Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har hatt diare i en uke nå

Gjest Guest

Anbefalte innlegg

Har hatt vannaktig(nesten bare vann) diare i en uke nå, vet ikke hva som er feil. Hva er grunnen til at man får en vannaktig diare?

Har ikke endret kosthold, eller noen andre rutiner jeg kan tenke meg.

Noen som har noen råd hvordan man bli kvitt det? Kjedelig å gå på do 5-6 ganger om dagen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_Helio_*

Hvis du har hatt problemet i en uke så kan det vel tyde på omgangssyke man kan pådra seg med f.eks Norlevo-viruset.

Vet du om andre i nærheten som også har samme problemet ?

Diare kan også stamme fra ugunstige bakterier i mat og drikke. Biola som står sammen med melken i butikken inneholder "gode" tarmbakterier som kan hjelpe på med å redusere diare.

Det er viktig å få i seg nok væske når du har diare, slik at du ikke blir dehydret.

Enig med Manfred om at du definitivt må få undersøkt problemet av lege. Du burde også gå igjennom hva du spiser og drikker for å utelukke at du får i deg dårlig mat som gjør at diare'en vedvarer.

Lenke til kommentar
Kan jo være noe ekstra enn bare vanlig diare når du har hatt det i en uke. Hvis det ikke gir seg snart er det sikkert lurt å avlegge legevakten en visitt.

Hvis jeg fortsatt har diare på mandag kan jeg jo ta en tur innom, merker at jeg er blitt kvalm nå, så noe brygger i kroppen hvertfall.

Lenke til kommentar

For en ukes tid siden, spiste du salat da? Moderen hørte på radioen her om dagen at det var kommet et parti salat til lands som var blitt sprøytet med menskemøkk, og at noe av den salaten var solgt. For ca 15 år siden skjedde det samme med moderen, hun ble kjempedårlig. Hver hver gang hun følte seg litt bedre spiste hun litt saltat fordi det var lett, og ble dårlig igjen.

Lenke til kommentar

Meg igjen, når jeg var ferdig på do så la jeg merke til at papiret var blodig, så vel egentlig ikke så mye annet blod, ikke det at jeg grevde ned i skåle heller.

Neppe positivt >.>

Lenke til kommentar
Når skal man søke lege?

* Når et av faresignalene er til stede

* Hvis diareen er oppstått under, eller like etter opphold i sydligere land.

* Hvis man har diaré i mer enn 1-2 uker.

Hva er faresignalene?

* Blodig diaré

* Diaré med puss (gult slim)

* Manglende evne til å innta væske

* Dehydrering (viser seg ved mørk, sparsom urin, sløvhet, tørre slimhinner).

* Uttalt sløvhet

* Akutt diaré hos små spedbarn

* Akutt diaré hos gamle

Kilde

Tja, får nok besøke legen på mandag, vet ikke om han kan gjøre så mye. Er vel egentlig en av de som anbefaler andre å dra til legen på forumet, men det er da stressende nok å dra dit...

Lenke til kommentar

Tja.. Dei fleste menneskje opplever blod i avføringa eit par gonger i året. Den største grunnen til dette er hemorider (som er veldig vanleg den dag i dag). Hemoridane kan ha kome pga. diaren. Men pga. diareproblemet åleine ville eg ha oppsøkt legen. Ei anna orsak til blod i avføringa kan vere kreft i endetarmen, men dette er SVÆRT sjeldan hjå unge menneskje. Dette råkar som regel folk som er +60.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_hjelp_*
Når skal man søke lege?

* Når et av faresignalene er til stede

* Hvis diareen er oppstått under, eller like etter opphold i sydligere land.

* Hvis man har diaré i mer enn 1-2 uker.

Hva er faresignalene?

* Blodig diaré

* Diaré med puss (gult slim)

* Manglende evne til å innta væske

* Dehydrering (viser seg ved mørk, sparsom urin, sløvhet, tørre slimhinner).

* Uttalt sløvhet

* Akutt diaré hos små spedbarn

* Akutt diaré hos gamle

Kilde

Tja, får nok besøke legen på mandag, vet ikke om han kan gjøre så mye. Er vel egentlig en av de som anbefaler andre å dra til legen på forumet, men det er da stressende nok å dra dit...

Helvete heller, jeg har ikke helt diare men løs avføring, og da jeg tørker meg er det litt gult, veldig ekkelt.. Men bortsett fra det føler jeg meg helt fin bortsett fra at jeg ikke klarer å spise like mye som før.. Er mye sliten også men tenkte det var pga jobben... ble litt redd nå.. tror jeg må til legen i morgen kanskje.. går det å bare stikke opp å si at det er en nødsituasjon? :p

Lenke til kommentar

tja, veit ikke helt

du kan jo ringe å snakke med fastlegen din, bare forklar situasjonen så kan ventuelt h*n presse deg inn imellom noen andre hvis h*n føler at dette er noe som haster

var forresten ikke meningen å skremme deg, men når det kommer blod i avføringen så er det gjerne greit å få sjekket det

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...