Gå til innhold

Blinke INN i rundkjøring når man skal til venstre?


Scoob911

Blinking i rundkjøringer  

86 stemmer

  1. 1. Blinker du inn i en rundkjøring (til venstre) ?

    • Ja, jeg blinker til venstre inn i en rundkjøring.
      34
    • Nei, jeg blinker aldri venstre i en rundkjøring.
      28
    • Kommer ann på, noen ganger, noen ganger ikke.
      23
    • Kjører ikke på norske veier.
      1


Anbefalte innlegg

Jeg for min del har gitt opp å gi tegn til venstre i rundkjøringer fordi det er kanskje to prosent av kjørende som gjør det. Men, her i Trondheim har vi større problemer: Her er det faktisk bare en brøkdel som viser tegn når de skal ut også, ofte på samme tid som de ikke klarer å ligge rett plasert i rundkjøringen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er derfor jeg ikke skjønner hvordan man kan anse det som et krys, hva slags konsekvenser har det å anse det som et kryss med vikeplitskkilter fra alle retninger? Det forvirrer mer enn oppklarer for meg. Hva er galt med å regne det som en normal forkjørsvei? (som tilfeldigvis går i sirkel)

 

AtW

Forskjellen er vel at en rundkjøring bare anses som et sted hvor "veier møtes", ikke som en egen vei. En skulle anta at det vil innebære at man blant annet må blinke som om man var i et vanlig veikryss på vei inn i en rundkjøring, men har aldri hørt at det har vært påbudt.

Lenke til kommentar

Det hele koker vel ned til at venstreblinking er noe som kan være hjelpsomt for andre, det viser hvor du skal, hjelper på trafikkflyten, og kan gjøre dagen til yrkessjåføren litt lettere.

 

Og det er da ikke så alt for vanskelig å dulte borti blinklys-stalken når du først dreier på rattet.

Lenke til kommentar
Det er derfor jeg ikke skjønner hvordan man kan anse det som et krys, hva slags konsekvenser har det å anse det som et kryss med vikeplitskkilter fra alle retninger? Det forvirrer mer enn oppklarer for meg. Hva er galt med å regne det som en normal forkjørsvei? (som tilfeldigvis går i sirkel)

 

AtW

Forskjellen er vel at en rundkjøring bare anses som et sted hvor "veier møtes", ikke som en egen vei. En skulle anta at det vil innebære at man blant annet må blinke som om man var i et vanlig veikryss på vei inn i en rundkjøring, men har aldri hørt at det har vært påbudt.

 

Og hva slags praktisk konsekvens har dette skille, regelmessig? (altså at det ikke er en forkjørsvei i sirklen, men ete sted der "veier møtes"). Det med a å tenke på det som et kryss fører til påbudt venstreblinking er forsåvidt et godt poeng, men jeg har heller aldri hørt at det skal være påbudt.

 

AtW

Lenke til kommentar
Og hva slags praktisk konsekvens har dette skille, regelmessig? (altså at det ikke er en forkjørsvei i sirklen, men ete sted der "veier møtes"). Det med a å tenke på det som et kryss fører til påbudt venstreblinking er forsåvidt et godt poeng, men jeg har heller aldri hørt at det skal være påbudt.

 

AtW

Det lurer faktisk jeg også litt på. Det nærmeste jeg klarer å finne er dette, er antagelig det man snakker om. Slik jeg oppfatter det så regnes man her som en del av trafikken i rundkjøringen allerede når man er forbi sperrelinjen, ikke først når man er helt inne i den, slik det ville vært på vanlige veier. Kan være det man mener når man tolker en rundkjøring som et vanlig kryss. Denne avgjørelsen passer nok bedre på knøttsmå norske rundkjøringer, enn store utenlandske sådanne.

 

Uansett synes jeg det virker logisk at dette regnes som et kryss:

post-51689-1222679007_thumb.jpg

 

mens dette regnes som en rundkjøring:

post-51689-1222679012_thumb.jpg

 

(måtte selvsagt til det store utland for å finne sistnevnte).

Lenke til kommentar
Det har man også, i prinsippet. bare at før ALLE rundkjøringer står det et vikeplikt-skilt, som da gjør at man må vike for dem i rundkjøringa. Hadde man fjerna vikepliktskiltet, hadde det vært høyere-reglen som gjaldt.

 

Det er derfor jeg ikke skjønner hvordan man kan anse det som et krys, hva slags konsekvenser har det å anse det som et kryss med vikeplitskkilter fra alle retninger? Det forvirrer mer enn oppklarer for meg. Hva er galt med å regne det som en normal forkjørsvei? (som tilfeldigvis går i sirkel)

 

AtW

 

Poenget blir da at da skal man bruke reglene som også gjelder for kryss. De sier noe om at skal man til høyre, så skal man ligge i høyre fil. Skal man rett frem, skal man ligge i høyre fil, men dersom høyre fil er full, eller det er mer hensigmessig, så kan man velge venstre fil. Skal man til venstre, så skal man velge venstre fil.

Lenke til kommentar

For å svare trådstarter.

 

Kjøreskolelærere som prøver å få deg til å blinke før du kjører inn i en rundkjøring (på forutsettning at du ikke skal ut 1. avkjøring) gjør ikke / kan ikke jobben sin. (Snakker kun om kjøring med liten bil)

 

De skal lære deg å tolke og kjøre etter vegtrafikklovgivningen, ikke etter sin egen teori om hvordan de tror eller mener du skal kjøre. (noe jeg har erfart at det er altfor mange som gjør)

 

Krangler de og ikke vil gi seg på dette, så legg vegtrafikklovgivningen på bordet fremfor dem og be dem dokumentere hvor det står at du skal bruke blinklys før du kjører inn i rundkjøringen (igjen med unntak av at du skal ut 1 mulige avkjøring). *

 

Grunnen til at store kjøretøy bruker blinklys før de kjører inn i en rundkjøring, er at det er fysisk umulig for dem å kunne kjøre slik vegtrafikklovgivningen sier (det er rett og slett ikke plass til det). Andre bilister SKAL kjøre etter vegtrafikklovgivningen.

 

* Dersom kjørelærer argumenterer med at det ikke er regler i vegtrafikklovgivningen som omhandler kjøring i rundkjøringer, vil jeg anbefale å finne en annen kjøreskole. (har faktisk opplevd dette) Det er riktig at det ikke er egne regler for rundkjøringer, dette er heller ikke nødvendig da du finner alle svarene i vegtrafikklovgivningen.

Lenke til kommentar
Du må vel ikke til det store utland for å finne rundkjøring da... du har jo Sinsen krysset ;)

Selv ikke Sinsenkrysset er så fryktelig stort om du sammenligner med virkelig store og travle rundkjøringer i utlandet. Egentlig burde vel et såpass travelt kryss vært konstruert etter litt andre prinsipper enn en halvhjertet rundkjøring i midten?

 

*klipp*

Vegtrafikkloven påbyr ikke blinking til venstre før rundkjøring, neivel, men den forbyr heller ikke det. I det hele tatt er det ikke forbudt å være litt ekstra hjelpsom og gi dine medtrafikanter litt ekstra å gå etter. For tungbilsjåfører som må planlegge kjøringen sin hundrevis av meter fremover er slike tegn til utrolig stor hjelp (en slik sjåfør har skrevet flere innlegg i denne tråden). Ditt prinsipprytteri faller på sin urimelighet når man ser hvor mye nytte man faktisk har av venstreblinking i rundkjøringer.

Lenke til kommentar

A-Jay, la oss for det første vise trådstarter den respekt at vi svarer han på spørsmålet.

Han driver og kjører opp og man SKAL derfor holde seg til vegtrafikklovgivningen. Når han spør hva som er riktig SKAL vi gi han det riktige svaret og ikke synsing og egne meninger!

 

Vegtrafikkloven påbyr ikke blinking til venstre før rundkjøring, neivel, men den forbyr heller ikke det. I det hele tatt er det ikke forbudt å være litt ekstra hjelpsom og gi dine medtrafikanter litt ekstra å gå etter. For tungbilsjåfører som må planlegge kjøringen sin hundrevis av meter fremover er slike tegn til utrolig stor hjelp (en slik sjåfør har skrevet flere innlegg i denne tråden). Ditt prinsipprytteri faller på sin urimelighet når man ser hvor mye nytte man faktisk har av venstreblinking i rundkjøringer.

 

Jeg er ikke firkantet når det gjelder kjøring i trafikken, men mener at folk som kjører bil SKAL forholde seg til det gjeldende regelverk og ikke dikte opp sitt eget. Det går ikke ann å ha mange forskjellige og motstridende regler, det fører bare til den usikkerheten som man ser så altfor ofte i trafikken i dag.

Hadde alle forholdt seg til vegtrafikklovgivningen hadde antall ulykker relatert til rundkjøringer vært kraftig redusert.

 

 

Gjør meg deg tjenesten av å dokumenter dine påstander hvis du mener jeg tar feil, for jeg ønsker å lære det riktige dersom det er noe jeg har misforstått.

 

For å svare deg på den siste påstanden din står det klart og tydelig i trafikkreglene §14 at du tar feil.

Da jeg tviler på at du har vegtrafikklovgivningen hjemme og/eller bruker denne aktivt skal du få teksten :

 

Trafikk reglene §14

1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

3. (ikke relevant)

4. (ikke relevant)

 

Min tolkning av denne :

- Dersom du kjører på en envegskjørt, forskjørsveg og skal ut 3. avkjøring til høyre skal du aldri blinke til venstre.

- Dersom du skal inn på en envegskjørt forkjørsveg skal du aldri blinke deg ut av denne vegen før du har kjørt inn på den.

- Eneste gangen du skal blinke til venstre i forbindelse med en rundkjøring er når du f.eks skal bytte fra ytterste til innerste kjørefelt i en rundkjøring.

 

 

Det du tror/mener er til hjelp, er faktisk i de fleste tillfellene til større forvirring i trafikken rundt deg, enn det er til nytte.

Plasser bilen riktig i det kjørefeltet du befinner deg i før du kjører inn i rundkjøringen, så vil alle som kan trafikkreglene godt med en gang se hvor du har tenkt deg.

 

 

Når det gjelder kjøring med tyngre kjøretøy har jeg både fagbrev og attskillige år bak rattet på disse.

Det er mye lettere for yrkessjøåfører å planlegge kjøringen når vi kan lese tydelige signaler som riktig plassering i kjørefelt, fartsavpassninger og RIKTIG bruk av lyssignal, enn når folk blinker i hytt og pine og gir flere motstridende signaler.

Lenke til kommentar
Iht høyesterett, skal alle normale runkjøringene i Norge ansees som kryss da de er så små. I Sverige er det anderledes, der er rundkjøringene litt større.

 

Har lett etter denne uten å noen gang klart å finne den.

Er det noen som har en kopi eller klarer å fortelle meg hvor jeg kan finne HELE denne saken?

 

Mistenker det er mye som ikke kommer frem, i alle refereringene som man finner til denne saken.

Lenke til kommentar
Trafikk reglene §14

1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

2. Ved svinging eller annen vesentlig endring av kjøretøyets plassering i sideretning skal det til veiledning for annen trafikant gis tegn.

3. (ikke relevant)

4. (ikke relevant)

 

Min tolkning av denne :

- Dersom du kjører på en envegskjørt, forskjørsveg og skal ut 3. avkjøring til høyre skal du aldri blinke til venstre.

- Dersom du skal inn på en envegskjørt forkjørsveg skal du aldri blinke deg ut av denne vegen før du har kjørt inn på den.

- Eneste gangen du skal blinke til venstre i forbindelse med en rundkjøring er når du f.eks skal bytte fra ytterste til innerste kjørefelt i en rundkjøring.

I utlandet, hvor rundkjøringer regnet som et eget trafikksystem/egen vei, kan det være riktig. Men her i Norge regnes rundkjøringen sett under ett som et vanlig kryss (selv om kjøremønsteret er noe annerleders), det er blant annet bestemt i en dom i Høyesterett. Det er også mer riktig med tanke på at norske rundkjøringer typisk er veldig små i forhold til i utlandet, dermed blir det vanskelig å regne den som en egen vei.

 

Dermed blir ikke det villedende å blinke til venstre (som man ville gjort i et vanlig kryss) så lenge man holder seg til sedvanlig tolkning av veitrafikkloven, selv om det ikke er påbudt eller vanlig.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Iht høyesterett, skal alle normale runkjøringene i Norge ansees som kryss da de er så små. I Sverige er det anderledes, der er rundkjøringene litt større.

 

Har lett etter denne uten å noen gang klart å finne den.

Er det noen som har en kopi eller klarer å fortelle meg hvor jeg kan finne HELE denne saken?

 

Mistenker det er mye som ikke kommer frem, i alle refereringene som man finner til denne saken.

Første treff i Google. Værsågod.

 

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikke...p?artid=4718353

 

(Jeg vet det ble lagt til grunn i denne dommen at en rundkjøring er et vanlig kryss. Ble dessverre verre å finne en kilde på det.)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
- Eneste gangen du skal blinke til venstre i forbindelse med en rundkjøring er når du f.eks skal bytte fra ytterste til innerste kjørefelt i en rundkjøring.

Når man skal til venstre i en rundkjøring så skal man ligge i innerste felt. For å komme dit må man først inn i ytterste felt, ikke sant? Og som du sier her så skal man bruke venstreblink om man skal fra ytterste til innerste felt.

Vil ikke da dette være en god nok forklaring for hvorfor man skal blinke til venstre om man skal til venstre i en rundkjøring?

 

Jeg har ihvertfall begynt å blinke til venstre i håp om at det er til hjelp for noen (og fordi kjørelæreren min mener jeg burde :p ).

Men siden det ikke ser ut til at det finnes noen klare regler for dette så kan det godt tenkes at ikke alle ser det positive i det, men heller blir forvirret. Uansett ser jeg både positive og negative sider til dette, og jeg har vel fått svar på spørsmålet mitt.

 

Men for all del, bare fortsett diskusjonen ;)

Lenke til kommentar
Når man skal til venstre i en rundkjøring så skal man ligge i innerste felt. For å komme dit må man først inn i ytterste felt, ikke sant? Og som du sier her så skal man bruke venstreblink om man skal fra ytterste til innerste felt.

Vil ikke da dette være en god nok forklaring for hvorfor man skal blinke til venstre om man skal til venstre i en rundkjøring?

Nei.

 

Tenk deg at du var i et kryss til en vanlig firefelters forkjørsvei, som vist på illustrasjonen under.

 

post-51689-1222973447_thumb.png

 

Hvis du skulle til høyre, men i venstre felt, ville det ifølge ditt resonnement være riktig å blinke til venstre. Men da ville de andre bilistene tolke det som at du skulle til venstre, ikke bare i venstre felt.

 

Siden vi tenker på rundkjøring som et vanlig kryss, vil det at man blinker til venstre, tolkes som at man skal til venstre for rundkjøringen.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Men hvis man skal ut på en motorvei blinker man først inn på motorveien, og så igjen over i venstre felt. Blir det ikke litt av det samme ettersom en rundkjøring er enveiskjørt og det ikke er mulig å kjøre til venstre?

At en vei er enveiskjørt har ikke noe å si - blinker man til høyre skal man til høyre, og blinker man til venstre skal man til venstre.

 

Man kan ikke blinke til venstre når man vitterlig skal svinge bilen til høyre. Denne filosofien gjelder først og fremst store rundkjøringer i utlandet - der blir rundkjøringen som en egen enveis forkjørsvei, og man blinker ikke til venstre siden man faktisk skal svinge mot høyre og kjøre mot høyre lenge i rundkjøringen selv om man til sist skal ut til venstre.

 

I norske rundkjøringer, som typisk er veldig små, er det en litt annen tankegang som gjelder. Her tenker man at man kjører nesten som i et vanlig kryss, så man blinker til venstre selv om man kjører bittelitt mot høyre på vei dit, rundkjøringen er så liten at man i praksis kjører nesten rett venstre uansett. Altså: Man blinker til venstre fordi man skal ut til venstre, ikke fordi man skifter felt i rundkjøringen eller noe annet tull.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Dommen akter jeg ikke å diskutere da jeg ikke har lest hele grunnlaget for dommen eller selve dommen. Har du lest denne er jeg dog veldig intressert i å vite hvor jeg kan finne denne.

Har hørt at saker har vært oppe og avgjort i høyesterett tidligere, hvor man mener høyesterett har tatt feil og anket vidre. Derfor akter jeg ikke å bruke denne domsavgørelsen som argument.

 

En rundkjøring består f.eks. av minst 3 kryss, så er vi sikker på hva som egentlig står i dommen eller argumenterer vi på grunnlag av medias vridning av saken for å skape overskrifter? (Eller på grunnlag av noe som noen andre tror noen har lest)

 

 

Har kjørt langtransport i mange land og reglene og kjøremønster er det samme i alle disse landene jeg har kjørt i.

(Til og med i England, der alt er likt men speilvendt). Rundkjøringer er ikke mer regnet som egne trafikksystem der enn hjemme. I utlandet har de derimot i mine øyne mer kompetente folk til å planlegge og bygge veier.

(Ikke faktaer jeg kan dokumentere men egne konklusjoner etter utallige samtaler med utenlanske sjåfører og politi)

 

 

Det er riktig at de fleste rundkjøringene i Norge er feil bygget og i mange tilfeller også feil merket, men det endrer ikke det faktum at man skal følge vegtrafikklovgivningen når man kjører i dem.

 

1. Politikerene må sørge for å forandre vegtrafikklovgivningen slik at denne stemmer overens med domsavgjørelser.

2. Domsavgjørelsene må ankes og riktig avgjørelse tas.

 

Uansett er det på tide at vegmyndighetene begynner å gjøre jobben sin og fjerner en rundkjøring dersom det ikke er plass til den, eller lage plass og bygge den riktig.

 

Når det er skiltet med "skilt 406, Påbudt rundkjøring" så skal det kjøres deretter.

 

Hvis myndighetene skriver en ting og sier en annen og håndhever på en tredje måte, bør man i mine øyne seriøst gå inn for å fjerne den barnehagen som styrer dette landet... Men dette er en helt annen diskusjon!

 

 

Saken er så enkel at man i Norge SKAL forholde seg til det som står i lovverket.

Er lovverket feil må politikere sørge for å få det endret, men inntill da SKAL man følge lovverket og ikke en domsavgjørelse som KAN vise seg å være feil. (eller noen folks ideer om hva som burde være riktig)

 

Dersom det blir et skyldsspørsmål etter er ulykke, er det vegtrafikklovgivningen som gjelder. Derfor er det fremdeles feil å blinke til venstre før man kjører inn i en rundkjøring.

 

 

I utlandet, hvor rundkjøringer regnet som et eget trafikksystem/egen vei, kan det være riktig.

Hvor har du dette fra? (Ikke ment som et angrep men for å øke egen kunnskap)

 

Det er også mer riktig med tanke på at norske rundkjøringer typisk er veldig små i forhold til i utlandet, dermed blir det vanskelig å regne den som en egen vei.

Det er VELDIG mange små rundkjøringer i utlandet også, men de har heller ikke (så langt jeg vet) egne regler for små rundkjøringer.

 

(Og ja, jeg vet at en vei har to kjørefelt hvis den er bred nok til det selv om veimerkingen ikke tilsier det.)

Dette er ikke helt riktig, men har ikke tid til å lete det opp i vegtrafikklovgivningen og referere til det nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...