Gå til innhold

Brukt Canon 5D eller nytt Canon 50D

Anbefalte innlegg

Har Canon 30D i dag. Liker den store skjermen på 40D som trolig er på 50D også. Men hvordan blir kvaliteten på bildene med å gå til fullformat Canon 5D? I praksis er det stor forskjell?

Hvorfor velge det en fremfor det andre? Har noen EF objektiver og noen EF-s objektiver.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjermen på 50D vil nok være ede enn skjermen på 40D, da den har en mye høyere oppløsning.

En 5D er et helt annet apparat enn 50D. Du kan se på det som 30D med en høyoppløselig sensor. Bildekvaliteten blir nok bedre; men om du trenger det, er et annet spørsmål.

Jeg har 30D selv, og jeg hadde nok valgt 50D fremfor 5D/5D MK. II hvis jeg skulle oppgradere i den nærmeste fremtiden.

Tom

Lenke til kommentar

Jeg vil savne Sigma 50-150 2,8 om jeg går til 5D. Den er lettere enn Canon 80-200 2,8L jeg hadde. Har EF 20-35 2,8 og EF 50 1,4 + endel andre fast optikk.

Men skriver som oftest ikke ut større enn A4. Så holder kanskje 40D eller 50D.

Er det stor forskjell på 40D VS 50D? Eller blir prisen som mellom 400D og 450D noen skarve hundrelapper.

450D har i alle fall veldig liten støy i bildet ved Iso1600. Samme som 30D har ved Iso 800. Så 40D har vel blitt bedre der også?

Lenke til kommentar

Det er for tidlig til å trekke noen konklusjoner, men det har kommet noen bildeeksempler som tyder på at ISO 1600 blir meget brukbart på 50D. Men, også 40D ver vel bedre enn 30D på støy?

Prismessig, så tror jeg nok at 50D blir en 2-3 tusen dyrere enn 40D.

Jeg har også Sigma 50-150mm f/2.8, og den er nesten grunn nok til å fortsette med crop-sensor.

Tom

Lenke til kommentar
Det er for tidlig til å trekke noen konklusjoner, men det har kommet noen bildeeksempler som tyder på at ISO 1600 blir meget brukbart på 50D. Men, også 40D ver vel bedre enn 30D på støy?

Prismessig, så tror jeg nok at 50D blir en 2-3 tusen dyrere enn 40D.

Jeg har også Sigma 50-150mm f/2.8, og den er nesten grunn nok til å fortsette med crop-sensor.

Tom

Laveste pris jeg har funnet til nå er tett over 10000 for 50D huset,menst 40D huset får en vel helt ned i 7000 i dag,så spørs det hvor mye prisene vil synke da.

Lenke til kommentar

Jeg vil si man hopper glatt over 40D i dag, hvis du spør så enkelt som 40D vs 50D fra 30D.

50D er en betydelig oppgradering fra 40D - som igjen var en betydelig oppgradering fra 30D.

50D kommer til å bli kongen på haugen, hva ISO egenskaper på crop-formatet angår (inkl 1DIII) - uten at en skal legge for mye vekt på det. AF-justering er kanskje en av de mest nyttige nyhetene. De fleste objektiv kunne mer eller mintre trenge litt tuning (ikke bare Sigma)- så dette er nyttig.

Lenke til kommentar
Hva er de største fordelene på 40D mot 30D. Og bør man gå fra 30D til 40D eller til 50D?

40D er mye raskere. Flere bilder i sekundet, raskere autofokus, raskere prossesor osv. Bedre grep.

Men skal du først oppgradere, så bør du "Go all the way" og satse på en 50D.

Tom

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Ville ventet på de grundige gjennomgangene slik som f.eks DPreview/Fotografi/Digit og lignede, men støynivået ligger etter det jeg har sett omtrent på 40D nivået - til tross for betydelig flere pixler.

Slik jeg har oppfattet det er støynivået likt mellom 450D og 40D, og hvis 50D ikke bedrer på dette, går kanskje mange for 450D istedenfor. Sett at man ikke trenger de få semi-pro funksjonene som 50D har over 450D. Canon sin xxD serie har heller ikke hatt noe spesielt bedre værtetning enn xxxD serien, kanskje bedre grep da.

Lenke til kommentar

Hvilket kamera man bør velge kommer jo an på hva man tar bilder av, og hva slags optikk man foretrekker.

Er det sport, fugler og mye zoom og tele vil 40/50D være å foretrekke fremfor 5D.

Er du glad i lyssterk fastoptikk ville jeg nok valgt 5D.

Har lurt på å bytte ut min 40D med en brukt 5D når de begynner å falle i pris, men 40D har så mange finesser jeg kommer til å savne at jeg trolig beholder den til jeg får råd til en mkII en gang i fremtiden.

Lenke til kommentar
50D har vistnok fått en bedre motstandsdyktighet mot regn/fuktighet.

Det samme har blitt sagt for hver nye modell av xxD serien, men likevel har modellene høstet kritikk for dårlig tetning og robusthet i forhold til konkurrentene i samme pris- og bruksområde under ulike tester. Dette har vært for dårlig i forhold til prisen så langt iallfall.

Jeg tror det ikke før jeg ser det, med andre ord. ;)

Nå er lista over forskjeller mellom 50D og 450D lang som et vondt år uten at jeg skal ta det opp her... De som vurderer 50D vet nok dette godt selv vil jeg da tro.

Men er det verdt alle de tusenlappene ekstra fra 1000D/400/450D? Når er det en med eksempelvis 1000D må bare si stopp og legge kameraet fra seg og gå videre fordi han ikke hadde 50D?

Forskjellen skal visstnok ikke være så meget fra 40D heller, så da kan man jo undre seg over hva som er nødvendig.

De blåser opp oppløsningen såpass at støyegenskapene ikke engang blir bedre enn EOS 1000D, ut fra eksempelbilder jeg har sett så langt på ISO 1600, og støyegenskapene er jo tross alt det semi-proffe setter pris på, er det ikke?

Jeg er faktisk veldig interessert i dette kameraet, og derfor ønsker jeg å komme til bunns i saker og ting. Så dette er ikke noen canon-bashe-innlegg bare så det er sagt. :)

Lenke til kommentar
Nå er lista over forskjeller mellom 50D og 450D lang som et vondt år uten at jeg skal ta det opp her... De som vurderer 50D vet nok dette godt selv vil jeg da tro.

Men er det verdt alle de tusenlappene ekstra fra 1000D/400/450D? Når er det en med eksempelvis 1000D må bare si stopp og legge kameraet fra seg og gå videre fordi han ikke hadde 50D?

Forskjellen skal visstnok ikke være så meget fra 40D heller, så da kan man jo undre seg over hva som er nødvendig.

De blåser opp oppløsningen såpass at støyegenskapene ikke engang blir bedre enn EOS 1000D, ut fra eksempelbilder jeg har sett så langt på ISO 1600, og støyegenskapene er jo tross alt det semi-proffe setter pris på, er det ikke?

Jeg er faktisk veldig interessert i dette kameraet, og derfor ønsker jeg å komme til bunns i saker og ting. Så dette er ikke noen canon-bashe-innlegg bare så det er sagt. :)

Bildekvalitetsmessig når man ser kun på sensoren er det i prakisk svært liten forkjell fra en EOS 1000d og en 1D Mark III eller Nikon D3 for den saks skyld.

Omtrent som i gamledager hvor vi hadde analoge kamera. Selve kamerahuset hadde liten påvirkning på selve resultatet (dyre kamera hadde bedre lysmåler osv, men gitt at eksponeringen var lik - ble resultatet dønn likt).

Forskjellen ligger i bruksegenskaper og hastighet. Hastighet/presisjon på autofokusen, fps og buffer og ikke minst konstruksjonen med alt det innebærer. Alt dette er ting som det for noen er den naturligeste ting i verden å punge ut 20-30-40-50 tusen, mens andre igjen finner kameraet som tilfredsstiller ens behov til 2990,- på Elkjøp.

På det konkrete spørsmålet om hva som er verd hva vil jeg vel si noe av det beste kjøpet en entusiastisk amatør kan gjøre nå for tiden er en strøken brukt 40D til rundt 4500,-.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...