JFM Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Hei. Jeg vurderer å kjøpe meg enda en harddisk. Ser at Seagate Barracuda 7200.11 1,5 TB selges fra 1330kr og oppover. Har ikke erfaring fra Seagates Barracuda. Tror dere denne disken er noe å satse på? Ser at ingen har den på lager enda. Hvor lenge tror dere det er før vi får se 1.5TB disker fra andre produsenter som f.eks WD og Samsung? Og hor lang tid tror dere det tar før de første diskene på over 2TB kommer? Endret 30. august 2008 av JFM Lenke til kommentar
NorkaBorka Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hei. Jeg vurderer å kjøpe meg enda en harddisk. Ser at Seagate Barracuda 7200.11 1,5 TB selges fra 1330kr og oppover. Har ikke erfaring fra Seagates Barracuda. Tror dere denne disken er noe å satse på? Ser at ingen har den på lager enda. Hvor lenge tror dere det er før vi får se 1.5TB disker fra andre produsenter som f.eks WD og Samsung? Og hor lang tid tror dere det tar før de første diskene på over 2TB kommer? Tror ikke det har så VELDIG mye å si hvilket merke det er. tipper rundt Våren 09 ser vi de første 2Tb HDD Lenke til kommentar
JFM Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Så egentlig er det ikke så dumt å kjøpe den disken jeg nevner? Lenke til kommentar
NorkaBorka Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Så egentlig er det ikke så dumt å kjøpe den disken jeg nevner? Nei...eneste store forskjellen er vel fabrikanten så om du ønsker så stor plass er det ikke noe problem med den harddisken Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Så egentlig er det ikke så dumt å kjøpe den disken jeg nevner? Nei...eneste store forskjellen er vel fabrikanten så om du ønsker så stor plass er det ikke noe problem med den harddisken Nja, nå viser det seg at enkelte fabrikater tar stygge snarveier og er litt kjipe på pålitlighet. Nå vet jeg ikke om de der modellene til Seagate er på toppen med ville ha vært skeptisk til WD. Men ES diskene til Seagate er dyre men de skal visst være kremen av kaka når det kommer til pålitlighet, uansett da så har alle Seagate disker 5 års garanti så om du har RAID 1 så er du i allefall trygg. Lenke til kommentar
NorkaBorka Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Så egentlig er det ikke så dumt å kjøpe den disken jeg nevner? Nei...eneste store forskjellen er vel fabrikanten så om du ønsker så stor plass er det ikke noe problem med den harddisken Nja, nå viser det seg at enkelte fabrikater tar stygge snarveier og er litt kjipe på pålitlighet. Nå vet jeg ikke om de der modellene til Seagate er på toppen med ville ha vært skeptisk til WD. Men ES diskene til Seagate er dyre men de skal visst være kremen av kaka når det kommer til pålitlighet, uansett da så har alle Seagate disker 5 års garanti så om du har RAID 1 så er du i allefall trygg. RAID? Jeg har selvfølgelig missforstått, men er det sånn at man kobler flere HDD på hverandre og så dukker de opp som en i winsdows eller hva ellers OS man har? Lenke til kommentar
JFM Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Jeg skal ikke ha Raid Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Jeg skal ikke ha Raid I disse tider har harddisk kvaliteten gått ned og du må virkelig vite når de holder på å konke ut hos deg. Lønner seg å kjøre RAID 1 så når ene disken sier takk for seg så smiler du siden du bare smekker inn en ny og du har fortsatt dataene på disken... Burde i allefall vurderes. Lenke til kommentar
NorkaBorka Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Jeg skal ikke ha Raid I disse tider har harddisk kvaliteten gått ned og du må virkelig vite når de holder på å konke ut hos deg. Lønner seg å kjøre RAID 1 så når ene disken sier takk for seg så smiler du siden du bare smekker inn en ny og du har fortsatt dataene på disken... Burde i allefall vurderes. Hva er RAID? Lenke til kommentar
JFM Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Jeg skal ikke ha Raid I disse tider har harddisk kvaliteten gått ned og du må virkelig vite når de holder på å konke ut hos deg. Lønner seg å kjøre RAID 1 så når ene disken sier takk for seg så smiler du siden du bare smekker inn en ny og du har fortsatt dataene på disken... Burde i allefall vurderes. Kanskje jeg skal gjøre det. Kan du forklare litt hva det innebærer? Om det betyr noe har jeg disse diskene fra før: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=78692 Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 http://en.wikipedia.org/wiki/RAID Der har du om RAID sånn generelt. Nei RAID skal funke fint med de diskene der, eneste knotet er å legge i RAID driveren i OS'et om disken er på SATA tilkoblingene på hovedkortet og det er den kontrolleren du skal bruke. Kan noen ganger bety reinstallasjon av OS... Videre ned tar det tid å bygge ett RAID array, tok meg rundt 7 timer å sette opp mitt 1Tb RAID 1 men absolutt verdt det, dobblet lesehastighet som jeg har merket i spill men dog ingen boost på skrivingen. RAID 0 gir boost der men om en disk ryker så har du tapt alt av data, RAID 1 har du alltid dobbel kopi. Jeg mener det skal gå bra å kjøre disker som vanlig SATA når du har RAID disker tilkoblet, men dette skal jeg undersøke nærmere når jeg får erstattningen til min WD 500Gb tilbake. Lenke til kommentar
JFM Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Men "mister" man lagringsplass? Alså hvis man har 3stk disker på 500GB, kan man da lagre 1.5TB på maskinen? Lenke til kommentar
007CD Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Vell, jeg har 2x 1Tb disker men har fortsatt kun 1Tb med lagringsplass siden samme data lagres på begge diskene, fordelen med RAID er da at du slipper å manuellt kopiere tilbake data og at du får dobblet leseytelsen som sagt, men du "mister" kapasitet ja. Striping altså RAID 0 gir dobbelt kapisitet altså om jeg hadde satt mine 2x 1Tb disker i RAID 0 istedet hadde jeg hatt 2Tb med plass, og bedre lese OG skrive ytelse men om en disk hadde takket for seg (Som jeg er redd for angående Western Digital disken min) så er det kjørt data messig. Du kan kombinere flere harddisker og gå til RAID 5 for eksempel med 4 identiske eller større (RAID størrelsen settes etter minste disk, i RAID 1 om du blander en 500Gb og 1Tb så får du RAID på 500Gb og de resterende av 1Tb disken blir stående ubrukt) men speilingen tar fortsatt plass... Lenke til kommentar
JFM Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Da tror jeg ikke raid er noe for meg. Jeg får heller leve med at jeg kan miste data. Jeg har tross alt over 1.5TB fra før og det er for lite plass Lenke til kommentar
martin91 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 for de som ikke bryr seg så mye om informasjonen på hardisken, er raid 0 et supert alternativ. raid 0 er to hardisker som deler arbeidet seg imellom(altså kjappere), og man får utnyttet all plassen på begge diskene Lenke til kommentar
fysj Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 for de som ikke bryr seg så mye om informasjonen på hardisken, er raid 0 et supert alternativ.raid 0 er to hardisker som deler arbeidet seg imellom(altså kjappere), og man får utnyttet all plassen på begge diskene To, eller flere Jo flere jo bedre, men samtidig øker jo sjangsen for at en av diskene går i stykker. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Jeg skal ikke ha Raid I disse tider har harddisk kvaliteten gått ned og du må virkelig vite når de holder på å konke ut hos deg. Lønner seg å kjøre RAID 1 så når ene disken sier takk for seg så smiler du siden du bare smekker inn en ny og du har fortsatt dataene på disken... Burde i allefall vurderes. Har du noen kilder som beviser at harddiskkvaliteten er gått ned? Lenke til kommentar
JKJK Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Diskkvaliteten gått ned? Det skal jeg ha masse data på før jeg tror noe på. Jeg har kjøpt disker i mange år og noen har gått dukken. Det har stort sett kommet an på om det er billigdisker eller påkostede disker vs. bruksmønster som har avgjort levetiden på mine. Nå kjøper jeg konsekvent ikke billigdisker pga. dette. Lenke til kommentar
Wibla Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Bestbuy hadde 1.5TB seagate i sortimentet noen dager, men denne er nå fjernet. Tror vi må forholde oss til langt høyere priser enn 1300kr stykket en stund fremover. Det positive med 1.5TB disker er at prisen på 1TB-disker vil bli presset ned, noe som er ypperlig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå