m4r3ns1us Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hei, Har skaffa meg Asus P5Q Deluxe. Får svart skjerm, har kobla alt riktig. Kan det være P.g.a at jeg har 24pin + 4pin, mens hovedkortet har 24pin+8pin. Gefoce 8600GT Intel C2D E4300 Crucial 350W PC-5300 1GB Hva elr hvordan skal jeg få fikset dette? Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Du må nesten prøve med en annen strømforsyning. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hva er "Crucial 350W" , det er vel ikke Crucial som minneprodusenten. Høres ut som low end PSU , kan du prøve med en som er bedre/kraftigere. Bruk også VGA (analog) skjermkabel for å eliminere eventuell out of range med DVI. Hvis hovedkortet har 8pin cpu og det ikke har "blendet" over 4pinner skal du gå ut fra at du skal bruke en PSU med native 8p eps/cpu power kabel. Svart skjerm får du hvis cpu ikke starter opp i det hele tatt , og det høres egentlig ut som det er tilfellet her. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Det skal ligge et lokk over fire av åtte på det hovedkortet. Må nesten ha en avklaring på hvilken strømforsyning du har og om den fungerer?! Ellers så har du jo ganske mange tråder om dette, men magert med svar. Det er da ofte slik at det ikke er problemer med komponentene, men med personen som monterer disse, men med de komponentene du har listet opp er det ikke noe særlig mulighet for å gjøre noe galt. Er da fryktelig lett å glemme en kabel eller noe. Så sjekk igjen! Starter f.eks vifter å gå? Om ja prøv minnebrikken i forskjellige slotter, reset bios noen ganger, kobl vekk unødvendige komponenter som CD-rom, mus og tastatur, harddisk, evt utvidelseskort som trådløst nettverk osv. Mye kan løse seg om du bare monterer på nytt. Har flere ganger opplevd at prosessor av en eller annen grunn ikke sitter skikkelig. Er da bare å montere på nytt. Sjekk også at du har fått minnebrikken skikkelig i sporet! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Spesielt kan man vel nevne festemekanismen for LGA775 stock kjøleren til intel. Er ikke alltid folk får til den knotete installasjonen med denne og får den ordentlig fastmontert med fast,jevnt press .Noe som kan medføre at hk nekter å starte cpu skikkelig pga overoppheting. Lenke til kommentar
m4r3ns1us Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Det skal ligge et lokk over fire av åtte på det hovedkortet. Må nesten ha en avklaring på hvilken strømforsyning du har og om den fungerer?! Ellers så har du jo ganske mange tråder om dette, men magert med svar. Det er da ofte slik at det ikke er problemer med komponentene, men med personen som monterer disse, men med de komponentene du har listet opp er det ikke noe særlig mulighet for å gjøre noe galt. Er da fryktelig lett å glemme en kabel eller noe. Så sjekk igjen! Starter f.eks vifter å gå? Om ja prøv minnebrikken i forskjellige slotter, reset bios noen ganger, kobl vekk unødvendige komponenter som CD-rom, mus og tastatur, harddisk, evt utvidelseskort som trådløst nettverk osv. Mye kan løse seg om du bare monterer på nytt. Har flere ganger opplevd at prosessor av en eller annen grunn ikke sitter skikkelig. Er da bare å montere på nytt. Sjekk også at du har fått minnebrikken skikkelig i sporet! Hei, ja PSU funker, og alt kjører lyd Fra HDD o.s.v Psuen er Chiftec GPS-350FB-101 A tror ikke den funker siden den ikke har 8-pin. Noen som kan anbefalle en OC hk, for samme prisklasse (under 1300kr)?. Psu'en nok problemet, så trenger en OC Hk, med 4-pin. Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Er vel ganske sannsynlig at et annet hovedkort ikke vil hjelpe om PSU er problemet. Som sagt prøv med en annen strømforsyning. Om du vurderer å returnere HK kan du gå for et P45 hk som er betydelig billigere og putte pengene du sparer i f.eks strømforsyning. Alle P45 kort bør klare å tyne din prosessor. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Er det denne til 165,- kroner du prøver med (bilde) ? Det er isåfall en gammel P4/AMD tilpasset PSU (mye +5v ampere , lite +12v). Du trenger nok noe bedre enn den til et Intel P45 basert oppsett. Med et "snillt" grafikk kort (watt messig) er Corsair VX-450 et godt valg. Litt krafigere er VX-550 (liten prisforskjell). Vx-450 https://prisguiden.no/product.php?productId=78261 Vx-550 https://prisguiden.no/product.php?productId=78354 Eller planlegger du et kraftigere high end grafikk kort etterhvert en TX-750 https://prisguiden.no/product.php?productId=83117 Endret 30. august 2008 av syar2003 Lenke til kommentar
m4r3ns1us Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Hei, siden det ikke regner penger hos meg så tenkte jeg på en OCZ Stealthxstream 600W. Er den en god PSU? Og er det psu som er problemet?, vil ikke kjøpe PSU hvis det ikke er nødvendig :S Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 OCZ Stealthxstream 600W er helt okay. Hvor gammel er den PSUen du har ? PowerSupply er en kritisk komponent for post/boot/stabilt system , også med tanke på sikkerhet . Gamle dårlige PSU uten sikkerhets beskyttelser innebygget kan poffe og ødelegge minne/hovedkort/grafikk kort i samme slengen.Da blir det fort dyrere for deg for slikt får man ikke dekket på garanti. Vi kan ikke si med 100% sikkerhet at det er strømforsyningen din som gjør at du ikke får startet systemet. Men alt av feilsøking dreier seg om å eliminere feilkilder. Og med en såpass usikkerhet vedrørende PSU (gammel/svak ikke tilstreklig kabling etc))som det er hos deg må du finne en måte å verifisere det på . Det gjelder da ikke at du prøver den gamle Chieftec PSUen på et annet system , men å prøve en PSU som vi alle vet garantert klarer å dra systemet ditt på ditt nye system , for så å ta det videre derifra. Lenke til kommentar
m4r3ns1us Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 (endret) OCZ Stealthxstream 600W er helt okay. Hvor gammel er den PSUen du har ? PowerSupply er en kritisk komponent for post/boot/stabilt system , også med tanke på sikkerhet . Gamle dårlige PSU uten sikkerhets beskyttelser innebygget kan poffe og ødelegge minne/hovedkort/grafikk kort i samme slengen.Da blir det fort dyrere for deg for slikt får man ikke dekket på garanti. Vi kan ikke si med 100% sikkerhet at det er strømforsyningen din som gjør at du ikke får startet systemet. Men alt av feilsøking dreier seg om å eliminere feilkilder. Og med en såpass usikkerhet vedrørende PSU (gammel/svak ikke tilstreklig kabling etc))som det er hos deg må du finne en måte å verifisere det på . Det gjelder da ikke at du prøver den gamle Chieftec PSUen på et annet system , men å prøve en PSU som vi alle vet garantert klarer å dra systemet ditt på ditt nye system , for så å ta det videre derifra. Jeg får startet systemet, men ingen ting skjer med skjermen. Kobla tilbake gamle Hk, og nå funker det. EDIT: Men jeg vil bruke det nye Hk'et, men før jeg kjøper ny Psu vil jeg forsikre meg at det er Psu'en som er grunnen. Mest sannsynlig fordi Gpu ikke for nok strøm. Endret 30. august 2008 av m4r3ns1us Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Feil .. systemet ditt starter "ikke". Du får kun startet vifter og harddiske på hovedkortet.Disse funker uavhengig av om det er en sentral prosessor som går. CPU starter ikke. Pga av at CPU ikke starter , poster ikke BIOS og som følge av dette igjen grafikk kortet starter heller ikke pga av at BIOS ikke poster.. Et ASUS P5Q Deluxe er ikke akkurat et "light" hovedkort heller for å si det sånn. Du MÅ verifisere problemene dine i riktig rekkefølge . 1) Et problem kan være at du har bøyd pinner i CPU sokkelen mens du trykket ned/monterte kjøleren.Kjøleren ikke påsatt skikkelig . 2) En kraftigere ATX 2.03 PSU og kople alt "riktig" både til hovedkort og grafikk etc. Dette er to ting jeg ser til nå er uavklart hos deg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå