Gå til innhold

Blinke INN i rundkjøring når man skal til venstre?

Scoob911

Blinking i rundkjøringer  

86 stemmer

1. 1. Blinker du inn i en rundkjøring (til venstre) ?

• Ja, jeg blinker til venstre inn i en rundkjøring.
      34
    • Nei, jeg blinker aldri venstre i en rundkjøring.
      28
    • Kommer ann på, noen ganger, noen ganger ikke.
      23
    • Kjører ikke på norske veier.
      1

Anbefalte innlegg

Jeg sier ikke at det er bortkastet, men jeg mener det må være mye bedre om folk lærer seg å kjøre korrekt i rundkjøringer.

Da tenker jeg på hastighet inn mot rundkjøringen, plassering i veibanen inn mot rundkjøringen, plassering i selve rundkjøringen og selvfølgelig tegngiving før man skal ut av rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://aftenbladet.no/webtv/?id=589082

Blinker venstre ved innkjøring i rundkjøring, ikke mens han kjører rundt i den. Hvordan hjelp er dette med tanke på å lese hvor man skal IKKE skal kjøre ut, som dere nevner tidligere her?

Jeg så også den filmen, syntes den var litt på tryne :p man må jo så klart blinke til man har kommet inn i rundkjøringen og blinke seg ut når en skal ut.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Det gjør jeg med kjøreskolen fram til jeg får lappen, så driter jeg i det.. Er bare stress (sikkert noen som kverrulerer på det, men)... Jeg gidder ikke.. Heller blinke ut enn å ikke blinke.

Og til de som lurer.. hvis du skal lenger enn rett fram "skal" man blinke inn. Altså hvis du skal lenger enn 180 grader rundt...

Du bør tenke på hva som er mest hensiktsmessig for trafikken, ikek hva som er stress (i den grad det kan kalles stress å bruke blinklyset), daglig skjer det farlige situasjoner, og trafikkavviklingen går tregere fordi folk ikke bruker blinklys hensiktsmessig.

AtW

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Jeg traff (bokstavelig talt) en ressurs besparende sykelist i dag, han tok rundkjøringa den korteste veien (som for han var mot høyre/med klokka). Såvidt jeg kunne se rakk han å vifte litt med begge armer før han traff bilen min.

Jeg lurer på hva som skjer i huet på folk når de setter seg på en sykkel. Seriøst.

Endret av Slettet-Pqy3rC
Lenke til kommentar
I dag møtte jeg en bilist som blinket til venstre før han kom til rundkjøringen. Og ganske riktig, han skulle til venstre. Eneste problemet var jo at han ikke kjørte gjennom rundkjøringa, men kutta rett til venstre.

:ermm: Det er klart, enkelte folk hadde hatt godt av en leksjon eller to i å kjøre i rundkjøringer. Når vi maser om å blinke inn/ut forutsetter vi at folk allerede kan kjøre riktig i utgangspunktet.

Jeg lurer på hva som skjer i huet på folk når de setter seg på en sykkel. Seriøst.

Du mener hva som skjer med enkelte folk når de setter seg på en sykkel? Er mange forsiktige og ansvarfulle syklister i trafikken, men de merker du sjelden/aldri til :)

Lenke til kommentar

Nei, men vi snakker ikke om å blinke for å vise at man skal inn i rundkjøringen heller, vi snakker om å blinke til venstre for å VISE og INFORMERE ANDRE på veien om HVOR man har tenkt seg når man ER INNI rundkjøringen, slik at det kan bli en bedre flyt og det blir lettere å samarbeide om å få til en flyt i trafikken.

Og som det blir sagt over her, dette er selvfølgelig ikke noe substitutt for å blinke til høyre når man kommer så langt. Dette forutsetter faktisk at man KAN kjøre i rundkjøring med tanke på blinklys, plassering og vikeplikt fra før.

Eneste vi forkjempere for venstreblink sier er at venstreblink kan komme i tillegg som en bonus av informasjon til oss andre som har tenkt oss rundt den klatten i midten!

Lenke til kommentar
Fikk høre av kjørelæreren at man ikke trengte å blinke seg inn i en rundkjøring, bare når man skal ut. Er jo ganske logisk, man skal bruke blinklys når man har flere alternative veier å kjøre, man har ikke akkurat så mye valg når man kjører mot en rundkjøring. :)

Som i resten av befolkningen, er det sikkert hos kjøre-lærerne like delte meninger om blinking i rundkjøring. Men som det fremgår i løpet av debatten her, så er det å blinke seg inn i rundkjøringen til hjelp for resten av trafikanter å skaper en bedre trafikk-flyt, sjøl om det ikke er påbudt. Sånn jeg ser det, er trailere det største, tyngste å skummleste vi har her i trafikken, noe som krever gode sjåfører. En kjørelærer er bare en bilist med et utvida teori-kurs, og det å kjøre bil å trailer kan over hodet ikke sammenliknes. Så om han er god på bil-teori, så er han fortsatt ingen trailer-sjåfør å veit ingen ting om det å sitta bak rattet i en semitrailer sjøl om han kan trafikkreglene ut å inn. Så om han ikke ser grunnen til å blinke seg inn i rundkjøringa, kan han kysse meg midt i sving-skiva, for det er en God grunn til å blinke seg inn, det er bare han som ikke har sett den.

Lenke til kommentar
Det har man også, i prinsippet. bare at før ALLE rundkjøringer står det et vikeplikt-skilt, som da gjør at man må vike for dem i rundkjøringa. Hadde man fjerna vikepliktskiltet, hadde det vært høyere-reglen som gjaldt.

Det er derfor jeg ikke skjønner hvordan man kan anse det som et krys, hva slags konsekvenser har det å anse det som et kryss med vikeplitskkilter fra alle retninger? Det forvirrer mer enn oppklarer for meg. Hva er galt med å regne det som en normal forkjørsvei? (som tilfeldigvis går i sirkel)

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...