LordArgh Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Det er jo ikke noe nytt at "fargede" skylder på rasisme hver gang de ikke får lov til å gjøre som de vil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-oVjeg2q2Tk Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Er så lei at alle bruker det rasismekortet hele tiden. Det var jo fornærmede som dro frem sin etniske bakgrunn først, og fortalte at han var muslim? Dette er bare dårlig kundebehandling, ikke rasisme. Skulle han liksom sprenge danskebåten elns da ? Pfff Lenke til kommentar
JohndoeMAKT Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Et par poster er fjernet. Les retningslinje §1.. hele retningslinje §1. Reaksjoner på moderatorhandlinger skjer som vanlig ikke i tråden, men på PM til en moderator. Endret 30. august 2008 av JohndoeMAKT Lenke til kommentar
chokke Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Vel, kan ikke kalle det rasisme siden begge ble nektet. Hadde bare den hvite sluppet ombord (og omvendt) så kunne du kanskje kalt det rasisme. Et eksepel på rasisme er noe jeg opplevde i går. Jeg hadde det travelt så jeg gikk inn i en storkiosk og spurte om de hadde mørk sjokolade (sto ingen av dem ved disken og så bare kokesjokolade i hyllene). Han sa med veldig dårlig norsk (tror han var tyrker eller så) at han ikke kunne hjelpe meg. Noen sekunder senere kom det tre andre som så ut som muslimer (de hadde riktig hudfarge og skjegg som så ut til å være rundt en nevelengde). De spurte om noe på arabisk og fikk en guidet omvisning gjennom hele butikken. Et minutt etterpå spurte jeg han pånytt hvor sjokoladen sto. Igjen så han at han ikke kunne hjelpe. Jeg var litt sulten og spurte om boller istede, da snudde han ryggen til å sa at han ikke kunne hjelpe. Hele rasismekonseptet er jo fjernt. Du kan ikke si at han ble holdt utenfor på grunn av hudfargen om han hvite hadde sluppet inn, det kan være vakten oppfattet oppførselen til han som tilfeldigvis var mørk i huden som truende eller sterkt beruset. Vi kan overhodet ikke uttale om oss hvordan begge parter har oppført seg. Samme med eksempelet ditt. Du kan ikke si det er rasisme pga du er hvit og de ikke, kan hende han synes du var frekk og ikke ville ha deg i butikken, eller at han synes du var stygg (uavhengig av hudfarge) . Lenke til kommentar
genstian Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Joda, er sant at vi ikke vet hvilket forhold som hadde gjort at muslimen ikke kom inn, men hvitingen gjorde det. Det jeg prøver å si er bare det at det ikke er rasisme før raser blir behandlet forskjellig. Om vekteren nektet ALLE som var mørk i huden om å komme inn (og han ikke har en VELDIG god grunn) så er det rasisme. Nøyaktig hvorfor selgeren i butikken ikke ville vise meg sjokolade eller boller vet jeg ikke. Kan sikkert være flere grunner, men om jeg hadde jobbet i butikken og nektet å hjelpe han, så hadde han brukt rasisme kortet sitt (kanskje jeg tilogmed kunne lese i avisen nestedag om hvor dårlig han var behandlet ) Lenke til kommentar
Bjorn Ole Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Herregud, nå blir jeg virkelig lei av at når noe fryktelig skjer med en ikke norsk person, så er det automatisk rasisme. De må tåle motgang de og, som alle andre. Og det som er enda verre er a var en hvit person og en svart vakt, så hadde ingen sakt at det var rasisme! Helt håpløst... Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) Problemet til de fanatiske anti-rasistene er at de bruker rasismekortet så mye at det blir brukt ut. Tilslutt er det ingen som tør å stå på sitt om det er en eller annen uenighet/konflikt med en person som kan dra frem rasismekortet. I tillegg vil viktige saker der det faktisk er rasisme forsvinne ned i sluket av alle de titusen sakene som egentlig dreier seg om rævhål-oppførsel, dårlig kundebehandling, feilvurdering osv. Edit: mystisk dobbelpost i èn post Endret 31. august 2008 av monzilla Lenke til kommentar
blackcurrant Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Ein svart kar blir holdt utanfor eit serviceprodukt, på eit grunnlag som er urimeleg og idiotisk. God nok grunn til å mistenkje Stena Line vakta for rasisme, sjølv om vi ikkje veit kva som gjekk føre seg hovudet hans. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Det er faktisk klin umulig for oss å vite om det var rasistisk eller ikke. Det finnes jo såklart ikke noe rasistisk policy fra stena sin side, men vi kan jo ikke se bortifra at de har ansatt en og annen kødd. Jeg ser hvorfor man kan spekulere om det, men heller ikke stort mer. Lenke til kommentar
Armin23 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Nei, men jeg har hørt ordet Sotrør,pakkis,sotskalle, og løpt hjem fra ungdomskolen flere ganger og blitt dynket med snø og skjellsord. Poenget mitt er at rasisme eksisterer i stor-grad men den skjuler seg i diverse handlinger fra enkelt personer. Det vil alltid være noen grupper som vil føle seg mer verdt enn andre grupper. Så lenge vi ser på hverdre som grupper og ikke enkelt individer vil rasisme aldri ta slutt. Å faktisk male over en slik sak som dette som Feil Kundebehandling er høyden av ignoranse. Men nordmenn vil alltid være naive. Skyld på alt annet enn selve problemet. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Riktig, vi vet altfor lite om hendelsesforløpet, men det man vet er at enkelte innvandrere er litt hårsåre. Burde det prosjekteres på denne karen i artikkelen? Jeg veit at enkelte nordmenn syns Hitler var en knakende fin fyr, men jeg tror ikke vakta var med i boot boys fordet. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Virkelig? Hotstian har hatt en eneste opplevelse og er overbevist om dette var rasisme. Og dere andre kjøper historien hans og bruker den til å bekrefte eget verdensbilde. Han fikk altså ikke kjøpt det han ville ha i en storkiosk. Hvor mye empati skal det til for å forstå hvordan vennegjengen og Muhammed selv reagerer når Muhammed Muslim har tatt opp 200 000 i studielån, jobba beinhardt på studiene i 4-5 år, og kommer ut som Siv. Ing. - og etter et år forstatt kjører taxi.. Eller hvordan Armin kanskje også har opplevd å bli avvist i døra, forbigått i leiekøer etc - men det er heeelt tilfeldig. Hvorfor skal hotstian få lov til å mene at det var rasisme (det var ingen som angrep ham for å overdrive..) mens Armin ikke skal få lov til å mene at det er rasisme? Hva faen, gutta? Er vi fortsatt i barnehagen, eller? Jeg skjønner ikke helt hvorfor du quoter meg og skriver det du skriver. Det jeg vil poengtere er at man kan ikke skrike rasisme hver gang man ikke får det som man vil. Da ødelegger det for nettopp de som blir utsatt for rasisme, som feks Armin som blir avvist i døren, forbigått i leiekøer, avslag på jobbsøknader osv. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Nei, men jeg har hørt ordet Sotrør,pakkis,sotskalle, og løpt hjem fra ungdomskolen flere ganger og blitt dynket med snø og skjellsord. Poenget mitt er at rasisme eksisterer i stor-grad men den skjuler seg i diverse handlinger fra enkelt personer. Det vil alltid være noen grupper som vil føle seg mer verdt enn andre grupper. Så lenge vi ser på hverdre som grupper og ikke enkelt individer vil rasisme aldri ta slutt. Å faktisk male over en slik sak som dette som Feil Kundebehandling er høyden av ignoranse. Men nordmenn vil alltid være naive. Skyld på alt annet enn selve problemet. Det er trist at mennesker mobbes. Selv har jeg opplevd å høre: Feiten, bolla og jævla nordlenning. Likevel kan jeg ikke skjære alle over en kam. Bodde forresten i Asia noen år, og der opplevde jeg endel rasisme rettet mot meg, og det på tross av at jeg er hvit. Hva mener du er "problemet"? Lenke til kommentar
Armin23 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Okey så vi får et nedgradert ord for det snart, vi må evaluere hva som er ekstrem rasisme og hva som er mild rasisme. Så nestegang jeg opplever noe rasistisk så roper jeg 43% RASISME!!! ? Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du quoter meg og skriver det du skriver. Det jeg vil poengtere er at man kan ikke skrike rasisme hver gang man ikke får det som man vil. Da ødelegger det for nettopp de som blir utsatt for rasisme, som feks Armin som blir avvist i døren, forbigått i leiekøer, avslag på jobbsøknader osv. Hvorfor var det ingen som mente at Hotstian overdrev? Ingen som gadd å si "hey, nå overdriver du sikkert litt. Kanskje han hadde en god grunn". Hvorfor var det ingen som nevnte noe slikt? Tenk litt mer på den der. Lenke til kommentar
Armin23 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Vel, kan ikke kalle det rasisme siden begge ble nektet. Hadde bare den hvite sluppet ombord (og omvendt) så kunne du kanskje kalt det rasisme. Et eksepel på rasisme er noe jeg opplevde i går. Jeg hadde det travelt så jeg gikk inn i en storkiosk og spurte om de hadde mørk sjokolade (sto ingen av dem ved disken og så bare kokesjokolade i hyllene). Han sa med veldig dårlig norsk (tror han var tyrker eller så) at han ikke kunne hjelpe meg. Noen sekunder senere kom det tre andre som så ut som muslimer (de hadde riktig hudfarge og skjegg som så ut til å være rundt en nevelengde). De spurte om noe på arabisk og fikk en guidet omvisning gjennom hele butikken. Et minutt etterpå spurte jeg han pånytt hvor sjokoladen sto. Igjen så han at han ikke kunne hjelpe. Jeg var litt sulten og spurte om boller istede, da snudde han ryggen til å sa at han ikke kunne hjelpe. Altså her kan det være mange faktorer som spiller inn... Men en ting, hvis du er i storkiosk, vil det ikke ta så veeeeeeeeeldig lang tid før du ser alle varene?? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Jeg skjønner ikke helt hvorfor du quoter meg og skriver det du skriver. Det jeg vil poengtere er at man kan ikke skrike rasisme hver gang man ikke får det som man vil. Da ødelegger det for nettopp de som blir utsatt for rasisme, som feks Armin som blir avvist i døren, forbigått i leiekøer, avslag på jobbsøknader osv. Hvorfor var det ingen som mente at Hotstian overdrev? Ingen som gadd å si "hey, nå overdriver du sikkert litt. Kanskje han hadde en god grunn". Hvorfor var det ingen som nevnte noe slikt? Tenk litt mer på den der. Før du dummer deg ut kan du kikke litt bakover i tråden. Der legger du merke til at det du søker blir påpekt. Det er vel Chokke som påpeker at det kanskje ikke hadde noe med rasisme å gjøre. Lenke til kommentar
Armin23 Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 okey case closed grandma. order has been reinstated Denne diskusjonen var på dagbladet.no og der var det et stort og tydlig flertall som mente dette var en rasistisk handling. Og innerst inne vil du aldri innrømme at du også ikke har så særlig for innvandrere i ditt hjemmeland.. jeg vil si 85% innerst inne ikke liker innvandrere. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 (endret) Wow. Det er flott at du kan komme med sin ekspertise for å overøse oss med kunnskapen din. Jeg synes det er spesielt vidunderlig at du vet hva vi føler "innerst inne". Applaus til deg. Endret 1. september 2008 av GrandMa Lenke til kommentar
LordArgh Skrevet 1. september 2008 Del Skrevet 1. september 2008 Denne diskusjonen var på dagbladet.no og der var det et stort og tydlig flertall som mente dette var en rasistisk handling. Det er fordi folk flest er dumme sauer som mener det avisene sier at de skal mene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå