Gå til innhold

Noen ord for hverdagen

Anbefalte innlegg

Jeg ønsker å dele noen andakter som kan være til hjelp i hverdagen.

Andakt 1

Sju år gamle Henrik gikk inn i dyrebutikken. Der hadde de en hel kasse full av Beagle-valper som var til salgs. Henrik spurte mannen bak disken hva de kostet. "Litt forskjellig," svarte mannen. "Fra 500 til 1000 kroner."

"Jeg har 33 kroner og 50 øre," sa Henrik tillitsfullt, "er det nok?".

"Du kan nok ikke få noe for den summen," sa mannen. Skuffet spurte Henrik om han fikk lov til å se på dem iallefall. Mannen lot ham få lov til det, og løftet alle valpene ut på golvet. Henrik lo og lekte med dem, og jaget dem rundt i rommet. Men en av valpene løp ikke. Han bare satt der.

"Hva feiler det den valpen?" spurte Henrik.

"Å, han er ikke til salgs. Det er noe galt med det ene bakbenet. Vi får nok bare gi ham en sprøyte snart.". Henrik var rask til å spørre: "Kan jeg få den for 33 kroner og 50 øre?".

"Det er nok ikke en slik hund du vil ha," svarte mannen. "Den der kan aldri løpe og leke." Uten å si noe mer dro Henrik opp høyre buksebein. Til syne kom et forkrøplet bein med stålskinne på. "Jeg vil gjerne ha den valpen. Jeg forstår ham." Henrik gikk ut av dyrebutikken uten penger, men med en ny venn.

Gud elsker deg som du er. Gud vil ha deg som du er. Gud står klar med åpne armer - er du klar for å la han holde rundt deg?

"WWJD idag av Brian Shipman".

Andakt 2

Kristian på syv år boblet over av iver etter å fortelle hva de hadde snakket om på søndagsskolen. ”Vi snakket om himmelen”, forklarte han for moren og faren. ”Vi skulle tegne hvordan vi tror det ser ut der. Og jeg skulle fortelle hvordan jeg tror det blir i himmelen. Jeg tror det står en kjempestor og fin engel der, med en gullbok i hånden. Og så roper han opp alle navnene: ”Sofie Andersen”, og da må du, mamma, si ”Her!”. Og så sier engelen ”Torbjørn Andersen”, og da sier pappa ”Her!”. Og så roper engelen opp Lisa og Benjamin og de sier også ”Her!”. Til slutt roper engelen opp ”Kristian Andersen”, og da må jeg hoppe så høyt jeg kan så ha ikke går glipp av meg, og så roper jeg ”Her!” så høyt jeg bare klarer. Jeg kan rope kjempe høyt!.

Noen uker senere skjedde det som ikke får lov til å skje. En bilfører så ikke syvåringen ved fotgjengerovergangen. En time senere befant hele familien Andersen seg ved Kristian seng på sykehuset og måtte ta imot beskjeden om at Kristian ikke ville overleve mye lenger. De ba og ventet, og håpet at Gud ville gripe inn, utføre et mirakel. Men ingenting hendte. Hvor VAR Gud NÅ?

Like før Kristian sluttet å puste, fikk de svaret. For det siste de hørte Kristian si, var et klart og tydelig – ”Her!”.

Andakt 3

Jeg vet ikke hvilke tanker du gjør deg om tro. Har du tro til å flytte fjell? I eget trosliv er det lett å tenke at Gud er begrenset. At det er enkelte områder eller situasjoner livet som han ikke kan være med på å prege. Vi er redd for å be Gud om å være deltagende i det som er mest viktig for oss – fordi vi er redd for å oppdage at Gud ikke bryr seg eller virker i oss. Jeg husker da jeg gikk i 10ende klasse på ungdomsskolen. Det var en jente i klassen jeg lenge hadde vært forelsket i. Flau og redd som jeg var – klarte jeg aldri å ta motet til meg å fortelle det til henne. Jeg bare ventet på at forelskelsen skulle bli borte – litt sånn gradvis. I slutten av skoleåret var vi på avslutningstur med klassen og jeg registrerte at hun drev å flørtet med en kompis av meg. I håp om at hun kanskje likte meg – bestemte jeg meg for å si det. I alle fall før det ble for sent. Jeg måtte vite det. Svaret var grusomt: ”Jeg har vært forelsket i deg i 8 måneder, men du har aldri gjort noe. Jeg har gitt så utrolig mange hint, men du har ikke gjort noe med dem. Jeg trodde ikke du var forelsket i meg jeg. Og nå, har jeg på en måte kommet over deg og forelsket meg i en annen ” Hvordan kan denne historien relateres til Gud? Jeg tror vi alle alle syntes det er flaut med flekkene og skrubbsårene som livet har gitt oss. I blant prøver vi å tildekke dem og late som at alt er bra. Men problemer er ikke til for å dekkes over. Problemer er til for å løses. Tørr å involvere Gud i dine problemer. I blant handler det bare om å ta en sjanse på at Gud bryr seg – og det gjør han!

Andakt 4

En natt drømte jeg at jeg gikk sammen med Herren på en strand.

Mens vi gikk der, kom mange bilder fra livet mitt til syne som lysglimt på himmelen over oss.

I hvert av bildene så jeg avtrykk av føtter i sanden.

I bildene av de gode stundene kunne jeg tydelig se avtrykket av to par føtter som gikk ved siden av hverandre.

Men i de vanskelige stundene, da jeg hadde det vondt og var redd, eller var fylt av sorg og mismot, var det bare ett par fotavtrykk i bildet.

Dette forstod jeg ikke, så jeg sa til Herren: Du lovte meg, Herre, at hvis jeg fulgte deg, ville du alltid gå sammen med meg. Men da livet mitt var aller vanskeligst, var det bare ett par fotspor å se. Hvorfor var du ikke hos meg da jeg trengte deg aller mest?

Herren svarte: Mitt kjære og dyrebare barn! Jeg elsker deg og ville aldri forlate deg. De gangene det bare var ett par fotspor i sanden, det var da jeg bar deg i armene mine.

Endret av WWJD
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har også en fortelling å dele dere alle med:

Arild på 14 år hadde vokst opp i en svær konservativ menighet. Hans foreldre og besteforeldre tilsynelatende elsket virkelig Arild, og så alle fram til at han skulle finne seg en god og sømmelig jente i menigheten; han var jo en flott gutt på alle måter. Og for ikke å snakke om hvor snill og omtenksom han var; han hjalp alle, og smilte til ethvert menneske han så. Ett praktseksempel av enn gutt var han !

En dag da han var på ungdomsmøte snakket lederen om at en måtte avstå fra disse kjødelige fristelser som fantes i verden, og nevnte særlig det begjæret gutter kjente etter jenter. Arild smilte for seg selv. Han hadde aldri følt dette begjæret etter jenter som lederen snakket så kaldt om. "Tenk, så godt at jeg er fri fra synd i sinnet, Gud må jo virkelig være der!" tenkte Arild med ett lite smil om munnen.

Neste uke var atter en gang ungdomsmøte. Denne gangen hadde lederen ett enda mer alvorlig tema å snakke om; nemlig den avskyelige homoseksualitet. Arild hadde vel aldri tenkt over dette før nå. "Menn og menn skal ikke ha sex med hverandre, det er en styggedom". Alle i ungdomsflokken nikket salig, mens Aslaksen, som han het , fortsatte med å snakke om den homosexuelle propaganda, og hvor lett ungdom kunne falle i fellen og bli homoseksuelle.

Mandagen etter var det skole, og denne gangen hadde de seksualundervisning. Arild brydde jo seg egentlig ikke om dette, han kjente seg ikke igjen i denne seksualiteten, så for han var det ganske fjernt. Plutselig begynte helsesøsteren å snakke om homofili. "Å være homofil betyr at du forelsker deg i noen av samme kjønn og tenner på det. Dette er ikke noe du kan hjelpe for, dette er en legning på lik linje med dere som er heterofile. " Mange begynte å fnis og dra litt spøker om homofile. Arild begynte plutselig å tenke på dette med å være homofil, og begynte automatisk og uretta å fundere over sine egne følelser. Plutselig gikk det opp for han. Han hadde jo hatt følelser for bestevennen Thomas, og hadde visst flere ganger hatt lyst til å kysse ham, klemme han og . . Gjøre ting med kroppen hans. Ekle ting. .

Han skjønte alt. Nå skjønte han hvor han ikke var opptatt av jenter, hvorfor han var så glad i vennen sin.

Han var homofil. Eller homoseksuell; en skitten synder. Da han gikk ut av klasserommet etter timen og inn på toalettet , kastet han opp, og begynte å gråte. En ekkel, pervers synder var det han var, det var jo det Aslaksen hadde sagt. Da han kom hjem låste han seg inn på rommet, og gråt seg i søvn.

Midt på natten våknet han. Arild orket ikke mer.

Neste morgen fant moren hans Arild død og blodig, med en skarp kniv i brystet.

Lenke til kommentar

Katta klore :D

-Og haugevis med argumenter som appellerer til følelser, like ugyldige og latterlige som kattebildene så klart ;)

-Og jeg skal forresten stille som fadder, utmeldt av statskirken og greier, noe må jeg jo gjøre riktig, uansett hvor "ond og ateistisk" jeg er :p

Lenke til kommentar

"Kjære Gud, hjelp meg ut ifra helvete..." blablabla..

Om Gud virkelig, ja virkelig hadde eksistert hvorfor har han/hun/det ikke grepet inn og satt en stopper for all den endesløse elendigheten og det helvetet av en hverdag så altfor mange her i verden lever i daglig?

Dette er et spørsmål troende ikke vil spørre seg selv. De ser heller den andre veien og velger å leve i fornektelse og i en fantasiverden hvor de selv er midtpunktet, og hvor de faktisk mener at Gud lytter til dem.

Den brutale sannhet er og har alltid vært at Gud er menneskeskapt. Skapt for å gjøre tilværelsen tryggere og lettere. Skapt for å gi håp når alt er håpløst.

Lenke til kommentar
Gud elsker deg som du er. Gud vil ha deg som du er. Gud står klar med åpne armer - er du klar for å la han holde rundt deg?

Og hva - som det har blitt antydet tidligere i tråden - om du er homofil? Vil Gud være like hypp på å ta imot deg? Og hva med meg, som ikke klarer å tro på noe så usannsynlig som ham? Som på grunn av mangel på bevis, må leve med å være hedning? Vil han ta imot meg, eller la meg brenne?

Lenke til kommentar

Minner om retningslinjenes punkt 10, som blandt annet sier dette om korte meningsløse innlegg:

Korte, unødvendige innlegg kun egnet til å øke brukerens antall poster regnes som spam, og kan straffes deretter. Det samme gjelder unødvendig/overdrevet bruk av smiles, eller innlegg som ikke inneholder annet enn smiley's.

Innlegg som strider med dette er fjernet fra tråden. :)

(Reaksjoner på moderering tas på PM og ikke i tråden som blir moderert.)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Den brutale sannhet er og har alltid vært at Gud er menneskeskapt. Skapt for å gjøre tilværelsen tryggere og lettere. Skapt for å gi håp når alt er håpløst.

Kanskje det er slik at guder er menneskeskapte, men hva gjør nå det da? "Whatever get's you trough the night, it's all right!" sier nå jeg.

:)

Lenke til kommentar

Og hva - som det har blitt antydet tidligere i tråden - om du er homofil? Vil Gud være like hypp på å ta imot deg? Og hva med meg, som ikke klarer å tro på noe så usannsynlig som ham? Som på grunn av mangel på bevis, må leve med å være hedning? Vil han ta imot meg, eller la meg brenne?

Selvsagt vil Gud det. I følge Bibelen er vi alle mennesker syndere og helt ufortjent er vi gjort rettferdige ved hans nåde. Mange kristne har en tedens til å rangere synd, men homofili er da ikke værre enn å f.eks ljuge. Gud elsker deg og snur ikke ryggen til deg. Homofil eller ikke.

Lenke til kommentar

Selvsagt vil Gud det. I følge Bibelen er vi alle mennesker syndere og helt ufortjent er vi gjort rettferdige ved hans nåde. Mange kristne har en tedens til å rangere synd, men homofili er da ikke værre enn å f.eks ljuge. Gud elsker deg og snur ikke ryggen til deg. Homofil eller ikke.

Rart med det der. Eg kjenner mange kristne, som hadde lagt tid å krefter i å bevise det motsette.

Virkar som de JR- og WWJD-generasjonskristne treng ein liten vekkar. Til lags åt alle kan ingen gjera.

Forsøka dykkar verkar berre desperate, og overbevisninga dykkar virkar skræmande lite gjennomtenkt.

Lenke til kommentar

Rart med det der. Eg kjenner mange kristne, som hadde lagt tid å krefter i å bevise det motsette.

Virkar som de JR- og WWJD-generasjonskristne treng ein liten vekkar. Til lags åt alle kan ingen gjera.

Forsøka dykkar verkar berre desperate, og overbevisninga dykkar virkar skræmande lite gjennomtenkt.

Det står ikke noe imot homofili i Bibelen i det hele tatt, det står bare at du ikke skal ha seksuell omgang med det samme kjønn :) Såå, mann + kvinne = barn mann + mann = you know.

Uansett! Takk for gode andakter og fortellinger! Det er alltid negative ateister og ander folk som har LITT

imot religioner her, så hvis du vil at moderatorene skal slette postene så må du skrive det i første post ;)

Lenke til kommentar

Det står ikke noe imot homofili i Bibelen i det hele tatt, det står bare at du ikke skal ha seksuell omgang med det samme kjønn :) Såå, mann + kvinne = barn mann + mann = you know.

Kan du væra så vennleg å definara homofili for meg? Eg kjenner det er noko som ikkje stemmer i det du skriv her.

Lenke til kommentar

Kan du væra så vennleg å definara homofili for meg? Eg kjenner det er noko som ikkje stemmer i det du skriv her.

Hmm, homofili? Det er rett og slett at du har følelser for det andre kjønn, osv osv.. MEN det betyr ikke at du MÅ ta bestekompisen din i rompa :) Noe jeg misforstod? Gud dømmer ut ifra det du gjør ikke hva du er.

Lenke til kommentar
Så om eg hadde vore homofil, skapt i guds bilete, så måtte eg undertrykt kjenslene mine?

Eg hadde altså vore skapt homofil, men hadde vorte fordømt om eg hadde praktisert legninga som skaparen allerede hadde utstyrt meg med?

Du får et valg, føler du at du greier det valget og det eneste du vil er å følge Jesus så ja :) Da får du din belønning i himmelen, det er utrolig mange som ser feil min venn, du har et valg, det er ikke lover, det er bud og formaninger. Selvom vi kristne som følger det kan kalle det lover for oss selv fordi vi har styrke til å gjøre det, jeg håper at dette ikke kommer feil ut og at du forstår hva jeg mener :)

Lenke til kommentar
Så om eg hadde vore homofil, skapt i guds bilete, så måtte eg undertrykt kjenslene mine?

Eg hadde altså vore skapt homofil, men hadde vorte fordømt om eg hadde praktisert legninga som skaparen allerede hadde utstyrt meg med?

Du får et valg, føler du at du greier det valget og det eneste du vil er å følge Jesus så ja :) Da får du din belønning i himmelen, det er utrolig mange som ser feil min venn, du har et valg, det er ikke lover, det er bud og formaninger. Selvom vi kristne som følger det kan kalle det lover for oss selv fordi vi har styrke til å gjøre det, jeg håper at dette ikke kommer feil ut og at du forstår hva jeg mener :)

Eg har aldri valt å vera heterofil, nett som våre homofile brødre heller aldri har teke dette valet.

Er det moglegens snakk om spesielt utvalde som får denne prøva av den allmektige, og som får ein bonus i himmelrik, om dei består? Dei har det jo verre enn oss heterofile, og må vel få ei slags oppreising? Sist eg sjekka, påsto de at fadaren var rettferdig.

Edit: For all del, hans vegar er nok uransaklege osv. Men likevel, du ser poenget?

Eg seier som Tetra i teikneserien Eon: Guds veier er usaklege.

Endret av Mephistopheles
Lenke til kommentar

Eg har aldri valt å vera heterofil, nett som våre homofile brødre heller aldri har teke dette valet.

Er det moglegens snakk om spesielt utvalde som får denne prøva av den allmektige, og som får ein bonus i himmelrik, om dei består? Dei har det jo verre enn oss heterofile, og må vel få ei slags oppreising? Sist eg sjekka, påsto de at fadaren var rettferdig.

Edit: For all del, hans vegar er nok uransaklege osv. Men likevel, du ser poenget?

Eg seier som Tetra i teikneserien Eon: Guds veier er usaklege.

Nei jeg mener valget mellom å følge Jesus eller ikke :) Hvis du velger å følge Jesus vil Gud gi deg styrke til å gjøre det og holde ut i prøvelsens stund. Alle har prøvelser, kanskje de har det hardere enn oss, kanskje ikke? Det vet verken du eller jeg om :) Men ja jeg ser poenget ditt, og jeg respekterer troen din, er ikke ofte jeg kan diskutere med en ateist uten å bli flama ;)

Lenke til kommentar

Er homofil sjøl, og har hatt en oppvokst i en ganske konservativ kristen menighet. Det er ikke moro å innse/skjønne at du er homofil når din egen bestefar mener homofile er noen ekle perverse syndere, og alt dette presset du opplever, all denne snakkinga om hvor ekle homofile er får deg til å tenke om det virkelig er verdt å leva.

Hvorfor? Hvorfor akkurat meg? Hvorfor kunne jeg ikke glidd rett inn i samfunnet, hvorfor kunne jeg bare ikke følt meg heime her? Jeg er annerledes. Og på en måte så fryktelig ensom, det er ingen jeg kan identifisere meg med. Slik føler en det i den type menighet. .

Nei, av og til er det best å la væra å tenke så mye, og bara væra deg sjøl.

Eller, så enkelt er det desverre ikke :(

Lenke til kommentar
Nei jeg mener valget mellom å følge Jesus eller ikke :) Hvis du velger å følge Jesus vil Gud gi deg styrke til å gjøre det og holde ut i prøvelsens stund. Alle har prøvelser, kanskje de har det hardere enn oss, kanskje ikke?

Så det er helt ok å VÆRE homofil, men de skal ikke få lov til å elske et annet menneske? Prøvelse? Fra hva? Og hvem? Alt JEG ser er to mennesker som elsker hverandre. Så hva om de er av samme kjønn, de skader jo ingen ved sin kjærlighet, gjør de vel? Så de prøvelsene må være at gud på et eller annet mystisk vis omvender dem til det rette, hetrofili? Du tror visst at homofili er en sykdom du og at preste kontorene er kuren for slikt! Er du homofil så ER du homofil, dette er ikke noe du VELGER å bli! Like lite som jeg føler meg tiltrukket av andre menn føler en homofil mann seg tiltrukket av en annen kvinne, men dette og alle andre menneskelige aspekter ser dere ut til å glemme i deres egen kåthet for å gjøre guden deres til lags..... :no:

Blir trist jeg når jeg hører folk med så enormt liten innsikt og medmenneskelighet uttaler seg om hva som er riktig og galt seksuelt. Er nesten så jeg tror dere er redde for å være homofile selv, da det er folk som ikke er sikre på sin egen legning ofte er de som er mest homofobe... Er det fordi dere selv er forelsket i jesusen deres at homofobien er så stor blandt kristne? Eller hva er det?

Dette med prøvelser er en fattig trøst syntes jeg, men sikkert greit for de som ikke har noen prøvelser å pålegge andre slike prøvelser.... :no:

Hvorfor ikke steine kvinner som bruker to stoff mot kroppen? Står i den gale boken det også.... Hvorfor bare henge seg opp i homofili? Hva med utro kvinner? Dra dem til trappa der fedrene deres bor og slå dem ihjel.... Enkelt og greit, ikke sant?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...