Gå til innhold

Honda 5hk rusing


Anbefalte innlegg

Hallo!

 

Tok ut båten igjen igår, og fant ut at når jeg gir mer enn halv gass stopper alt opp og motoren "ruses".

Halv gass og under går fint, men som sagt, gir jeg litt mer, stopper jeg og står der og ruser.

Akkurat som om brytepinnen er knekt, men da ville jeg ikke kunne ha kjørt på halv gass engang.

Tror det er noe med proppellen. Vet dette problemet oppstår om den er skjeiv/bøyd. Men den ser helt normal ut.

Funker forresten og bakke, men ikke kjøre fremover.

Noen som vet problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Går ut ifra at den virket normalt siden du sier "Tok ut båten igjen igår"

 

Så da tenker jeg at det er gummivulkaniseringen / splint som er ødelagt.

 

Sett motoren i gear forover, og ta godt tak i propellen og vri. Om så skjer at du klarer å dreie propellen rundt mens motoren står "fast" på kompresjon så er det gummivulkaniseringen / splint som er ødelagt.

 

Skift propell/splint, alt ettersom hva som er på din motor.

 

PS: se til at dødmannsknapp og evt bensin-tilførsel er fjernet/stengt før du tar tak i propellen og vrir

Lenke til kommentar
Går ut ifra at den virket normalt siden du sier "Tok ut båten igjen igår"

 

Så da tenker jeg at det er gummivulkaniseringen / splint som er ødelagt.

 

Sett motoren i gear forover, og ta godt tak i propellen og vri. Om så skjer at du klarer å dreie propellen rundt mens motoren står "fast" på kompresjon så er det gummivulkaniseringen / splint som er ødelagt.

 

Skift propell/splint, alt ettersom hva som er på din motor.

 

PS: se til at dødmannsknapp og evt bensin-tilførsel er fjernet/stengt før du tar tak i propellen og vrir

Hva mener du? Den virka helt supert, men tok den opp for og vaske den. Hadde den på land i 3-4 dager, og tok den ut igjen ;)

 

Skal prøve ut det du sier og se.. Takk for svar :)

Lenke til kommentar
Hallo!

 

Tok ut båten igjen igår, og fant ut at når jeg gir mer enn halv gass stopper alt opp og motoren "ruses".

Halv gass og under går fint, men som sagt, gir jeg litt mer, stopper jeg og står der og ruser.

Akkurat som om brytepinnen er knekt, men da ville jeg ikke kunne ha kjørt på halv gass engang.

Tror det er noe med proppellen. Vet dette problemet oppstår om den er skjeiv/bøyd. Men den ser helt normal ut.

Funker forresten og bakke, men ikke kjøre fremover.

Noen som vet problemet?

 

da er propellen gåen, det er endten gummien som "holder" propellel eller så er det splinten som er gåen.

Gummien eller splinten er der pga viss du kjører på feks en stokk så skal gummien gi etter for å ikkje skade gir huset.

Lenke til kommentar
Må hele propellen byttes? Hvor mye koster dette ca?

 

da må hele propellen byttes ja....med mindre du har en propell med brytepinne i, men da hadde ikkje symptomene blitt sånn.... tror det koster 6-700 til en yamaha 5, så det koster omtrendt det samme til honda vil eg tro.

men hvor gammel er motoren??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...