Tobben70 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hvorfor er det ok å bare velge ut de tingene fra bibelen som passer en best? Burde ikke bibelen bli fulgt fra punkt til prikk? Nei, hvorfor det? Tenk om ikke alt som står i den er riktig da? Eller strider mot egen moral? Men hvis det er guds ord som står der så er jo alt riktig? Og kan du sette egen moral over guds moral? Nei, hvis du er kristen må du ta bibelen bokstavlig og følge den fullt ut! Lenke til kommentar
dixi Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Gud er allsmektig. Han har skapt himmelen og jorden. Han kan se høre og føle alt som skjer på jorden. Gud er allikevel langt borte. Han bor i en himmel utenfor dette universet. Han regjerer gjennom kristne. Og det er ikke alltid kristne gjør Guds vilje heller. Men først trengte Gud mennesker for å forberede at Han skulle komme til jorden. Så var Gud her på jorden og forklarte seg selv, og så regjerer Han gjennom kristne etterpå. Kirken har jo hatt sin makt. Nå er det vekkelse andre steder i verden. Gud har lovet at Han skal komme igjen når alle folkeslag har fått høre om Han. Hvorfor trengte han menneskene til å forberede jorden? Kunne han ikke bare skapt oss rett inn i himmelen, så hadde vi sluppet alt dette tullet. Alle hadde vært fornøyd til evig tid. Eller har gud kanskje litt glede av å se oss lide her på jorden, og å se at mer enn halvparten stekes i helvete til evig tid? Jo Gud kunne skapt oss slik Han skapte englene. Men det hjelper ikke det når man ikke vil at Gud skal være ens Gud. Djevelen ønsket makten til Gud og Han fikk ogsåmed seg mange engler. Jeg tror at Gud vil at alle mennesker skal bli frelst. Håper at det også vil skje. Men om man ikke vil tilhøre Gud så vil Han ikke tvinge noen heller. Og så tror ikke jeg helvete er et brennende sted i fysisk tilstand. Men at det er i en sjelslig tilstand. Jesus har jo tatt all verdens synd. Men om man ikke vil at Jesus skal ta ens synd og man har den selv så vil man ikke nå inn til Gud, og Gud er lys kjærlighet og alt som er godt. Det vil man ikke få uten å ta imot Jesus, og så vil man bli dømt for alt man har gjort feil, og leve med sin synd i en evighetstilstand. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 1) Hva du tror har mye med miljø å gjøre ja. Henger man mye med hardnakkede ateister eller folk som bare hare en kristenfiendtlig holdning, er det lett for at man blir en del av saueflokken. Saken er at selv har jeg hengt med bare kristenfolk i hele oppveksten og halve skolegangen (dvs. var en del kristne, en del ikke). Jeg er nå ateist på tross av det, ikke pga. det. 2) Det er ikke noe der som er feil, men kun du som ikke leser og forstår den rett Leser du den med norske 2010-briller, vil du finne mange "feil", slik som de du har ramset opp. Jo, står fast ved det. Jeg leser den med brillene til Gud. En Gud som skaper planeter og stjerner bør vite alt som er å vite innenfor astronomi og fysikk. Det er direkte feil. Kan tenke kanskje at med å skape lyset først så refererer han til lyset som var mens universet fortsatt var glovarmt og tettpakket. Aner ærlig talt ikke om lys kunne eksistere helt fra starten av, men det kunne ha blitt produsert lys før de første stjernene formet. Men før lyset skapte han himmelen og jorden. Det blir feil uansett. Jeg ser ikke noen grunn til at Gud skulle lyve når han beskrev skapelsen. Han kunne ha forenklet det uten å lyve. Han kunne også ha nevnt at jorden går rundt solen, det hadde spart kirken for en stor blemme senere. 4) Evolusjon står ikke i opposisjon til bibelen. Når det gjelder flommen, så er det god grunn til å tro at det var en lokal flom. Ja, det finnes mange lignende historier som sies å ha opprinnelse i samme område. Nå har ikke jeg den Bibelske flombeskrivelsen i hodet, men det snakkes alltid om som om den var verdensomspennende. Når det gjelder evolusjon så er vi tilbake til at det står at han skaper nesten alle dyrene på en dag, alt liv på noen få dager. Gradvis utvikling av liv blir det ikke hintet til noen steder. 6) Vitenskapen har funnet svar på mye forskjellig, men de store og fundamentale spørsmålene står fortsatt ubesvart. Behov gjelder mer enn å bare finne svar. Mange føler de gjennom tro finner håp og kjærlighet. Hvorfor trenger man egentlig kjærlighet? Er ikke toleranse godt nok? At folk tilsynelatende trenger Gud eller noe åndelig, går fram av at mennesker over hele verden tror på Gud eller en åndelig verden, og det har de gjort siden tidenes morgen. Og nei, det dreier seg ikke bare om å finne svar på et par metafysiske spørsmål. Selv om kristendommen ser ut til å bli stadig mer upopulær i Norge, så ser det også ut til at alternativbevegelsen med new age gradvis vokser. Siden tidenes morgen er jeg ikke enig i. Vet vi om noen andre arter som tror på guder? Er det sannsynlig at de tidligste menneskene i det hele tatt hadde tid til å tro på guder? At vi har gjort det lenge stemmer. Men det har ikke vært de samme gudene i mer enn en brøkdel av menneskets historie. 7) Gud forklarer ikke at universet ble til. Ok. 8) Hvordan de forskjellige religionene har oppstått, kan du finne ut ved å lese om den enkeltes historie. Det finnes mange forskjellige grener av kristendom fordi det finnes mange forskjellige mennesker. Du kan selv studere de forskjellige grenene og se hvilken du synes har mest rett. Det er egentlig smaksak hvilken gren man foretrekker. Noen velger pinsevennene fordi det er "koseligst" der, noen velger katolske eller ortodokse kirker fordi de er mest autentiske, noen velger den protestantiske fordi den ligger nærmest. Det er egentlig ikke helt vesentlig, og de aller fleste kirkesamfunn ser ikke på andre kirkesamfunn som hyklerske. I dag er det svært mye mer fredelig mellom de ulike kirkesamfunnene, men det tror jeg først og fremst er fordi de alle har måttet roe seg ned samtidig med den vitenskapelige utvikling og sekulariseringen som har gjort det langt vanskeligere å forkynne aggressivt og voldelig. Det var ikke fredelig når disse nye kirkene oppstod, heller ikke i tiden etter. Er helt enig i at det er de forskjellige menneskene som er grunnen til at vi har så mange forskjellige religioner. Et stort antall mennesker og ulike folkegrupper. Religionene har utviklet seg i lignende grad som språkene. De som er store nå har blitt det pga. av store riker som har spredt dem. Og i dag har vi noen få som er mer "felles" enn andre pga. sterkt globalisering. 10) De som skrev de jødisk/kristne skriftene oppnådde ikke makt. Ei heller var de opptatt av å forklare ting vi ikke forstår. Du får lese om de enkelte skriftene om hvorfor de ble skrevet. Moses skrev de 10 bud. Han ledet et folk. Ellers akkurat når det gjelder nedskriving og maktforhold så er det litt mer difust. Det var vel lite som faktisk ble skrevet ned før generasjoner etter at historiene først ble fortalt. Men det er helt klart at kirken ble mektig og brukte makten for det den var verdt. 1 Lenke til kommentar
G Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Regler som er adressert til jøder, er adressert til jøder og ikke til resten av verden. Cappish? Kleskoder er noe du finner i hele verden, har du vært andre steder i livet ditt enn på diskusjon.no, så vil du se at kleskoder går igjen i nesten alle yrker, på skoler, på utesteder, i idrettslag osv. Jødene har også sin kleskode. Cappish? Du har spurt et par ganger om Gud er allmektig. Allmektighet er et tullebegrep. Hvis han er allmektig, kan han da lage en stein som er så stor at han ikke klarer å løfte den selv? Nei, om du leser Bibelen er det vel egentlig opplagt at Bibelens Gud ikke er allmektig. Tvert imot er han ganske menneskelig, han åpenbarer seg som en åpen, sårbar, angrende, følsom og kjærlig Gud. Nei, ikke mye av det som står der er beviselig feil. Hva tenker du på da? Hvorfor fjerner ikke de kristne de jødiske reglene da? Kristne følger jo ikke samme tro som jødene. Gud åpenbarer seg som en som fjerner menneskene fra jordens overflate når det passer ham/seg. Lenke til kommentar
Nihilist1 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hvorfor er det ok å bare velge ut de tingene fra bibelen som passer en best? Burde ikke bibelen bli fulgt fra punkt til prikk? Nei, hvorfor det? Tenk om ikke alt som står i den er riktig da? Eller strider mot egen moral? Men hvis det er guds ord som står der så er jo alt riktig? Og kan du sette egen moral over guds moral? Nei, hvis du er kristen må du ta bibelen bokstavlig og følge den fullt ut! Hvorfor må du tro at det er Guds ord som står der, selv om du er kristen? Tror du ikke Gud brukte sekretærer? Bevares, sekretærer er flotte, men det hender titt og stadig at det forandres litt her og der... Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Hvorfor er det ok å bare velge ut de tingene fra bibelen som passer en best? Burde ikke bibelen bli fulgt fra punkt til prikk? Nei, hvorfor det? Tenk om ikke alt som står i den er riktig da? Eller strider mot egen moral? Men hvis det er guds ord som står der så er jo alt riktig? Og kan du sette egen moral over guds moral? Nei, hvis du er kristen må du ta bibelen bokstavlig og følge den fullt ut! Hvorfor må du tro at det er Guds ord som står der, selv om du er kristen? Tror du ikke Gud brukte sekretærer? Bevares, sekretærer er flotte, men det hender titt og stadig at det forandres litt her og der... Bibelen sier jo selv at det er guds ord. Hvis det ikke var det ville vel gud ha sørget for at det kom frem! Han ville vel ikke at en halv verden skulle gå rundt å tro at noe som ikke var hans ord skulle tolkes som hans ord? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Fra fader vår:Jeg er ikke uvitende om det, men det står ikke et sted i hebraiske grunnteksten at han er allmektig. Allmektighet er også et tullebegrep, som sagt. Og som også sagt, så åpenbarer ikke bibelens Gud seg som allmektig heller, men som ganske så menneskelig. Nei, hvis du er kristen må du ta bibelen bokstavlig og følge den fullt ut! Oi, du leser jo virkelig ikke hva jeg skriver! :o Les: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1001344&view=findpost&p=16386266 og https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1001344&view=findpost&p=16388649 Jo, står fast ved det. Jeg leser den med brillene til Gud. En Gud som skaper planeter og stjerner bør vite alt som er å vite innenfor astronomi og fysikk.Nei, du leser den med dine egne briller. Det var natt og dag før solen og månen kom til syne. Hvordan kan det ha seg? Jo, fordi solen og månen hadde på den tiden eksistert i mange millioner år. 1.Mosebok er en skildring for ca 6000 år siden. Nå har ikke jeg den Bibelske flombeskrivelsen i hodet, men det snakkes alltid om som om den var verdensomspennende.Er mange som tror det ja, men selv synes det er mest plausibelt at det var en lokal flom, av flere grunner. Adam og Eva levde for ca 6000 år siden, mennesker har eksistert i 200 000 år. Hvorfor skulle den da snakke om utvikling og menneskets oppstandelse? Det er jo helt irrelevant. Siden tidenes morgen er jeg ikke enig i. Vet vi om noen andre arter som tror på guder? Er det sannsynlig at de tidligste menneskene i det hele tatt hadde tid til å tro på guder? At vi har gjort det lenge stemmer. Men det har ikke vært de samme gudene i mer enn en brøkdel av menneskets historie.Dette blir jo kun gjetting. Det høres sikkert dumt ut for, men hvordan kan du egentlig vite at ikke noen andre arter enn mennesker kan tro på gud(er) ? Ja det stemmer at guder har gått i skift, bibelens Gud strekker seg såvidt jeg vet ikke lenger tilbake enn 6-7000 år. Kan ikke skjønne at de tidligste menneskene ikke skulle ha tid til å tro på gud(er), er det noe som tar tid??? Dessuten er jo tendensen at tiden til mennesker går fortere og fortere, med andre ord at vi får dårligere og dårligere tid pga den stadig voksende informasjonen og økende gjøremål. Men det er helt klart at kirken ble mektig og brukte makten for det den var verdt. Ja, kirken ble mektig, men apostlene og skribentene... du vet vel at de led martyrdøden alle sammen, og du har vel hørt om kristenforfølgelsene? Kristenforfølgelser finnes forøvrig den dag idag i forskjellige former. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 (endret) Hvorfor fjerner ikke de kristne de jødiske reglene da? Kristne følger jo ikke samme tro som jødene.Det hører til historien. Gud åpenbarer seg som en som fjerner menneskene fra jordens overflate når det passer ham/seg. At mennesker dør du tenker på?Er jo ikke så ulikt mennesker da, vi fjerner alle slags dyr og insekter når det passer oss. Vi får feie for vår egen dør først før vi peker på flisen i Guds øye. Endret 26. oktober 2010 av MikkelRev Lenke til kommentar
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Er det sannsynlig at Gud eksisterer? Problem 1. Gud er et menneskelig konsept. Altså er svaret nei. 1 Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 26. oktober 2010 Del Skrevet 26. oktober 2010 Nei, du leser den med dine egne briller. Det var natt og dag før solen og månen kom til syne. Hvordan kan det ha seg? Jo, fordi solen og månen hadde på den tiden eksistert i mange millioner år. 1.Mosebok er en skildring for ca 6000 år siden. I min Bibel så skaper Gud solen og månen fjerde dagen, etter at det hadde vært kvelder og morgener. Det står ikke at de først kom til syne da, det står "Og Gud gjorde dei to store ljosa, det største til å råda over dagen og det minste til å råda over natta, og stjernene". Jo, jeg kan akseptere Bibelen som en bok av sin tid, basert på historier fortalt av mennesker. Men ikke som en bok diktert av Gud, som Guds ord. Er mange som tror det ja, men selv synes det er mest plausibelt at det var en lokal flom, av flere grunner. Adam og Eva levde for ca 6000 år siden, mennesker har eksistert i 200 000 år. Hvorfor skulle den da snakke om utvikling og menneskets oppstandelse? Det er jo helt irrelevant. Refererer til min siste paragraf over; ja, sant det. Dette blir jo kun gjetting. Det høres sikkert dumt ut for, men hvordan kan du egentlig vite at ikke noen andre arter enn mennesker kan tro på gud(er) ? Ja det stemmer at guder har gått i skift, bibelens Gud strekker seg såvidt jeg vet ikke lenger tilbake enn 6-7000 år. Kan ikke skjønne at de tidligste menneskene ikke skulle ha tid til å tro på gud(er), er det noe som tar tid??? Dessuten er jo tendensen at tiden til mennesker går fortere og fortere, med andre ord at vi får dårligere og dårligere tid pga den stadig voksende informasjonen og økende gjøremål. Ja, akkurat det er litt mer synsing fra min side. Noen arter har ikke tid til annet enn å spise, eller prøve å finne noe å spise. Mennesker når de levde i jungelen eller på savannen hadde sikkert nok å gjøre med å gjemme seg for andre rovdyr mens de tenkte på sin egen matforsyning. Men mennesker har ikke vært til siden tidenes morgen. Hvis vi er de eneste som har gudetro nå, så skal vi ikke så veldig mange evolusjonære hopp tilbake før gudetro ikke fantes. Ja, kirken ble mektig, men apostlene og skribentene... du vet vel at de led martyrdøden alle sammen, og du har vel hørt om kristenforfølgelsene? Kristenforfølgelser finnes forøvrig den dag idag i forskjellige former. De kristne blir ikke forfulgt mer enn andre. Jesus var heller ikke den eneste som ble korsfestet. Men vi liker alle å gjøre oss mer spesielle enn vi er. Når kristendommen ble favorisert av Konstantin så ble det heller alle de andre religiøse som ble forfulgt. Det var vanlig å tilbe mange guder på den tiden. Men kristendom hadde regelen "Du skal ikkje ha andre gudar enn meg", altså den kristne Gud. Alt annet ble forbudt. Hva tror du skjedde med de som prøvde å holde på sin opprinnelige tro? Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 I min Bibel så skaper Gud solen og månen fjerde dagen, etter at det hadde vært kvelder og morgener. Det står ikke at de først kom til syne da, det står "Og Gud gjorde dei to store ljosa, det største til å råda over dagen og det minste til å råda over natta, og stjernene".Hvis du ser etter så ser du at lyset ikke ble skapt, det ble bare skrudd på. Lyset fantes altså fra før, ergo fantes også lyskilden (solen) fra før. Når det står at han "gjorde" de to store lysene, betyr ikke det en spontan oppstandelse. Ja, akkurat det er litt mer synsing fra min side. Noen arter har ikke tid til annet enn å spise, eller prøve å finne noe å spise. Mennesker når de levde i jungelen eller på savannen hadde sikkert nok å gjøre med å gjemme seg for andre rovdyr mens de tenkte på sin egen matforsyning. Men mennesker har ikke vært til siden tidenes morgen. Hvis vi er de eneste som har gudetro nå, så skal vi ikke så veldig mange evolusjonære hopp tilbake før gudetro ikke fantes. Mente først og fremst menneskers morgen. Høres lite plausibel for meg ut at noen ikke har tid til å tro på en gud fordi de er opptatt av å jakte på rovdyret. Jeg mener, hvor lang tid tar det å tro på en gud? Det virker som du ser på de tidligste menneskene som roboter som ikke hadde evne og forstand til annet enn å jakte, spise, drite og overleve. De kristne blir ikke forfulgt mer enn andre. Jesus var heller ikke den eneste som ble korsfestet. Men vi liker alle å gjøre oss mer spesielle enn vi er. Når kristendommen ble favorisert av Konstantin så ble det heller alle de andre religiøse som ble forfulgt. Det var vanlig å tilbe mange guder på den tiden. Men kristendom hadde regelen "Du skal ikkje ha andre gudar enn meg", altså den kristne Gud. Alt annet ble forbudt. Hva tror du skjedde med de som prøvde å holde på sin opprinnelige tro? Nå sporer du av. Kristne ble forfulgt i kristendommens barndom, og kristne blir fortsatt forfulgt den dag idag. Det jeg reagerer på er når folk påstår at de som skrev bibelen skrev den for penger og makt, der makt har en negativ konnotasjon. Lenke til kommentar
dixi Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Hvorfor er det ok å bare velge ut de tingene fra bibelen som passer en best? Burde ikke bibelen bli fulgt fra punkt til prikk? Nei, hvorfor det? Tenk om ikke alt som står i den er riktig da? Eller strider mot egen moral? Men hvis det er guds ord som står der så er jo alt riktig? Og kan du sette egen moral over guds moral? Nei, hvis du er kristen må du ta bibelen bokstavlig og følge den fullt ut! Hvorfor må du tro at det er Guds ord som står der, selv om du er kristen? Tror du ikke Gud brukte sekretærer? Bevares, sekretærer er flotte, men det hender titt og stadig at det forandres litt her og der... Bibelen sier jo selv at det er guds ord. Hvis det ikke var det ville vel gud ha sørget for at det kom frem! Han ville vel ikke at en halv verden skulle gå rundt å tro at noe som ikke var hans ord skulle tolkes som hans ord? Bibelen kan umulig ha sagt at bibelen er Guds ord, da bibelen ført ble satt sammen på 300 tallet av Den Katolske Kirke, og er satt sammen av ulike tekster som ble godkjente først da som en de av bibelen. Lenke til kommentar
Tobben70 Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Hvorfor er det ok å bare velge ut de tingene fra bibelen som passer en best? Burde ikke bibelen bli fulgt fra punkt til prikk? Nei, hvorfor det? Tenk om ikke alt som står i den er riktig da? Eller strider mot egen moral? Men hvis det er guds ord som står der så er jo alt riktig? Og kan du sette egen moral over guds moral? Nei, hvis du er kristen må du ta bibelen bokstavlig og følge den fullt ut! Hvorfor må du tro at det er Guds ord som står der, selv om du er kristen? Tror du ikke Gud brukte sekretærer? Bevares, sekretærer er flotte, men det hender titt og stadig at det forandres litt her og der... Bibelen sier jo selv at det er guds ord. Hvis det ikke var det ville vel gud ha sørget for at det kom frem! Han ville vel ikke at en halv verden skulle gå rundt å tro at noe som ikke var hans ord skulle tolkes som hans ord? Bibelen kan umulig ha sagt at bibelen er Guds ord, da bibelen ført ble satt sammen på 300 tallet av Den Katolske Kirke, og er satt sammen av ulike tekster som ble godkjente først da som en de av bibelen. Tekstene i bibelen sier at de er guds ord! Sånn fornøyd? Uansett poenget er at bibelen blir betraktet som at de som har skrevet den er styrt av gud. Derfor kan jeg ikke skjønne at kristne tør å sette spørsmålstegn ved det som står der. Og gjør man først det, må man jo stille spørsmålstegn ved hele blekka! Da faller etter min mening hele religionen i grus, for da blir det jo bare tolkninger alt sammen. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Hvorfor tror du det finnes så mange kristne teologer og bibelforskere når de ifølge deg ikke har lov å granske skriftene? Lenke til kommentar
dixi Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Fra http://www.katolsk.no/artikler/guds_ord.htm Først noen ord om Bibelens betydning: Helt uansett om man godtar Bibelens bøker og epistler som inspirert eller ei, kan man ikke se bort fra den enorme betydning Den hellige Skrift har hatt og fortsatt har i menneskehetens historie. Intet verk har vel til de grader vært med på å forme vår kultur som skriftene i det gamle og nye testamentet. Det var århundrer i Europas historie hvor all bildende kunst nesten utelukkende valgte bibelske motiver. Lignelsene i Det nye Testamente hører med til verdenslitteraturens fineste kunst. Evangelienes kjærlighetsbudskap seiret over antikkens brutale undertrykkelse av samfunnets stebarn, slavene, og la grunnen for human lovgivning, sosiale trygder og alt som heter caritas. Det tyvende århundres respekt for enkeltindividet ville vært umulig uten evangeliene. Selv det moderne avkristnede menneske som av intellektuelle grunner ikke kan betrakte Bibelen som Guds inspirerte ord, retter seg dog i stor utstrekning etter dens praktiske lære. Ja, vi opplever ikke så sjeldent at mennesker, som av samvittighetsgrunner har sett seg nødt til å forkaste kristendommen som transcendent religion, allikevel gjør dens moral til rettesnor for sine liv. Skal vi tro opplysninger vi innhenter fra Sovjet-Russland, skal det være vanlig at man der i fabrikkene har oppslag som lyder: «Den som ikke arbeider, skal heller ikke ete». Det er ikke Karl Marx som er opphavet til denne visdomsregel. Vi finner den i Det nye Testamente, skrevet av apostelen Paulus. Det skulle være interessant å undersøke grundig hvilken enorm betydning Bibelen har hatt for oss som enkeltpersoner og for hele den kultur vi tok i arv fra våre forfedre Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 I min Bibel så skaper Gud solen og månen fjerde dagen, etter at det hadde vært kvelder og morgener. Det står ikke at de først kom til syne da, det står "Og Gud gjorde dei to store ljosa, det største til å råda over dagen og det minste til å råda over natta, og stjernene".Hvis du ser etter så ser du at lyset ikke ble skapt, det ble bare skrudd på. Lyset fantes altså fra før, ergo fantes også lyskilden (solen) fra før. Når det står at han "gjorde" de to store lysene, betyr ikke det en spontan oppstandelse. Skulle gjerne ha kunnet hebraisk og koiné og hatt førsteutgaven av Bibelen. Men i en engelsk utgave så står det "And God made two great lights; the greater light to rule the day, and the lesser light to rule the night: he made the stars also. " Made der blir brukt som skaper. http://www.biblegateway.com/passage/?search=Genesis%201&version=KJV Mente først og fremst menneskers morgen. Høres lite plausibel for meg ut at noen ikke har tid til å tro på en gud fordi de er opptatt av å jakte på rovdyret. Jeg mener, hvor lang tid tar det å tro på en gud? Det virker som du ser på de tidligste menneskene som roboter som ikke hadde evne og forstand til annet enn å jakte, spise, drite og overleve. Jeg mener på samme måte som at kunst o.l. har vi først fått mye av i perioder med overskudd av tid, der vi ikke måtte kjempe for overlevelsen hver eneste dag. Ja, vi har funnet eldgamle hulemalerier, og eldgamle fruktbarhetssymboler o.l. Men det er først når menneskene slår seg ned med jordbruk og dyrehold at menneskene begynner å produsere mye kunst og annet som ikke er direkte til hjelp for overlevelsen. Nå sporer du av. Kristne ble forfulgt i kristendommens barndom, og kristne blir fortsatt forfulgt den dag idag. Det jeg reagerer på er når folk påstår at de som skrev bibelen skrev den for penger og makt, der makt har en negativ konnotasjon. Enten det eller som en forklaring på det ukjente, ja. Hvis gudetro oppstod uten guder så er det der jeg tar utgangspunkt. Tilbake til de 10 bud så dreier minst 5 av de seg om å kontrollere mer enn bare oppførselen til folk, dvs. ord og tanker. Jøder og Muslimer har Kosher og Halal som styrer dietten deres og hvordan de preparerer mat. Det ga sikkert mer mening å ikke spise de dyrene på den tiden, under de forholdene, siden de kunne være smittebærere osv. At det var guddomelig befaling hjalp sikkert med å få folk til å overholde det. De hadde ikke i nærheten samme forståelse av sykdom som vi har i dag. Men i Norge i dag er det trygt å spise bl.a. gris, og de moderne slaktemetodene er langt bedre enn de metodene som mange vil se på som ufyselige i forbindelse med de religiøse ritualene. Vi har ikke så mange "skitne" dyr lenger. Likevel står de fast ved dem fordi de kommer fra deres religiøse lære. Det er ikke å komme bort i fra at de hellige skriftene har mange regler, og regler er til for å styre. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 (endret) Fra http://www.katolsk.no/artikler/guds_ord.htm Først noen ord om Bibelens betydning: Helt uansett om man godtar Bibelens bøker og epistler som inspirert eller ei, kan man ikke se bort fra den enorme betydning Den hellige Skrift har hatt og fortsatt har i menneskehetens historie. Intet verk har vel til de grader vært med på å forme vår kultur som skriftene i det gamle og nye testamentet. Det var århundrer i Europas historie hvor all bildende kunst nesten utelukkende valgte bibelske motiver. Lignelsene i Det nye Testamente hører med til verdenslitteraturens fineste kunst. Evangelienes kjærlighetsbudskap seiret over antikkens brutale undertrykkelse av samfunnets stebarn, slavene, og la grunnen for human lovgivning, sosiale trygder og alt som heter caritas. Det tyvende århundres respekt for enkeltindividet ville vært umulig uten evangeliene. Selv det moderne avkristnede menneske som av intellektuelle grunner ikke kan betrakte Bibelen som Guds inspirerte ord, retter seg dog i stor utstrekning etter dens praktiske lære. Ja, vi opplever ikke så sjeldent at mennesker, som av samvittighetsgrunner har sett seg nødt til å forkaste kristendommen som transcendent religion, allikevel gjør dens moral til rettesnor for sine liv. Skal vi tro opplysninger vi innhenter fra Sovjet-Russland, skal det være vanlig at man der i fabrikkene har oppslag som lyder: «Den som ikke arbeider, skal heller ikke ete». Det er ikke Karl Marx som er opphavet til denne visdomsregel. Vi finner den i Det nye Testamente, skrevet av apostelen Paulus. Det skulle være interessant å undersøke grundig hvilken enorm betydning Bibelen har hatt for oss som enkeltpersoner og for hele den kultur vi tok i arv fra våre forfedre I hva slags grad er det det snakkes om når det står "kan man ikke se bort fra den enorme betydning Den hellige Skrift har hatt og fortsatt har i menneskehetens historie"? Det er ingen som kan nekte for at kristendommen har påvirket Europa i høy grad i 1619 år. Men så kan vi se på hvorfor det var kristendommen og hvordan den påvirket. Som jeg nevnte er det store riker som har stått for de store religionene. Kristendommen ble statsreligion i Romerriket med den følge at alle andre religioner der ble forbudt, og kirken har vært nært knyttet til mange mektige stater siden det. Mens Islam hadde ulike riker fra Abbasidene til det Ottomanske imperiet som gjorde sitt. Og hvorfor tillegge Bibelen mer moral enn mennesket ellers? Jesus var mer håndterlig enn gamlefar, men Jesus selv er en figur vi ser likheter til i andre mytologier fra før år 0. Endret 27. oktober 2010 av KarlRoger Lenke til kommentar
RWS Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Og kristendommen er i dag utdattert og rett og slett ikke brukanes til hva den i store deler av de to tusen årene har blitt brukt til, som et system som fikk de undertrykkede til å undertrykke seg selv... I dag tenker folk selv og trenger ikke lenger de oppstyltede lovene og reglene som står i disse skriftene, vi klarer oss faktisk langt bedre uten disse skriftene. Lenke til kommentar
MikkelRev Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Skulle gjerne ha kunnet hebraisk og koiné og hatt førsteutgaven av Bibelen. Men i en engelsk utgave så står det "And God made two great lights; the greater light to rule the day, and the lesser light to rule the night: he made the stars also. " Made der blir brukt som skaper. Det gjelder å skjønne hva ordene betyr or hvordan ordene er brukt andre steder. Solen og månen ble ikke til for 6000 år siden, det vet vi. "Å gjøre" kan bety alt mellom himmel og jord. Ordet som er oversatt til skape, er på hebraisk bara. Ser vi hvordan ellers blir brukt, kan det bety noe sånt som å ta i eie. Det betyr ikke å spontant trylle fram et ferdig produkt noe fra intet. Et slikt creatio ex nihilo-dogme kom faktisk så sent som på 1200-tallet. Himmelen og jorden var der fra før. Tilbake til de 10 bud så dreier minst 5 av de seg om å kontrollere mer enn bare oppførselen til folk, dvs. ord og tanker.Utdyp. Jøder og Muslimer har Kosher og Halal som styrer dietten deres og hvordan de preparerer mat. Det ga sikkert mer mening å ikke spise de dyrene på den tiden, under de forholdene, siden de kunne være smittebærere osv. At det var guddomelig befaling hjalp sikkert med å få folk til å overholde det. De hadde ikke i nærheten samme forståelse av sykdom som vi har i dag. Men i Norge i dag er det trygt å spise bl.a. gris, og de moderne slaktemetodene er langt bedre enn de metodene som mange vil se på som ufyselige i forbindelse med de religiøse ritualene. Vi har ikke så mange "skitne" dyr lenger. Likevel står de fast ved dem fordi de kommer fra deres religiøse lære. Ja du har noen gode poenger der. Alle regler er der for en grunn, selv om mange virker totalt meningsløse når vi leser de med norske 2010-briller. Jeg er ikke noen ernæringsekspert, men jeg vet det ikke bare er bra å spise svin. Regler er til for å styre, for å lage orden og samhold. Lenke til kommentar
KarlRoger Skrevet 27. oktober 2010 Del Skrevet 27. oktober 2010 Skulle gjerne ha kunnet hebraisk og koiné og hatt førsteutgaven av Bibelen. Men i en engelsk utgave så står det "And God made two great lights; the greater light to rule the day, and the lesser light to rule the night: he made the stars also. " Made der blir brukt som skaper. Det gjelder å skjønne hva ordene betyr or hvordan ordene er brukt andre steder. Solen og månen ble ikke til for 6000 år siden, det vet vi. "Å gjøre" kan bety alt mellom himmel og jord. Ordet som er oversatt til skape, er på hebraisk bara. Ser vi hvordan ellers blir brukt, kan det bety noe sånt som å ta i eie. Det betyr ikke å spontant trylle fram et ferdig produkt noe fra intet. Et slikt creatio ex nihilo-dogme kom faktisk så sent som på 1200-tallet. Himmelen og jorden var der fra før. Det vet vi. Det visste ikke de som skrev Bibelen. Jeg har ikke noe behov for å tolke. Guds ord burde bety akkurat det de skal bety. Selvfølgelig har Bibelen blitt oversatt fra språk til språk, og "modernisert" innenfor eget språk med generasjonene. Men hvis det ødelegger budskapet så er ikke Bibelen noe å støtte seg på lenger. Tilbake til de 10 bud så dreier minst 5 av de seg om å kontrollere mer enn bare oppførselen til folk, dvs. ord og tanker.Utdyp. De 3 første bud sier at du skal tro på Gud, skal ikke misbruke hans navn, skal holde hviledagen hellig. To siste, skal ikke begjære din nestes hustru, skal ikke begjære din nestes eiendeler. Den tredje er kanskje mer direkte på oppførsel, men ser ikke helt at det skader noen å gjøre noe hvis du har noe å gjøre på den dagen. De to første sier hva du ikke kan tenke og si, de to siste sier hva du ikke kan tenke. Kontroll av sinnet til folk er ganske ekstremt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå