Gå til innhold

Blinke INN i rundkjøring når man skal til venstre?


Scoob911

Blinking i rundkjøringer  

86 stemmer

  1. 1. Blinker du inn i en rundkjøring (til venstre) ?

    • Ja, jeg blinker til venstre inn i en rundkjøring.
      34
    • Nei, jeg blinker aldri venstre i en rundkjøring.
      28
    • Kommer ann på, noen ganger, noen ganger ikke.
      23
    • Kjører ikke på norske veier.
      1


Anbefalte innlegg

Det gjør jeg med kjøreskolen fram til jeg får lappen, så driter jeg i det.. Er bare stress (sikkert noen som kverrulerer på det, men)... Jeg gidder ikke.. Heller blinke ut enn å ikke blinke.

Og til de som lurer.. hvis du skal lenger enn rett fram "skal" man blinke inn. Altså hvis du skal lenger enn 180 grader rundt...

 

Hvor står dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det gjør jeg med kjøreskolen fram til jeg får lappen, så driter jeg i det.. Er bare stress (sikkert noen som kverrulerer på det, men)... Jeg gidder ikke.. Heller blinke ut enn å ikke blinke.

Og til de som lurer.. hvis du skal lenger enn rett fram "skal" man blinke inn. Altså hvis du skal lenger enn 180 grader rundt...

 

Hvor står dette?

Det står ingen plass. Dessverre så finnes det også lærere som ikke kan reglene. Og er det heldig når de skal lære elevene?

 

Det er påbudt å blinke ut av rundkjøringen, uansett hvor man skal. Men det er ikke påbudt å blinke til venstre.

Å blinke til venstre forteller heller ikke hvor billisten skal. Det forteller bare at billisten har tenkt å forsette i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Jeg fikk også høre av kjørelæreren at jeg det ikke er så dumt å blinke til venstre på vei inn i rundkjøringen, når man skal nesten helt rundt, men det er ikke påbudt enda. (Fikk høre dette midt i rundkjøringen, ble passe stressa... :blush: )

Som det står på vegvesen.no:

"Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen."

Bruk smak og behag mener nå jeg, samtidig er det jo vanskelig å se for deg om pers. på andre siden av rundkjøringen blinker til venstre. Og de som kommer bak bilen, har jo ingen interesse av å vite det. Kan diskutere hvor nødvendig dette er med andre ord...

Lenke til kommentar
Jeg fikk også høre av kjørelæreren at jeg det ikke er så dumt å blinke til venstre på vei inn i rundkjøringen, når man skal nesten helt rundt, men det er ikke påbudt enda. (Fikk høre dette midt i rundkjøringen, ble passe stressa... :blush: )

Som det står på vegvesen.no:

"Dersom du skal ut til venstre for der du kjører inn, kan det i enkelte tilfeller være til informasjon for andre trafikanter at du gir tegn til venstre før du kjører inn i rundkjøringen."

Bruk smak og behag mener nå jeg, samtidig er det jo vanskelig å se for deg om pers. på andre siden av rundkjøringen blinker til venstre. Og de som kommer bak bilen, har jo ingen interesse av å vite det. Kan diskutere hvor nødvendig dette er med andre ord...

Det kommer ikke til å bli påbudt å blinke inn.

Men f.eks i Rogaland så tror de at det er påbudt å blinke inn, og ingen blinker ut.

Gjett om det er uheldig for alle billistene.

 

Å blinke til venstre forteller ikke hvor man skal. Det må alle huske. Det forteller kun at man har tenkt å forsette i rundkjøringen.

Eneste måte å fortelle hvor man skal forlate rundkjøringen, så må man blinke ut.

Så hva er viktigst? Å fortelle at man skal inn i rundkjøringen? Det vet jo alle.

Eller fortelle om hvor man har tenkt å forlate rundkjøringen?

Lenke til kommentar

Ser ikke problemet med å blinke både ut å inn. jeg drar MASSE nytte av det. "han blinker tel venstre, javel, da skal han fortsette i rundkjøringen, dvs at alle bilene mellom meg å han må vike for han som igjen betyr at jeg de neste 10 sekundene ikke vil få biler fra venstre, å dermed kan kjøre", isted for å stå å vente de 10 sekundene fordi det KANSJE kommer en bil, noe jeg etter hvert finner ut at det ikke gjorde, fordi han skulle helt rundt å dermed sperra trafikken.

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet med å blinke både ut å inn. jeg drar MASSE nytte av det. "han blinker tel venstre, javel, da skal han fortsette i rundkjøringen, dvs at alle bilene mellom meg å han må vike for han som igjen betyr at jeg de neste 10 sekundene ikke vil få biler fra venstre, å dermed kan kjøre", isted for å stå å vente de 10 sekundene fordi det KANSJE kommer en bil, noe jeg etter hvert finner ut at det ikke gjorde, fordi han skulle helt rundt å dermed sperra trafikken.

Om en bil blinker til venstre, så forteller det deg ingenting om han skal til venstre ved første avkjørsel, evt andre avkjørsel til venstre, eller om han har tenkt å kjøre helt rundt. Det er mange som bruker rundkjøringer til å snu på og.

Og alle billister som kommer inn i rundkjøringen vil ikke vite når den billisten begynte å blinke til venstre. Derfor kan han plutselig bare forlate rundkjøringen uten å gi noen forvarsel.

 

Uansett, blinker man ikke ut, så bryter man trafikkreglene, noe som betyr bøter, skyld ved ulykker og skaper kaos på veiene.

 

Om du ikke ønsker å blinke inn og ut, så blink ut. Det er mye viktigere enn å blinke til venstre.

Lenke til kommentar

Klar over at eg kanskje blir litt upopulær no, men OK.

 

Kvifor er det så viktig å blinke ut, men ikkje til venstre? Når eg køyrer i trafikken legg eg alltid merke til kva situasjonar blinklys hjelper meg. Det er sjeldan eller aldri når andre bilar er på vei ut av rundkøyringa. Det blir blinka kanskje sekundet før bilen er kome så langt at det ikkje er tvil om kvar den skal. På det sekundet får eg ikkje gjort stort uansett.

 

Om ein bil derimot skal til venstre eller høgre i staden for rett fram får eg masse av tid til å planlegge køyringa i forhold til resten av trafikken.

 

Riktig plassering samt blinking til venstre og høgre (når ein skal rett til høgre) er det som hjelper meg til ein betre køyretur, ikkje det blinket som kjem når bilen er halvvegs ute av rundkøyringa.

Lenke til kommentar
Klar over at eg kanskje blir litt upopulær no, men OK.

 

Kvifor er det så viktig å blinke ut, men ikkje til venstre? Når eg køyrer i trafikken legg eg alltid merke til kva situasjonar blinklys hjelper meg. Det er sjeldan eller aldri når andre bilar er på vei ut av rundkøyringa. Det blir blinka kanskje sekundet før bilen er kome så langt at det ikkje er tvil om kvar den skal. På det sekundet får eg ikkje gjort stort uansett.

 

Om ein bil derimot skal til venstre eller høgre i staden for rett fram får eg masse av tid til å planlegge køyringa i forhold til resten av trafikken.

 

Riktig plassering samt blinking til venstre og høgre (når ein skal rett til høgre) er det som hjelper meg til ein betre køyretur, ikkje det blinket som kjem når bilen er halvvegs ute av rundkøyringa.

 

Min erfaring er ikke den samme, jeg blir stadig hindret fordi folk ikek blinket, og er jeg uheldig kommer jeg opp i en risikabel situasjon pga nek som ikke evner å skjønne at de ikke kan feltskifte i en rundkjøring uten å se seg for eller blinke.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ser ikke problemet med å blinke både ut å inn. jeg drar MASSE nytte av det. "han blinker tel venstre, javel, da skal han fortsette i rundkjøringen, dvs at alle bilene mellom meg å han må vike for han som igjen betyr at jeg de neste 10 sekundene ikke vil få biler fra venstre, å dermed kan kjøre", isted for å stå å vente de 10 sekundene fordi det KANSJE kommer en bil, noe jeg etter hvert finner ut at det ikke gjorde, fordi han skulle helt rundt å dermed sperra trafikken.

