Gå til innhold

Skalljakke (Gore-Tex, Dermizax, Triple Point?)

Anbefalte innlegg

Hei!

Er på jakt etter en vanntett, vindtett og pustende skalljakke for tiden og lurer på om det er noen der ute som har noen erfaringer de vil dele? Er på jakt etter en helårsjakke som jeg kan ha i mange år, og som puster godt.

Har sett litt rundt og skjønner at det er Gore-Tex som i hvert fall er lettest å få tak i. Spørsmålet er om dette bare er på grunn av at det er en sterk merkevare, men kanskje ikke noe særlig god i praksis? Alternativet blir fort en Bergans-jakke med Dermizax. Den vil ikke trenge like mye vedlikehold etter hva jeg har skjønt? Triple Point fra Lowe Alpine har jeg også sett på. Har fått tips om at Triple Point Ceramic er det stoffet som puster aller best av de nevnte membranene?

Det jeg i bunn og grunn lurer på er hvilken membran eller hvilken jakke som er best til helårsbruk? Skal være en skalljakke som skal brukes til diverse turer i skog og mark og fjell. Noen gode tips? Erfaringer?

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har pr. dags dato både Bergans-jakke med Dermizax og Sweet- jakke med GORE-TEX® PRO SHELL. Sweet jakken med GORE-TEX er den jeg er absolutt mest fornøyd med. Den puster utrolig bra, holder meg 100% tørr og er helt vindtett.

Jeg bruker jakken hovedsaklig om vinteren til freeride skiing, og er derfor ute i alt mulig vær. Har kjørt i striregn i fjellene på vestlandet i april-mai uten å bli det minste våt. Alpeturer i januar-februar med sol og varmt vær er heller ikke noe problem fordi den puster så sinnsykt bra.

Nå ser jeg at du skal bruke din jakke i skog, mark og fjell, så du vil nok ikke velge samme jakke som meg, men jeg vil trygt anbefale GORE-TEX.

Kan legge til at det finnes andre GORE-TEX teknologier som kanskje vil være bedre for deg. F.eks. PACLITE SHELL er veldig lett, men ikke like vanntett som PRO SHELL. Den er allikevel mer vanntett enn andre membraner.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Vi er tre studenter fra Markedshøyskolen i Oslo som er interessert i å komme i kontakt med folk som bruker produkter fra Bergans med Dermizax membranen i. Om dere kunne svare på tre korte spørsmål hadde vi blitt veldig fornøyde.

- 1. Hvorfor valgte du Dermizax?

- 2. Hvor bruker du produktet?

- 3. Når bruker du produktet?

Hvis du er villig til å oppgi kjønn og alder hadde vi satt veldig stor pris på det, da vi prøver å finne fram til kjernebrukeren av dette produktet.

Vi kan oppgi en privat mail om dette er ønskelig:)

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Har en Norrøna Falketind jakke og bukse i Gore-Tex, det er en Røde Kors uniform og er en ypperlig skallbekledning, meget lett og solid, jeg bruker den året rundt bare å ha mer eller mindre klær innom. Men kan vist ikke måle seg med Norrøna Trollveggen(Gore-Tex) etter hva jeg har hørt.

Har hørt en del dårlig om Dermizax. Dette membranet hadde vist ikke like god puste og fukt-transporterende evne. Noe som gjør klærne klammere.

Dette er hva jeg har hørt etter en del år i Røde Kors Hjelpekorps. Har kun personlig erfaring med Norrøna Falketind.

Jeg ville gått for Gore-Tex da det brukes av flere produsenter, i både sko og skallklær. Og jeg har hørt mye dårlig om Dermizax.

Det har kommet et nytt merke på markedet som hevder de har kommet med en ny membran, og sier de skal være mye bedre en andre membraner. Det heter Beerenberg.

Jeg må no si at jeg ikke er helt overbevist...

Lenke til kommentar

Dermizax og Gore-Tex fungerer begge greit (har hatt begge). Det mange glemmer er at membranen er det siste som ryker i forhold til å være "vanntett". Min erfaring er at det er sømmer, lommer, design og lufting som er problemet.

Mine tips:

• Sørg for at det er luftingsmuligheter, typisk gildelås under armene. Det er forbannet mye mer effektivt enn at du skal svette gjennom membranen.
  • Finn en jakke hvor hetten er logisk. Alt for mange jakker fungerer etter prinsippet at det blir svære gliper rundt halsen når du tar på deg hetten, og her renner vannet inn.
  • Ikke kjøp en jakke med flere lommer enn du trenger. De gjør bare pusteegenskapene dårligere, og gir flere sømmer og glidelåser som kan ryke.
  • Kjøp riktig størrelse. Det er bare tull å kjøpe en jakke du skal vokse i, pusteegenskapene er best når jakken sitter mot kroppen.

Husk dessuten at det å svette er menneskelig. Dersom du peser opp en bakke, så vil kroppen reagere med å svette. Ingen jakker har pusting bra nok til å sørge for at du aldri blir klam, men en god jakke blir i alle fall tørr igjen. Åpn opp glidelåsen når du har mulighet til det.

Personlig har jeg dårlig erfaring med Bergans, mens Norrøna er OK. Favoritten er dog Arc'teryx, men de koster det hvite ut av øyet. Den beste jakken jeg har kjøpt er en Arc'teryx Alpha SV (ca. 5500 i Norge, 3000 på eBay - med litt "hjelp" fra avsender). Det er en jakke som er litt kortere fremme, og er laget av Gore-Tex Pro Shell. Fullstendig overkill for bybruk, men alt er kvalitet.

"Helårsjakker" er litt misvisende. Kjøp en skikkelig Pro Shell-jakke til bruk på "ordentlige" turer og til høst/vinter-bruk. Så venter du på det neste salget, og finner en PacLite-jakke til bruk i varmere vær - du finner de til en tusenlapp. Og kjøp ordentlige merker. Selv om Nike lager PacLite-jakker, så betyr det ikke at de vet hva de gjør (av erfaring, min røk i sømmene omtrent før jeg hadde kommet ut av butikken).

Men som sagt: Til normalt bruk vil både Dermizax og Gore-Tex gjøre jobben. Og når det gjelder "vedlikehold" - det er mer snakk om at du må vaske plaggene når de blir skitne. Forskjellen er ikke mer avansert enn at du trenger et eget vaskemiddel til Gore-Tex.

Endret av swanky
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, det beste hadde nok vært om man ikke brukte klærne i det hele tatt :D

Gore-Tex-plagg slites av vask, som alle andre plagg. Men det er tross alt bedre enn å gå rundt med membranen tett som en potte pga. drit.

Jeg har i løpet av de siste 20 årene eid minst 10 Gore-texjakker av ulik kaliber. Membranen har aldri vært problemet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...