Ponzi Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Jeg vil ikke se slik på det at disse politikerene har opptrått som ledere og blir hatet fordi de tar de upopulære men riktige valgene. Mer at disse politikerene blir misstrodd fordi de har unlatt å ta de upopulære valgene slik at de kan bli i posisjon og berike seg selv. Veldig forenklet, men er det inntrykket jeg sitter med av mange (ikke alle) av dagens politikere. Så platons filosofi gjelder i all høyeste grad i dag. Mere goder trekker til seg flinke folk, men trekker det til seg de riktige? Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Dette "hat"-forholdet du taler om er jeg nok ganske enig med deg om. Det er min oppfattelse at en god leder ofte vil være en mislikt leder. Fordi det rette valget veldig ofte ikke er det populære valget. Akkurat som jeg tviler på at sauene liker gjeteren særlig godt så vil ofte allmennheten nok ikke helt like hva en vis og innsiktsfull leder kan mene og uttrykke. Det er som dilemmaet med å være verdens smarteste mann. Ingen andre vil da være smart nok til å forstå deg og du vil da ende opp med å bli ignorert. Satt på spissen. Ja, denne verdens smarteste mann er en interessant person. Men verdens smarteste mann er neppe så mye smartere enn topp 100 verdens smarteste menn, enn at de kan snakke sammen og få noe ut av det. Da skulle det ikke være verre enn å omgi seg med et par av dem. Hvis noen lærer seg litt om retorikk og reklame også, så skulle ikke veien være lang til et langt og suksessrikt lederskap. Heng meg om jeg tar feil. Summa sumarum, så tror jeg ikke verdens smarteste mann sliter nevneverdig, for å si det mildt. Men det er med min definisjon av smart, det kan jo hende du har en annen. Endret 1. september 2008 av AvieN Lenke til kommentar
aspic Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Dette "hat"-forholdet du taler om er jeg nok ganske enig med deg om. Det er min oppfattelse at en god leder ofte vil være en mislikt leder. Fordi det rette valget veldig ofte ikke er det populære valget. Akkurat som jeg tviler på at sauene liker gjeteren særlig godt så vil ofte allmennheten nok ikke helt like hva en vis og innsiktsfull leder kan mene og uttrykke. Det er som dilemmaet med å være verdens smarteste mann. Ingen andre vil da være smart nok til å forstå deg og du vil da ende opp med å bli ignorert. Satt på spissen. Ja, denne verdens smarteste mann er en interessant person. Men verdens smarteste mann er neppe så mye smartere enn topp 100 verdens smarteste menn, enn at de kan snakke sammen og få noe ut av det. Da skulle det ikke være verre enn å omgi seg med et par av dem. Hvis noen lærer seg litt om retorikk og reklame også, så skulle ikke veien være lang til et langt og suksessrikt lederskap. Heng meg om jeg tar feil. Hehe.. Her beskreiv du situasjonen til Sokrates i antikken utruleg godt. Håper ting har forandra seg litt sidan då Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå