henrik_er Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hei. Mountet min 500gb WD USB hd på min laptop som kjører arch for øyeblikket. Har tilgang til alle filer på disken der. kjørte så umount /dev/sdb1 og plugget deretter inn i Windows Maskinen (WinVista x64) med det resultat at hd'en ikke dukker opp i explorer lengre, men i det øyeblikket kabelen nappes ut kan man så vidt lese ett "e:\" ikon før det forsvinner igjen. Jeg mistenkte at dette kunne han noe med mounting etc. å gjøre. Jeg koblet den igjen til linux maskinen og kjørte ntfsfix på disken. Den "reparerte" disken, og det var igjen mulig å mounte helt fint på linux maskinen og lese filene på partisjonen. Prøvde igjen å koble til windows etter å ha unmountet disken, dog uten hell. Hadde satt pris på om noen hadde evt. bidrag Lenke til kommentar
1915 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 kjører du dualboot ? med 64-bit og arch ? hvis du gjør det kan det ha noen med at windowsen er 64-but og arch er 32 bit ? Lenke til kommentar
henrik_er Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 kjører du dualboot ? med 64-bit og arch ? hvis du gjør det kan det ha noen med at windowsen er 64-but og arch er 32 bit ? Hei takker for svar. Det dreier seg om to seperate maskiner. Den ene er dog 64bit og den andre er 32bit. Er i grunn stor fornøyd om jeg kan få den til å fungere med windows igjen.... Lenke til kommentar
wil Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hei. Jeg vet ikke helt om det løser problemet, men hva om du bare napper ut disken uten og unmounte den og sette den i den maskina du har Windows på? Jeg er ikke sikker på om det fungerer, men du kan jo prøve. Ellers kan du jo se om disken finnes i Compunter Management eller hva det heter i Windows. Og se om disken ligger der. Men du sier at du kjører NTFSFix når du kobler den til maskina med Arch igjen. Hvorfor gjør du det? Blir det no galt med disken når du har kobla den fra Windows maskina? Hvis du har mulighet så kunne du kopiert alt du har på den eksterne disken over på maskina og formatert den eksterne disken til EXT3 format og brukt disken på den måten istede. Se om det hadde fungert. Du må ha en driver/program for å få vist en partisjoner/harddisk med et Linux filsystem i Linux da. Lykke til. Hilsen. wil. Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Prøv å ha i usbdisken mens du restarter maskina, og se om scandisk/checkdisk fikser problemet. Lenke til kommentar
Newklear Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 samme tingen med mobilen min.. Da måtte jeg sette ledningen i PCen, så i mobilen (eller HDDen i dette tilfellet) Vet ikke om d hjelper, men verdt et forsøk : D Lenke til kommentar
henrik_er Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Nå har jeg prøvd diverse ting. -Starte maskinen på ny med disken i (windows maskinen) -Nappe disken rett ut fra linux pc'en for så å sette den i windows maskinen -Kjøre chkdsk, noe som ikke ville la seg gjøre -Lete etter disken i windows sin components manager ting, der de andre diskene er. Ingenting av dette fungerte. Det jeg reagerer på er at windows maskinen blir seig som sirup når disken står i under oppstart, liksom fryser seg. I det øyeblikket disken nappes ut går det lynraskt igjen. Jeg har lurt litt på om det kanskje kan ha med at ntfs partisjonen på disken ikke blir lukket når den unmountes i linux, og derfor blir fucka. Dette var grunnen til at jeg kjørte ntfsfix da jeg trodde dette kunne fikse det (Noe det tydeligvis ikke gjør) Må rett og slett si meg rådløs så langt. Håper noen av dere kan ha ideer. Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Selv om partisjonen skulle være markert som "i bruk" eller til og med ødelagt skulle ikke windows ha noe problem med å se harddisken. Jeg synes det høres ut som en hardwarefeil av noe slag. Lenke til kommentar
henrik_er Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Tanken har selvfølgelig streifet meg også, saken er jo dog da at den fungerer knirkefritt i Linux, og jeg vil da tro at dette utelukker evt. hardwarefeil. Jeg har selvsagt prøvd mange forskjellige usb-porter også videre. =) Lenke til kommentar
anders iver Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Min erfaring er at linux i mange tilfeller er flinkere til å tolerere hardwarefeil, så jeg vil ikke utelukke det helt enda. Du kan jo prøve å se om du får noen hint i dmesg når du plugger inn disken. Ellers finnes det vel diagnoseprogrammer du kan prøve, men har ikke noen oversikt her desverre. Lenke til kommentar
henrik_er Skrevet 31. august 2008 Forfatter Del Skrevet 31. august 2008 Forsåvidt ganske gode poeng, legger ved en utskrift fra dmesg. Ser greit ut i mine øyne, gjerne dere kan se noe annet. Lenke til kommentar
henrik_er Skrevet 2. september 2008 Forfatter Del Skrevet 2. september 2008 Sliter fremdeles med samme smørja, så tar meg friheten til å... --bump-- Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå