Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Pc som nekter å skru seg på, bare piper høyt

Anbefalte innlegg

Halla, fikk ett virus her om dagen, Xp antivirus. Dette viruset kom plutselig, og jeg rørte det ikke. Jeg gikk rett inn i Legg til elr fjern programer og fjernet det. Likevel begynnte pcen å tulle seg til. Først stod bare hele systemet å loada i timesvis.. Etter dette skrudde den seg bare av av seg selv, helt til den plutselig slutta å slå seg på i det hele tatt. Prøver jeg nå står bare dataen å piper høylydt..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

står den og piper etter POST og windritt har loada ferdig etc, eller kommer du ikke forbi POST ?

edit: Hvis du kommer inn i windows etc og maskina står og piper så aner jeg ikke, men hvis du starter maskina og den ikke gjør noe annet enn å pipe med svart skjerm har du en case.. Det som skjer er at noe er ødelagt (hovedkort/minne/etc) og istedenfor å boote opp og sansynligvis frittere det som fortsatt fungerer i maskina så står den og piper og nekter å loade. se på det som en slags sikkerhetsventil :) lykke til med bygging av ny maskin

Endret av h0ih0i
Lenke til kommentar

Om du kjenner noen som kan litt data, så hør om de kan ta en titt på den.

Eller om maskinen er kjøpt ferdig bygget, så kan du ta den med til de (om maskinen ikke er for gammel), så kan de ta en titt på det.

Det kan fort være nok å bytte minne, skjermkort eller en annen komponent som er skadet.

Lenke til kommentar

det kan jo også være f.eks at strømforsyning er FUBAR og gir hovedkortet feil spenning etc.... for å finne ut hva som er feil kan det lønne seg å teste med andre komponenter. begynn med en annen PSU, hvis det er ingen forandring er det sansynligvis ikke PSU alene som er problemet. prøv med annet minne, fikser det ikke problemet så fjerner du lydkort etc, etter å ha knota sånn en stund (systematisk selvfølgelig, skriv masse notater mens du holder på) og det fortsatt ikke fungerer kan du ta bort alt bortsett fra minne og cpu, starter den ikke da en gang er det helt sikkert hovedkortet som har tatt en tidlig pensjonering. neste skritt da er å prøve enkelt komponentene dine på ett annet hovedkort (minne/cpu/psu/lydkort/skjermkort/etc) fungerer alle tinga dine der kan du jo bare kjøpe nytt hovedkort og stappe inn alt så er du igang igjen

edit: ps, virus kan som regel ikke avinstalleres ved å gå inn i fjern programmer, jeg har fortsatt til gode å høre om ett virus som fuxer maskina på den måten, hva skjedde rett før dette begynte ? lyn og torden? kom borti pc? ble fragga i spill og klaska til kassa rett over der hovedkorttet sitter? :p eller kanskje du fikla inni boksen etter å ha subba over ett skikkelig langhåra teppe? mulighetene er mange men virus tror jeg ikke det er

Endret av h0ih0i
Lenke til kommentar

og der kan svaret ligge.. jeg har akkurat kjøpt meg ny pc fordi lynet spiste min forrige og gulpa ned surround forsterkeren min i samme slengen.. går på innbo forsikring men husk at gebyret som regel svir, du må nok regne med å pøse på litt av egne penger evt ta opp forbrukslån (slik jeg gjorde:P)..

Lenke til kommentar

pc kjøpt for ca 20k i 2002

pga hvor gammel den er trakk de 80% av prisen (siden de trakk så mye slapp jeg heldigvis gebyr) så jeg satt igjen med 2500 på forsikringa så da lånte jeg like greit 20k i forbrukslån, så blir det sikkert noen år til neste gang det trengs å byttes

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...