Gå til innhold

Den norske opera'n


Anbefalte innlegg

Jeg drar det til den objektive definisjonen av hva som egentlig skjer. Jeg drar det så langt som til sannheten og virkeligheten, altså.

 

Jeg er villig til å bidra, jeg. Gjennom donasjoner. Jeg er nemlig for fredelige løsninger istedenfor voldelige:

 

Bare fordi jeg er ufrivillig involvert i et system som tvinger meg til å betale for alt, og må motta goder som følger av dette, så rettferdiggjør dette også enda mer vanvidd, i følge deg.

 

Så hva tror du skjer hvis man nekter å betale? Du tror ikke at vi lever i et despotisk system fordi folk flest betaler skatt "frivillig", volden er godt skjult. Først kommer truslene (brev), så får de banken til å gjøre drittjobben (trekke fra konto). Betaler du fortsatt ikke så ... ja den slutningen kan du vel tenke deg. Håper dette klarnet opp litt.

 

Jeg er i mot overgrep for å fremme "kultur". Det er ikke du.

Dette er altså definert som finkultur:

http://www.dagbladet.no/2009/04/27/kultur/...kvaren/5948314/

 

Du vil bidra gjennom donasjoner. Dette vil skape et populistisk interesse basert samfunn, som i Norge tilsvarer fotbal, øl og dårlig musikk. Man lurer seg unna skatten ved å donere penger. Tror du virkelig at et samfunn blir stødig ved en slik ordning. Nei, man baserer veldedighet på enkelt privatpersoners generøsitet. Det vil ikke fungere. Staten er den eneste som har kunnskap og er stor nok til å gjenomføre slike prosjekter.

 

Du høres også nesten paranoid ut. Du får det til å virke som om to menn med hatt og frakk kommer til å skyte deg på åpen gata hvis du ikke betaler skatten. Det er ikke sant. Du kommer til å få problemer, men jeg synes det er deg vel unt hvis du er så grådig at du ikke kan dele av din formue til andre som ikke har det så bra. Og å fremme kulturen i Norge er viktig for å igjen å skape dannelse til folket.

 

Til det siste du nevner synes jeg det er bra at man verner om det pissoaret, nettopp av den grunn som blir nevnt i artikkelen. Den viser oss en side av norsk historie som er viktig å huske så vi ikke begår samme feil igjen. Historie er noe av det viktigste som finnes i et samfunn. Det er der vi lærer av våre feil.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du vil bidra gjennom donasjoner. Dette vil skape et populistisk interesse basert samfunn, som i Norge tilsvarer fotbal, øl og dårlig musikk. Man lurer seg unna skatten ved å donere penger. Tror du virkelig at et samfunn blir stødig ved en slik ordning. Nei, man baserer veldedighet på enkelt privatpersoners generøsitet. Det vil ikke fungere. Staten er den eneste som har kunnskap og er stor nok til å gjenomføre slike prosjekter.

 

Fiffig logikk, at man lurer seg unna skatt (tyveri) ved å være gavmild frivillig! Dette må du forklare nærmere!.

Ingen indrer *deg* i å donere til noe som er sjeldent. Kjøp et maleri i dag, da vel!

Du har også et nedsettende syn om nordmenn der hvor du tror absolutt alle i det landet bare liker fotball. Jeg kan motbevise det: Jeg synes fotball er kjedelig!

Det eneste staten har kunnskap til er å bedrive vold.

 

Jeg vet at et samfunn blir stødig med en slik holdning som jeg beskriver. De største kulturnasjonene har nemlig vært frie samfunn, f.eks. Europa unde renessansen, og USA som har hatt en utrolig innflytelse. Alle de fattige kunstnerne uten støtte gjennom tidene. De som virkelig brenner for kunsten vil uansett lage den. Statsstøtte er ikke bare umoralsk og forkastelig, men også døyvende.

 

Så hvis du vil bevare ting du mener er viktig, så er det ingen som hindrer deg i å kjøpe opp ting du mener er verdifullt. Du kan sikkert også starte eget museum hvis du vil det.

 

Du står altså igjen bastant på at vold er den eneste løsning. Fred fungerer ikke. Bra at vi har det på det rene, da.

 

Du høres også nesten paranoid ut. Du får det til å virke som om to menn med hatt og frakk kommer til å skyte deg på åpen gata hvis du ikke betaler skatten. Det er ikke sant. Du kommer til å få problemer, men jeg synes det er deg vel unt hvis du er så grådig at du ikke kan dele av din formue til andre som ikke har det så bra. Og å fremme kulturen i Norge er viktig for å igjen å skape dannelse til folket.

 

Du lever i en boble.

Du vil bli hevet på gata hvis du ikke betaler skatten, og ikke har noe i banken. De vil ta arrest i din eiendom for å drive inn skatt. Jeg kødder ikke. Det er bare at de aller fleste knekker på den psykiske volden, altså truslene.

 

Etterpå kan du gå på sosialen og be om støtte igjen :)

 

Til det siste du nevner synes jeg det er bra at man verner om det pissoaret, nettopp av den grunn som blir nevnt i artikkelen. Den viser oss en side av norsk historie som er viktig å huske så vi ikke begår samme feil igjen. Historie er noe av det viktigste som finnes i et samfunn. Det er der vi lærer av våre feil.

 

Helt klart nyttig å forvandle Norge til et museum. :wallbash:

 

Versågod, løp og kjøp! Her kan du bevare litt historie utenom å plage andre: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17102983

Endret av JohnGalt
Lenke til kommentar
jeg liker ikke "lett" kultur,

jeg liker ikke klassisk musikk, jeg liker rock.

jeg liker ikke den abstrakte kunsten som er så populær, jeg liker rennesansekunst fordi jeg kan se hva maleren har malt.

jeg hater opera fordi jeg ikke kan høre hva de synger om eller hvilket språk de synger på.

jeg liker ikke teater, jeg liker film.

jeg liker ikke å lese bøker, jeg liker å spille spill

 

og dette er hva de fleste ungdom mener i dag, om ingen ønsker å ta vare på noe så kommer den sakte men sikkert til å forsvinne av seg selv, selv om noen desperat prøver å ta vare på noe

Jeg liker klassisk musikk, metall og DnB (random utdrag).

Jeg liker abstrakt kunst, renessansemalerier, barokkbilder, photoshopretusjeringer etc.

Jeg liker opera fordi det både viser sangtalent, komposisjon, historie, prestasjoner, uavhengig av språk.

Jeg liker både teater og film.

Jeg liker både bøker og spill.

 

Jeg er neppe særlig mye eldre enn deg. Hvordan kan du ta på deg rollen som "de fleste ungdom".

 

Operahuset er for mer enn opera.

Lenke til kommentar
Fiffig logikk, at man lurer seg unna skatt (tyveri) ved å være gavmild frivillig! Dette må du forklare nærmere!.

Ingen indrer *deg* i å donere til noe som er sjeldent. Kjøp et maleri i dag, da vel!

Du har også et nedsettende syn om nordmenn der hvor du tror absolutt alle i det landet bare liker fotball. Jeg kan motbevise det: Jeg synes fotball er kjedelig!

Det eneste staten har kunnskap til er å bedrive vold.

 

Jeg vet at et samfunn blir stødig med en slik holdning som jeg beskriver. De største kulturnasjonene har nemlig vært frie samfunn, f.eks. Europa unde renessansen, og USA som har hatt en utrolig innflytelse. Alle de fattige kunstnerne uten støtte gjennom tidene. De som virkelig brenner for kunsten vil uansett lage den. Statsstøtte er ikke bare umoralsk og forkastelig, men også døyvende.

 

Så hvis du vil bevare ting du mener er viktig, så er det ingen som hindrer deg i å kjøpe opp ting du mener er verdifullt. Du kan sikkert også starte eget museum hvis du vil det.

 

Du står altså igjen bastant på at vold er den eneste løsning. Fred fungerer ikke. Bra at vi har det på det rene, da.

