Gå til innhold

windowsapplikasjon og nettside. programmeringsspråk?

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg har i lengre tid brukt dette eminente forumet i ulike informasjonssøk og funnet gode svar på mye. Endelig har jeg nå registrert meg, og har følgende spørsmål til dere o'såkunnskapsrike!

Jeg vil lage en applikasjon for windows, som kommuniserer med en database på en webserver. I "andre enden" (les: på webserveren) skal det ligge live en nettside hvis innhold genereres av nevnte database. Tanken er at løsningen skal kunne brukes (dvs nettsiden oppdateres) fra en desk-/laptop, uten å måtte logge inn og jobbe via nettet, i en nettleser. Løsningen blir produktspesifik, dvs den skal brukes i en på forhånd bestemt sammenheng (det er ikke snakk om en blog, selv om jeg vel anser fremgangsmåten for å være den samme...).

Det jeg i realiteten lurer på, er om noen har noen tanker om hvilke(t) programmeringsspråk som egner seg godt til dette? Jeg ville vel i utgangspunktet tro jeg kunne bruke det aller meste, men jeg heller litt mot c# og .net, og så bygge både windows-applikasjonen og nettsiden i samme språk? Er jeg på viddene? Ruby, kanskje? Ruby er jo så i vinden for tiden.

Ps: jeg kodet mye tidlig på 90-tallet (Turbo Pascal og noe C++), men begynner nå å plukke opp trådene igjen. Jeg er derfor rusten, og spørsmålene mine bærer nok preg av å være "nybegynner" hva gjelder koding anno 2008 :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok

Som regel ville jeg anbefalt at nettsiden gjorde slike ting, da slipper du å åpne databasen for omverdenen.

Så å ha en lokal applikasjon hvor man legger til / sletter / redigerer opplysninger, og slipper å arbeide direkte over nettet i en nettleser, er egentlig ikke veien å gå?

Lenke til kommentar

Poenget blir å finne en løsning som lar deg gjenbruke så mye som mulig. Dvs at når du har skrevet noe kode så kan den brukes både i webapplikasjonen og i windowsapplikasjonen. Dvs at du trenger en platform/språk som kan brukes både til å lage windowsapplikasjoner, webapplikasjoner, webservices og tilhørende biblioteker.

.NET platformen vil fungere utmerket til denne problemstillingen. Det viktige blir å tenke på at du skiller ut de tingene som kan brukes begge steder (f.eks. objektmodellen din, forretningslogikken din osv) og legger det i egne prosjekt som kan brukes av både windowsapplikasjonen og webapplikasjonen.

Så kan f.eks. webapplikasjonen din ha en webservice (f.eks. med WCF) som windows applikasjonen bruker for å kommunisere med "kjernen". Webapplikasjonen din kan enten kommunisere direkte med "kjernen" eller også via en slik WCF tjeneste (litt avhenging av hvordan du vil gjøre det).

C# er et veldig greit språk på .NET platformen.

I følge en del flinke Ruby mennesker jeg kjenner har ikke Ruby så veldig god GUI støtte for tiden, men bortsett fra det kan det og fungere.

Java kan også hjelpe deg, men læringskurven der er nok noe brattere enn med C#.

Lenke til kommentar
Ok

Som regel ville jeg anbefalt at nettsiden gjorde slike ting, da slipper du å åpne databasen for omverdenen.

Så å ha en lokal applikasjon hvor man legger til / sletter / redigerer opplysninger, og slipper å arbeide direkte over nettet i en nettleser, er egentlig ikke veien å gå?

Joda, det er en kjempefin vei å gå. Men ikke med direkte kommunikasjon til databasen. Du gjør det via en webservice som har en del logikk og ikke minst autentisering.

WinKlient --> Webservice (på serveren) --> Datatilgangslag --> Databasen

Lenke til kommentar
Joda, det er en kjempefin vei å gå. Men ikke med direkte kommunikasjon til databasen. Du gjør det via en webservice som har en del logikk og ikke minst autentisering.

WinKlient --> Webservice (på serveren) --> Datatilgangslag --> Databasen

Ah, Jeg forstår. Dvs jeg forstår ikke alt, men det er fordi det er lenge siden jeg har kodet noe med substans, og mye har endret seg med inntoget av internett (som ikke var en utpreget del av programmeringen jeg gjorde på beg. av 90-tallet :p ) Jeg har derimot fått endel å tygge videre på, og det er alltid flott! Som kjent gir tygging god kjevemuskulatur :p

Lenke til kommentar
Hvorfor det? Nå kan ikke jeg mye python, men funker ikke det bra til web-applikasjoner?

Joda, men han skal i tillegg ha en Windows app og en webservice. Dette er selvfølgelig mulig i de fleste språk, men .Net må vel sies å være best egnet. Dette på grunn av god støtte for alle disse tre "platformene" og integrasjonen mellom dem.

.Net er allerede anbefalt lengre opp i tråden. Med .Net slipper man å installere 3djeparts biblioteker som for Python. Man har GUI designer med Visual Studio Express.

Spurte du om noen hadde foreslått det? Eller prøvde du faktisk å foreslå det selv? I så fall; hvorfor? Om alle skal foreslå [sitt programmeringsspråk] i denne tråden uten noen forklaring så blir det en ganske meningsløs tråd...

Endret av jorn79
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...