Like clockwork Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hei. Jeg lurer på hvordan reglene med dimmer på bad, Finnes det dimmere med to polt bryting som er lovlig på bad?, eller må man i tillegg ha en to polt bryter? Mvh Blueone Lenke til kommentar
PROuser Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Ja, det finnes flere 2-polte dimmere. Vet at elko har. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Ja så lenge du bruker 2 polt dimmer er det ingen problemer. Bare pass på at det ikke er noe stikk eller lysrørarmatur koblet etter bryteren, litt surt å brenne dinmmeren for å ha kobla til hårføneren. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Tenker du dimmer til lavvolt halogenspotter i taket kanskje? Har ikke den helt store erfaring med spotter og reglene for disse.Så her tenker jeg bare høyt.. Hvis dimmeren står utenfor sone i badet, evt på utsiden av badet. Og spottene befinner seg i taket. Spottene er vel så høyt at de nesten er utenfor sone? Og tilkoblingene er jo over taket, som jo vel må være utenfor sone? Er det i det hele tatt noe krav til 2 polig brudd da? For da har jeg iallefall sett mange nye installasjoner som bryter med reglene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Det er fortsatt krav til allpolig brudd selv om bryteren er utenfor badet og belysningen i taket. Sonene går nemlig 5cm inn i vegger og tak så selv innfeltbelysning har de samme kravens om utenpåliggende belysning. Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Er det ikke slik at det er krav til allpoligbrudd på våtrom. Men jeg vil tippe det er mer enn 225cm under taket hans så da er han utenfor sonene. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 225cm over sone 1 og 2 er sone 3 med visse restriksjoner. Men baderom skal ha allpolig bryter på lyset uavhengig av hvilken sone du er i. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 11. september 2008 Del Skrevet 11. september 2008 Mange steder er jo tak over 225 høye. Dersom taket feks er 230. Gjelder kravet om allpolig brudd da? Lenke til kommentar
vi er lost Skrevet 14. september 2008 Del Skrevet 14. september 2008 Ja det er vel krav om allpoligbrudd på alle våtrom... Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Men da er du vel kanskje per definisjon utenfor det som regnes som våtrom. Utenfor sone er det vel ingen spesielle krav? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Våtrom er våtrom, selv om det er utenfor sonen. Altid noen luringer som skal bytte lyspære i en stige som fører strøm..... Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 Men da er du vel kanskje per definisjon utenfor det som regnes som våtrom. Utenfor sone er det vel ingen spesielle krav? Er du i et våtrom er det alltid sone uansett hvor langt du er unna dusjen eller badekaret så den allpolioge bryteren slipper du ikke unna. Lenke til kommentar
nree Skrevet 15. september 2008 Del Skrevet 15. september 2008 De som i det hele tatt tenker på å installere enpolet system på et våtrom bør tenke på at reglene er faktisk laget for din og andres sikkerhet! Altså, ikke noe man bør tulle med. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 17. september 2008 Del Skrevet 17. september 2008 (endret) Skal da noe til at det vil ha noe å si. Er vel ikke mange som står med dusjen rett på lampa Endret 17. september 2008 av Arteju Lenke til kommentar
nree Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Arteju: Så de eneste plassene i rommet det kommer vann når du dusjer er på deg og i sluken? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 18. september 2008 Del Skrevet 18. september 2008 Klart å "vasket" 12V spoten i taket en gang jeg. Ikke med vilje, men dusjhodet kan være sleipt til tider. Glad da at den er IP 54, og 12V så jeg slipper å bli grillet. Logikken er at selv om det er ingen som gjør det så skjer det uhell. Ellers så kunne man jo ha hatt strømledninger med bar kobber. "Alle" vet da at man ikke skal ta på den, helt til noen glir og faller over kablen el. Lenke til kommentar
Arteju Skrevet 19. september 2008 Del Skrevet 19. september 2008 (endret) Har faktisk spotter i lassevis jeg. Og har aldri i løpet av 4 år opplevd å få annet enn noen dråper opp der. De færreste ser vel vitsen i å stå med dusjen mot lampene i taket vil jeg tro Og forøvrig så har jeg topolt:D Bare så det er sagt. Endret 19. september 2008 av Arteju Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 7. oktober 2008 Del Skrevet 7. oktober 2008 Som en elektriker har påpekt er fastinstallasjon slik som dette forbudt ved lov i Norge dersom man ikke er elektriker. Siden dette tydeligvis er et spørsmål fra en ufaglært, og vi har regler om at ulovligheter ikke skal diskuteres på forumet, må denne tråden stenges. Tenk sikkerhet folkens. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg