Gå til innhold

Quiztråd om MacGyver - regler i førstepost.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det gjør ikke noe at det drøyer litt ut. La det nå hvertfall gå 24 timer uten hint eller annen aktivitet før man sjekker opptakeren/wikipedia eller lignende syntes nå jeg....

Det er riktignok du som har startet tråden og laget reglene i første post, men det der synes jeg er urimelig sært. Du har startet en quiz på internett, faktisk, hvor folk sitter på nettet med tilgang til alt som finnes der, noen har i tillegg kjøpt MacGyver på DVD eller har opptak fra TV2. Da er det ganske umulig å kreve at folk ikke bruker hjelpemidler. Om du ønsker å legge lista like høyt som i "Kvitt eller dobbelt", får du invitere folk hjem og plassere dem i glassbur.

Lenke til kommentar
Det gjør ikke noe at det drøyer litt ut. La det nå hvertfall gå 24 timer uten hint eller annen aktivitet før man sjekker opptakeren/wikipedia eller lignende syntes nå jeg....

Det er riktignok du som har startet tråden og laget reglene i første post, men det der synes jeg er urimelig sært. Du har startet en quiz på internett, faktisk, hvor folk sitter på nettet med tilgang til alt som finnes der, noen har i tillegg kjøpt MacGyver på DVD eller har opptak fra TV2. Da er det ganske umulig å kreve at folk ikke bruker hjelpemidler. Om du ønsker å legge lista like høyt som i "Kvitt eller dobbelt", får du invitere folk hjem og plassere dem i glassbur.

Men er det ikke veldig kjedelig å svare når du i utgangspunktet ikke har en sjanse? Greit nok at man tilfeldigvis sitter og ser på opptaket som du nevnte tidligere. Men kan vi ikke si 24 timer uten riktig svar så kan man bruke alle verdens hjelpemidler?

Lenke til kommentar
Eller om 3 personer melder pass? Det er skjelden flere uansett :p

Jeg har sansen for det forslaget, men det kan ha en uheldig bivirkning: Tre stykker sier pass i løpet av en halvtime, og googler deretter om kapp og en av dem løser det etter ytterligere sju minutter. Tre minutter seinere kommer kanskje en fjerde person som kunne svaret i hodet, men får ikke svart fordi oppgaven allerede er løst. På den annen side har kanskje de som googlet lært noe nytt. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS

Kanskje litt innviklet, men om tre stykker har sagt pass, kan du svare innen en time f.eks. Jeg syns ikke vi kan la tråden vente hele dagen på folk. Også tror jeg at de fleste ikke er så glad i å finne svaret at de googler så ofte at de hadde ødelagt tråden.

Lenke til kommentar
Men er det ikke veldig kjedelig å svare når du i utgangspunktet ikke har en sjanse?

Jeg skjønner ikke helt den problemstillingen, har man ikke en sjanse for å svare, aner man ikke hva man skal lete etter på nettet eller hvilken episode man skal se gjennom. Hvis man vet hva man skal se etter og finner svaret, har man sjanse på å svare. Men det er mulig at jeg er miljøskadd fra universitetet, der idealet er at svar skal begrunnes i refererte kilder, mens ting man trekker ut av eget hode er spekulasjoner og uprøvde teorier. ;)

 

Men kan vi ikke si 24 timer uten riktig svar så kan man bruke alle verdens hjelpemidler?

Dersom den som stiller spørsmålet setter det som en betingelse er det greit nok, men dersom jeg stiller et spørsmål og det er stor trafikk og ingen klarer oppgaven på 24 timer, med eller uten hjelpemidler, vil jeg se på det som at jeg har feilet. Da var spørsmålet for vanskelig, og allerede etter tre til seks timer eller tre gale svar eller pass, vil jeg gi hint som kan hjelpe folk på vei. Målet er ikke å sette fast folk.

Lenke til kommentar
Hvis man vil fjerne kjøtt fra skjelett, hva kan man bruke da?

Tilbake til topic - jeg har sett MacGyver bruke viskelær for å rekonstruere kjøttet på et kranium, men har ingen anelse om når og hvor MacGyver har drevet med det motsatte. Noen ville kanskje kokt skjelettet i lut, eller brukt ultralydbad. Men, som sagt, jeg kan ikke huske dette i forbindelse med MacGyver (og da er det heller ikke aktuelt å leite i opptak eller på nett). Pass.

Lenke til kommentar
Men er det ikke veldig kjedelig å svare når du i utgangspunktet ikke har en sjanse?

Men kan vi ikke si 24 timer uten riktig svar så kan man bruke alle verdens hjelpemidler?

Dersom den som stiller spørsmålet setter det som en betingelse er det greit nok, men dersom jeg stiller et spørsmål og det er stor trafikk og ingen klarer oppgaven på 24 timer, med eller uten hjelpemidler, vil jeg se på det som at jeg har feilet. Da var spørsmålet for vanskelig, og allerede etter tre til seks timer eller tre gale svar eller pass, vil jeg gi hint som kan hjelpe folk på vei. Målet er ikke å sette fast folk.

Man kan jo selvfølelig komme med hint, men 24 timer etter spørsmålet kan alle bruke alt av hjelpemidler. da er det bare skru på båndopptakeren ;)

Lenke til kommentar
Hvis man vil fjerne kjøtt fra skjelett, hva kan man bruke da?

Tilbake til topic - jeg har sett MacGyver bruke viskelær for å rekonstruere kjøttet på et kranium, men har ingen anelse om når og hvor MacGyver har drevet med det motsatte. Noen ville kanskje kokt skjelettet i lut, ...

Jeg har bare sett piloten en gang, og har den ikke i opptak, men fikk plutselig ideen å google macgyver pilot script.

 

Det var sodium hydroxide, på norsk natriumhydroksid (NaOH). Også kalt natronlut, eller bare lut. Bra reingjøringsmiddel (men bruk hansker!) og stoffet som gjør tørrfisk til lutefisk.

 

MacGyver skal ikke lage lutefisk eller reingjøre skjeletter, men siden tanken som sprang lekk inneholdt svovelsyre som har rent ut i grunnvannet og er på vei mot Rio Grande, vil de nøytralisere det med noen tankbiler med NaOH, som Mac forklarer er det samme som brukes til å løsne kjøtt fra skjeletter. Og denne luten skal vel dumpes seinest om fem timer nedi der som Mac skal ned for å redde ut noen personer, han har det altså travelt dersom han ikke har lyst til å bli lute-Mac.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...