eirikjen Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Hei. Er klar over at dette ble noen veldig lange spørsmål, men håper noen tar seg tid.. Jeg leide leilighet sammen med to veninner i 9 måneder, og i denne perioden var jeg, sett i ettertid, idiot nok til å stole på begge disse med mine penger. Keep in mind, dette er to jenter jeg har gått i klassen med på ungdoms skolen, og reist sammen med til syden, så jeg stolte på de, og det er vanskelig for meg å være "bad cop" i ettertid. Jente A: Husleier ville bare ha en kontaktperson på betaling av leige og depositum. Alle pengene gikk dermed gjennom hennes konto. Depositumet på 6900 kroner betalte jeg dermed inn på hennes konto før vi flyttet inn. Disse pengene betalte hun videre til kontonummeret hun fikk opplyst av selger, men pengene kom tilbake på hennes konto. Jeg mente at vi bare skulle ha depositumspengene samlet, for jeg reknet me huseier ville oppdage feilen og kreve disse.. Vel, månedene gikk, og veninnen A jobbet mye, hadde bra inntekt, og kastet runt seg med penger. Jeg stolte selvsagt på at pengene mine fikk være i fred, og dette bekreftet hun flere ganger gjennom hele leieperioden. Da jeg flyttet ut, spurte jeg etter depositumspengene, og fikk beskjed om at jeg skulle få de så snart hun hadde fått fikset seg nytt nettbank-kodekort. Vel, dette skjedde ikke, men hun fant på stadig nye unnskyldninger, før hun på en fest innrømte at hun hadde brukt alt, og var så godt som blakk. Jeg svalgte den tunge sannheten, og sa jeg ville ha det tilbake i to omganger, første betaling en måned senere, og deretter en måned etterpå. Det er nå ca et halvt år siden, og jeg har bare fått totalt 1000 kroner. Jente B Dagen husleigen skulle betales, spør hun sååå ydmyk om hun kan låne penger til husleigen (4600kr) fra meg til over helgen. Dette fordi dagen kom brått på henne, og med hennes banks forsinkelser ville ikke huseier få pengene før over helgen. Jeg tar dette som god fisk, og betaler dobbel leige... Måneden etter hadde hun ikke betalt meg tilbake, og jeg ber henne derfor ta min husleie for den måneden. Hun sier hun ikke har nok penger til det, men går med på å betale halvparten. Dette skjede visst ikke fikk jeg vite et halvt år etter, og huseier maser på jente A om disse pengene. Siden har hun snodd seg unna temaet de ganger jeg har snakket fysisk med henne, og hun svarer ikke på meldinger og email om dette.. Alle pengene er overført gjennom nettbanken, og jeg klarer gjerne å spore opp noen msn samtaler ang. disse pengene. Saken er den at begge jentene skal reise til USA for noen måneder om en måned, og være der frem til jul, skulle gjerne hatt pengene før det.. Bestevenner-prosjektet er avblåst for lenge siden, men vi er i samme omgangskrets, så dette må gjøres skikkelig.. Hva bør jeg gjøre? Mvh Eirik Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Først og fremst å sende et "formelt krav", altså en faktura. Denne trenger ikke å ha en så lang forfallsdato. Dersom denne ikke er betalt 14 dager etter forfall, sender du ut en til, som du tydelig merker med teksten "inkassovarsel". Her kan du legge på et purregebyr på 57,-. Denne må ha 14 dagers betalingsfrist. Dersom denne ikke er betalt 14 dager etter at fristen har gått ut kan du sende en betalingsoppfordring. Denne kan ha et gybyr på 285,- (da totalt gebyr, så det blir det hun skylder + 285, du kan ikke dra med purregebyret). Betales ikke denne innen fristen kan du sende saken over til namsmannen i kommunen hun holder til i. Et slikt skjema som skal sendes inn kan du få ved å henvende deg til namsmannen. Dette koster deg litt over 1600,- i rettsgebyr (dette får du tilbake når hun betaler). Nå er det offisielt en inkassosak, og namsmannen vil kreve disse pengene inn fra skyldner. Det er den raskeste måten å "tvinge" til seg penger på. Lenke til kommentar
Bango Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Ville ventet til de kom tilbake fra usa og har fått inntekt, blir nok deiligere å få 10000 på konto enn 1000 kr her og der? Lenke til kommentar
eirikjen Skrevet 29. august 2008 Forfatter Del Skrevet 29. august 2008 Tusen takk for svaret Manfred! Kommer til å gjøre dette over helgen, med mindre det er noen andre som har innvendinger..? Forsåvidt enig Tojo, men det er en stund å vente, og jeg tror ikke akkurat jentene er rike når de kommer hjem igjen Men kan jeg kjøre hardere på jente A siden hun på mange måter STJAL depositumet mitt, i motsetning til jente B som var et slags lån? Lenke til kommentar
fargoth Skrevet 29. august 2008 Del Skrevet 29. august 2008 Når det har gått så langt som dette er det en temmelig sikker indikator på at interessen fra deres side om å fortsette å ha deg som venn ikke er særlig høy. Jeg foreslår derfor at du i lys av dette gjør det klinkende klart for begge to at du skal ha pengene dine, før de reiser. Det er helt tydelig at de er sikret økonomisk begge to, da man ikke kan reise til og leve i USA med pågangsmot og monopolpenger. Faktum er at siden beløpet for hver enkelt er såpass lavt vil de kunne skaffe på veie pengene som trengs, om det så innebærer å låne av noen andre. De har derfor følgelig ingen unnskyldning, noe du naturligvis gjør dem oppmerksom på fra første stund. Hadde det vert opp til meg nå, hadde jeg aldri latt dem få dratt ut av landet før gjelden til meg var betalt. Det at dere er i samme omganskreds vil føre til at du etter å ha fått tilbake pengene dine har markert at du er en som står på dine krav og at du ikke lar deg pelle på nesen av noen som tester dine grenser. Du kan, etter å ha gjort det klinkende klart for dem begge at du skal ha dine penger tilbake, komme med det forslaget at dere setter opp et skriftlig gjeldsbrev. (Se her) Premissene setter dere selv, og det vil være lettere for deg å akseptere en mulig betalingsutsettelse når du har gjeldssituasjonen skriftlig fra dem begge. I alle praktiske henseender vil det bli hakket mer intrikat dersom de velger å fortsette å vri seg unna betalingen og nekte å skrive under på et gjeldsbrev etter at du fremmet ditt krav. Rent formelt kan du gå frem juridisk dersom du mener du har tilstrekkelige bevis, som nevnt av Manfred, men forhåpentligvis løser det seg på en ordentlig måte før det kommer så langt. Jo mer klart det blir at du skal ha dine penger uansett jo større er også sjansene for at de ikke tar sjansen på å teste din tålmodighet. Lenke til kommentar
frevild Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Faren ved å låne venner penger er at man risikerer å miste både vennskapet og pengene. Men det er jo ikke alltid hyggelig å ikke låne bort penger til trengende venner, heller. Men generelt kan det da være lurt å være mer formell: Skriv et lånedokument hvor det fremgår at A låner så og så mye penger av B dato slik og slik, og få vedkommende til å underskrive. Da er det ganske tydelig at du virkelig mener at du skal ha pengene tilbake. Nå hjelper imidlertid ikke dette tipset trådstarter noe. Det er neppe tvilsomt at trådstarter har krav på pengene. Og hvis venninnene ikke lenger er venninner, er det ingen grunn til å gå rundt grøten. Jeg vil slutte meg til Manfreds forslag om å sende en skriftlig faktura og evt. ta saken enda lenger. Si at du SKAL ha pengene innen da og da. Å true med politiet kan kanskje være lurt. Det høres kanskje litt barnslig ut, men du kan også si at hvis de ikke betaler, får du høre om foreldrene deres kanskje vil betale istedet (har gjort det selv i en lignende situasjon - og fikk pengene rimelig raskt ). Lykke til...! Lenke til kommentar
GeirHH Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Men generelt kan det da være lurt å være mer formell: Skriv et lånedokument hvor det fremgår at A låner så og så mye penger av B dato slik og slik, og få vedkommende til å underskrive. Da er det ganske tydelig at du virkelig mener at du skal ha pengene tilbake. Her er det viktig med gjeldsbrev (standardblankett er å få i bokhandelen) og to personer til å bevitne underskriftene (fks ansatte i en bank hvis man vil unngå kjente) Lenke til kommentar
Manfred Skrevet 30. august 2008 Del Skrevet 30. august 2008 Kravet er fortsatt gyldig så lenge skyldner ikke bestrider kravet. Når saken oversendes namsmannen sender han/hun brev til skyldner der skyldner må krysse av for om vedkommende godtar kravet eller ikke. Hvis ikke blir det forliksrådsbehandling. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 Men de er vel sikkert ikke så hypp på å nok engang å bekrefte at de har fått penger av trådstarter. Og hvorfor skal de egentlig bekrefte det? Sende brev kan kanskje hjelpe, men har de litt omløp i hodet så vet de vel at en privatperson som låner ut penger ikke har noe som helst krav på å få disse tilbake. Am I right or am I right? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 ...har de litt omløp i hodet så vet de vel at en privatperson som låner ut penger ikke har noe som helst krav på å få disse tilbake. Am I right or am I right? ?? Hvis jeg låner deg hundre kroner, skylder du meg hundre kroner. Det er et rettslig krav. I prinsippet kan jeg kreve forsinkelsesrenter, jeg kan gå til inkasso og tvangsinndrivelse. Men ja, det kan nok oppstå bevisproblemer i slike saker. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 en privatperson som låner ut penger ikke har noe som helst krav på å få disse tilbake. Am I right or am I right? You are so very very very very wrong... Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) en privatperson som låner ut penger ikke har noe som helst krav på å få disse tilbake. Am I right or am I right? You are so very very very very wrong... Hehe. OK! Men hvordan kan feks trådstarter begynne en sak i rettsapparatet med de opplysningene han har gitt oss i denne tråden? (Ser fram til å bli opplyst i denne saken) Jeg mener, det finnes jo egentlig ikke beviser på at han virkelig har lånt bort disse pengene.... Endret 31. august 2008 av Heimdall Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 31. august 2008 Del Skrevet 31. august 2008 (endret) I saken med A er det mulig å sannsynliggjøre at trådstarters fremstilling er riktig, med bruk av konto opplysninger, leiekontrakt, inngåelse av den, vitner(utleier) og at de bodde i samme leilighet på aktuelt tidspunktet. I saken med B kan det være verre med, hvis pengene til husleia ble overført kontant, hvis via bank er det også en mulighet her. Endret 31. august 2008 av ronron25 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå