Gå til innhold

Portrett objektiv til Canon 400 D

Anbefalte innlegg

Jeg er på utkikk etter et objektiv som hovedsakelig skal brukes til portrett-fotografering med min Canon 400 D, både halv og helfigur portrett. Jeg vil ha et lyssterkt og veldig skarpt objektiv, er det noen som kan anbefale et bra objektiv og vet dere hvor jeg kan finne eksempler på bilder tatt med et slikt objektiv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rene dedikerte portrettobjektiv er canons 85mm f1.8, du får riktignok f1.2 i 85mm, men den koster noe mer. Problemet med 85mm er at den kan bli litt smal til helportrett, spesielt inne. Da må du kanskje ha en sigma 30mm f1.4.

Du får dog et utmerket portrettobjektiv i en Sigma 50-150 f2.8, samtidig som det gir deg en utmerket action/sport objektiv som appåtil er lyssterk og skarp...

Sigma 50-150 f2.8 portrett:

http://farm4.static.flickr.com/3263/279517...24c87d508_o.jpg

Her skutt med f4@102mm, Iso 400, 1/250...

Lenke til kommentar

Som jeg skrev i førsteposten kan 85mm være litt vel smal til helfigur :) Men hvorfor ikke kline til med en supervinkel når man først er i gang da? Dog syns jeg personlig og de profesjonelle fotografene jeg kjenner at man minst må ha 85mm når man tar portrettbilder.

En annen fordel med å være i området 85 og oppover er at folk slapper mer av når de ikke har fotografen OPPI tryne :fun:

Lenke til kommentar

Du bruker bokeh om mye rart, så tror du bør beskrive hvilken deilig xxxxxx man får på portrettene sine.

Saken er den at 85mm brukes ikke primært til helportrett og gjerne med litt ekstra omgivelser, men halvfigur og byste-portrett.

Til en som har 400D, så tror jeg ikke 85mm trenger å være det smarteste å binde seg opp i, men heller å kjøpe f.eks 24-105mm, slik at man får se hvilke brennevidder man naturlig vil bruke.

Trådstarter er ikke proff (mest sannsynlig) så er viktigere å føle på terrenget før man binder seg opp i fastoptikk.

50mm er litt lite til head-shot, så der vil 70mm ller 105mm passe mye bedre, mens til helportrett tror jeg 30mm-ish vil gjøre en mye bedre jobb.

Det er uansett bare min subjektive mening, noe du også burde holde deg til.

Alle i hele verden er stort sett enig om at 85mm er de ultimate portrettobjektiv.
er et lite håndfast argument, da dette kommer ann på egne behov.

Trådstarter: Derfor prøv deg fram med en normalzoompå f/2.8 slik at du finner ut om hvilke brennevidder du bruker, men også om du faktisk trenger f/1,2 eller f/1,4 eller f/1,8.

Lenke til kommentar

Foretrekker 105mm (85mm kunne vært ok også, når jeg har plass.

Det gjelder både DX og film faktisk.

Men har sett gode portretter tatt med 30mm også,

så det er vel litt smak og behag.

Lyssterk 50mm og 85/105mm er iallefall objektiv du bør ønske deg :)

Lenke til kommentar
deg om det. Alle i hele verden er stort sett enig om at 85mm er de ultimate portrettobjektiv.
På fullformat ja ;-) Dvs - omtrent 50mm på crop...

Btw er 105mm også rimelig standard portrettbrennvidde, sammen med 135mm. Alt på fullformat, med andre ord snakker vi om ca 60-70mm og ca 85-90mm med 1.5-1.6x crop.

Lenke til kommentar

Jeg bruker i hovedsak EF 50 1,4usm inne på crop 1.6x og ute bruker mest Sigma 50-150 2,8. Om man står litt unda og bruker 100-150mm på 2,8 får du veldig bra sløring bak personen din. Elsker dette objektivet som kan brukes til det meste. Inne trenger du mere lyssterkt om du ikke bruker blitz.

Canon har en portrettlinse soft på 135mm for fullformat.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...