Gå til innhold

Blinke INN i rundkjøring når man skal til venstre?


Scoob911

Blinking i rundkjøringer  

86 stemmer

  1. 1. Blinker du inn i en rundkjøring (til venstre) ?

    • Ja, jeg blinker til venstre inn i en rundkjøring.
      34
    • Nei, jeg blinker aldri venstre i en rundkjøring.
      28
    • Kommer ann på, noen ganger, noen ganger ikke.
      23
    • Kjører ikke på norske veier.
      1


Anbefalte innlegg

Eg tenkte nok litt feil ser eg, men synest likevel det er ein formulering som kan by på feiltolking.

 

Eg las det som at du kun skal blinke til høgre når du er inne i rundkjøringen, altså ikkje når du er utanfor, så står det at du kan blinke til høgre når du er utanfor. Betydningen er at du ikkje skal blinke til venstre inne i rundkjøringa, men det står det ingenting om. Om nokon les det formuleringen kan det by på feiltolkning. Eg trekker tilbake poenget med at det motseier seg sjølv, men står ved at det er ein dårleg formulering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, ser nå at det var litt dumt formulert. Jeg mente at hvis du først er inne i en rundkjøring kan du bare blinke til høyre. Hvis du derimot skal rett til høyre, kan du selvsagt blinke før du kommer inn i rundkjøringen.

 

Edit: Dårlig formulering ble rettet med nok en dårlig formulering.. :wow:

Endret av Lugia
Lenke til kommentar

Forøvrig lurer jeg på en ting til angående rundkjøring; Kjørelæreren min sa at det er forbudt å være i høyere gir enn 2. når man kjører i rundkjøring. Var det noe jeg mistolket eller stemmer det? Jeg sitter med en følelse av at det er minoriteten som opprettholder dette. I hvert fall de jeg har sittet på har cruiset igjennom rundkjøring i både 3 og 4 gir.

Endret av Lugia
Lenke til kommentar
Forøvrig lurer jeg på en ting til angående rundkjøring; Kjørelæreren min sa at det er forbudt å være i høyere gir enn 2. når man kjører i rundkjøring. Var det noe jeg mistolket eller stemmer det? Jeg sitter med en følelse av at det er minoriteten som opprettholder dette påbudet. I hvert fall de jeg har sittet på har cruiset igjennom rundkjøring i både 3 og 4 gir.

Det er ikke påbudt å ligge i 2. gir. Men det er lurt, for da får man såpass hastighet at man klarer å kontrollere bilen godt i rundkjøringen uansett hva som skulle skje.

 

Selv har jeg vanen med å gire ned i 2. gir på vei inn i rundkjøring (fant ut selv at det var en god vane uten at noen fortalte meg det).

Lenke til kommentar
Forøvrig lurer jeg på en ting til angående rundkjøring; Kjørelæreren min sa at det er forbudt å være i høyere gir enn 2. når man kjører i rundkjøring. Var det noe jeg mistolket eller stemmer det? Jeg sitter med en følelse av at det er minoriteten som opprettholder dette. I hvert fall de jeg har sittet på har cruiset igjennom rundkjøring i både 3 og 4 gir.

 

Det er nok ikke påbudt, men en god huskeregel. Mange kjører i 50 rett igjennom rundkjøringer og rekker såvidt blinke noe i det hele tatt. Hvis du har bilen i 2. giret, får du lavere fart, som gir bedre overblikk. Du klarer da også å posisjonere deg riktig i rundkjøringa og rekker å blinke før du forlater rundkjøringa.

Lenke til kommentar
Når jeg hadde min første kjøretime sa læreren til meg at det kun er lov til å blinke til høyre når man er inne i rundekjøringen. Og man skal blinke til høyre etter siste mulige avkjørsel i forhold til den du skal ut av.

 

Det er sånn jeg har lært det, ja. Og formuleringa var grei den.

 

Det er påbudt og blinke til høgre når ein skal ut av rundkjøring. Mens det er anbefalt og blinke til venstre om ein skal til venstre. Dette fordi ein gjør det lettere for andre.(NB: selv om du blinker til vesnter må du blinke til høgre når du skal ut igjen)

 

Når det gjelder 2/3gir så er det litt hipp som happ. Noen er strenge på det,andre er ikkje. Som sagt ein god regel er å ha bilen i 2gir, grunnet at farten synker kraftig om du slipper gasspedalen og du har bedre kontroll.

 

Største problemet med rundkjøringer er at dei er så forbanna små. Derfor blir det ofte mye rot.

Lenke til kommentar
Forøvrig lurer jeg på en ting til angående rundkjøring; Kjørelæreren min sa at det er forbudt å være i høyere gir enn 2. når man kjører i rundkjøring. Var det noe jeg mistolket eller stemmer det? Jeg sitter med en følelse av at det er minoriteten som opprettholder dette. I hvert fall de jeg har sittet på har cruiset igjennom rundkjøring i både 3 og 4 gir.

 

Tror ikke kjørelæreren din mente det er forbudt å ligge i høyere enn 2. gir, men at han forklarte at farten med den bilen du brukte, var for høy hvis du brukte 3 gir, hvilket kan være forbudt (avhenging av hvilken fart).

 

En god regel er å ha maks hastighet på 30km/t inn mot en rundkjøring og ha gjort seg ferdig med girvalg/skift før du kjører inn i rundkjøringen.

 

Du vil da ha en hastighet (samt færre ting å tenke på) som gjør det lettere å få med seg alt det som skjer i og rundt en rundkjøring.

Lenke til kommentar

Jeg tok faktisk opp dette med kjørelæreren min når jeg tok lappen for 7 år siden. Han fortalte meg at det ikke var påbudt, men at det var noe hans kjøreskole ønsket at trafikanter skulle praktisere, nesten som en "hyggelig gest" som viser andre trafikanter hvor du skal.

 

Hvorvidt regelverket har endret seg nå, eller trafikklæreren min tok feil, vet jeg ikke. Jeg blinker! Og jeg synes andre skal gjøre det, på lik linje som å blinke til venstre i ett vanlig kryss.

 

Jeg synes ikke man skal la være å gjøre en praktisk ting, bare fordi det ikke er påbudt!

Lenke til kommentar

Jeg har også begynt å blinke til venstre før jeg kommer inn i rundkjøringen hvis jeg skal til venstre, for deretter å blinke meg ut med høyre blinklys på vanlig vis. Skulle ønske alle gjorde dette, for innimellom er det utrolig vanskelig å vite om man kan kjøre eller ikke.

Endret av Lugia
Lenke til kommentar

Så dere mener at folk skal begynne å blinke inn fordi de ikke klarer å plassere seg riktig? Eller fordi de ikke vet hvor de skal plassere seg? ..som om de som ikke vet å plassere seg riktig skal vite når de skal blinke ut også :roll:

 

Joda, jeg ser hva dere mener. Det er bare så unødvendig at man bør begynne å blinke fordi folk ikke har klart å lære hvor de skal plassere seg i en rundkjøring. Det som faktisk er litt fint å se er at de aller fleste som blinker også vet å plassere seg korrekt. Det er de som aldri blinker som hverken har peling på når det skal blinkes eller hvor de skal ligge.

Lenke til kommentar
Joda, jeg ser hva dere mener. Det er bare så unødvendig at man bør begynne å blinke fordi folk ikke har klart å lære hvor de skal plassere seg i en rundkjøring. Det som faktisk er litt fint å se er at de aller fleste som blinker også vet å plassere seg korrekt. Det er de som aldri blinker som hverken har peling på når det skal blinkes eller hvor de skal ligge.

Problemet er nok heller at folk ikke gidder ;) (selvom de egentlig kan det).

Lenke til kommentar
Problemet er nok heller at folk ikke gidder ;) (selvom de egentlig kan det).

 

Nettopp derfor mener jeg det bør gis ut bøter for ikke å bruke blinklys korrekt. Tenk hvor mye mer flyt og mye mindre rushtrafikk det ville ha vært hvis alle blinker slik som de skal. Hvis i tillegg alle som står på rødt kryss slipper bremsen når det skifter til grønt istedet for å vente til bilen framfor har kjørt 10 meter ville mye av styret i dag vært unngått.

Lenke til kommentar

I enkelte rundkjøringer er det ikke klare nok felt (eller ikke to felt i det hele tatt) for hvor du skal hen i rundkjøringen. Da synes jeg det er greit å blinke seg til venstre før rundkjøringen om du skal til venstre. Hvis det er klar inndeling og klare felt for om du skal til høyre, rett frem eller til venstre blir blinklyset overflødig.

 

Jeg synes forøvrig det er bedre å blinke en gang for mye, enn en gang for lite.

Lenke til kommentar
Jeg synes forøvrig det er bedre å blinke en gang for mye, enn en gang for lite.

Vel... Akkurat den der er jeg ikke helt enig i.

Ble nesten påkjørt da jeg hadde veiledningstime. Sto og venta leeenge i et kryss der jeg skulle til venstre og da det ble klart fra høyre kom det tre biler fra venstre som alle blinket til høyre. Da jeg så de bremse, la seg inn mot høyre og den første svingte av kjørte jeg ut i veien, og plutselig skulle ikke den ene bilen svinge lenger selvom han ga alle tegn for det (han stoppa heldigvis da).

 

Konklusjonen er ihvertfall at for mye blinking også kan skape farlige situasjoner.

Lenke til kommentar
Jeg synes forøvrig det er bedre å blinke en gang for mye, enn en gang for lite.

Vel... Akkurat den der er jeg ikke helt enig i.

Ble nesten påkjørt da jeg hadde veiledningstime. Sto og venta leeenge i et kryss der jeg skulle til venstre og da det ble klart fra høyre kom det tre biler fra venstre som alle blinket til høyre. Da jeg så de bremse, la seg inn mot høyre og den første svingte av kjørte jeg ut i veien, og plutselig skulle ikke den ene bilen svinge lenger selvom han ga alle tegn for det (han stoppa heldigvis da).

 

Konklusjonen er ihvertfall at for mye blinking også kan skape farlige situasjoner.

 

Når man sier blinke en gang for mye, så er det jo underforsått at man blinker "riktig", å blinke feil er farlig ja, uansett om man blinker sjelden eller ofte.

 

AtW

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
hehe litt a vært man hører... har tatt trafikalt grunnkurs nå... han sa det verken var påbudt å blinke inn eller ut a rundkjøringer :/

Det var feil person til feil jobb.

Det er påbudt å blinke ut, og om man ikke blinker ut så kan man bli bøtelagt.

Man vil også få skylden om det skjer en ulykke pga mangelfull utblinking.

 

På vestlandet så blinker man helt feil i rundkjøringer.

De blinker kun til venstre når de skal til vensttre, og de blinker forsatt til venstre til de har forlatt rundkjøringen.

Mange blinker også til venstre når de skal rett frem.

Det eneste de gjør rett, er at de blinker ut når de skal til høyre.

Og her borte ligger bulkestatestikken på topp i rundkjøringer.

 

Å blinke inn, forteller ikke hvor billisten skal. Det forteller bare at billisten skal forsette i rundkjøringen.

Jeg pleier ofte å blinke til venstre om jeg skal kjøre helt rundt rundkjøringen.

Den eneste måten å vise hvor man skal, er faktisk å blinke ut av rundkjøringen.

 

En god sjåfør:

- Blinker etter lovverket, og blinker og til venstre ved behov. Men blinker selvsagt til høyre før sjåføren forlater rundkjøringen.

- Legger seg i riktig felt. Og holder seg i riktig plassert.

- Holder lav fart mot rundkjøringen.

- Viker for billister som er inne i rundkjøringen og på de som er på vei inn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...