Armin23 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 nå var det ikke selve journalistens meninger som ble samtykket til. Det var debatt systemet og det som ble sagt av en debattant. Slutt å overse ulven som står rettofrran nesa di! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Ikke minst sier det litt om nivået på blabladets debattforum ... Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Han slapp ikke inn de 2 andre hvite kameratene, selvfølgelig ville det skapt enda større problemer. Joda, jenta som hadde bagasje fikk lov til å reise, kompisen som er hvit fikk heller ikke lov til å reise - da han også manglet bagasje. Så han hvite kompisen ble også utsatt for rasisme. Nei, men jeg har hørt ordet Sotrør,pakkis,sotskalle, og løpt hjem fra ungdomskolen flere ganger og blitt dynket med snø og skjellsord. Poenget mitt er at rasisme eksisterer i stor-grad men den skjuler seg i diverse handlinger fra enkelt personer. Jeg var mobbeoffer på skolen jeg, jeg fikk også skjellsord slengt etter meg, pluss at jeg fikk bank, folk kasta snøballer på meg osv. Ble jeg utsatt for rasisme? Hadde du ikke vært mørk i huden så hadde funnet noe annet å plage deg for. Det er ikke slik at det er rasisme når en farget blir mobbet, det kan ganske enkelt være mobbing. Det vil alltid være noen grupper som vil føle seg mer verdt enn andre grupper.Så lenge vi ser på hverdre som grupper og ikke enkelt individer vil rasisme aldri ta slutt. Jeg skal fortelle deg hva som virkelig gjør at rasisme aldri vil ta slutt. Det er at man roper rasisme hver eneste gang en mørkhudet blir behandlet dårlig. Det finnes rasister i Norge, mange behandler mørkhudede dårlig på pur faen, men det betyr ikke at det er rasisme hver gang en mørkhudet blir behandlet dårlig. Hvite blir behandlet dårlig hver eneste dag, derfor ødelegger man ved å spille rasismekortet hver gang. Rasisme er alvorlig og så absolutt noe vi må få bukt med, men vi klarer ikke det ved at vi hyler rasisme i en hver situasjon. Det vanner ut betydningen av ordet og folk blir rett og slett lei av å høre maset. Jeg hadde tatt denne saken mer seriøst om denne mannen ikke hadde påpekt at, han var svart og ble nektet pga en rasistisk vakt. Han kommer med hentydninger som han ikke har noe grunnlag for. Jeg har f.eks blitt nektet å handle på polet, selv om jeg var helt edru, fordi jeg var full. Jeg var ikke ruset i det hele tatt, men dommen fra kassadamen var at jeg var full. Jeg måtte altså dra uten å få handle. Hadde dette skjedd en mørkhudet mann eller kvinne ville man ropt rasisme på direkten. Det virker rett og slett mot sin hensikt. Jeg gav faen, gikk til neste pol for å handle varene mine. Mennesker gjør feil, de gjør feil hver dag - det gjør dem ikke til rasister. Å faktisk male over en slik sak som dette som Feil Kundebehandling er høyden av ignoranse. Men nordmenn vil alltid være naive. Skyld på alt annet enn selve problemet. Kan du bevise at det var rasisme? Nei vel, da sier vi takk til deg og spekulasjonene dine. Det er noe som heter at man skal kunne dokumentere sine påstander. Så lenge vi vet at kompisen som var hvit også ble nektet mens kvinnen i følget som hadde bagasje fikk lov til å reise - så tyder alle bevis på at det ikke var rasisme. Lenke til kommentar
Mynotir Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 okey case closed grandma. order has been reinstated Denne diskusjonen var på dagbladet.no og der var det et stort og tydlig flertall som mente dette var en rasistisk handling. Og innerst inne vil du aldri innrømme at du også ikke har så særlig for innvandrere i ditt hjemmeland.. jeg vil si 85% innerst inne ikke liker innvandrere. Det store flertallet på Dagbladet.no fokuserer kun på det de har fått vite gjennom artikkelen, uten å tenke på at den kanskje var litt vinklet. Dette er noe som har skjedd med flere andre hvite personer. At noen kan kalle dette rasistisk er helt vilt. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Før du dummer deg ut kan du kikke litt bakover i tråden. Der legger du merke til at det du søker blir påpekt. Det er vel Chokke som påpeker at det kanskje ikke hadde noe med rasisme å gjøre. Ooops. Selective memory gets the better of the best of us. I hang my head in shame! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 okey case closed grandma. order has been reinstated Denne diskusjonen var på dagbladet.no og der var det et stort og tydlig flertall som mente dette var en rasistisk handling. Og innerst inne vil du aldri innrømme at du også ikke har så særlig for innvandrere i ditt hjemmeland.. jeg vil si 85% innerst inne ikke liker innvandrere. DET skal du faen meg ha rett i. Jeg liker ikke de fleste innvandrere. Skal jeg også fortelle deg grunnen, kjære Armin? På grunn av sånne som deg, som skriker rasisme med en gang de ikke får gullskjea opp rassen. Er du klar over hvor mye du ødelegger for andre innvandrere når du surver over ikke-eksisterende rasisme og dermed drar søkelyset over på en sånn fillesak som dette? Hassad som er åtte år og svart får ikke hjelp fordi Armin får ikke lov til å være med de to hvite vennene sine på fylla på danskebåten, av en sikkerhetsvakt som er lei unge som drar på rølpefylla. At du sier at du er muslim uten grunn, og dermed skriker rasisme når det ikke hjelper, viser jo egentlig lite villig du er til å samarbeide i sånne situasjoner. Og forresten, muslim er ikke en rase. Og jeg er ganske så sikker på at den vakta driter en skikkelig kraftig pølse med ketchup i hvilken farge hudpigmentene dine har. Lenke til kommentar
Armin23 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 du liker ikke de fleste innvandrere utifra et enkelt tilfelle du fremstiller her :!: Jeg har aldri sagt det var rasisme selvom jeg 99% av tilfellene tror det er rasisme. Jeg ville bare påpeke at det er helt feil å rope SAU når noen Roper ULV.. Hver gang en innvandrer roper rasisme så roper dere nei!! omvendt rasisme! det begynner å bli latterlig. Stena Line er ikke en rasist bedrift selvom 1 ansatt feilbedømte utifra sin egen bedømmelse og ikke selskapets rettningslinjer. He took the matter in his own hands og sa "dette er ikke toget til drammen" som vi alle vet har flest innvandrere pr innbygger. Det min kjære venn er en rasistisk utalelse.. Det at vennene hans ikke slapp inn heller sier meg ikke en dritt. Jeg sier ikke at Rasisme skjer hele tiden 24/7, men når det skjer må vi passe på at gruppementaliteten ikke påvirker enkelttilfellene. "^ånei enda en utlending som roper rasisme" Det der i lengden vil legalisere Rasisme.... Slutt med det nå. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Hvorfor var det ingen som mente at Hotstian overdrev? Ingen som gadd å si "hey, nå overdriver du sikkert litt. Kanskje han hadde en god grunn". Hvorfor var det ingen som nevnte noe slikt? Tenk litt mer på den der. Nok en gang, det er forskjell på elendig kundebehandling og rasisme. Hva Hotstian skriver får han svare for selv. For alt vi vet spurte disse karene om noe som han faktisk kunne hjelpe de med. Dere som skriker rasisme i øst og vest, forstår ikke dere at dere vanner ut ordet? Hørte om en BI-student som hadde gjennomført et bachelor-program med svært gode resultater. Han søkte etter jobb i et selskap som en eller annen stilling. Jobben fikk han ikke, men han fikk beskjed om at de hadde en ledig stilling som vaskehjelp. Dette på grunn av at han hadde et utenlandsk navn, tiltross for at han var 3. generasjons innvandrer og like norsk som Ola og Kari. Sånne saker drukner i alle mulige fillesaker som dreier seg om dårlig kundebehandling, feilvurderinger osv. som ikke har det spor av rasisme i seg. Jeg er hvit, og jeg har blitt nektet inngang på et utested. Jeg har opplevd uspiselige butikkansatte, jeg har opplevd urimelig politi og jeg har opplevd bussjåfører som er rævhål. Hvorfor er det rasisme hvis de samme idiotene behandler folk med innvandrerbakgrunn på samme måte som meg? Er ikke det forskjellsbehandling av meg det? Choose your battles. You cant fight them all. Tenk på det du. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 DET ER IKKE VAKTEN SOM SNAKKER OM TOGET TIL DRAMMEN! Linjedirektør i Stena Line, Stein Wettergreen, sier til Dagbladet.no at flere har blitt nektet adgang på danskebåten fordi de ikke har med seg bagasje. - Vi ser jo an folk. Vi setter som et kriterie at våre gjester har med seg skift når de drar på tur. Det er jo ikke toget til Drammen det er snakk om, sier Wettergreen. Tror du linjedirektøren er dum nok til å sitte å spy ut rasistisk galle, mens han snakker med avisen? HAN MENER BARE AT DET IKKE ER EN LITEN TUR! Det er så latterlig at du ikke kan bruke litt av den intelligensen Skaperen tilegnet deg. Lenke til kommentar
Armin23 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Nå ble saken plutselig annerledes, sorry.. men spør du meg virker det som om direktøren gjør jobben sin og vrir og vender på alt for selskapets egne interesser. Ingen ting han sier virker logisk. Det er faktisk ikke så mye mer en 15-17 timers tur og du trenger faen meg ikke skift for no sånt! Fint sitat fra dagbladet http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/08/27/544965.html RE: Dum? Skrevet av Pero 28.08.2008 kl. 15:14 Det han faktisk sier: - Hos oss er det så stor sjanse for å bli spydd ned, at du må ha med skift - Dette er noe alle bør skjønne intuitivt, så vi gidder ikke opplyse om det - Skulle du ikke ha skjønt dette, slipper vi deg ikke inn døra, uansett om du har billett og reiseplaner - Vi gjør unntak fra denne regelen om man har med barn. Barn er som kjent en forsikring mot griseri og søl. - Du kan ikke planlegge å kjøpe nye klær hos oss når du nødvendigvis blir spydd ned. Kanskje har vi ikke din størrelse. - Vi er forøvrig vaksinert mot rasisme, da vi har ansatte fra mange land. (Land som er sammensatt av flere folkegrupper, har som kjent aldri problemer med rasisme, og bedrifter hvor kvinner og menn deler kontor, opplever som alle vet aldri sexisme.) Stena Line - For Hvite & Velkledde Familier Som Liker Oppkast! Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Igjen drar du inn hudfarge. Stena Line nekta trådstarter ombord på båten fordi de har hatt problemer med folk som den gruppen han var med i, nemmelig folk som skal på fylletur. Du er så utrolig usaklig når du kommer med linjer som "Stena Line - For Hvite & Velkledde Familier Som Liker Oppkast!". Hva med å bruke gråmassen mellom øra dine for en gangs skyld og innse at Stena Line ikke lenger gidder å bruke tid og resurser på 2 idioter som skulle på fylla og en muslim som skulle se på dem? Og det er faktisk normalt norskt folkevett å ta med seg i det minste toalettsaker når man skal på overnattingstur. Du kan ikke bruke folkevettet fra opprinnelseslandet til deg eller dine foreldre (evt besteforeldre) når du faktisk ikke bor i det landet. Tror du jeg drar ned til Iran, drikker meg full og klår på damer og oppfører meg lillehammersk? Man følger de sosialeregler som gjelder i det landet man er i. I dette tilfellet en ganske godt brukt sosialregel; hygiene. Trådstarter hadde ingen åpenbare planer om å lukte godt på denne turen, og hadde uhellet skjedd og noen hadde spydd på dem, så hadde heller ikke noen åpenbare planer om å bytte klær. Skjønner du nå, Armin, eller er det fortsatt for vanskelig? Turen er faktisk på rundt 20 timer, og hvis du ikke skjønner at du begynner å lukte lenge før den tid, så bør du nok revurdere din egen hygiene. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 okey case closed grandma. order has been reinstated Denne diskusjonen var på dagbladet.no og der var det et stort og tydlig flertall som mente dette var en rasistisk handling. Og innerst inne vil du aldri innrømme at du også ikke har så særlig for innvandrere i ditt hjemmeland.. jeg vil si 85% innerst inne ikke liker innvandrere. Hallo, meninger er basert på demokrati om hva som er best og ikke best. du liker ikke de fleste innvandrere utifra et enkelt tilfelle du fremstiller her :!: Jeg har aldri sagt det var rasisme selvom jeg 99% av tilfellene tror det er rasisme. Jeg ville bare påpeke at det er helt feil å rope SAU når noen Roper ULV.. Hver gang en innvandrer roper rasisme så roper dere nei!! omvendt rasisme! det begynner å bli latterlig. Stena Line er ikke en rasist bedrift selvom 1 ansatt feilbedømte utifra sin egen bedømmelse og ikke selskapets rettningslinjer. He took the matter in his own hands og sa "dette er ikke toget til drammen" som vi alle vet har flest innvandrere pr innbygger. Det min kjære venn er en rasistisk utalelse.. Det at vennene hans ikke slapp inn heller sier meg ikke en dritt. Jeg sier ikke at Rasisme skjer hele tiden 24/7, men når det skjer må vi passe på at gruppementaliteten ikke påvirker enkelttilfellene. "^ånei enda en utlending som roper rasisme" Det der i lengden vil legalisere Rasisme.... Slutt med det nå. Det er faen meg dere som setter dere på en pidestall. Nordmenn ender opp med å bli redd for å snakke med en utlending pga dere kan vifte med lanken og rope rasisme om dere ikke får det som dere vil. Jeg har selv hørt diverse bemerkninger som soss og hvite potet, men dette er vel bare rettferdig siden dere ikke vet bedre? Dere har jo opplevd nedgang 24/7 innenfor alle individer? Det som også er poenget med å si at dette ikke nødvendigvis er rasisme, er fordi det ikke lønner seg å begynne med konklusjonen, for så å finne ting som støttet oppunder dette. Like patetisk som at hunder som oppfører seg truende kan avlives og snart at barnehagefolk som anklages for å være pedofile ikke får jobbe med barn lenger. Legg merke til at tredjepartene skriker høyest, samme med han Ali Fahrid som blei slått ned, han var ikke stemmen. Skjerp deg og prøv å argumenter litt saklig ihvertfall. Lenke til kommentar
chokke Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Nå ble saken plutselig annerledes, sorry.. men spør du meg virker det som om direktøren gjør jobben sin og vrir og vender på alt for selskapets egne interesser. Ingen ting han sier virker logisk. Det er faktisk ikke så mye mer en 15-17 timers tur og du trenger faen meg ikke skift for no sånt! Fint sitat fra dagbladet http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/08/27/544965.html Jeg har blitt nektet adgang på utested fordi jeg ikke ligna på bildet mitt på legitimasjonen, mens 14-årige jenter har sluppet inn uten legg. Buhu, VG neste, dette må blåses opp og overgå de virkelig problemene i samfunnet! Du har beklageligvis bestemt deg for hva som har skjedd og finner ting som kun støtter oppom under det og alt annet det er "ulogisk" og sleipt. Bekymre deg heller om pensjonen til politikere, eller stem muslimpartiet. Norge for muslimer! Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Vær ikke så vennelig du bare kan være! Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Mange her i tråden er inne på et viktig poeng. Det skrikes alt for ofte om rassisme og massene henger seg på. Før eller siden vil et metningspunkt nås og brortallet av befolkningen vil autmatisk avfeie rassisme som "sutring fra en som vil ha alt servert i fanget". Og det er farlig. Til syvende og sist er det bare selve aktøren som kan vite om noe er rasistisk motivert eller ikke. Dermed må man være forsiktig med å hardnakket hevde at noe er rasisme, særlig i et tilfelle som dette hvor det er helt klare tegn på at det ikke har noe som helst med rasisme å gjøre. Ambulansesaken any one? Da jeg jobbet i butikk tidligere ble jeg rett som det var ankleget for rasisme, og alltid helt uten grunn. Det skjedde om ikke daglig, i alle fall ukentlig. Kan likegreit slenge frem et par eksempler. En kunde kommer til kassen med en 6-pack 10 minutter etter ølsalget stenger. Jeg informerer vedkommende om at ølsalget er stengt og at han desverre ikke får lov å kjøpe øl før i morgen. Svaret er: Jævla rasist. En kunde kommer inn i butikken 5 minutter etter åpningstiden og ønsker å betale med en 1000-lapp. Jeg sier at siden han er første kunden har jeg desverre ikke så mye veksel, han må enten betale med kort, eller vente 5-10 minutter mens safen åpnes slik at seddelen hans kan veksles. Og gjett hva. Joda jeg er en jævla rasist, og han skal anmelde meg til politiet Vedkommende lagde så mye kvalm at jeg til slutt ba han dra dit pepperen gror og aldri komme tilbake. En fyr kommer inn lenge etter ølsalget har stengt og sier at jeg skal få en 200-lapp dersom han får kjøpe en 6-pack øl. Jeg flirer, spør han hva han egentlig tar meg for og sier det får han bare glemme. Svar: "Din jævla rasist, du hadde gjort det for de jævla hvite kompisene dine". Etter mange år med slik opplevelser må jeg ærlig innrømme et jeg er særdeles skeptisk når det ropes rasisme. Dessuten er det to problemer her. Det første har blitt nevnt av andre i tråden, og det er "ULV ULV"-fenomenet. Det andre er at man ofte blir behandlet slik man selv forventer å bli behandlet. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Eg vonar våre nye landsmenn er merksame på Armin23, Ali Farah, Ousainou Jeng og deira like. Det er desse, som øydelegg for alle andre. Rasismekortet byrjar verta slitt, som så mange før meg i tråden har påpeika. Uansett kor mange generasjonar de har budd her, uansett kor mange år de har brukt på å verte integrert. De vert aldri integrerte før de kan legga frå dykk paranoiaen og innsjå at shit happens! Eg har gått sykmeldt i nær 1,5 år pga. at systemet svikta. Eg er kvit som et laken, legen min på den tida var frå midtøsten. Var dette rasisme? Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Ja. Du må begynne å surve nå. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Brukerne bes holde seg til sak og ikke person. Personangrep tolereres ikke, og i grove tilfeller vil den aktuelle brukeren bli fratatt tilgangen til forumet. Hva brukere mener om hverandre er ikke tema for tråden, og det er direkte ødeleggende for diskusjonen. Innlegg med personangrep er blitt fjernet eller redigert. Brukere oppfordres til å bennytte -funksjonen om man kommer over personfokuserte innlegg av negativ art, fremfor å kommentere det i tråden. På den måten kan moderator bedømme saken og vi unngår videre personkrangel. (Dette innlegget skal ikke kommenters, da det blir ansett som off-topic. Reaksjon på moderering gjøres eventuelt på PM.) Lenke til kommentar
Snurreleif Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 *snip* Kjenner meg igjen så alt for godt der. Jobbet på Jernia Mortensrud en periode, hvis innvandrere ikke fikk igjen penger for en 3 år gammel støvsuger så ble jeg jaggu anklaget for å være rasist også. Jeg brukte oftest å svare med enten et ufrivillig flir ,eller "ehm, nei det har absolutt ikke med det å gjøre, det har med å gjøre at du har ødelagt støvsugeren din". Jeg tilkalte til slutt vekteren som var så snill og geleidet han ut, med støvsugeren han egentlig ikke ville ta med hjem. Og steder som Mortensrud kan være jævlige, der er det minst like mange innvandrere som mobber/ypper hvite, som omvendt, så at jeg ikke skal få lov til å rope rasisme når jeg blir kalt "hvitfis" eller annet dritt, når innvadrere kan det, da er det noe galt. Drit i å rope ulv hele tiden, og tell til ti neste gang før man roper. Lenke til kommentar
NikkaYoichi Skrevet 2. september 2008 Del Skrevet 2. september 2008 Mørkhudede sier at hvite er idioter, hvite sier at mørkhudede er idioter - når skal det gå opp for dem? (Fritt oversatt og tilpasset fra Jimmy Carr, 2003) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå