Gå til innhold

Nødvendig og "vaske" radiator før bruk ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mulig det kan være en fordel, men jeg skylte iallefall ikke gjennom radiatoren min før førstegangsbruk. Vannet ble ikke noe grumsete i det hele tatt hos meg. Men bestemmer du deg likevel for å skylle igjennom så bruk destillert vann til skylling, evt skyll med vanlig vann først og deretter dest. vann.

Lenke til kommentar

Hadde tenkt til og skylle igjennom med vanlig spring vann først og så ta den i bruk med destillert vann, har ikke så veldig mye destillert vann tilgjengelig.

@heanwi: jeg lurer på om det kanskje ikke var så smart og bruke eddik i radiatoren din, kan det kanskje vær derfor vannet virket så skittent ?

Anyways jeg sitter her med alle delene og et antec 1200, må si jeg sliter litt med hvordan jeg skal gjør ting. Hvordan kan jeg få skylt ut av rad'en uten en T link\fillport ? Layouten i kabinettet er slik at reservatoren(swiftech mcres-micro) blir stående i bunnen sammen med pumpa. Lurer også åssen jeg skal klare å lufte sytemet for luft uten att resevatoren er det høyeste punktet. Verd å gidde og leak teste før man setter i hw'en, blir jo så vanskelig og beregne kabel lengder uten at hw faktisk sitter i.

P.s jeg er komplett noob tydligvis på vannkjøling så alle tips og ting dere tror jeg kanskje kan trenge og vite settes pris på i samme slengen. Har allerede lest wc faq på forumet så det er sagt.

Jeg skal se om jeg kan få vist ett bilde.

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Du bør absolutt skylle radiatoren før du tar den i bruk. Det beste er selvsagt å bruke destillert vann, men hvis man ikke kan det er kokvarmt vann en bra substitutt. Kok opp en liter vann eller noe og bruk en trakt til å helle vannet i radiatoren. Rist litt på den og tøm ut vannet. Fyll den opp igjen en fire fem ganger og legg den til tørk.

For meg var det i alle fall ikke noe hokus pokus å få systemet tømt for luft. Pumpen og tanken stod nederst i loopen, men det var allikevel helt tomt for luft etter at det hadde stått og gått i en time. Får du allikevel problemer kan du riste på kabinettet eller eventuelt snu på det.

Du bør absolutt lekkasjeteste før du skrur på systemet. Det sikreste er å lekkasjeteste med hele loopen utenfor kabinettet slik at du er helt sikker på at komponentene ikke tar skade. Men det er langt fra nødvendig. Du kan fint lekkasjeteste med alle komponentene i maskinen, men uten strøm på. Det gjør du med å bruke en ekstern strømforsyning til pumpa eller med å bruke en slik en og koble fra alle de andre kontaktene i PC-en. Har du ingen av delene kan du bruke en binders som gjør samme nytta.

Lenke til kommentar

Jeg har også vanntanken og pumpa i bunnen av kabinettet. Når jeg skal fylle systemet har jeg bare vanntanken litt løs, slik at når jeg setter kabinettet oppned så kan jeg vri litt på den og fylle etter. Så lar jeg det bare surre og gå noen timer, så er det meste av lufta som regel borte.

Jeg har faktisk aldri lekkasjetestet uten hw før, monterer alt og fyrer opp. :p Litt risikosport, men det har ikke lekket en dråpe noen av gangene, er ganske pirkete når jeg setter det sammen. Lekker det har jeg plutselig en grunn til å kjøpe nytt skjermkort eller hva det nå måtte være. :)

Lenke til kommentar

Takker for svar, Har det nå oppe å går mens jeg skriver dette :grin:

Jeg lot pumpa pumpe litt vann igjennom radiatoren før jeg lukket loopen, men vannet som kom ut var helt klart og reint. Jeg testet det også med hw'en i bare uten strøm og med en binders ja for og jumpstarte psu, lærte om jumpstart på youtube.

Og ja cpu blokka(ledningene til den) lakk litt og traff oppi strømforsyninga mi :ph34r: Syntes det luktet litt svidd da, skrudde bare av alt og håpet på det beste, det gikk tydligvis greit.

Supre greier hehe ja da var det endelig gjort :] P.s prøvde og legge til et bilde tatt med mobilen men nokia pc suite er trassig og finner ikke mobilen over usb'en :[

Endret av AllColor
Lenke til kommentar

Normalt skal en PSU fint overleve å få noen dråper vann på seg, i allef all destillert vann, men hvis det treffer på krititske steder kan man være uheldig. Det ser det ikke ut som du var. Generelt er det også smart å la elektroniske komponenter tørke en stund etter at de har fått vann på seg.

Generelt er det to ting som er farlig med å søle vann:

1: I vann er det til varierende grad løst opp salter som gjør at det leder strøm (i destillert vann er det så godt som ingenting av dette.) Hvis vannet legger seg sånn at to deler som ikke skal ha kontakt, får det, vil du få en kortslutning og hardwaren dør som regel momentant.

2: Etter at vannet har fordampet (tørket) legger det fra seg nevnte salter, og du kan få en kortslutning selv om komponenten er tørr. Det er mindre sjanse for at dette skjer, enn at nummer 1 skjer. Den beste måten å sikre seg mot det etter å ha sølt vann, er å skylle med destillert vann og så la det tørke. Har man sølt saltvann (eg. bade i havet med mobilen i lommen) er det nesten garantert nødvendig å gjøre dette.

(Dette var i grunn ikke så veldig relevant, men pytt pytt.)

Ellers høres det jo bra ut. Bare husk å lekkasjeteste tilstrekkelig lenge før du slår på maskinen. Det kan gost være du har flere lekkasjer. Du bør helst lekkasjeteste i 24 timer.

Lenke til kommentar

Ja jeg lot psu'en tørke før jeg brukte den igjen, har kun brukt 100% destilert vann takk og lov.

Ang lekasje testing så har jeg vel egentlig ikke gjort det, eller jeg har jo pc'en på uten at det lekker nå så da er den vel tett, og hvis den er tett nå så vil den vel ikke bare begynne og lekke av seg selv etter litt tid ?

Lenke til kommentar

Normalt vil nok du merke en lekkasje i løpet av de første par timene med lekkasjetesting. Men som du kan se fra denne tråden kan det skje at en lekkasje først komme ri gang etter en stund. Men dette var dog uten slangeklemmer. Så lenge slangene sitter på niplene og slangeklemmene sitter passe godt så skal det utrolig mye til for at plutselig skal begynne å lekke etter en stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...