Gå til innhold

Quiztråd om MacGyver - regler i førstepost.


Anbefalte innlegg

Gjør han ikke det i to episoder? Den ene episoden husker jeg ikke faktisk handlingen bakgrunnen, men han styrter vel og får hjelp av en enke og sønnen hvor blandt annet fikser vannpumpen deres og de krysser grensen til Pakistan(?) sammen.

 

Den andre episoden husker jeg bedre der han flyr hanglider når han skal kartlegge og observere kongeørn og kommer i trøbbel med to forbrytere som vil drepe en kongeørn for at en rik fyr kan få den utstoppet på peishyllen, men bare skadeskyter den fra helikopteret. Ørnen dør, men Mac klarer å følge den andre ørnen til reiret med eggene og redder dem.

 

Husker ikke så veldig detaljert :hm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan vel stemme at han har flydd hangglider mer enn en gang, ja. Jeg tenkte på ørne-episoden.

 

Det stemmer at det er for å finne redet med eggene, siden den ene fuglen er død og det trengs to for å ruge+finne mat, skal han hente dem og ruge dem ut var det vel.

 

Men hva sa han om å fly hangglider når han blir svett i hendene av å stå i ei gardintrapp?

 

Jeg godkjenner svaret uten dette, dersom ingen kommer med det i kveld, natt eller i morgen før ni. :)

 

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS

Å ikke drepe en soldat som var ved huset deres. Samme soldat slipper dem over grensa helt på slutten av episoden.

 

I hvilket land foregikk denne episoden hovedsaklig i?

Endret av Slettet-EIV2CS
Lenke til kommentar

Han lot være å drepe den ene soldaten da han hadde muligheten til det. Husker ikke helt MacGyverismen som førte til at de fikk overtaket, men et skur spilte en stor rolle i den såvidt jeg husker... Samme soldat møter han i stridsvognen/APC/whatev på slutten av episoden da de skal krysse grensen. Soldaten var da snill med dem og lot dem gå siden Mac hadde latt være å kverke karen tidligere.

 

Den lille afganske gutten skjønte ikke hvorfor han lot være å drepe ham i starten, men fikk selvfølgelig erfare hvorfor det var lurt til slutt. Awww, digger denne serien!

Lenke til kommentar

Hvis vi snakker om episoden "to be a man": Stemmer at det var Afghanistan, som på 80-tallet hadde masse sovjetiske soldater på "besøk". Mens Nato, eller i alle fall CIA (og DXS og MacGyver) opererte litt bak linjene og var venner med den andre parten, som for en stor del er de samme som Nato nå kriger mot. Jaja.

 

Men fløy Mac hangglider i den episoden? Han kom inn i landet ordentlig jagerfly for å finne en styrtet satelitt med data sovjeterne ikke burde finne, men ble beskutt og måtte skyte seg ut, ble skada, og traff damen med sønnen. Og seinere var de grei med den russiske soldaten som gjengjeldte tjenesten: Hvis de ikke hadde latt han gå, ville de kanskje truffet en annen russer på patrulje, som ikke ville vært like positivt innstilt da de var på vei mot grensa...

Lenke til kommentar
Men fløy Mac hangglider i den episoden?

 

Skyte seg ut av fly -> Mekke litt på satelitten som har falt ned -> Krigere kommer -> Mac brålager seg en hangglider og stikker av -> de skyter Mac når han er i lufta -> Mac styrter -> Kjemper litt med en slynge -> den afganske gutten møter og redder ham.

 

Ny oppgave:

Hva er det forsvarer spiller på i rettssaken rundt dumping i av miljøgifter i episoden "The Spoilers" som gjør Doberman så sint, og hvorfor blir han så sint?

Lenke til kommentar
Hva er det forsvarer spiller på i rettssaken rundt dumping i av miljøgifter i episoden "The Spoilers" som gjør Doberman så sint, og hvorfor blir han så sint?

Er dette episoden med vietnamveteran-eneboeren som får forgifta hunden sin? Er "Vietnam" og "patriot" eller "god amerikaner" med i svaret?

Lenke til kommentar

Eneboeren (A) ble overtalt til å vitne mot firmaet/mannen (B) som var ansvarlig for giftdumpinga. B ville diskreditere A som lite troverdig vitne. Jeg husker ikke akkurat hvordan, men det gikk vel på noe med at A var en virkelighetsfjern gærning i skogen.

Da jeg spurte om det med patriot, var jeg inne på tanken om at B framstilte seg selv som god amerikaner, krigshelt og samfunnsstøtte, mens A var en dropout som verket jobbet eller betalte skatt. Det ville forsklare at A ble sint, da det nettopp var i tjeneste for president og fedreland i Vietnamkrigen at han hadde pådratt seg traumene som gjorde at han hadde flyttet til skogs.

Men jeg husker dette uklart. MacGyver i rettssal er ikke tiendeparten så artig som MacGyver i skogen. :)

Lenke til kommentar
At the hearing, Farber brings up Earthquake's past in Vietnam and describes him as a borderline psychotic; Earthquake loses his cool and grabs Farber by the neck. The hearing is delayed.

Søledumperen (Farber) påstår at eremitten (Earthquake aka Toberman) var gæærn, og en fare for sine medsoldater(?) allerede i Vietnam. Kanskje det har sammenheng med dette:

Farber: Why is it you're called Earthquake?

Earthquake: Used a landslide once to get out of trouble.

At Earthquake fysisk angriper Farber, er også en gavepakke til Farber, det viser at han ikke er helt til å stole på, dårlig vitne.

 

Sitatene er fra http://www.rusted-crush.com/macgyver/season3d.html#ep60

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Helt riktig alt du sier, men eksakt hva han spiller på som gjør at han flipper i vinkler og angriper han har du fremdeles ikke sagt noe om enda, utover det at det har med fortiden hans i krigen å gjøre. Hovedsaken er nemlig ikke krigen, selv om den var en del av omstendighetene.

 

Mulig jeg er for streng?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...