har vært på et treningssenter og aldri tenkt på hva man har spist. Hmelk inneholder veldig mye viktig næring og løser det største problemet undervektige vanligvis har: mangel på kalorier, så jeg ser ikke helt hvorfor man ikke skal anbefale noen å gjøre det. Hmelk er dessuten det beste å drikke etter trening, og en nybegynner har kanskje ikke lyst til å kjøpe proteinpulver med en gang. Milk ingestion stimulates net muscle protein synthesis following resistance exercise. Elliot TA, Cree MG, Sanford AP, Wolfe RR, Tipton KD. Metabolism Unit, Shriners Hospitals for Children and Department of Surgery, The University of Texas Medical Branch, Galveston, TX, USA. PURPOSE: Previous studies have examined the response of muscle protein to resistance exercise and nutrient ingestion. Net muscle protein synthesis results from the combination of resistance exercise and amino acid intake. No study has examined the response of muscle protein to ingestion of protein in the context of a food. This study was designed to determine the response of net muscle protein balance following resistance exercise to ingestion of nutrients as components of milk. METHOD: Three groups of volunteers ingested one of three milk drinks each: 237 g of fat-free milk (FM), 237 g of whole milk (WM), and 393 g of fat-free milk isocaloric with the WM (IM). Milk was ingested 1 h following a leg resistance exercise routine. Net muscle protein balance was determined by measuring amino acid balance across the leg. RESULTS: Arterial concentrations of representative amino acids increased in response to milk ingestion. Threonine balance and phenylalanine balance were both > 0 following milk ingestion. Net amino acid uptake for threonine was 2.8-fold greater (P < 0.05) for WM than for FM. Mean uptake of phenylalanine was 80 and 85% greater for WM and IM, respectively, than for FM, but not statistically different. Threonine uptake relative to ingested was significantly (P < 0.05) higher for WM (21 +/- 6%) than FM (11 +/- 5%), but not IM (12 +/- 3%). Mean phenylalanine uptake/ingested also was greatest for WM, but not significantly. CONCLUSIONS: Ingestion of milk following resistance exercise results in phenylalanine and threonine uptake, representative of net muscle protein synthesis. These results suggest that whole milk may have increased utilization of available amino acids for protein synthesis. Lenke til kommentar
Kasparov Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Men er det egentlig noen som har en fasit på hvordan de som er tynne og ikke legger på seg(uansett om de har tygd på smågodt, brus og alt som egentlig fetter sg på, iallefall på de fleste) skal kunne legge på seg? Ser det er svært "mange" unge mennesker idag som har problemer med å komme seg opp i vekt, noe som muligens utgjør kostholdet deres. Siden dette med at spiser du mye usunne varer, legger du på deg. Men det kan da umulig virke på alle?! Jo, det virker. Gjør det ikke det bryter du de fysiske lover. flere kalorier inn enn ut=vekt økning.. Problemet er at både tjukke og tynne folk ikke vet hvor mye de får i seg og overdriver/underdriver noe sinnsykt. Lenke til kommentar
Gutt1997 Skrevet 14. mai 2013 Del Skrevet 14. mai 2013 Jeg har samme problemet bare at jeg ikke er så høy og jeg er bare 16 år. men uansett hva jeg gjør går jeg ikke opp i vekt, spiser mye og prøver å spise riktig. Noen som har noen forslag til hva jeg kn gjøre PS. jeg har prøvd proteinpulver osv.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå