Gå til innhold

Blinke INN i rundkjøring når man skal til venstre?

Scoob911

Blinking i rundkjøringer  

86 stemmer

1. 1. Blinker du inn i en rundkjøring (til venstre) ?

• Ja, jeg blinker til venstre inn i en rundkjøring.
      34
    • Nei, jeg blinker aldri venstre i en rundkjøring.
      28
    • Kommer ann på, noen ganger, noen ganger ikke.
      23
    • Kjører ikke på norske veier.
      1

Anbefalte innlegg

Av og til blinker jeg til venstre, bare i små rundkjøringer. Jeg vet at det ikke er påbudt, men det kan være til hjelp for andre. Når jeg skal ut, blinker jeg alltid, alltid, alltid til høyre, og irriterer meg over de som ikke gjør det. Mange synes nok rundkjøringer er vanskelige, og det er ganske komplisert med plassering og feltskifte, men denne regelen er såre enkel og krystallklar: Du skal blinke til høyre ut av rundkjøringen! (Skulle ønske politiet tok noen aksjoner på dette – lettjente penger!) Det er dessuten mye enklere å alltid blinke når man skal enn å vurdere for hvert eneste kryss om man trenger å blinke denne gangen også.

Konklusjonen er ihvertfall at for mye blinking også kan skape farlige situasjoner.

Uff ja, jeg kjørte foran en motorsyklist som blinket til høyre i et par kilometer. Da jeg selv skulle ta til høyre, stod det en annen bil og ventet på å kjøre ut i krysset. Jeg valgte å bremse såpass at den andre bilen kunne kjøre ut før jeg svingte av, men det var en meget ubehagelig situasjon. Motorsyklisten fortsatte rett frem, akkurat slik jeg fryktet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Selv blinker jeg aldri til venstre i rundkjøringer når jeg kjører personbil. Anser det rett og slett som unødvendig bare man kan plassere seg rett.. og det er vel egentlig det kjøreskolene bør konsentrere seg mere om. Plassering i rundkjøringer.

Men kjører jeg lastebil så kan jeg godt blinke til venstre da, min plassering ikke er tydelig nok for andre trafikkanter til å skjønne hvor jeg skal, ofte i litt mindre rundkjøringer med 2 felt inn, så ligger jeg midt i mellom begge feltene om jeg ska til venstre.. og da er man nødt å bruke blinkelys til venstre for at andre skal skjønne hvor jeg skal.

Men å blinke til venstre inn i ei rundkjøring med personbil? nei takk.. plasseringen har mye mere å si..

Lenke til kommentar
Selv blinker jeg aldri til venstre i rundkjøringer når jeg kjører personbil. Anser det rett og slett som unødvendig bare man kan plassere seg rett.. og det er vel egentlig det kjøreskolene bør konsentrere seg mere om. Plassering i rundkjøringer.

Men kjører jeg lastebil så kan jeg godt blinke til venstre da, min plassering ikke er tydelig nok for andre trafikkanter til å skjønne hvor jeg skal, ofte i litt mindre rundkjøringer med 2 felt inn, så ligger jeg midt i mellom begge feltene om jeg ska til venstre.. og da er man nødt å bruke blinkelys til venstre for at andre skal skjønne hvor jeg skal.

Men å blinke til venstre inn i ei rundkjøring med personbil? nei takk.. plasseringen har mye mere å si..

Greit nok, men det finnes mange rundkjøringer som enten er/har:

- kun eitt feilt å plassere seg

- fleire felt både inn og ut, då er det piler både til venstre og rett fram i det innerste feltet

I dei tilfellene brukar eg blinklys til venstre.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Lå bak to biler her om dagen på Lade i Trondheim og den ene av de to bilene (bil A) fikk seg en overraskelse.

I situasjonen under holder de to bilene samme fart inn mot rundkjøringen og begge biler skal rett fram. Bil B kan riktignok velge hvilket felt han skal ut i, men det har ikke bil A skjønt så det endte med bråbrems.

Det virker som om noen tror at bil B må ut i høyre felt, mens bil A har førsterett på venstre felt ut av rundkjøringen. Det er altså ikke tilfellet her da bil A må foreta en filskifte for å komme ut.

Mener noen av dere at bil B gjorde noe galt her? ..eller er det bare slik at ingen har tenkt over at denne situasjonen kan oppstå..?

post-73233-1226840312_thumb.jpg

EDIT: Jeg fant ingen rundkjøringstråd i farten. Så dette blir mer som opplysning til de som ikke har vært i en slik situasjon eller tenkt igjennom den før.

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar
Det virker som om noen tror at bil B må ut i høyre felt, mens bil A har førsterett på venstre felt ut av rundkjøringen. Det er altså ikke tilfellet her da bil A må foreta en filskifte for å komme ut.

Mener noen av dere at bil B gjorde noe galt her? ..eller er det bare slik at ingen har tenkt over at denne situasjonen kan oppstå..?

I prinsippet så kan bil B velge fil ja. Men det gjør ting langt enklere og mer forutsigbart for alle om man er konsekvent på "samme fil gjennom rundkjøringen" når det er flere fil inn/ut.

Lenke til kommentar
Eg synest ikkje Bil B gjorde riktig der. Om ein skal skifte fil så er ikkje midt i ein rundkjøring der dette skal skje. Eg hadde aldri sett for meg at ein bil i ytterste felt skal skjære inn på den måten når begge to skal rett fram.

Det er i prinsippet ikke noen forskjell på å skifte fil på en vanlig flerfelters vei, og i en rundkjøring med flere felter. Så B gjorde ikke noe prinsipielt feil der.

Bil B gjør vel teknisk sett ikke noe ulovlig, MEN han burde ha lagt seg i et felt som passer bedre for hans videre kjøring. Dvs, hvis han skal til venstre i et kryss etter rundkjøringa burde han ha lagt seg i venstre felt før rundkjøringa.

Enig. Selv om det ikke er feil i prinsippet burde B lagt seg i det rette feltet før, med tanke på at man skal legge seg i "riktig" felt så tidlig som mulig. Og hadde ikke B muligheten til å legge seg i riktig felt før så er det bedre og enklere for alle om B gjør det etter rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Eg synest ikkje Bil B gjorde riktig der. Om ein skal skifte fil så er ikkje midt i ein rundkjøring der dette skal skje. Eg hadde aldri sett for meg at ein bil i ytterste felt skal skjære inn på den måten når begge to skal rett fram.

Riktig lovmessig, eller riktig for å få en grei trafikkavvikling? Du bør forøvrig alltid passe på hva som er i feltet du kjører over til når du bytter felt.

AtW

Lenke til kommentar
Kvifor det? I rushtrafikk går det ofte to filer samtidig som skal rett fram for å få unna trafikken.

Så lenge det er to filer inn og to filer ut er det vel ikkje noko automatikk i at ein skal til venstre ved å ligge i venstre fil?

Selv om det som oftest går slik i rushtrafikken så er jeg villig til å sette ganske mye penger på at maks 5% av de som kjører som bil A her vet at de har vikeplikt for bil B.

Hvis det ikke er noen automatikk i hvor bil A skal så ser jeg poenget med å blinke til venstre, men hva gjør bil A hvis bil B skal til venstre? Bil B kan jo ligge i ytterste fil hele veien rundt. Alle har vikeplikt for bil B så fort han er inne i rundkjøringen egentlig..

Lenke til kommentar
A må vike, men B gjer det framleis vanskelegare enn nødvendig ved å kjøre i ytterste fil rundt.

Sant, B legger opp til en situasjon som øker sannsynligheten for klabb og babb. Samtidig er jo folk fantastiskdårlige på å passe på når de feltskifter i rundkjøringer, så A må jo følge litt med på hva som skjer.

AtW

Lenke til kommentar
Det vi må vite her er kva piler som er tegnet i veien.

Når rundkjøring har to felter inn er det 99% sikkert at det er piler som forteller om kva felt ein skal holde.

Ciryaher, husker du??

I svært mange tilfeller så er det åpent for å kjøre begge feleter når man skal rett fram. Også når det er to felter.

AtW

Lenke til kommentar

Når rundkjøring har to felter inn er det 99% sikkert at det er piler som forteller om kva felt ein skal holde.

Har sett flere rundkjøringer med flere felt inn/ut uten piler. Ellers er midtstripe og alt intakt.

Lenke til kommentar

Ciryaher, husker du??

Tror ikke det er noen piler i veien der. Ikke når du kommer fra Lade i alle fall, men vet det var noen når man kommer inn i rundkjøringen fra Rotvoll-sida. De pilene er vel slitt bort for ganske lenge siden.

Det eneste påbudt-skiltet jeg har sett i norske rundkjøringer er at kjøreretning er mot klokken ;)

Skilting, på gule skilter, sier bare anbefalt kjøremønster. (Ref. rundkjøringen ved Trondheim Sentralstasjon). Hva det vil ende med om noen holder hardt på retten sin her hadde vært interessant å vite.

Edit: Legger ved et bilde også.. Ser ikke piler her.. Og kan vel egentlig si at mine erfaringer er slik at når en rundkjøring har to filer inn så er det kun 1% sjanse for at det er markert med piler i veien.

post-73233-1227088749_thumb.jpg

Endret av Ciryaher
Lenke til kommentar

Rundkjøringene ved Solsiden/Lademoen og Nardo har heller ikke piler, selv om de har fire felter inn/ut.

Ser at en del rundkjøringer i Stavanger har piler inn/ut, men så er rundkjøringene der så små at de ligner mer på vanlige kryss, så det er kanskje like greitt. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...