Om en bil blinker til venstre, så forteller det deg ingenting om han skal til venstre ved første avkjørsel, evt andre avkjørsel til venstre, eller om han har tenkt å kjøre helt rundt. Det er mange som bruker rundkjøringer til å snu på og.

Og alle billister som kommer inn i rundkjøringen vil ikke vite når den billisten begynte å blinke til venstre. Derfor kan han plutselig bare forlate rundkjøringen uten å gi noen forvarsel.

 

Uansett, blinker man ikke ut, så bryter man trafikkreglene, noe som betyr bøter, skyld ved ulykker og skaper kaos på veiene.

 

Om du ikke ønsker å blinke inn og ut, så blink ut. Det er mye viktigere enn å blinke til venstre.

hvordan kan han bare forlate rundkjøringen uten å gi forrvarsel? er tross alt påbudt å blinke seg ut... å hvis jeg som tungbil-sjåfør sier jeg drar nytte av folk som blinker tel venstre, hvordan kan du da si at det ikke er sant?? om du mener et venstre-blink ikke gir noen informasjon, så er det vel heller du som ikke har skjønt hvordan du skal bruke å tolke informasjonen??

Lenke til kommentar
*klipp* jeg drar nytte av folk som blinker tel venstre *klipp*

 

Da har de i utgangspunktet ikke plassert seg riktig heller. Å blinke til venstre er for mange blitt en hvilepute forde de syns det er vanskelig å skjønne hvor de skal ligge på vei inn, men de klarer jo ikke å blinke riktig der heller. Hvis folk bare følger trafikkreglene så er det ikke behov for å blinke til venstre.

 

(beklager hvis jeg sporer litt av den diskusjonen dere to har her, men jeg ser ingen mangler med dagens kjøreregler når det gjelder rundkjøringer - kun de som ikke følger dem.. )

Lenke til kommentar
*klipp* jeg drar nytte av folk som blinker tel venstre *klipp*

 

Da har de i utgangspunktet ikke plassert seg riktig heller. Å blinke til venstre er for mange blitt en hvilepute forde de syns det er vanskelig å skjønne hvor de skal ligge på vei inn, men de klarer jo ikke å blinke riktig der heller. Hvis folk bare følger trafikkreglene så er det ikke behov for å blinke til venstre.

 

(beklager hvis jeg sporer litt av den diskusjonen dere to har her, men jeg ser ingen mangler med dagens kjøreregler når det gjelder rundkjøringer - kun de som ikke følger dem.. )

Så folk som blinker tel venstre er dem som er så dumme at dem ikke skjønner trafikkregler i det heletatt? et latterlig argument. om du kommer fra andre sida rundkjøringa, å er det MYE lettere å se et blinklys, enn hvor han på andre sida har plassert seg. å plassering er ikke bestemmende for hvor du skal. Hvordan ville du plassert en semitrailer hvis du skal tel venstre? det kan hende du er NØDT til å legga deg i helt til høyere hvis du skal ha sjans tel å komma rundt. galt plassert er det ikke, for du har jo lagt deg så langt tel venstre som mulig, men det stemmer heller ikke med hypotesen om at riktig plassering sier hvor du skal hen siden semitrailern nå ligger til høyere å skal til venstre..... Men er klart at man SKAL plassere seg riktig, å man SKAL blinke seg ut, å blinker man til venstre er det vei-ledende for andre trafikanter, å det er heller ikke galt. Å tegngivning som er veiledende for andre trafikanter, er pr definisjon i vegtrafikkloven påbudt. Om du kommer på oppkjøring å blinker tel venstre ei rundkjøring, da får du ikke stryk, men du får pluss i margen.

Lenke til kommentar

BECMST: Det finnes muligens situasjoner i enkelte rundkjøringer der det er behov for blinking til venstre, men jeg har aldri vært i en slik og klarer ikke å se for meg den heller. Selv med lang transport. (Nei, denne posten er ikke et angrep på deg.. hvis du faller for fristelsen å tro det :p )

 

Så folk som blinker tel venstre er dem som er så dumme at dem ikke skjønner trafikkregler i det heletatt? et latterlig argument. om du kommer fra andre sida rundkjøringa, å er det MYE lettere å se et blinklys, enn hvor han på andre sida har plassert seg.
Mja, mulig du vil tolke det dit hen, men hvis en bil har plassert seg korrekt så hadde det ikke vært behov for å blinke til venstre. Hvis et kjøretøy blinker til venstre er det en grunn til at man må fortelle at man skal til venstre. Hvor mange har det egentlig? Faktisk så er svaret på det "ingen". Grunnen til det er at hvis et kjøretøy ikke blinker ut, så skal det videre rundt. Da har de som skal inn vikeplikt og skal vente. Det å blinke til venstre har blitt en hvilepute fordi de er for late til å blinke til høyre når de skal ut.

 

å plassering er ikke bestemmende for hvor du skal.
Følger man regelverket her så skal man ligge til høyre om man skal til høyre eller rett fram og til venstre hvis man skal mer enn rett fram. Det er kanskje ikke bestemmende ute i trafikkbildet i dag, men det skal være det.

 

Hvordan ville du plassert en semitrailer hvis du skal tel venstre? det kan hende du er NØDT til å legga deg i helt til høyere hvis du skal ha sjans tel å komma rundt. galt plassert er det ikke, for du har jo lagt deg så langt tel venstre som mulig, men det stemmer heller ikke med hypotesen om at riktig plassering sier hvor du skal hen siden semitrailern nå ligger til høyere å skal til venstre.....
De gangene jeg er ute på veien med noe som er over 15 meter (tidvis over 21 også), så har jeg ingen problemer utenom det vanlige med rundkjøringer. Det hender jeg må legge beslag på begge felt på vei inn, igjennom og ut av rundkjøringen. Må man, så må man. :) Så lenge jeg ikke blinker ut av rundkjøringen så skal jeg ikke ut. De bilene som er på vei inn ser jo at jeg er noe annet enn en liten bil (og ut i fra det ser de at jeg trenger all plassen). Siden jeg ikke blinker ut så betyr det at jeg skal videre rundt.

 

Men er klart at man SKAL plassere seg riktig, å man SKAL blinke seg ut, å blinker man til venstre er det vei-ledende for andre trafikanter, å det er heller ikke galt. Å tegngivning som er veiledende for andre trafikanter, er pr definisjon i vegtrafikkloven påbudt. Om du kommer på oppkjøring å blinker tel venstre ei rundkjøring, da får du ikke stryk, men du får pluss i margen.

Hva som er praksis fra sensorene på oppkjøring vet jeg ikke, men så lenge man har plassert seg riktig, og blinker ut, så har man gjort det man skal.

 

Jeg kommer ikke til å blinke til venstre før jeg ser behovet med det. Med dagens trafikkregler ser jeg ikke det. Å begynne å blinke til venstre fordi mange er for late til å blinke seg ut forsterker bare latskapen til folk.. dessverre.

Lenke til kommentar

En som ligger i venstre felt, har TO muligheter. Endten fortsette til venstre, eller rett fram. Reglene sier ingen ting om hvor man skal ligge om man skal rett fram, dermed er ikke plassering avgjørende for hvor man skal, siden plassering til venstre gir minst TO mulige utfall. et Venstre-blink vil da utelukke at han skal rett fram, å dermed fortsette til venstre slik at du kan dra nytte av den informasjonen ved at du nå veit med feks hvilke biler som har vikeplikt for HAN, å dermed må vente. Ligger han i venstre å blinker til venstre, er du ikke i tvil om hvor han skal, å kan fortsette ferden din uten å stoppe, hvis det er forsvarlig. Ligger han til venstre uten å blinke, så er du pent nødt til å ta tiden til hjelp for å finne ut hvor han skal. å det er DEN tiden jeg som tungbilsjåfør er intresert i å spare.

Lenke til kommentar
En som ligger i venstre felt, har TO muligheter. Endten fortsette til venstre, eller rett fram. Reglene sier ingen ting om hvor man skal ligge om man skal rett fram, dermed er ikke plassering avgjørende for hvor man skal, siden plassering til venstre gir minst TO mulige utfall. et Venstre-blink vil da utelukke at han skal rett fram, å dermed fortsette til venstre slik at du kan dra nytte av den informasjonen ved at du nå veit med feks hvilke biler som har vikeplikt for HAN, å dermed må vente.

 

Ja, man har to valg, men man skal fortrinnsvis holde til høyre - det skal man alltid. Den som ligger til venstre har også vikeplikt på vei ut, så alle bør ligge til høyre hvis man skal rett fram. Kun et fåtall av de som sitter bak et ratt vet dette. De tror at når man først er inne, så har alle andre vikeplikt. :nei:

 

Hvorfor forsyve problemet med å vente på et venstreblink? Det blir akkurat det samme som at man ikke blinker. Man blinker når man skal ut, og aldri ellers.

 

Ligger han i venstre å blinker til venstre, er du ikke i tvil om hvor han skal, å kan fortsette ferden din uten å stoppe, hvis det er forsvarlig. Ligger han til venstre uten å blinke, så er du pent nødt til å ta tiden til hjelp for å finne ut hvor han skal. å det er DEN tiden jeg som tungbilsjåfør er intresert i å spare.

 

Hvis en bil ligger til venstre og blinker til venstre inn i rundkjøringen så kan du vel ikke fortsette ferden uten å stoppe - det er da du må stoppe fordi han skal før deg (vennligst forklar denne).

 

Nå er det slik at man alltid skal blinke ut så når en bil ikke blinker betyr det at han ikke skal ut, men fortsette rundt. Hvorfor i alle dager skal man være nødt til å blinke inn fordi mange andre er for late til å blinke ut. Jeg ser vitsen med å gi tegn til de som kjører store biler på landeveien når de driver forbikjøringer, også i enkelte rundkjøringer, men det er bare for å være grei. Det er ikke et behov for det egentlig.

 

Så vi er ikke helt uenige når det kommer til det praktiske - jeg bare blir oppgitt når noen ber meg blinke inn fordi andre er for late til å blinke ut. Man angriper problemet fra feil side.

Lenke til kommentar
Ja, man har to valg, men man skal fortrinnsvis holde til høyre - det skal man alltid. Den som ligger til venstre har også vikeplikt på vei ut, så alle bør ligge til høyre hvis man skal rett fram. Kun et fåtall av de som sitter bak et ratt vet dette. De tror at når man først er inne, så har alle andre vikeplikt. :nei:

Vel, skal man rett fram kan det noen ganger være hensiktsmessig å ligge i venstre felt.

Man skal jo legge seg i det feltet som er hensiktsmessig for sin videre kjøring, så hvis man f.eks skal til venstre i neste rundkjøring eller kryss kan det derfor være greit å ligge i venstre i den første også.

Men selvfølgelig skal man jo blinke ut og vike for andre også når man ligger innerst.

 

Men hva skjedde med "Man skal anse små rundkjøringer som kryss"?

De fleste rundkjøringene her til lands er jo så små at de faktisk burde anses som kryss. Og dere blinker vel til venstre i kryss?

Lenke til kommentar
Hvis en bil ligger til venstre og blinker til venstre inn i rundkjøringen så kan du vel ikke fortsette ferden uten å stoppe - det er da du må stoppe fordi han skal før deg (vennligst forklar denne).

Du har ei rundkjøring med 4 armer. i armen til høyere kommer det en bil, å i armen til venstre kommer det en bil. om bilen til høyere blinker til venstre, så VEIT du at han skal 270 grader rundt, å dermed får bilen til venstre vikeplikt for bilen fra høyere, som nå er på vei rundt. da har du plenty med tid til å kjøre, siden du nå er garrantert at det ikke kommer biler fra venstre som du får vikeplikt for.

 

Om bilen til høyere hadde latt være å blinke, ville bilen fra venstre fortsatt måttet vente, men det måtte du også, for å finne ut hvor bilen fra høyere skulle hen. er jo ikke sikkert han skulle så langt rundt at han ville blitt til hinder for venstre-bilen, å da ville du pluttselig hatt vikeplikt for venstre-bilen. Å sett at bilen fra høyere ikke blinker til venstre, så veit ikke du at han skal til venstre før han blinker seg ut, å da vil bilen som har stått i armen til venstre å venta, ankomme deg om ALT for kort tid tel at du bare kan kjøre

 

mulig det virker komplisert, men når du først har skjønt poenget med venstre-blink, så virker det ganske logisk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...