Gå til innhold

Noen som så det som nettop var på himmelen?

luft

Anbefalte innlegg

For 10-20 min siden så jeg et rødt/orange lys på vei "oppover". Så i hvertfall sånn ut. Det var liksom en litt avlang, blafrende "sky" laangt unna. Tingen var høyt på himmelen i nord (sett fra Hurdal, like ved Eidsvoll). Jeg så også at stjernene rund "forsvant" etterhvert og.. Noen som har sett det samme eller vet om noe?

-jeg tror ikke det var nordlys..

...mystisk

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at jeg så vidt ser noe ennå, men det er mye svakere... Ser den kun med sidesynet, hvis jeg ser bort fra den :p -en blek flekk på den klare stjernehimmelen.. ps. jeg var ikke den eneste som så det

Se ut rett mot nord nå! Nå synes den klarere igjen! En hvit strek, lodrett!

Heeeeftig! Hvoorfor så ikke jeg dette???

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Kan det ha vært et "sattelite flash"? Lys som blir reflektert fra en sattelit.

iridium1.jpg

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, jeg tror jeg har kommet fram til hva det var.. En lysende nattsky:

lysendenattskyer_JIH.jpg

Bare myyye mindre og høyere opp på himmelen.

Wikipedia

Lysende nattskyer, også kjent som noctilucente skyer eller polarmesosfæriske skyer, er et lysende skyfenomen som oppstår et stykke før solen står opp eller etter solen har gått ned. De er mest vanlig i sommermånedene mellom 50° og 70° nord og sør for ekvator.

De er de høyeste skyene som kan oppstå i atmosfæren, og er å finne i mesosfæren i høyder på rundt 75 ~ 85 km. De er bare synlige når solen skinner på dem fra under horisonten og de lavere delene av atmosfæren er mørk.

Vi vet ikke så mye om de lysende nattskyene, særlig fordi de er så høyt oppe at fly og værballonger ikke når så høyt. Skyer oppstår vanligvis ikke i så store høyder.

Lenke til kommentar
Kan det ha vært et "sattelite flash"? Lys som blir reflektert fra en sattelit.

Interessant! Kan dette skje ofte?

Ja. Skjekk innom heavensabove.com sett din posisjon, og du kan se hvilke satelitter som er sterke. Irdiumsatelitter er spesielt sterke i korte perioder. Magnitude på 8 som irdiumsatelittene får på det meste forteller oss at flaren blir 8 ganger sterkere enn den sterkeste stjernen på himmelen.

Det er djevelsk fasinerende og se en slik flare.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...