Gå til innhold

Blinke INN i rundkjøring når man skal til venstre?


Scoob911

Blinking i rundkjøringer  

86 stemmer

  1. 1. Blinker du inn i en rundkjøring (til venstre) ?

    • Ja, jeg blinker til venstre inn i en rundkjøring.
      34
    • Nei, jeg blinker aldri venstre i en rundkjøring.
      28
    • Kommer ann på, noen ganger, noen ganger ikke.
      23
    • Kjører ikke på norske veier.
      1


Anbefalte innlegg

Hehe, litt overflod av små kvite humper her ja..

Verst er vel ei på Bryne og ei i Egersund. Du merker knapt at du kjører tvers over..

 

Stort sett alle rundkjøringer her har ivertfall piler som viser kva felt du skal ligge i. Noe som er veldig greit.

 

Det aller verste eg vett er når du ligger i venstre fil inn, med pil til venstre, også sklir fint over i høgre fil ved utkjøring av rundkjøringa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å bringe denne feilblinkingen litt inn på banen igjen, så vil jeg trekke fram et annet eksempel:

 

Hvis jeg kommer inn mot en rundkjøring med et romslig felt (det er plass til to biler i bredden hvis man vil). Jeg skal ut tredje avkjøring og blinker til venstre på vei inn. De som kommer fra 1. avkjøring og skal ut igjen med en gang, altså min 2. avkjøring, ser blinkingen og kan bare kjøre i vei uten å komme i vei for meg.

 

I denne situasjonen kan jeg se poenget med å blinke for å skape flyt, men grensen mellom fin trafikkflyt og kollisjon er syltynn så fort noen gjør noe galt. Å få en rundkjøring til å svelge unna mer trafikk enn hva den er laget for kan uansett ikke sees på som en lur løsning, da dette kun fungerer når alle i den vet hva de driver med (og hvor ofte skjer det i bybildet i dag?).

Lenke til kommentar

Du misforstår litt ja. Beklager dårlig forklaring. Det er kun et felt, men hvis begge sjåførene vil så er det plass til to biler. Derfor så kan jeg i en situasjon som i post #142 blinke til venstre og holde meg innerst slik at de andre som skal rett ut bare kan kjøre.

 

Edit: Jeg er veldig FOR trafikkflyt. Hvis alle kan å kjøre rundkjøring, så hadde blinking til venstre hatt noe for seg i situasjoner om den her. Synd det aldri kommer til å skje.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Personlig gjør jeg slik, da jeg mener dette gir best informasjon til mine medtrafikanter om min hensikt:

- Skal til høyre: Plasserer meg i høyre felt før rundkjøringen, blinker til høyre før rundkjøringen, blinker til høyre til jeg er ute av rundkjøringen.

- Skal rett frem: Plasserer meg i høyre felt før rundkjøringen, blinker ikke, holder "ytre felt" i rundkjøringen, blinker til høyre etter å ha passert utkjøring til høyre, fortsetter å blinke til høyre til jeg er ute av rundkjøringen.

- Skal til venstre eller helt rundt: Plasserer meg i venstre felt før rundkjøringen, blinker til venstre før og igjennom rundkjøringen, holder "indre felt" i rundkjøringen, blinker til høyre etter å ha passert siste utkjøring jeg IKKE skal ut, legger meg over i "ytre felt", og blinker til høyre til jeg er ute av rundkjøringen.

 

Plasseringen kan variere avhengig av vegmerking og skilting

 

Jeg gjør det samme, og synes det er en god vane. I tillegg er det overhodet ikke slitsomt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
poll er lagt til.

Flott! ;)

 

Tror nok flesteparten av stemmene havner på "ikkeblinkerne" etter hvert :p

Ihvertfall dersom alle svarer ærlig :innocent: Utrolig mye slurvete kjøring i rundkjøringer i Norge, både plassering, feltskifte og ikke minst tegngiving. Mye bedre i enkelte andre land, England spesielt.

Lenke til kommentar
poll er lagt til.

Flott! ;)

 

Tror nok flesteparten av stemmene havner på "ikkeblinkerne" etter hvert :p

Ihvertfall dersom alle svarer ærlig :innocent: Utrolig mye slurvete kjøring i rundkjøringer i Norge, både plassering, feltskifte og ikke minst tegngiving. Mye bedre i enkelte andre land, England spesielt.

Pollen forteller ingenting om blinking generelt, altså høyreblinking.

Lenke til kommentar
Pollen forteller ingenting om blinking generelt, altså høyreblinking.

Er det nødvendig da? Det er faktisk påbudt å blinke ut av rundkjøringen uansett hvor man skal.

Så ALLE skal blinke til høyre før de forklater ruindkjøringen uansett hvor de skal.

 

Men det er faktisk mye viktigere å blinke ut enn å blinke til ventre.

Lenke til kommentar
Pollen forteller ingenting om blinking generelt, altså høyreblinking.

Er det nødvendig da? Det er faktisk påbudt å blinke ut av rundkjøringen uansett hvor man skal.

Så ALLE skal blinke til høyre før de forklater ruindkjøringen uansett hvor de skal.

 

Men det er faktisk mye viktigere å blinke ut enn å blinke til ventre.

 

Sant det, men det hadde vært moro å se om folk faktisk blinker ut også (uansett om de skal eller ikke). Så lenge de er ærlige i stemmingen da..

Lenke til kommentar
Pollen forteller ingenting om blinking generelt, altså høyreblinking.

Er det nødvendig da? Det er faktisk påbudt å blinke ut av rundkjøringen uansett hvor man skal.

Så ALLE skal blinke til høyre før de forklater ruindkjøringen uansett hvor de skal.

 

Men det er faktisk mye viktigere å blinke ut enn å blinke til ventre.

 

Les de to jeg siterte. De antydet at det ville komme frem av pollen at folk er sløve med å blinke.

Lenke til kommentar

Den underlige er på vestlandet.

Her blinker de kun ut om de skal til høyre. Og de blinker ofte til venstre når de skal rett frem.

Så ingen vet hvor billistene skal her borte.

Og de tror at man skal blinke inn.

 

Bare pga at ingen blinker ut, så kollideres det annenhver dag bare i Rogaland.

 

Å blinke ut er faktisk viktig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

I England, hvor de har hatt rundkjøringen i mange 10-år, er det påbudt å blinke inn dersom du skal mer enn 180* (rett frem) i rundkjøringen. Bakgrunnen skal visstnok være at det er lettere å slå på blinklys ut av rundkjøringen dersom du allikevel må slå av blinklyset du allerede har slått på når du kjørte inn i den. Jeg har kjørt masse i England og Irland, og det ER mye bedre der, så godt som alle blinker ut av rundkjøringene (og inn, ved behov). De kjører riktignok motsatt vei rundt rundkjøringene, men prinsippet blir det samme.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
Jeg skjønner ikke problemet her engang. Er det virkelig vanskelig for mange billister å blinke ut av en rundkjøring?

Det er påbudt, og de som ikke klarer det, har heller ingenting med lappen å gjøre.

Dersom du stiller deg opp ved en rundkjøring, vil jeg bli overrasket om mer enn 1 av 5 biler blinker UT av rundkjøringen. Denne tråden handler uansett om å blinke til venstre før man kjører inn i en rundkjøring når man skal til venstre eller tilbake der man kommer fra, for så å blinke ut når man skal ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For ikke å snakke om de som kjører rett over en rundkjøring, i stedet for rundt. Så godt som daglig får jeg nesten en bil i siden når jeg kjører gjennom rundkjøringer og skal til venstre, så jeg legge meg i venstre felt inn mot rundkjøringen (og blinker til venstre), og bilen som står til høyre for meg og skal rett frem kjører rett frem og over i "mitt" felt.

Lenke til kommentar
Det gjør jeg med kjøreskolen fram til jeg får lappen, så driter jeg i det.. Er bare stress (sikkert noen som kverrulerer på det, men)... Jeg gidder ikke.. Heller blinke ut enn å ikke blinke.

Og til de som lurer.. hvis du skal lenger enn rett fram "skal" man blinke inn. Altså hvis du skal lenger enn 180 grader rundt...

"driter i det, stress, gidder ikke"? Ka é det for en holdning?

Håper sensoren driter i å godkjenne oppkjøringen! men du er vel dessverre allerede en av de som gir f'en i blinklyset....

 

På grunn av sånne som deg, gjør at trafikken flyter dårligere enn optimalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...