thamule Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Denne her stinker virkelig! Linjedriektør forteller at "vaktene ser an alle gjestene før de får gå ombord, og gjør en totalvurdering. Her inngår altså bagasje." "Vi ser jo an folk." "Alle er jo ikke mors beste barn. Vi har blant annet 25 års aldersgrense, og ser an gjestene våre" - Men står det noe sted at det er påbudt med bagasje ombord? "Nei, det mener jeg folk skjønner av seg selv, uten at vi trenger å flagge det." Derfor blei 2 personar nekta adgang til ein av båtane til Stena Line. Vakten som nekta dei adgang sa at "årsaken var at festglade personer ofte blir så fulle at de kaster opp." - Da jeg sa at jeg er muslim og ikke drikker meg full, og at heller ikke vennene mine hadde planer om dette, så sa vakten at andre, fulle gjester kunne jo komme til å kaste opp over oss, sier Ousainou. Rasisme eller berre elendig kundehåndtering og en masse dårlige unnskyldninger? Synspunkt? Endret 30. august 2008 av thamule Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hvordan er det rasisme når hans "hvite" venn heller ikke ble gitt adgang om bord? (Leste artikkelen på Dagbladet, den spesifiserte at begge ble nektet adgang) Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Ikke rasisme, men heller katatrofalt dårlig kundebehandling. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Heilage: Det kan jo vere rasisme sjølv om begge vart nekta, dei gjekk jo i lag. Men eg ser poenget ditt og det var forhåpentligvis ikkje rasisime inne i bildet, men kundebehandlinga var som PencilCase seier enormt dårlig. Og det er absolutt grunn til å mistenke vakten for rasisme, ivertfall slik eg ser det. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Linjedirektør i Stena Line, Stein Wettergreen, sier til Dagbladet.no at flere har blitt nektet adgang på danskebåten fordi de ikke har med seg bagasje. - Vi ser jo an folk. Vi setter som et kriterie at våre gjester har med seg skift når de drar på tur. Det er jo ikke toget til Drammen det er snakk om, sier Wettergreen. Han mener det er et rimelig krav at passasjerene har med seg toalettsaker og et klesskift når de skal på overnattingstur. - Vi mener det er å anse som et rimelig krav, først og fremst av hygienske årsaker. Det handler både om personlig hygiene og omtanke for andre. Det er ikke noe hyggelig med passasjerer som lukter svettelukt. vi synes det er rimelig at de som reiser har med seg et skift med undertøy, rene sokker, toalettsaker og en ren skjorte til neste dag, sier Wettergreen. Dårlig kundebehandling, men det har jo et snev av sannhet i seg. Lenke til kommentar
Lufen Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Dårlig kundebehandling, men det har jo et snev av sannhet i seg. Det er nå så, men så lenge det ikke står noe om at det er krav om bagasje når man kjøper billetten så har det ikke noe å si. Synes nå det er ganske spesielt at de ikke nekter en barnefamilie å gå ombord uten bagasje, som det også står i artikkelen. Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Det har neppe noe med rasisme å gjøre. Poenget her er at de 3 "offrene" var og med god grunn missfornøyd med kunebehandlingen og ville da lage en sak av det. Og i dagens Norge så gir ordet "rasisme" en voldsomt fin klang i media. Det er ikke første gang noen bruker "rasisme" på den måten og jeg syntes det er skammelig. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Hvorvidt det var rasistisk eller ikke blir vanskelig å spekulere i utifra den informasjonen vi har. Det som er sikkert er at det er idioti fra stena line. Lenke til kommentar
Mephistopheles Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Det har neppe noe med rasisme å gjøre. Poenget her er at de 3 "offrene" var og med god grunn missfornøyd med kunebehandlingen og ville da lage en sak av det. Og i dagens Norge så gir ordet "rasisme" en voldsomt fin klang i media. Det er ikke første gang noen bruker "rasisme" på den måten og jeg syntes det er skammelig. Second that. Rasismefakkelen vert fyrt opp, med det same det skjer noko negativt med ein neger eller farga. At det er skammeleg er berre fornamnet, så ofte som dei flaggar desse sakene, byrjar det virke som dei ventar spesialbehandling. Forstår dei ikkje at me etniske, kvite nordmenn og opplever ting me ikkje er fornøgde med? Dei klagar over at me har eit sorteringsamfunn, men det er etter mi meining dei sjølv som er med og held liv i det. Lenke til kommentar
Eplefe Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Jøss. Jeg vil ikke kalle dette rasisme, men forbannet elendig kundebehandling, det er det. Stena Line burde få seg en på pungen for dette. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 Jøss. Jeg vil ikke kalle dette rasisme, men forbannet elendig kundebehandling, det er det. Stena Line burde få seg en på pungen for dette. Ja eg kan ikkje forstå at dette er lovlig Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Bullshit fra Stena Line. DET STÅR INGENTING I REISEVILKÅRENE DERES OM PÅBUD FOR Å TA MED SKIFT.. Fabelaktig at ingen journalister sjekket dette, og ei heller noen andre. Jeg hadde blitt dritforbanna om jeg ble nekta å ta en svipptur på danskebåten bare fordi jeg ikke hadde med bagasje. Det er ikke nevnt noen slike vilkår på "vanlige spørsmål"-delen til stenaline.no, så hvordan i ville helvete skulle jeg gjette at noe slik er på krevd? Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Bullshit fra Stena Line. DET STÅR INGENTING I REISEVILKÅRENE DERES OM PÅBUD FOR Å TA MED SKIFT.. Fabelaktig at ingen journalister sjekket dette, og ei heller noen andre. Jeg hadde blitt dritforbanna om jeg ble nekta å ta en svipptur på danskebåten bare fordi jeg ikke hadde med bagasje. Det er ikke nevnt noen slike vilkår på "vanlige spørsmål"-delen til stenaline.no, så hvordan i ville helvete skulle jeg gjette at noe slik er på krevd? Jeg og hadde ingen anelse om at slike krav kunne stilles. Jeg hadde aldri "gjettet" at det var påbud om noe sånt. Hadde blitt rimelig forbannet selv hvis det var meg. men som sagt i mitt tidligere inlegg så er det rimelig patetisk å slå "rasist" alarm bare fordi det tillfeldigvis hendte en mørkhudet person. Jeg er helt enig i at kundeservicen og kundebehandlingen til Stena line ser ut til å være noe dritt som ikke er verdt å reise med. Poenget som tråden handler om at det er galt å bruke rasisme som et "våpen" i en sak/debatt bare fordi offerparten tilfeldigvis skulle være mørkhudet. Folk bruker "rasisme" på den måten fordi de vet at "anti-rasistene" får fnatt og saken får plutselig mye mer oppmerksomhet. Hvilken overskrift er mest oppsiktsvekkende? "rasisme hos Stena Line" eller " dårlig kundebehandling hos Stena Line". Hadde Stena Line vært et selskap med raseskille så hadde vi sett mer håndfaste tegn for dette f eks i form av lik hudfarge på alle ansatte osv. Noe som ikke er tilfelle. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Bullshit fra Stena Line. DET STÅR INGENTING I REISEVILKÅRENE DERES OM PÅBUD FOR Å TA MED SKIFT.. Fabelaktig at ingen journalister sjekket dette, og ei heller noen andre. Jeg hadde blitt dritforbanna om jeg ble nekta å ta en svipptur på danskebåten bare fordi jeg ikke hadde med bagasje. Det er ikke nevnt noen slike vilkår på "vanlige spørsmål"-delen til stenaline.no, så hvordan i ville helvete skulle jeg gjette at noe slik er på krevd? Jeg og hadde ingen anelse om at slike krav kunne stilles. Jeg hadde aldri "gjettet" at det var påbud om noe sånt. Hadde blitt rimelig forbannet selv hvis det var meg. Jeg tror ikke jeg var klar nok. Det er ikke noe påbud. Mest sannsynlig er "påbudet" et påfunn fra vaktens side som av en eller annen grunn ikke likte trynet på vedkommende. Om det er rasistisk i grunn vet jeg ikke, men en hvit barnefamilie uten bagasje fikk jo slippe ombord. Tja. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Vi har bare fått servert en side av saken, som er kommentert av selskapet på et overordnet nivå. Det hadde vært fint å få synspunktet til de som faktisk foretok vurderingen. Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Bullshit fra Stena Line. DET STÅR INGENTING I REISEVILKÅRENE DERES OM PÅBUD FOR Å TA MED SKIFT.. Fabelaktig at ingen journalister sjekket dette, og ei heller noen andre. Jeg hadde blitt dritforbanna om jeg ble nekta å ta en svipptur på danskebåten bare fordi jeg ikke hadde med bagasje. Det er ikke nevnt noen slike vilkår på "vanlige spørsmål"-delen til stenaline.no, så hvordan i ville helvete skulle jeg gjette at noe slik er på krevd? Jeg og hadde ingen anelse om at slike krav kunne stilles. Jeg hadde aldri "gjettet" at det var påbud om noe sånt. Hadde blitt rimelig forbannet selv hvis det var meg. Jeg tror ikke jeg var klar nok. Det er ikke noe påbud. Mest sannsynlig er "påbudet" et påfunn fra vaktens side som av en eller annen grunn ikke likte trynet på vedkommende. Om det er rasistisk i grunn vet jeg ikke, men en hvit barnefamilie uten bagasje fikk jo slippe ombord. Tja. Linjedirektøren bekrefter jo vaktens "påfunn", så det har nok lite med å gjøre at han ikke likte trynet på vedkommende. Linjedirektør i Stena Line, Stein Wettergreen, sier til Dagbladet.no at flere har blitt nektet adgang på danskebåten fordi de ikke har med seg bagasje. - Vi ser jo an folk. Vi setter som et kriterie at våre gjester har med seg skift når de drar på tur. Det er jo ikke toget til Drammen det er snakk om, sier Wettergreen. Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Selvsagt må han stille seg bak vakten, spesielt i en fillesak som dette. Det bidrar til å styrke vaktens avgjørelse, slik at det virker mindre sannsynlig at han har gjort noe galt. Lenke til kommentar
Dragen Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Alt dette er jo å få kjøpt i båtens butikk. Lenke til kommentar
thamule Skrevet 30. august 2008 Forfatter Del Skrevet 30. august 2008 (endret) Alt dette er jo å få kjøpt i båtens butikk Ja, problemet til vakten er derfor ikkje noko problem og det er derfor dette stinker litt.... Grunnen til å nekte dei adgang er helt uforståelig, og det er derfor lett å stille seg spørsmålet om det har med vaktens eventuelle rasistiske holdning å gjere... Endret 30. august 2008 av thamule Lenke til kommentar
genstian Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Vel, kan ikke kalle det rasisme siden begge ble nektet. Hadde bare den hvite sluppet ombord (og omvendt) så kunne du kanskje kalt det rasisme. Et eksepel på rasisme er noe jeg opplevde i går. Jeg hadde det travelt så jeg gikk inn i en storkiosk og spurte om de hadde mørk sjokolade (sto ingen av dem ved disken og så bare kokesjokolade i hyllene). Han sa med veldig dårlig norsk (tror han var tyrker eller så) at han ikke kunne hjelpe meg. Noen sekunder senere kom det tre andre som så ut som muslimer (de hadde riktig hudfarge og skjegg som så ut til å være rundt en nevelengde). De spurte om noe på arabisk og fikk en guidet omvisning gjennom hele butikken. Et minutt etterpå spurte jeg han pånytt hvor sjokoladen sto. Igjen så han at han ikke kunne hjelpe. Jeg var litt sulten og spurte om boller istede, da snudde han ryggen til å sa at han ikke kunne hjelpe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå