Gå til innhold

Den norske opera'n


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har en ting jeg har lyst til å høre hva deres meninger om.

Den norske operaen, hvis jeg ikke er helt feilinformert, kostet ca 4,1 milliarden NOK.

Dette er da snakk om en underholdnings-tjeneste som er tilgjengelig for alle i hele norge,

men strengt tatt, så er det vel bare mennesker som bor i Oslo og omegn som har glede av denne

ekstremt kostbare "tjenesten". Ca blir dette 872NOK pr innbygger i hele landet. Tar vi med at det er langt fra alle menneskene i dette landet som betaler skatt, så er vi oppe i en ganske mye høyere sum.

 

Jeg har hørt fra personer som har vært å sett på forestillinger, at det ikke er "så" imponerende innvendig.Interiøret er preget av å være veldig ny-mote,men langt fra funjsonellt.Spesielt for eldre

mennesker.

 

Utvendig kan det vel heller ikke kalles et revulosjonerende bygg?!?

Har hørt en begrunnelse for bygget var å sette norge på det internasjonale kartet, men hvis det

sammenlignes med f.eks opera bygget i Sydnye,kan vi vel alle være enige om det ikke ser så veldig bra ut?

 

Spørsmålet er vel da, har vi som norge,et av de rikeste landene i verden, men som fortsatt sliter med

eldreomsorg,skole,forskning(noe jeg mener vi burde pøse masse penger i.når vi ikke har mer olje og fisk, er vi raske et ganske ubrukelig land), samvittighet til dette?

 

Jeg er så sinnsykt motstander av dette bygget og kommer aldri til å sette mine føtter innenfor.

 

Er det ikke på tide at den norske staten for hode ut av rompa å tenker litt fremover!!!!!!!!!!!!

 

BLÆÆÆH!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Synes det er helt uforstålig at norge pøser ut penger på noe vi absolut ikke trenger, men det er ikke penger til eldreomsorg, skoler, veier og politi!!! Ett bygg av og for kakksene.. :mad:

Ikke har det hjulpi oslo til å bli noe snyggare heller . . Som sagt hadde det kunnet blitt brukt mer penger til veger, miljø og helse/omsorg, enn å bruke det på ett kjedelig bygg som helst brukes av sossene. Men gjort er gjort, så nå er det bare å vente på om dette gjør lille Norge noe mer profiliert i utlandet.

Lenke til kommentar
Spørsmålet er vel da, har vi som norge,et av de rikeste landene i verden, men som fortsatt sliter med

eldreomsorg,skole,forskning(noe jeg mener vi burde pøse masse penger i.når vi ikke har mer olje og fisk, er vi raske et ganske ubrukelig land), samvittighet til dette?

 

Jeg er så sinnsykt motstander av dette bygget og kommer aldri til å sette mine føtter innenfor.

Hva med bruer og tunneler til steder i distriktsnorge, hvor nesten ingen bor?

 

Synes det er helt uforstålig at norge pøser ut penger på noe vi absolut ikke trenger, men det er ikke penger til eldreomsorg, skoler, veier og politi!!! Ett bygg av og for kakksene.. :mad:

Bygg for kakksene? Det er ikke bare kaksene som er på opera. Er kanskje på tide med en liten realitets sjekk?

Dessuten kommer ikke bygget bare til å brukes til opera.

 

Ikke har det hjulpi oslo til å bli noe snyggare heller . .

Du får vente å se til de er ferdige med området rundt da...

Lenke til kommentar
Jeg er så sinnsykt motstander av dette bygget og kommer aldri til å sette mine føtter innenfor.

 

Tro meg, dersom du ikke tilhører sossen på østlandet får du aldri sjansen til å sette labbene innefor operan.

 

Jeg har forsøkt, mange ganger.

 

Ikke at jeg ser på det som noe nederlag akkurat. :!:

 

Men man kan jo ha i bakhodet at operan ikke er for folk flest. :cool:

Lenke til kommentar

Jeg er enig med Raptor. Dette med å bygge veier og slikt er jo veldig spesiellt i Norge. Mange prosjekter blir jo også finansert over bompenger. Siden jeg er trønder kan jeg jo nevne de undersjøiske veitunellene til Hitra og Frøya, som er bomfinansert. Og derfor ingen belastning over statsbudsjettet.

 

Man skal vel uansett ikke bruke alle pengene på sykehjem!!!! Hva slags verden hadde vi hatt da?

Hvis USA hadde blitt styrt som Norge hadde ikke NASA eksistert, og derfor ville mennesket aldri ha vært på Månen, det ville ikke ha vært noen romferge, ingen internasjonal romstasjon, ingen Voyager og våre kunnskaper om de andre planetene i vårt solsystem ville ha vært ytterst rudimenære. Forskning ville ha ligget flere tiår etter dagens nivå (Ettersom dette egentlig IKKE er et satsningsområde i Norge) Og mange flere ville ha dødd ettersom det ikke var utviklet medisiner og/eller teknikker for å behandle disse menneskene (pga. manglende forskning)

 

Norge er jo ikke akkurat landet for høykultur, men fint at de ihvertfall prøver. Livet burde inneholde mere kultur enn å se en DVD-film mens man slenger inn en grandiosa foran flatskjermen...

Lenke til kommentar
Hva med bruer og tunneler til steder i distriktsnorge, hvor nesten ingen bor?

 

Så lenge de betaler skatt må de også få lov til å være med i samfunnet.

 

Bygg for kakksene? Det er ikke bare kaksene som er på opera. Er kanskje på tide med en liten realitets sjekk?

Dessuten kommer ikke bygget bare til å brukes til opera.

 

Jeg for min del syntes det er absurd å bruke så mye penger på en opera når skoler fortsatt forfaller, eldre får crappy pleie og folk dør på grunn av dårlige veier. Det er noe gale med prioriteringene våre i dette landet.

 

Edit: rot med quote

Endret av monzilla
Lenke til kommentar

Åh! Jeg ELSKER Operaen! Dette flotte geniale bygget, som man kan gå på!

Det var på høy tid at vi investerte i noen flotte, kulturelle nasjonalbygg her i Norge også! 1000 kr per innbygger? Det er ingenting. Jeg hadde gladelig betalt 10.000 i året for å få Operaen. Den er vakker.

 

Det er mange prosjekter som er mye mindre vel anvendte penger enn de som ble brukt på Operaen. Vær fornøyd!

Lenke til kommentar

En del nordmenn har en åpenbar svakhet: De har null dannelse og null kulturell innsikt. Isolert sett er det ille nok. Men det slutter ikke der: Folk av denne typen gidder ikke engang å forsøke å forbedre seg. De tviholder på sin folkelige middelmådighet - sin countrymusikk og Anne B. Ragde - og ser gudbedre ned på dem som faktisk har et visst omløp i de deler av hjernen som omhandler åndsuttrykk og kultur. Den gjengse oppfatningen er vel at Ole Ivars og Mahler er akkurat like bra, siden det "bare er et spørsmål om smak." Eller enda verre: Ole Ivars er bedre, siden det er "ekte" og "folkelig." Mahler er derimot noe rart pling-plong for sære byfolk.

 

Dette er antagelig et særegent norsk fenomen. I andre land er det vanlig å strebe etter noe høyere enn det middelmådige. Nå er jeg normalt glad i særnorske fenomener, men akkurat på dette punkt kunne vi med stor fordel tatt lærdom av utlandet. Og jeg er iallfall glad for at våre politikere skjønner bedre enn mange av velgerne og har fått igjennom byggingen av operaen.

Lenke til kommentar

Det var da noe rart å rakke ned på countrymusikk fordi det er populært, og så i tillegg kalle folk som liker country middelmådig? Da kan jeg vel likegodt snu på flisa og si at siden opera og klassisk musikk er såpass upopulært, tyder det på en mental defekt hos den minioriteten som faktisk liker rælet.

Lenke til kommentar
Hva med bruer og tunneler til steder i distriktsnorge, hvor nesten ingen bor?

 

Så lenge de betaler skatt må de også få lov til å være med i samfunnet.

Det kan man også med fergeforbindelse.

 

Bygg for kakksene? Det er ikke bare kaksene som er på opera. Er kanskje på tide med en liten realitets sjekk?

Dessuten kommer ikke bygget bare til å brukes til opera.

 

Jeg for min del syntes det er absurd å bruke så mye penger på en opera når skoler fortsatt forfaller, eldre får crappy pleie og folk dør på grunn av dårlige veier. Det er noe gale med prioriteringene våre i dette landet.

Norge har penger til begge deler.

Lenke til kommentar
Det var da noe rart å rakke ned på countrymusikk fordi det er populært, og så i tillegg kalle folk som liker country middelmådig? Da kan jeg vel likegodt snu på flisa og si at siden opera og klassisk musikk er såpass upopulært, tyder det på en mental defekt hos den minioriteten som faktisk liker rælet.

 

Poenget er ikke at det er populært. Poenget er at det er dårlig (selv om det faktisk finnes bra country også - men det meste her i landet er dårlige kopier og søppel). Det og dansebandmusikk er musikkens motstykke til kioskromaner.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Tro meg, dersom du ikke tilhører sossen på østlandet får du aldri sjansen til å sette labbene innefor operan.

 

Jeg har forsøkt, mange ganger.

 

Har du prøvd å kjøpe billett?

Ja, men på den tiden solgte man ikke biletter.

 

Hadde omlag 2 semitrailere fullastet med forskjellig stash som skulle monteres for å få ferdig det forbanna bygget.

 

 

Når jeg kjennner ettter gir det meg en god følelse at vedkommmende vekter som nektet meg adgang nå sitter fengslet i Natal for øko krim :tease:

Lenke til kommentar
Hva med bruer og tunneler til steder i distriktsnorge, hvor nesten ingen bor?

 

Ofte set ein opp ein stasjon for bompengar og ofte er bygget delfinansiert av fylkeskommunen. Utbygginga treng ikkje vere stormannsgalskap, men rasjonelle forsøk på å unngå t.d. kolonnekøyring om vinteren (Naustdalstunnelen) eller riksveg imellom to viktige punkt. (Lærdalstunnelen)

 

Når det gjeld kor mykje ei sånn utbygging belemrar dei offentlege budsjetta på veg, so er til dømes Hardangerbrua meint å få 10% av kostnaden dekka av statlege midlar. Resten er stort sett brukarfinansiert igjennom bompengar, pluss noko småmynt ifrå enkeltkjelder. Uavhengig av kva ein måtte synst om prosjektet, det er eit fritt land, so er finansieringa 90% ifrå det lokale samfunnet.

 

Ein del av tilhengarane av hardangerbru prosjektet har fått litt noia og føler dei blir anklaga for å ta liv andre stader i landet. Ein ville kunne fått mykje vegsikring imot ulykker ein eller annan plass, for ein milliard eller to med bompengar henta inn ifrå vestlandet.

Kjelder:

- Hardangerbrua er viktig

Let seg lure.

 

Det kan man også med fergeforbindelse.

 

Fergedrift treng i ein del tilfelle litt subsidiering. Tala varierar.

Lenke til kommentar
Hvorfor har opera høyere kulturverdi i forhold til feks country?

 

Nå er det heller ikke sånn at man planlegger at det bare skal spilles opera i Operaen. Det er en grunn til at DDE spilte på åpninga. For å vise at Operaen er folkelig, og kan brukes til alt mulig.

 

Jeg sjekka på sidene til den norske operaen og det mest utradisjonelle/"folkelige" de hadde å by på var "bokfest". Så ikke mye DDE etter åpningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...