Gå til innhold

Softdome-diskant VS. Ringradiator-diskant

Anbefalte innlegg

Hei! jeg lurer på hva som er best av Softdome-diskant eller Ringradiator-diskant, grunnen til at jeg lurer på dette er at jeg bare vil vite det! :cool:

jeg finner ingen svar rundt om på nettet :thumbdown:

derfor spørr jeg her for her får jeg alltids svar!! :thumbup:

takker for svar:D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan ikke gi et svar ut fra å kun sammenlikne prinsipper, det blir altfor generelt. Dersom man sammenlikner to spesifikke modeller blir det enklere, men jeg tror uansett ikke man kan forvente seg noe fasitsvar. Det finnes dyre ringradiatorer og det finnes billige ringradiatorer, på samme måten som det finnes dyre softdomer og billige softdomer. Alt koker egentlig ned til hva man skal bruke det til. Når man bygger en høyttaler sjonglerer man egentlig bare et stort sett variabler for å tilpasse konstruksjonen til akkurat det formålet den er tiltenkt, innenfor de prisrammene som er satt. Dessuten kommer det an på kundens smak. Det er nettopp derfor det finnes et så enormt utvalg av forskjellige materialer, prinsipper, prisklasser og høyttalere generelt, hva som er "best" for noen kan låte grusomt for andre :)

Det er nok også grunnen til at du ikke finner noen svar på nettet ;)

Endret av epifant
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Jeg antar de har to diskanter fordi de mener det vil gi en eller annen fordel. Mest sansynlig tar den ene diskanten over der den andre slutter.

Det skal være en absolutt kurant høyttaler.

Lenke til kommentar

Enten er det en ren design-greie, ettersom Dali-høyttalerne de kopierer også har to diskanter, eller så har det en fordel. Dynaudio har bl.a. doble diskanter på enkelte av modellene sine, men her har begge diskantene samme nedre delefrekvens mens kun en av elementene spiller helt opp. Den andre er der kun for å gi mer membranareale i den nederste diskanten. Dette skal så vidt jeg vet gi potensiale for mer dynamikk og "trøkk". :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...