 

 

Du lever i en boble.

Du vil bli hevet på gata hvis du ikke betaler skatten, og ikke har noe i banken. De vil ta arrest i din eiendom for å drive inn skatt. Jeg kødder ikke. Det er bare at de aller fleste knekker på den psykiske volden, altså truslene.

 

Etterpå kan du gå på sosialen og be om støtte igjen :)

 

 

Helt klart nyttig å forvandle Norge til et museum. :wallbash:

 

Versågod, løp og kjøp! Her kan du bevare litt historie utenom å plage andre: http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkode=17102983

 

Hvis man baserer et samfunn kun på gavmildhet, kommer 99% til å lure seg unna. Det er en grunn til at Norge gang på gang blir kåret til verdens beste land å bo i. Det er på grunn av høy skatt og en sterk stat. Jeg har heller ikke sagt at alle liker fotball, men det er veldig mange og det er heller ikke nedsettende når det er fakta.

 

Norge er også et mye mer stødig land enn USA. Der er 25 % av befolkningen lut fattige, slik er det ikke i Norge. Hvorfor er det da et mer stødig system? Har man ikke forsikring i USA får man ikke medisinsk behandling. Slik er det ikke i Norge, og jeg forstår ikke hvordan mitt syn har noe med å støtte vold å gjøre, det må du utdype.

 

Men det som er poenget med denne tråden er det norske operahuset ikke amerikansk politikk. Argumentet ditt om USA holder nemlig ikke mål i Norge på grunn av den store forskjellen i folketall. Det er heller ikke å plage andre med å spre litt kultur, det er noe man har godt av. For av kultur lærer man og da unngår man forhåpentligvis å unngå feil som er gjort før. Synes også at linken du viste meg var en fin ting. La staten få sponse kultur, og kreve høye skatter så ikke grådige og egoistiske folk ikke får sluntre unna skatt og si:"Det er mine penger, hvorfor skal jeg dele". Hva tror du gjør Norge til et bra samfunn; Skattene eller det frie markedet?

Endret av Plyzorba1
Lenke til kommentar

Er så jævlig glad at det bygget kom på plass, spiller ingen rolle hva som spilles der inne. Men det er location og tilgjenlighet som gjør den så flott. De som har bodd på Tigerstaden en stund vil si at Operabygget er en lyspunkt for Oslo Sentrum som er ganske mørkt ellers. Nå gjelder det bare får rive ned brua/motorveien og få ferdig tunnelen som gjør at man ikke kommer til å se en eneste bil i Bjørvika bydel. Park og severdigheter vil prege bydelen.

Lenke til kommentar
Hvordan kan du ta på deg rollen som "de fleste ungdom".

 

nesten alle ungdom i dag hører på den derre gadadunk rap musikken, fåtallet liker klassisk musikk. det er fakta o mega at om ingen ønsker å ta vare på noe kulturelt så kommer det til å forsvinne

 

Du skal være forsiktig med å generalisere på denne måten. Selv anser jeg meg som ung, og tilhenger av klassisk musikk. Seinest i går satt det to 17 åringer (kanskje?) bak meg på bussen å diskuterte Wagner. Bare fordi det er denne rap musikken som skrikes høyest etter oppmerksomhet, så betyr ikke det at det ikke finnes ungdom som har sansen for gjennomført musikk.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Jeg finner resonnementet til trådstarter ulidelig provoserende. Hvordan skulle fire milliarder ellers ha noen som helst avgjørende nytteverdi i et alternativt statsbudsjett? Mennesker vil alltid være syke. Uansett hvor mye penger man kaster på helsevesenet vil det alltid være behov for mer. Det er et bunnløst hull, og helsebudsjettet vokser for hvert år. For ikke å snakke om skolebudsjettet! Samtidig som ungdomskoler forfaller, forsørger man en laptop for hver eneste videregående elev, slik at man kan surfe på dagbladet.no under lærerens forelesning.

 

Denne typen argumentasjon mot operaen er fullstendig infantil, og naiv. I deres ideelle statsbudsjett hadde vi altså aldri arrangert OL, ikke brukt en eneste krone på musikkfestivaler, tegnet og konstruert alle offentlige bygg som gråe betongklosser, det vil si barnehagene, skolene, kommunehusene, rådhusene, teatrene, museene, sykehusene, brannstasjonene osv. Glem momsfritak for the Gathering. Og hvem var Max Manus? Dere ser kanskje logikken?

 

Videre: Glem ikke at etter krigen var det mange som startet på bar bakke og søkte mot Oslo for å finne arbeid. Med dette fikk den lille vakre staden da store fornødenheter. Det var stor mangel på boliger, moderne infrastruktur og nye administrasjonsbygg. Utbedringen av dette gikk på bekostning av den estetiske byplanen, og dette er hovedgrunnen til at mange bønder i dag gnåler om Oslos underskudd på skjønnhet. Og etter min erfaring er dette de samme arrogante menneskene som roper høyest hvis man i dag vil bruke penger på å rette opp i de byplanleggingsmessige feilene som innbyggerne har måttet leve med siden krigen.

 

Og selv om det kanskje kan være vanskelig å begripe når man sitter foran dataskjermen i Odda, eller Bergen, eller Sauherad, eller gudene vet hvor, så er operaen blitt en kjempesuksess! Hver dag ser jeg flere hundre mennesker spasere opp og ned på det store taket, som er blitt en egen liten park. Og absolutt alle kulturinstanser i Oslo vil nå stille opp arrangementer på taket, eller inne i operaen. Billettene til de største forestillingene er utsolgt på timen, og ventetiden for i det hele tatt å få en god billett strekker seg ut over flere måneder. Nordmenn har begynt å elske opera. Bygget har vunnet viktige designpriser i utlandet, og hver gang jeg tusler rundt i området hører jeg turister vise sin begeistring. Selv synes jeg bygget er meget vakkert, og helt på linje med operahuset i Sydney.

 

Hvis dere i det hele tatt har besøkt området, hvilket jeg tviler på at dere har, men fortsatt ikke er overbevist, vil jeg anbefale at dere kommer tilbake om fem år, når bydelen er ferdig. Ytterligere femten, og alle feilene fra femtitallet vil være rettet. Helt fra Bjørvika til Kielfergen vil man kunne spasere, en strekning som tidligere var/(er) fullstendig besatt av industri, containerhavner og motorvei. Langs hele strekningen vil man kunne besøke museer, parker, kafeer, butikker og til og med badestrender. Jeg for min del er glad for at byen som populært omtales som den uverdige hovedstad, endelig får en skikkelig oppgradering.

Endret av Do_the_Bender
Lenke til kommentar
mitt poeng er at du kan ikke fornekte at om man ikke ønsker å ta vare på kulturelle effekter, så vil den ikke overleve. det er det jeg prøver å konstant få frem her.

 

men helt ærlig, er du i mot dette utsagnet eller ikke?

det er det jeg vil ha svar på

 

Det er det ikke noe galt med, sier ikke noe på det. Men det er faktisk ganske mange som ønsker å ta vare på, og videre utvikle det åndelige liv i Norge. At du og vennene dine ikke liker Opera betyr ikke at det er ingen ønsker å ta vare på denne delen av kulturen vår. Gjør det vell?

Lenke til kommentar
Jeg finner resonnementet til trådstarter ulidelig provoserende. Hvordan skulle fire milliarder ellers ha noen som helst avgjørende nytteverdi i et alternativt statsbudsjett? Mennesker vil alltid være syke. Uansett hvor mye penger man kaster på helsevesenet vil det alltid være behov for mer. Det er et bunnløst hull, og helsebudsjettet vokser for hvert år. For ikke å snakke om skolebudsjettet! Samtidig som ungdomskoler forfaller, forsørger man en laptop for hver eneste videregående elev, slik at man kan surfe på dagbladet.no under lærerens forelesning.

-snip-

 

Jeg vil bare fortelle om at kultur får en stor andel andel av statsbudsjettet allerede.

Faktisk har kultur større andel av statsbudsjettet enn offentlig trygghet! Altså politi, rettsvesen, brannvesen etc.

 

http://www.civita.no/images/stories/PDFer/...tat_10_2008.pdf

 

Bistand og kultur sammen utgjør over det dobbelte av hva offentlig trygget får.

 

Denne type argumentasjon som du her er infantil, i beste fall naiv, og i verste fall ond. For du går utifra det faktum at det er helt legitimt å utøve vold mot uskyldige mennesker for å få inn penger til kultur enn at mennesker kunne brukt de milliardene på noe de selv synes er fornuftig. Det hele bunner i et ganske vemmelig menneskesyn som råder blant veldig mange.

 

Du bagatelliserer det å bruke en så enorm sum på Opera når gamlehjem og skoler faller isammen.

 

Du innrømmer også at skatt og offentlig sektor er en veldig dårlig måte å drive ting på, siden du omtaler det som et bunnløst hull. Er ikke kultur også et bunnløst hull? Nytter noe i det heletatt i følge din logikk? Drit i skolene og gamlehjemmene for det er lost cause sier du. Så da vil du heller bruke pengene på fjas og moro (som jeg betaler for ufrivillig)!

 

Hva med å overlate kultur til folket og ikke en gjeng virkelighetsfjerne byråkrater som retter sine pistoler mot våre tinninger?

Endret av JohnGalt
Lenke til kommentar
Det jeg synes er latterlig er hvordan alle tror at bare de bygger en opera i havneområdet så vil den få samme ikoniske status som Sydney-operaen. Gøteborg fikk sin opera i havnen i 1994 og når København fulgte etter og åpnet i vannkanten i 2005 kunne Norge ikke lengere vente.

 

Det er vel ikke snakk om ikon status, selv om det også spiller en rolle. Men er det ikke å tide at Norge også fikk et operahus? Det er viktig at Norge ikke henger langt bak på den kulturelle fronten i europeisk sammenheng. Så selv om det kanskje var press fordi Sverige og Danmark fikk sine, så er det kanskje positivt. Da ble norske politikere presset til å bygge dette huset. Og det brukes ikke bare til Opera, men mange typer musikk og teaterforestillinger. Og operahuset fikk nettopp europas viktigste arkitekturpris. Så det ble da noe status ut av det.

 

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=542786

Lenke til kommentar
Men er det ikke å tide at Norge også fikk et operahus? Det er viktig at Norge ikke henger langt bak på den kulturelle fronten i europeisk sammenheng.

Om det er kundegrunnlag for et operahus får noen private lage et. Det burde ikke være statens oppgave å skaffe folket underholdning og i alle fall ikke noe så smalt, forhistorisk og unorsk som opera.

 

Her er det noen pamper som har dilla på å kilppe snorer og som har altfor lett tilgang på folks penger.

Lenke til kommentar
Om det er kundegrunnlag for et operahus får noen private lage et. Det burde ikke være statens oppgave å skaffe folket underholdning og i alle fall ikke noe så smalt, forhistorisk og unorsk som opera.

 

Her er det noen pamper som har dilla på å kilppe snorer og som har altfor lett tilgang på folks penger.

 

Hvorfor er det opp til de private å formidle kultur. Jeg er enig i at opera ikke er typisk norsk, men hva så? Det er viktig at nordmenn ikke kun er kjent for fotball og fyll, men at vi faktisk kan vise interesse for andre kulturer. Det er derfor det er statens oppgave å formidle kulturen siden det er så smalt. Det er ingen private enkelt personer som ville investert i et operahus på grunn av nordmenns holdning ovenfor den type kultur, men vi trenger det for å hevde oss i europeisk sammenheng. Derfor må staten gå inn for å finansiere et slikt prosjekt. Og, som nevnt ovenfor av Do_the_Bender, har det vist seg at operahuset gjør det bra. Billetter er alltid utsolgt, og det blir brukt til andre ting enn bare opera. Er det ikke bra at staten sponser en slik gave til folket?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...